{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.359 visninger | Oprettet:

Hvilken trænings/brugshund har du? {{forumTopicSubject}}

Og hvorfor??

En gang laaaangt ude i fremtiden, skal jeg have en til hund.
Min egen race kan det jo af indlysende grunde ikke blive til, og jeg ønsker mig nok også nogle andre ting i den næste hund.

Jeg vil gerne fokusere mere på træning, da jeg har opdaget hvor fedt den del af hundeholdet egentlig er.
Derfor kigger jeg mig om efter hunde der er mere førerorienterede og trænbare, samt klogere end min egen Basse er (intet ondt om Basse, det siger hende bare ikke noget)..

Jeg vil gerne en hund jeg kan træne og arbejde med, men samtidig en hund der kan lære at slappe af i givne situationer. En hund der ikke kravler på væggene, så snart den kommer indenfor.
En hund der ikke er kønsaggressiv, og måske endda kan sætte pris på selskab til en vis grad.
Umiddelbart tror jeg at 10-15 timer om ugen er det jeg bedt3 kan forpligte mig til at . 20 er i hvert fald for meget, det er sikkert..

Det skal altså ikke være en hund der skal gå 4 spor samt træne intensivt i 3 timer dagligt, før den er brugt.

Samtidig har jeg en forkærlighe for dem der skiller sig en lille smule ud. Labrador og collie er f.eks udelukket..

Indtil videre er jeg lidt lun på de Hvide Schæfere samt Tolleren.
Men vil smaddergerne vide noget mere om jeres valg, og hvordan de fungrer for jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken trænings/brugshund har du?
  • #1   23. feb 2010 Jeg er håbløst forelsket i aussien - sådan en kunne jeg godt finde på at overveje en dag.... Ellers har vi også haft en überlækker Kelpi på mit hvalpehold... ikke en race jeg fø havde overvejet, men han var godt nok både utrolig smuk og meget trænbarer og pleaser-agtig...

  • #2   23. feb 2010 Jeg er også glad for aussien.

    Min veninde har en, og det er en lækker hund.. Det er blandt andet også sådan en jeg kunne overveje.
    Men selvom det er en lækker hund, føler jeg ikke det er for mig? Tror måske den fremstår som for "skrøbelig" om man vil det?..
    Så har jeg også en ide om at flere af dem nemt stresser..

    og uh, jeg ville gerne have en hund som jeg måske også kunne svinge forbi en udstilling med, hvis det var noget jeg gad (er dog ikke lige så stort et krav) og aussien avles jo enten efter udstilling eller som brugshund, ikke som begge dele i en..


  • #3   23. feb 2010 Jeg har selv en papillon.
    Man kan sætte mange krav til en hund, men er du sikker på at du kan finde en race der kan opfylde din krav, og at det ikke mere er personligheden.

    Men i hvert fald min egen hund. Kan godt lide at ligge og putte om aftenen, men gejler man ham op vil han gerne lege - og lege længe.
    Søger man en rigtig hund er racen måske ikke den rigtige da den er meget lille og lidt "fin".
    Men denne lille raceskulle ha' et naturtalent til agillity (kan ikke stave det rigtigt) og det er faktisk nemt at lære ham nye tricks - og det tror jeg gælder hele racen.

    Held og lykke med din søgning (;


  • #4   23. feb 2010 Og så har den lille hund (det gælder alle små hunde) at laver de ballade kan de ikke gøre så meget skade, som de ældre (;
    Endnu en gang; held og lykke med din søgning


  • #5   23. feb 2010 Anja

    Ja, det handler jo om, hvad du godt kunne tænke dig at arbejde med indenfor hundesporten?

    Men hvis det skal være en aktiv, ikke-kønsaggressiv hund, som er let trænbar ville jeg da afgjort vælge en labrador eller en golden af jagtlinier.



  • #6   23. feb 2010 Lise,
    generel lydighed.
    Vil gerne gå til LP-prøver..
    Om AG og andet i den slags også kommer ind over kan jeg ikke udelukke, men umiddelbart er det ren lydighed.

