{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.323 visninger | Oprettet:

Afliv så de myter! {{forumTopicSubject}}

Afliv så de myter!!!

Artiklen er fra bladet "Vi med hund" nr. 12/2009
Og er fra "vi med hund skolen" emnet "lederskab"


EMNE: Hunden skal kende sin plads i familien.

MYTE: Hunden er nederst i hierakiet og skal vide, at børnene også er over hunden, ellers tror hunden bare at den bestemmer!

FAKTA: Fritlevende hunde/ulve fungere ikke i flokke med hakkeorden og aggression. En sådan adfærd gør flokken sårbar, og individer, der bliver udsat fra aggression, vil enten give et modspil og jage den aggresive ud af flokken eller selv forlade flokken.


EMNE:Min hund parrer ben. puder og andre hunde under leg.

MYTE: Hunden er dominant og ønsker at overtage styringen.

FAKTA: Hunden er enten stresset eller opkørt pga. nogel ydre påvirkninger. Denne sindstilstand fører til det, man kalder for en overspringshandling (i dette tilfælde denne parringsadfærd). Parringsadfærden ses allerede fra tre-ugers-alderen, hvor man næppe kan tale om dominans.


EMNE: Min hanhund eller tæve urinmarkere ofte, letter ben og skraber i underlaget.

MYTE: Hunden letter ben pga. dominans - udføres denne handling i træningsøjeblikket, bør dette opfattes som en provokation over for ejeren og skal derfor straffes.

FAKTA: Adfærden er udelukkende en social handling hundene imellem, der under ingen omstændigheder er møntet på os mennesker. Urinmarkering er en metode, hvorpå hundene kommunikere med hinanden, idet urin indeholder mængder af informationer til den næste hund, der kommer forbi - en slags hundevisitkort, der indgår som en del af hundenes sociale samspil.
Skrabeadfærden er ligledes en metode at kommunikere på. Når hunden skraber, afsondres der kemiske stoffer eller duft-meddelelser fra kirtlerne mellem trædepuderne. Ikke alle hunde skraber med bagbenene. når de har tisset, ofte er det de mere selvsikre hanner (og tæver) der udføre denne adfærd.


EMNE: Min hund knurrer,n år jeg vil tage kødbenet, madskålen eller legetøjet fra den.

MYTE: Hunden giver stærkt udtryk for dominans - en slags magtkamp.

FAKTA: Hunden har ingen tillid til sin ejer og tror at ejeren vil stjæle dens mad - knurren er altså her et signal om afstand og manglende tillid. Tag derfor aldrig din hunds mad fra den, men lær den istedet for at mennesker ikke spiser hundemad og aldrig kunne finde på at "stjæle". Dette gøres ved at du istedet for at tage maden, benet eller lignende fra din hund, gå hen til den og tildeler den noget lækkert.


EMNE: Min hund må ikke ligge i sofaen.

MYTE: Hunden tror at den er lederen eller ligestillet med ejeren, hvis den ligger højt.

FAKTA: Hunden, unge som gamle, kan lige at ligge højt, fordi det giver dem et hurtigt overblik over potentielle farer. Dernæst anses sofaen eller sengen bare som en stor dejlig hundekurv, hvor den kan ligge tæt på sine mennesker! Medmindre man af hygiejniske grunde ikke ønsker sin hund i sofaen er det intet, der taler imod dette.
OBS: Hunde der vogter sofaen eller sengen skal naturligvis ikke have adgang til disse steder.


EMNE:Jeg går først ud af døren.

MYTE: Hunden ved at det er mig der bestemmer, når jeg går først ud af døren.

FAKTA: Hvem, der går først ud af døren, har intet med lederskab at gøre! Men har man en ivrig hund, kan det være hensigtmæssigt at lære hunden at gå roligt ud af døren.


EMNE: Jeg spiser først.

MYTE: Hunden ved, at jeg er lederen, når jeg spiser først.

FAKTA: At spise er et socialt ritual, og såfremt der er hundemad nok til alle, spiser hunde samlet med flokken. Derfor har det intet på sig, hvornår din hund bliver fodret i forhold til jer. Men det kan være en fordel at fodre hunden først, hvis man har en hund der tigger ved bordet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afliv så de myter!
Kommentér på:
Afliv så de myter!

Annonce