{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.514 visninger | Oprettet:

Min første hund? Hvilken? {{forumTopicSubject}}

Hej alle på hundegalleri.

Jeg sidder og overvejer at købe mig min første hund i 2010.. Der skal tænkes og overvejes godt og grundigt, før jeg tager bestlutningen..

Men jeg ville faktisk høre jer, hvilken race i syntes ville kunne passe til mig.

Jeg bor i en 60 kvm2 stor lejlighed, har en kat (Maine coon) arbejder 9 timer om dagen.
Jeg vil helst ikke have en der fælder voldsomt meget, da katten allerede gør dette. Jeg vil gerne have den ikke gør, da jeg jo bor i lejlighed.
Motion skal ikke være flere timer om dagen, og den skal være nem at opdrage.

Forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min første hund? Hvilken?
  • #1   2. feb 2010 Sådan en som Bølle det er et rigtig godt valg. Da det faktisk er en hund til ældre mennesker... Hvis Bølle skulle selv bestemme så er det KUN ud 3 gange om dagen.. Og 1½ times leg hver aften... Legen vil han så helst have sker ved 21 tiden og at han skal i seng skal være seneste 00.30 ellers kan han ikke finde ud af det. sådan en vil jeg overveje hvis jeg var dig

  • #2   2. feb 2010 det ved jeg sørme ikke.

    synes måske du skulle vente til du har lidt mere at tilbyde.

    der findes racer der ikke kræver flere timers motion, men de skal jo stadig beskæftiges og hvis du skal have den fra hvalp, så er der meget krudt i sådan en bette en.
    tænk på du skal ud med den måske flere gange om natten og ca hver 2 time om dagen for at renlighedstræne den...det er ikke så nemt i en lejlighed og slet ikke nemt hvis man har 9 timers arbejde + transport


  • #3   2. feb 2010 hvor mange timer er du hjemmefra i alt fra du tager hjemmefra til du kommer tilbage efter arbejde?

  • #4   2. feb 2010 Når du bor i lejlighed skal du nu nok forvente flere timers motion/træning/aktivering om dagen.
    Selvom de self ikke alle kræver voldsomme mængder motion, så kræver det altså lidt at have lejlighedshund. Bl.a. at man opholder sig en del ude, når nu hunden ikke kan gå ud og ind af en have e.l.

    Trimmeracer som f.eks. cairn terrier, border terrier o.l. fælder ikke, men tilgengæld er de så for de flestes vedkommende ret selvstændige hunde, der osse kræver en del motion.

    Pudler fælder heller ikke, men osse disse er aktive hunde. De er så tilgengæld osse yderst trænbare og forholdsvis nemme at opdrage.


  • #5   2. feb 2010 Umiddelbart tænker jeg whippet. Korthåret, nem at opdrage, roligt gemyt og en håndtérbar størrelse.

  • #6   2. feb 2010 Du skal tænke på, at din hund skal være temmeligt gammel (mindst et halvt år) før der er bare den mindste chance for, at den kan holde sig renlig, mens du er væk i 9 timer. Og at når du først har været væk fra den 9 timer - så kan du altså ikke gå igen senere. Dvs. det er slut med biografture, med at smutte over til veninderne, med at tage til aerobic - eller hvad du ellers bruger din fritid på nu.

  • #7   2. feb 2010 Jeg vil nok sige, at når du er væk over 9 timer hver dag, så vil de færreste hunde trives i længden.

  • #8   2. feb 2010 Ja når du er væk så længe om dagen ville jeg måske råde dig til at anskaffe en lidt ældre hund som allerede er renlig ellers vil det tage en krig at få den renlig... Det tog vores hund en måned at blive renlig og jeg går hjemme hos ham hver dag - hele dagen!
    Og en lille hvalp har virkelig krudt i røven så det kræver en del tid der skal afsættes til den hver dag for at den får brugt sin energi - uanset race...


  • #9   2. feb 2010 Jeg hopper lidt i samme båd som et par af de andre, 9 timer + transporttid er mange timer for en hund at være alene.
    - En hundehvalp kan ikke være det fra start af fx, og det tager ca. et halvt år at gøre en hund helt renlig (ved nogle længere tid), og skal du arbejde 9 timer dagligt bliver det ret svært at få oplært hunden i renlighed.
    - Måske en voksen rolig hund der vant til at være alene hjemme en almindelig arbejdsdag og som er renlig, ville være en bedre idé end en hvalp? Og en hund du får fra voksen af, er nøjagtig ligeså dejligt selvskab som en hund du har fra hvalp - Det er bare lettere.
    Men 9 timer + transporttid er altså lang tid hver dag uanset hvad synes jeg.


  • #10   2. feb 2010 9 timer er for lang tid at være alene. 6 timer er max. Hunden er jo modsat katten et flokdyr og er ikke skabt til at være længe alene.
    Glæd dig istedet over din kat og få hund senere i livet, når du kan tilbyde den noget mere!!!!


  • #11   2. feb 2010 Ej nu synes jeg lii I strammer den lidt.. Dvs at hvis man skal ha hund, SKAL man faktisk kun ha et deltidsjob?? Diva er alene 9timer når jeg er på job, og det har hun det fint med. Sørger for at gå nogle gode lange ture med hende og stimulere hende på anden vis. Jeg er også alene og kan virkelig ikke se problemet i at ha hund selv?? Diva har det sku godt. Hun ville f.eks ALDRIG kunne omplacere pga vores tætte forhold.
    Og hvis man er indstillet på at ta fri når man får hvalpen hjem og kan lære den at være alene, og muligvis har en lufter det første stykke tid ja så kan jeg ikke se problemet.
    Nu har jeg så et hyper aktivt damp barn af en hund, men jeg sys slet ikke det er så krævende mere:-)


  • #12   2. feb 2010 Er nu ikke enig i at det er synd for hunden at være alene i over 6 tmer.