    Hvor stor forskel er på goldens af jagtlinier og ikke-jagtlinier?


  • #7   23. feb 2010 Jeg har en islandsk fårehund og en australian shepherd.

    Reiki (islandsk fårehund) er hygge-hund og bliver brugt til rally. Han tåler fint fridage uden træning og kravler ikke på væggene af den grund.
    Han er aktiv, men ikke stress-agtig eller overdreven krævende. Hvis bare han får sine gåture og lidt til næsen/hovedet så er han glad og tilfred.
    Men selvom det ikke er et must at træne hver dag, så vil han gerne. Jeg har gået til lydighed med ham, og han kan de basale ting + lidt til. Men typisk for racen er at de altså ikke ejer byttedrift og det at bære på ting er ikke noget de synes er fantastisk.
    Der er self undtagelser, og er man ihærdig kan en islænder self osse lære apport feltsøg o.l. Men jeg droppede det, for det "tændte" ikke reiki.
    Vi går nu istedet til rally, og det er han knaldgod til.
    Han er super lærenem, men giver ikke noget af sig selv. Det skal altså kunne betale sig at gøre noget, ellers fnder han på noget andet;o)

    Gaia er en pleaser ud i det ekstreme. Hun vil VIRKELIG gerne gøre mig tilfreds.
    Hun er mere krævende end reiki hvad aktivitet angår. Hvor han er lykkelig, bare han må være ved mig, så er Gaia lykkelig, hvis hun må være med mig OG få lov at lave noget;o)
    Hun kan godt tåle en fri dag hist og pist, men der skal helst laves noget i hvert fald 4-5 gange om ugen. Ikke nødvendigvis 2 timers træning, men hun skal have lov at bruge hovedet.
    Hun er ret følsom overfor førerfejl, og "tilgiver" ikke sådan uden videre når jeg laver fejl.
    Tilgengæld er hun så osse rigtig skarp når jeg gør tingene rigtigt.

    De er meget forskelige, men jeg nyder at arbejde med dem begge.


  • #8   23. feb 2010 og så vil jeg lige tilføje -aussien er bestemt ikke skrøbelig. De kan være reserverede men er ikke nervøse eller sky.

  • #9   23. feb 2010 Har du kigget på belgierne? Malinois TROR jeg kræver mere brugsrettet træning fordi de er decideret arbejdshunde (her lader jeg en racekender komme til i stedet for at gøre mig klog på det), men du kan sandsynligvis komme langt med groenendal/tervuren/laekenois til AG/LP.

    Men altså AG og LP er jo bordercollie (stor) og sheltie (lille) specialiteter. Vil man gerne til tops er det slet ikke så dumt at starte med sådan en.


  • #10   23. feb 2010 Anja

    Der er en enorm forskel på goldens af jagtlinier og show-goldens.

    En jagtgolden er langt, langt mere trænbar, nem, hurtig og udholdende end en "alm. golden".

    Og snakker vi hanhunde, så er der også meget ofte stor forskel på sexualdriften, som kan være meget overdreven hos show-goldens.


  • #11   23. feb 2010 Jeg kan IKKE anbefale en brugs-malinois til andet end brugshundefolk ( IPO, Ph).

  • #12   23. feb 2010 Nej, en malinois er jeg heller ikke interessret i. Den kører i et helt andet drive, og skal bruges MEGET mere end det jeg eftersøger.
    Det er en brugshund med stort B, og slet ikke det jeg eftersøger..

    Tråden her er i øvrigt mest for at få lidt inspiration, står ikke og træffer en beslutning nu.

    Lise,
    okay, så det er lige som med så mange andre racer, at der er en markant forskel?
    Er det muligt du kan udridse dem lidt? Bare som du ville beskrive hundene?
    Jeg tænker jo at når det en en jagthund, avlet efter det formål, egner den sig også til andre former for træning, eller bør den bruges på en måde det læner sig op af det oprindelige?

    Dina,
    hvad træner du med dine hunde? Hvad egner de sig bedst til?
    Jeg kender faktisk intet til schauzere..


