{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.729 visninger | Oprettet:

At efter lade en hund ude i kulden {{forumTopicSubject}}

Hej alle herpå HG.

Jeg skal bare lige høre om det er mig der er emsig i denne situation eller hvad?

Jeg har lige været til basket i Åbyhøjhallen her idag. Da kampen er færdig går jeg udenfor og der sidder en labrador bundet til et træ i sneen. ( det er for sin vis ok )

Da der er gået 15 minutter er den der stadig og den ser ud til at fryse ( hvilket jo er klart i det vejr - det er ml 1 og 1,5 grads frost på dette tidspunkt.)
Jeg begynder og tænke på om den også har siddet der i løbet af kampen. Den sidder på numsen og løfter skiftevis den ene og den anden forpote og forsøger at "gemme" den under brystet.

Jeg går ind i Hallen og spørger nogen om det er dem der har en hund udenfor. )Der er en ungdomskamp igang på dette tidspunkt.)
En mand siger at det er hans og jeg fortæller ham at jeg har observeret at hunden i hvert fald har siddet derude i 15 minutter. Hans kommentar er " at den er vant til at være ude så det kan den sagtens klare."

Jeg går udenfor og snakker lidt med hunden og ringer til min kæreste for at få hans råd om hvad jeg skal gøre. Manden har jo meldt ud at han mener det er helt fint.
Jeg er ved at spørge min kæreste om han kan finde nummeret til det internat der ligger i Tranbjerg, da manden kommer ud og siger at jeg altså ikke skal være bekymret for hunden kan godt klare kulden og iøvrigt er det hans hund og jeg skal ikke blande mig. Herefter tager han hunden og går.

Nu skal jeg så bare høre om det er mig der er alt for "pylret" eller om jeg har ret i at det ikke er ok at lade sin hund sidde udenfor på sneen i frostvejr og blæst eller om hunde sagtens kan klare at sidde på sne og frossen jord i 15 minutter ( eller mere ) uden at der er noget galt i det?

Min personlige mening er jo klar og jeg ville aldrig lade min hund ( hvis jeg stadig havde én ) sidde udenfor i frostvejr så længe.

Håber I kan bidrage med jeres mening.

Med venlig hilsen,
Christina Ipsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At efter lade en hund ude i kulden
  • #1   6. feb 2010 Altså, der er jo nogle hunde som er vant til det, men så skal de jo også have læ og et tørt sted at være.... Altså et sted de kan gå hen - om ikke andet bevæge sig hvis der bliver koldt... Det lader jo til, at hunden frøs om poterne hvis den sad og løftede dem... Hvad jeg selv havde gjort ved jeg ikke - men synes ihvertfald også at det gør lidt ondt i mit hjerte og høre....

  • #2   6. feb 2010 Snakkede vi timer var det noget andet. Men 15 min (+/-) synes jeg er ok...
    Det vil en hund der er vandt til at være meget ude og som har størrelse som en lab godt kunne klare da smiley


  • #3   6. feb 2010 En lab har jo god underuld.

    15 minutter synes jeg er fuldstændig uproblematisk med en lab.


  • #5   6. feb 2010 hi hi så er jeg sgu nok bare pylret :))))

  • #6   6. feb 2010 15 min er ok. men ikke ret meget længere. Forøvrigt fatter jeg ikke hvad hunden er med for.
    Men jeg var nok også blevet lidt sur, hvis jeg havde set en hund sidde der og ryste.
    Den er jo tøjret og har ingen mulighed for og søge læ eller et tørt sted og være.


  • #7   6. feb 2010 Jeg ville aldrig lade mine hunde sidde alene udenfor et sted både fordi det er koldt og sandelig også for alle de tyverier der foregår....

  • #8   6. feb 2010 jeg havde gjort det samme, det kan godt være hunden er vant til at være ude, men så kan den sikkert bevæge sig rundt, synes ikke det er i orden at den bare skal sidde bundet af.

  • #9   6. feb 2010 Jeg synes eks. at det er syndt at tage hundene med ned og handle når det er så koldt uden for.

  • #10   6. feb 2010 15 min synes jeg ikke er lang tid og det burde en lab kunne klare uden problemer.


  • #11   6. feb 2010 Hov, at man så ikke mener hunden skal sidde uden opsyn er jo en anden diskussion

  • #12   6. feb 2010 jeg syntes det er frækt hvis man lader sin hund sidder bundet i sådan et her lortevejr! om den så er vant til det eller ej!. så syntes jeg det er noget svineri!.

  • #13   6. feb 2010 15 min synes jeg ikke er synd.. ville jeg med god samvittighed også gøre med Hummer, hvis det ikke var fordi jeg er bange for han bliver stjålet...igår aftes havde jeg høj feber, men ingen pernodiler.. så gik ned i 7/11 og sprugte pigen bag kassen om jeg ikke gerne måtte betale ved døren, da jeg ikke ville forlade min hund udenfor..*G* ja pyldret er man vel altid lidt.. smiley

  • #14   6. feb 2010 jeg synts ikke det er okay - havde hunden haft muighed for at bevæge sig og holde sig varm så er 15 min helt okay i kulden

  • #15   6. feb 2010 Corrina... jamen er det da ikke helt utrolig at folk bliver ved med at efterlade deres hunde alene udenfor forretningerne også selv om man efterhånden er tudet ørerne fulde om ikke at efterlade dem alene derude..
    Så lær det dog.....