    For hunden er det jo ligemeget om den er alene 6 eller 9 timer (når altså den er gammel nok til at have lært at være alene, kunne holde sig osv). Så god mener jeg ikke deres tidsfornemmelse er.
    Vigtigt er jo hvad man så foretager sig med den når man kommer hjem.

    Men er de 9 timer foruden f.eks. 1 times transport hver vej, så begynder jeg at synes det er et problem


  • #13   2. feb 2010 *elsker min pinsesse* - forskellen er at du siger gode lange ture og stimulerende hverdag...

    det er jo ikke hvad trådstarter vil tilbyde hunden....det er 9 timer minimum alene hjemme og så skal den heller ikke have behov for at blive aktiveret/motioneret voldsom

    de to ting hænger ikke sammen


  • #14   2. feb 2010 Connie: hehe nej så jeg os lige.. var lige for hurtig... men ja hvis man ikke gider motionere og stimulere sin hund, så er det synd at ha den. Vi kan self alle ha dage hvor vi ikke KAN.. Har det f.eks rigtig skidt idag og ligger bare på sofaen, men har heldigvis en hund som ELSKER sofaen også:-)

    Og den med en whippet... En whippet er altså os en mundfuld vil jeg sige.. de er hvert fald aktive:-)


  • #15   2. feb 2010 whippets er faktisk ikke så aktive. De er lavet til voldsomme energiudbrud her og nu, ikke til at være aktive hele dagen.

    Så kan man tilbyde at hunden kan være løs hver/næsten hver dag (på indhegnet område, da mynder gerne jager), så den kan få løbet, så synes jeg nu ikke det er en voldsomt aktiv hund.
    Vi havde en da jeg var barn, og den foretrak faktisk at putte på sofaen hele dagen, kun afbrudt af et par løbeture i løbet af dagen. Ligefør den var mere pyntepude en hund;o)
    -vi havde den sammen med en terrier-blanding så det var lidt af en kontrast hehe



  • #16   2. feb 2010 Men dermed self ikke sagt at såda en ikke skal motioneres og aktiveres...

    Og jeg ser osse et problem i kun at gide minimal motion, bo i lejlighed og være længe væk hver dag.


  • #17   2. feb 2010 Altså jeg mener jo den ultimative lejlighedshund er bolognesen eller ligende racer (bichon frise, bichon havanese, malteser, löwchen og coton de tulear). Men det er selskabshunde og de egner sig ikke til 10+ timer alene.. Og her skal man virkelig være obs på træning.
    Du har så en kat - hvis den er en selskablig kat kunne de sikkert få noget ud af hinanden. De kræver en del pelspleje - hele livet! Også når man er træt af det! Til gengæld fælder de minimalt!
    Motion - de selvfølgelig ud flere gange dagligt og tisse og ellers er en tur på en times tid fint på dagsbasis. De kravler ikke på væggene hvis de får mindre en periode, og de siger ikke nej tak til mere smiley De elsker leg med andre hunde eller med deres ejer - elsker at være midtpunkt og er lette at opdrage. Træning er ok - men ikke på konkurrence plan.
    Tror ikke det er et helt forkert match...


  • #18   2. feb 2010 Jeg syntes også du skal vente, til du kan tilbyde en hund noget mere.

  • #19   2. feb 2010 Hvad er dine forventninger til det at have hund ?

  • #20   2. feb 2010 Altså først og fremmest, så sænk lige paraderne  Jeg har sagt jeg OVERVEJER at købe hund og ville høre jeres råd, hvis den skulle have overdrevne mængder motion og skulle bo i lejlighed.

    Det er jo ikke sådan at jeg ikke GIDER røre den OVERHOVEDET.. Jeg ville jo gå nogen lange gode ture med den, men motion i form af agility, lange løbeture på flere timer, har jeg ikke tid til .)
    Men det var godt at høre jeres alle råd ! Dem vil jeg huske på hvis og for så vidt jeg ønsker at anskaffe en hund på et tidspunkt. Der er så meget der skal overvejes og ville aldrig lade en hund lide under at jeg er travl, bare rolig 


  • #21   2. feb 2010 Du skal også tænke på trapper, hvis ikke du bor i stuen
    ingen racer bør gå på trapper det første år af deres liv
    visse racer (som min egen) bær aldrig gå på trapper


  • #22   2. feb 2010 Lige et lille råd fra en 1. gangs hundeejer (har Schæfer).
    Du skal også overveje muligheden for, at hund og kat IKKE kan enes!
    Vi måtte aflive vores Main Coon dreng, fordi han blev syg (stress) pga. hunden.
    Vores anden kat bor ovenpå, og har gjort det siden vi fik Bjørn i august - hun trives og vi er sammen med hende, men har din kat mulighed for at søge tilflugt hvis hund og kat ikke kan enes, som hos os?


  • #23   2. feb 2010
    Kathrine & Laika smiley .
    Så lærte du det.
    Pas på med at spørge til råds i åben forum
    det kan give nogle gevaldige nogen over fingerne.
    Find nogle fornuftige folk på HG og skriv PB med dem og spørg tilråds.
    Mvh Michael


  • #24   3. feb 2010 Du bør bestemt vente med hund, 9 timer om dagen samt tranport er for lang tid at vær alene for en hund, jeg ville bestemt ikke sælge hund til folk hvor den skulle være så lang tid alene.det er synd og ikke godt for hunden.

Kommentér på:
Min første hund? Hvilken?

Annonce