  • #13   23. feb 2010 I øvrigt, skal det ikke være for lille en race..

    Medmindre det er den PERFEKTE hund for mig, ser jeg helst at den har en voksenvægt på over 20 kg..


  • #14   23. feb 2010 Michelle,
    så har jeg nok tolket aussien forkert. Men tror måske også det er noget ved dens kropsbygning?
    Den aussie jeg kender er en meget blød hun (dog er den ikke helt voksen endnu)..

    Hvad med deres stressniveau? Er det så højt som jeg har indtryk af at det af og til befinder sig, eller er jeg helt gal på den?


  • #15   23. feb 2010 Anja -aussien er ikke en "hård" hund. Men den er bestemt ikke hverken sky eller nervøs. De er oprindeligt lavet til at flytte får og andre dyr, og til at vogte på gården. Og netop det med at vogte kræver jo at hunden ikke logrende tager imod enhver fremmed. De er ikke agressive, me de kan være noget reserverede. Gaia springer dog gere lige i armene på folk, når først de er blevet "godkendt":o)

    Ang stress er jeg nok den forkerte at spørge hehe. Gaia har meget nemt til stress. Men normalt har aussien en meget god "tænd/sluk knap" og stresser ikke i stil med f.eks. mange BC'er. Men det har jo osse en del med linier at gøre.


  • #16   23. feb 2010 Der er meget god træning i mange racer, hvis man vil det!!!! nogle stor hund er min ikke men den er da prøvekåret med 101point!!

  • #17   23. feb 2010 Anja

    Selvfølgelig vil man altid opleve, at den race man har nu engang "tænder" mest på dét, den er lavet til.

    Ligemeget hvor godt en working-border kan lide at springe agility, så vil den være anderledes tændt, når den kommer på får.

    Ligeledes med jagt-labben og jagt-goldenen, - de tænder også bare på en anden måde, når der er vand og ænder på træningsprogrammet.

    Mine egne schæfere får da også julelys i øjnene på en helt iøjnefaldende måde, når der står en figurant foran dem.

    Men omvendt er det vigtigste alligevel for de her meget trænbare hunde, at de får lov til arbejde med os. Så er arbejdets art en smule mindre vigtigt.

    Hvor mange terrier får mon lov til at slå rotter og mus ihjel? *s*
    Hvor mange newf´ere får lov til at arbejde på vand?


  • #18   23. feb 2010 Dina,
    okay..
    der hvor jeg træner nu (lige pt holder jeg pause, men normalt) træner vi brugshunde og laver runderinger og forsvarsarbejde. Så det er også noget jeg har lugtet til, dog er det ikke umiddelbart det jeg regner med fokusere på i fremtiden. Selvom jeg også synes det er fedt..
    Generelt synes jeg det er voldsomt fedt at arbejde med hunden, og er nok klar til en del forskellige ting inden for aspektet "hundetræning" når bare det er sjovt og noget der kan laves i fællesskab med hunden.

    Michelle,
    Ja, ved godt at det er en hyrdehund. Min veninde hyrder med sin af og til, og det er også tydeligt i dens leg og væremåde at den er velegnet til hyrdning.
    Hvor stor forskel er der egentlig i aktivitetsniveauet samt egenskaberne hos udstillingslinierne og brugslinierne? Jeg ved det er en del, men aner ikke helt hvordan det kan sammenlignes, så jeg bedre forstår det?


    Majbrit,
    ingen tvivl om at der er det. Det er også derfor jeg spørger ind til folks erfaringer samt baggrunden for deres valg smiley



  • #19   23. feb 2010 Anja -synes da du skulle prøve at tage et kig i aussie-gruppen herinde. Der sidder en flok mennesker med større erfaring med racen end jeg;o)

    Jeg har jo kun haft Gaia, og har self mødt andre, men det er jo ikek helt det samme som at bo med dem.

    Men mit indtryk er at der er en del forskel, både udseendesmæssigt og hvad brugsegenskaber angår.


  • #20   23. feb 2010 Michelle,
    det kan være jeg skal gøre det..