  • #16   6. feb 2010 Jeg synes det er forkert at efterlade hunde budet udenfor forretninger eller andre steder her i kulden,hvis jeg skulle stå stille ret længe ville jeg hurtigt fryse selv i mit varmeste vintertøj.Der er stor forskel på om hunden kan løbe rundt eller sidder på et sted.Jeg kan nu slet ikke forstå folk tør efterlade ders hund uden opsyn,hende med cavalieren havde faktisk fortjent at den var væk.min mand kom lige forbi og hørte historien,hans ret kontante kommentar var at det da var mærkeligt at folk der overværede det ikke gav hende et los i r....

  • #18   6. feb 2010 Min ene hund Zif opholder sig ude i haven, stort set hele dagen. Hun får med jævne mellemrum budet på at komme ind, og en gang imellem slæber jeg hende ind, selv om hun stritter imod.

    Oftest er hun sammen med sine hundevenner (naboernes to hunde), men ofte ligger hun bare ude op græsplænen, der selvfølgelig er fyldt med sne nu.

    Hun hverken ser ud til at fryse eller noget. Hun plejer at komme til døren og gø hvis hun vil ind....men nej hun foretrækker udelivet ! ! !

    Når jeg siger hele dagen kan det godt være 8-10 timer her i weekenden.


  • #19   6. feb 2010 Det skal siges jeg ville være betænkelig hvis hunden er bundet. På Grønland lever de jo hele livet udendørs, og det meste af tiden bundet, så det kan lade sig gøre....blot er det koldere her i Danmark på grund af den fugtige vind.......

  • #20   6. feb 2010 Man kan self altid diskutere om det er særligt smart at binde sin hunden sådan et sted, uanset hvilken hund og hvor længe. Kunne forestille mig at der kommer pænt mange mennesker sådan et sted, og der er jo altid risiko for at nogen gør noget ved dyret eller at den bliver stjålet e.l.

    Men med det sagt, så ser jeg nu ikke noget stort problem i at hunden er ude i 15 min. Som en anden nævner er det jo en race med god underuld osv


  • #21   6. feb 2010 Kald også bare mig pyldret... Èn ting er at hunden render ude og kan bevæge sig, én helt anden ting at hunden er bundet uden mulighed for de store bevæglese! Kan umuligt være godt for underliv og blære...

  • #22   7. feb 2010 Er enig med Chine!! Hvis hunde var løs, var historien en anden. Men den står bundet, hvordan skal den kunne få varmen,hvis den fryser? Jeg var heller ikke gået fra den smiley Og at den sidder bundet til et træ i 15 min, er da også noget underligt noget, hvorfor så tage den med fra starten af?? Hvor fedt må det lige være, at sidde der bundet til et træ, helt alene i kulden, og bare sidde og vente, til det passer far at komme ud i kulden til den....

  • #23   7. feb 2010 jeg må godt nok sige at der er nogen her inde der er en smule pylert med ders hunde syns jeg godt nok det er et dyr vi snakker om behandel det der efter hunde kan da nemt klare at stå ude i 15 min og da også længer der er jo altså ikke så koldt længer

  • #24   7. feb 2010 labber kan godt klare at stå stille lidt i kulden , men jeg kan ikke se en fornuftig grund til det i den kulde vi har lige nu.

    men jeg tænker bare , havde han mon taget sin hund ind på det tidspunkt hvis du ikke havde kontaktet ham

    jeg havde gjort det samme som dig

    godt gået


  • #25   7. feb 2010 Lise nu er din hund jo heller ikke bundet! den kan jo selv bestemme om den live vil hoppe to skridt frem eller 2 skridt tilbage! (: så der er lidt forskel på din hund og den hund sóm var bundet

  • #26   7. feb 2010 Kommer an på den individuelle hund og race. Har en hund der foretrækker at være ude. Er ikke meget for det med bundet men har en ret lang snor så vil hun flytte sig kan hun da gøre det hvis vi er nogen steder men hjemme ligger hun sig samme sted hver dag og ligger der gerne i omkring 5 timer inden jeg overtaler hende til at komme ind :o)

    Nogle gange vil jeg gerne stole på at ejeren kender sin hund godt nok til selv at træffe den slags beslutninger og med lige den race ville jeg ikke reagere (medmindre jeg synes den så ud til at fryse eller lign) ...



  • #27   7. feb 2010 Rikke M..........som du kan læse hvis du kigger lidt nærmere efter i det jeg skrev så : "men ofte ligger hun bare ude op græsplænen, der selvfølgelig er fyldt med sne nu"
    Det vil sige at hun ikke hopper rundt, men ligger stille nogle gange i en time eller mere.....


Kommentér på:
At efter lade en hund ude i kulden

Annonce