{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

At lade hundene løse konflikten selv?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Vi bor i et område med rigtig mange hunde.
Lúa elsker andre hunde og vil gerne hilse på dem alle. Nogle er hvalpe, og dem leger hun gerne med. Andre er ældre hunde, og dem snuser hun bare til og går så videre. Andre igen er voksne hanner, og dem er hun vild med. MEN, så er der én jævnaldrende tæve (en schæfer), og de har aldrig været gode venner. Schæferen gøer meget, og Lúa forstår ikke gøende hunde.
Vi passerer normalt bare når vi ser dem, mere lægger vi ikke i det.
Vi forstår og accepterer at ikke alle voksne hunde kan med hinanden.
I dag springer schæferen så over til os for at snuse til Lúa. Lúa bliver forskrækket og giver lyd.
Lúa var i snor, det var schæferen ikke. Den har aldrig løbet ud af sin indkørsel før.
Lúa's lyd lyder som en advarselslyd. Schæferen svarer igen med skrap lyd/gøen og får snappet ud efter Lúa. Hun får pels i munden. Hun fik ikke fat i huden, så det var formentlig bare et advarselsbid.

Jeg blev forskrækket og gik videre. Lúa listede med. Der var ikke sket hende noget, men hun har aldrig oplevet en hund svare igen på den måde før. Tidligere har det kun været verbale advarsler.

På tilbagevejen skal vi forbi huset igen. Schæferens "far" går på den modsatte side af vejen med sin hund, så de køle ned og acceptere at den anden hund går roligt tæt på. Ingen af dem reagerer på nogen måde. De snuser bare begge (dæmpende signaler).
Manden spørger så, om vi en dag ikke skal lukke hundene sammen og lade dem løse konflikten.
Jeg fik slet ikke svaret, for jeg sætter aldrig nogensinde min hund sammen med en anden hund, som den tydeligt viser at den ikke bryder sig om.

Hvad siger I andre? Er der nogen der bruger teknikken med at lade hundene klare det selv?
Jeg synes det er en oldnordisk tankegang/teknik, som jeg ved stadig bruges blandt brugshunde nogle steder (manden er militærmand, så det er hård og kontant træning).

Vi anvender positiv forstærkning og udelukkende træning af positiv karakter. Jeg vil helst træne accept af hinanden ved at gå side om side, uden kontakt til hinanden. Det er nemlig ikke målet at de skal kunne lege sammen, de skal blot kunne passere uden problemer.

Venligst Malene


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lade hundene løse konflikten selv??
  • #1   27. apr 2011 Det ville jeg ikke gøre.
    Men nu har jeg os selv en tæve der kun kan med nogle tæver og hvis hun først viser at den hund bryder hun sig ikke om, ja så kommer hun heller ikke til det, så det ville være utrolig dumt at lukke min sammen med en hund hun ikke kan med.
    Min er som din, hun kan med hvalpe, unghunde, hanhunde og de fleste tæver, men nogle tæver (De der er meget fremme i skoene og dominerende) kan hun på ingen måde med.


  • #2   27. apr 2011 Nej det ville jeg aldrig gøre da de sagtens kan leve uden at skulle elske hinanden uden gener for nogen

  • #4   27. apr 2011 Nej, selvfølgelig skal Lúa ikke tvinges til at løse konflikten selv, når hun tydeligt har vist, at det ikke er en hund, hun har lyst til at omgås. Det er super, at I selv tager ansvaret for hende, og siger fra på hendes vegne, og at træne "side om side", er meget mere konstruktivt. En dårlig oplevelse med én schæfer vil ellers lynhurtigt kunne medføre, at hun vil have et anstrengt forhold til ALLE schæfere resten af livet.

    Så følg din intuition - den har ret smiley


  • #5   27. apr 2011 Helt enig med Ej en medløber, schæfertæver kan være nogle strigler!