    Har jo som sagt en veninde med en aussie (Carina herindefra) og det er da også hende der har gjort at jeg synes det er en spændende hund.. Omend jeg ikke helt ved om det er en hund for mig.. Men det kan jo undersøges..

    som sagt er jeg lige pt rimelig lun på tolleren, og skal helt sikkert også lære noget mere om den..


  • #21   23. feb 2010 Rottweiler er faktastiske at træne smiley

  • #22   23. feb 2010 Mia,
    det er de ja! Og jeg ELSKER rottweilerne..
    Men altså, rent mentalt er de hunde for stærke til mig..
    Omgåes en del rotter blandt mine hundevenner (3 stks) og jeg er simpelthen for medgørlig som HF, og lader dem tage styringen..
    Jeg elsker de hunde, men fungerer nok bedst som hyggeonkel og putte-ven..


  • #23   23. feb 2010 hvis bare alle ville gøre sig sådanne overvejelser som du Anja, så var der ikke så mange ulykkelige hundeskæbner

  • #24   23. feb 2010 Jeg har selv aussies. Jeg valgte Aussien fordi jeg ville have en hund til lydighed på højt plan, men jeg ville ikke have en Border collie, dels fordi det har "alle andre" der gør i lydighed på højt niveau og dels fordi, jeg syntes at borderen måske kan være lige lovlig krævende til min smag.

    Aussien er også en krævende hund, men den har vist sig at passe perfekt til mig.
    Pt. har jeg en han (Cody) af næsten rene udstillingslinjer, i hverdagen er han noget af det nemmeste og mest ustressede man kan tænke sig, men under arbejde stresser han tilgengæld nemt.
    Han vil meget gerne arbejde og han kan skam også godt, på trods af at jeg først fik ham som 7 års, lykkedes det mig at føre ham igennem LP1, LP2 og LP3 inden jeg sendt ham på pension som 10 årig, men det har været krævende at styre hans stress under arbejde.

    Derudover har jeg en han (Chivas) der er en kombination af udstillings og arbejdslinjer, med lidt overvægt på arbejdslinjerne. Han har helt afgjort et højere aktivitets niveau, end de aussies af rene udstillingslinjer jeg har haft i huset, men tilgengæld så er der ikke ret meget stress i ham, han kan godt stress i uvante, ubehagelige eller pressede siturationer, men det er en meget "rolig" stress der kun kommer til udtryk ved at han savler, han bliver hverken vild eller svar at "trænge ind til". Under arbejde stresser han aldrig.

    Chivas er den lidt mere reserverede type, men er på inngen måde sky eller frygtsom! Cody derimod gerne kaster sig i armene på alt og alle.

    Der er meget forskel på de forskellige linjer, nogle linjer har tendens til meget stress, og andre er 'kendt' for mindre godt/dårligt temperament, Og det kan være lidt af et detktiv arbejde at finde lige præcis det man godt kunne ønske sig, men når man finder det, så er det det hele værd! :o)

    Citat: "og aussien avles jo enten efter udstilling eller som brugshund, ikke som begge dele i en.."
    Det er ofte tilfældet, ja. Men vi er nogle der prøver at kombinere begge dele ;o)


  • #25   23. feb 2010 Majbrit,
    heheh.. tak tak..

    Jeg ved bare generelt ikke emget om de typer hunde vi er inde over her, så vil gerne høre folks erfaringer..

    Det er jo muskelhunde jeg er forselsket i, og det er en række af de racer jeg har sat mig ind i..

    men dels ændrer lovgivningen sig, og samtidig har jeg bare opdaget det fede ved at træne med hunden..
    Det skal selvfølgelig også være en der vil være min bedste ven og være sammen med mig i hjemmet, putte og forkæles, men ja, det er altså virkelig fedt at komme ud og arbejde med sin hund!!..
    Og selvom min Bassehund er glad for samarbejde, så er det langt fra alle ting hun rigtig gider eller forstår.. Hun vil så gerne, men bliver hurtigt distraheret eller forvirret smiley


  • #26   23. feb 2010 Hehe ... Flot gået du kan sige sådan, i stedet for bare at anskaffe dig en smiley

  • #27   23. feb 2010 Og stavefejl er så helt uden moms -hvilket jeg syntes er en ganske godt handel, for der er da godt nok mange af dem!

  • #28   23. feb 2010 Jeg har en Groenendael og første hund var en Tervueren, men ud fra hvad du skriver du sådan leder efter, så tror jeg de ville køre for højt for dig, selvom de ikke kører nær så højt som en Malinois af brugslinier - og så er Belgiere af gode linier virkelig slemme til at udnytte en medgørlig hundefører på det groveste, uanset om man har en Groenendael, Laekenois, Tervueren eller Malinois.

    Jeg synes faktisk at Hvid Schæfer og Toller er gode bud på racer, som kan tænkes at passe til dig, jeg har selv luret lidt på Hvid Hyrdehund til engang om forhåbentlig mange år hvor jeg ikke synes, at jeg kan holde trit med en Belgier længere. smiley

    Har dog også skævet til pudler og portugisiske vandhunde (kender du Stitch fra internettet? Det er virkelig underholdende læsning).



  • #29   23. feb 2010 Uhh Anne, det lyder faktisk spændende...

    hvad er så "hovedreglen" for de hunde der er krydset både af brugs- og showlinier?
    Passer de på beskrivelsen af din han, eller er han atypisk?

    Som nævnt længere oppe, er det ikke sikkert jeg vil udstille, men jeg vil gerne have mulighede for at snuse til det...
    Og samtidig ved jeg ikke om aussien, i hvert fald den af brugslinier, har brug for lidt mere aktivitet end jeg umiddelbart kan forpligte mig til?..


  • #30   23. feb 2010 Mia,
    jamen altså, det er sandt..
    Min veninde har en rottetæve af rigtig, rigtig gode brugslinier! Det er en fantastisk lækker hund, men nu er dne 8 mdr. og har luret mig!!.. Og det er så uvant for mig, for hver gang den får chancen når vi er sammen, forsøger den at løbe om hjørner med mig.. Det er virkelig tydeligt..
    Og boede den i mit hjem måtte jeg uden tvivl bede den om tilladelse til at komme op i sengen smiley hahahaha....
    Men lækre hunde - det er de smiley

    MI,
    præcis.. Det tror jeg nemlig også de gør..
    Hmm... Vil da forsøge at finde lidt materiale om de portugisiske vandhunde så..


  • #31   23. feb 2010 Altså jeg synes jo en pudel er intet mindre en fantastisk hehe... De kan jo heldigvis klippes så pelsplejen ikke er så omfattende, og de er i hvert fald både træningsvillige og lærenemme:o)

  • #32   23. feb 2010 Michelle,
    hahaha, ja pelsplejer siger mig ikke så meget...
    Hmm, der er vel forskel på hvilken pudel vi taler om?
    Der er jo flere der hører under den betegnelse, og de er vel næppe ens?
    Hvilke pudler vil du foreslå jeg læser mere om? (eller læser noget om smiley )


  • #33   24. feb 2010 tja -det afhænger jo af hvor stor en hund der gerne vil have. Men synes jeg husker du gerne ville have noget større, så det var da nærliggende at kigge på en storpudel så...

    Tjek evt http://www.pudelklubben.dk/om-racen/info.html

    Jeg regner jo med at have fundet racen til de næste mange år... Men sådan en pudel kunne såmænd osse snige sig ind engang. Det kan godt være min omgangskreds villle grine, men jeg synes altså det er dejlige hunde (hvis bare det ikke er MIG der skal holde udstillingsfrisuren;o))
    Der har været et par stykker der hvor jeg tidl trænede, og de var altså rigtig dygtige og utroligt hurtige til at forstå hvad der blev forventet af dem:o)


  • #34   24. feb 2010 Uhh Anja jeg ved lige hvordan du har det, jeg elsker cavalieren og vil altid have en men jeg vil også meget gerne finde den perfekte træningspartner smiley
    Jeg er blevet totalt bidt af lydighed og agility, men især lydighed efter jeg fik Fluffy, hun er en super hund at træne med og vil virkelige gerne behage mig, hun er dog meget usikker og det kommer frem på træningspladsen og hun kan ikke tåle jeg presser hende for meget, så jeg går også og drømmer om en træningshund i fremtiden, jeg har også kigget meget på Aussien, er vild med deres udsende og sind, kan godt lide deres drive og de alligevel har en sluk knap, men vi har 2 kleine munstelendere på vores hold lige nu og de er altså heller ikke dårlige, heldigvis har jeg vist nogen år at beslutte mig i, men det er ikke et nemt valg at tage.