  • #6   27. apr 2011 Nej ikke i den der situation.. Men hvis det var to hunde der normalt godt kunne sammen, men en dag kom op at toppes om et eller andet ville jeg afvente om de ikke selv fandt ud af det.. Men ikke når hundene i forvejen ikke kan sammen, så tror jeg ikke der vil komme noget godt ud af det alligevel.. smiley

  • #8   27. apr 2011 Os helt enig med Krumme. smiley

  • #9   27. apr 2011 Undskyld jeg lige springer lidt fra emnet men hva vil I gører hvis I fik ny hund og deres møde starter ud sådan..?? Hvordan vil I så gribe tingene an??

  • #10   27. apr 2011 Hvis jeg skulle have ny - voksen - hund, ville jeg sikre mig, at den kunne møde vores flok først. Og hvis reaktionen var vores hunde (eller den nye) ikke var positiv, jamen så var det bare ikke en hund, jeg skulle have ind i flokken.

    En hvalp ville jeg dog ikke være bekymret for. Hvalpe ved jeg de ville acceptere og være fornuftige overfor.


  • #11   27. apr 2011 Konflikter på en skala fra 0-4, småfnidder, kan de løse selv, men alt derover hvor nogen er decideret sur og tér sig farligt synes jeg selv at man skal a) undgå, b) ind og stoppe.

  • #12   27. apr 2011 ***Krumme*** Jeg ville aldrig lade hundene selv klare det.. Bare acceptere at de ikke behøves at kunne lide hinanden..

    Arrgh come on Krumme! Det ville da sikkert ikke blive "ret blodigt" hvis Krumme og Aslan selv skulle finde udaf det ;D


  • #14   27. apr 2011 Hehe Hvor er krigeren sød smiley JA hende ville Aslan sikkert være bange for. Ja man ved jo aldrig hvordan hundene vil regere , så derfor lader jeg ikke Aslan lege med andre end tæver. Men måske kunne han godt lege med en han hund som er ligeså dominerene , men jeg tager bare ikke nogen chancer smiley

  • #16   27. apr 2011 det er en meget gammeldags metode at lade hundene klare det selv.
    Jeg syntes du skal holde fast og så skal den hund bare ikke snakkes med


  • #17   27. apr 2011 Jeg takker for alle svarene. I har alle samme holdning som jeg selv, så det var dejligt. Jeg skulle bare lige høre om jeg var helt gal på den eller hvad smiley

    Hvis det var mine egne to hunde, der kom op at toppes, så ville jeg guide dem på rette vej, og se om de ikke selv ville løse problemet. Men i mit tilfælde er det en fremmed tævehund af gøende race og på samme alder som Lúa - de vil aldrig komme til at lide hinanden; de skal blot kunne passere uden problemer. Og så skal schæferen blive i sin indkørsel næste gang - ellers er det på med en snor, makker.

    Generelt er Lúa ikke vild med schæfere, for de er meget udad-reagerende og gøende, hvilket Lúa ikke forstår. Hun kan ikke selv gø, men hun prøver at efterligne dem. Det er som når en dansker står og taler dansk til en udlænding, som tydeligvis ikke fatter sproget smiley Bare for at drage en fiks sammenligning.

    Lúa leger dog med en stor schæferhan på 4 år. Så der er undtagelser fra "reglen". Han fandt hurtigt ud af at en snakkende husky kan være sjov at lege med. Det er bare så vigtigt at vedligeholde det nu, så hun ikke kun får dårlige oplevelser med schæfere.

    Tak for hjælpen alle sammen.

    Mvh Malene


  • #18   28. apr 2011 Fin afklaring du er nået frem tid.
    Jeg syntes man som hunde ejere idag må accepterer, efter lang tids træning og prøvelser, at disse at bare ikke kan sammen.
    Har samme med min egen hund, han har mødt 2 hunde i sine 3 år som han ikke kan med og det er fint for mig.


Kommentér på:
At lade hundene løse konflikten selv??

Annonce