  • #35   24. feb 2010 Nu skal det så lige siges at min "kombi-han" aldrig vil vinde i en udstillingsring.. På en god dag så får han en 1. præmie og så er det det ;o) Det er mest på papiret at han er en blanding af udstillings og arbejdslinjer og det med en lille overvægt på arbejdslinjerne -og han er en super god arbejdshund! :o)
    En af han kuldbrødere har dog fået cert. og r.cacib i Finland ;o)

    Men jeg har selv i efteråret 2008 haft mit første kuld hvalpe, hvor jeg stræbede efter at kombinere udstilling og arbejdsevner, Moren er stortset ren udstillingslinjere og faren er en kombination og når jeg selv skal sige det, så er det blevet nogle skønne hvalpe, de ser godt ud, har et fantastisk dejligt temperament og kan samtidig arbejde, de kunne godt bruge lige en anelse mere drive rent arbejdsmæssigt, men man kan jo ikke få det hele allerede i første generation, og generelt arbejder de rigtig godt.
    En af mine hvalpekøbere har lige været på klikkerinsturktør uddanelse hos Karen Ulrich og hendes hund (mit opdræt) fik stor ros for sit temperament og sin arbejdsmåde :o))



  • #37   24. feb 2010 Michelle - sad lige selv og tænkte på puddel. Jeg vil simpelthen så gerne have en storpuddel af arbejdslinjer, men jeg aner ikke om sådan en findes. Den var jo en fremragende vandapportør engang.

  • #39   24. feb 2010 Jeg synes jo din beskrivelse ville passe perfekt på labrador/golden af jagtlinier - men hvis ikke du vil have den type hund, ville jeg kigge i retning af:

    * Australian shepherd (aussie)
    * Border collie
    * Kelpie
    * Shapendoes
    * Kooikerhondje

    /Carina


  • #40   24. feb 2010 Jeg har grå schæferhunde, og de passer glimrende til mig da jeg dyrker BHP/IPO brugssport. Selvom jeg ikke træner hver dag er de meget rolige og nemme at have med indenfor.
    De kan heldigvis bruges til stort set hvad som helst.

    Men jeg vil nok mene at en grå Schæferhund kan være lidt af en mundfuld hvis man ikke lige er gearet/har erfaring med drift stærke og hårde hunde som de jo helst skal være.
    Skal du bare træne lydighed/agility/DCH kan en Aussie eller en toller være glimrende hunde til formålet.
    En riesen schnautser kan også være en dejlig hund hvis den må være stor.

    Men husk nu at der indenfor næsten alle arbejds racer er brugslinier og udstillings linier, du skal gøre op med dig selv hvilken du ønsker, for forskellen er stor.


  • #41   24. feb 2010 Jeg har en af de hvide og han er meget førefikseret så det er jo dejligt. Du skal dog være opmærksom på at de kan være nervøse for nye ting. Derfor er det også meget vigtigt at den får oplevet rigtig mange ting. Det er en dejlig hund dog lidt pivet smiley

  • #42   24. feb 2010 Anja:
    Jeg tager hatten af for at du gør dig alle de overvejelser inden du smutter ud og køber, og det er gode overvejelser du gør dig:)

    Jeg har selv to hvide schæfere og det er hunde, som gerne vil træne, men som ikke kravler på væggen, hvis man ikke lige når ud at træne med den hver dag.
    Selv træner jeg DCH's lydighedsprogram med min hanhund. Jeg har også trænet med min tæve, og har gået til nogle enkelte konkurrencer med hende.
    Min hanhund har jeg været til en enkelt konkurrence i DCH's C-program. Og regner med at starter flere konkurrencer med ham i år.
    Han vil meget gerne bruges og elsker at arbejde for mig, han har det som mange andre schæfere, at de ønsker at please sin ejer.
    Men den hvide schæfer kører ikke så højt i drift som den farvet schæfer.

    Jeg mener bestemt en hvid schæfer ville kunne passe godt til det du ønsker ved din næste hund.


  • #43   24. feb 2010 Stine:
    Mener jeg bestemt ikke gælder for alle hvide schæfere.
    Min egne er bestemt ikke pivet og bestemt ikke bange/nervøse for nye ting. Har de aldrig været.


  • #44   24. feb 2010 Jeg snakkede med formanden for de hvide schwiezisk hyrdehunde for vi valgte race og det var ham der sagde at vi skulle være meget opmærksimme på at de godt kunne være nervøse for nye ting. Det er dog ikke noget jeg har oplevet med min egen. Tror også at min er ekstremt pivet.

  • #45   24. feb 2010 Stine:
    Oki der kan man bare se. Synes jeg da er ærgerligt at han siger, da jeg bestemt ikke mener er kendetegnet for den hvide schæfer.
    Måske linierne for hvid schæfer og hvid schwiezisk hyrdehund er ved at være så adskilte at det gælder for den hvider hyrdehunde. Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har mødt så mange af disse, men har mødt mange hvide schæfere, og synes bestemt ikke det kendetegner den hvide schæfer.


  • #46   24. feb 2010 Jeg ved ikke om det er derfor. Kan bare huske at han gjorde rigtig meget ud af at fortælle mig det, men som sagt er det ikke noget jeg selv har oplevet.

  • #47   24. feb 2010 Der kan forekomme nervøse/svage individder i alle racer.
    Men desværre må jeg sige at jeg ikke har mødt nogen hvid hyrdehund/hvis schæferhund der havde ligeså stærke nerver som en normal schæferhund.


  • #48   24. feb 2010 Nu har jeg skævet lidt til hvid hyrdehund, fordi jeg overvejede en omplaceringshund af slagsen da jeg boede i Schweiz. Det jeg fandt frem til var at nogle linier indenfor racen havde samme problem som Belgierne (Groenendael og Tervueren) med nervøst temperament og at man, lige som ved Belgierne, skulle se sig godt for når man valgte hund, men at dette temperament alså, også ligesom ved Belgierne, ikke var racetypisk og skulle betragtes som en fejl.

    Derudover så skulle race temperamentsmæssigt lægge sig lidt tættere op ad Belgierne end ad Schæferne i og med at de kræver mere socialisering og kan være reserverede overfor fremmede.

    Egen personlig erfaring har været at min første Tervueren overhovedet ikke var hverken racetypisk reserveret overfor fremmede eller aracetypisk sky, tværtimod. Lia har så virkelig krævet intensiv socialisering, men hun er bestemt heller ikke hverken reserveret eller sky. Hendes første indskydelse når hun møder folk hun aldrig har set før er at de skal mysses!

    Den hvide hyrdehund jeg kiggede på var reserveret overfor os, men stadigvæk venlig og ikke sky eller aggressiv på nogen måde. Han havde ikke noget problem med at blive håndteret eller at vi gik tur med ham eller at fremmed folk på gåture ville snakke med ham, men det var mere med en overbærende holding fra hans side end det var fordi han synes det var fantastisk, hvilket passede os fint. smiley

    Desværre var det endnu et tilfælde af vores hundesøgen i Schweiz hvor internatet ikke opførte sig særlig fair, men heldigvis lagde de kortene på bordet efter vi havde gået tur med ham.


  • #49   24. feb 2010 Siri -pudlen bliver ikke rigtig brugt til jagt mere. Der skal da nok findes enkelte undtagelser, men sådan generelt, tror jeg ikke du skal regne med at finde brugslinier.

    Men er du villig til at kigge lidt til udlandet, kan jeg da henvise til en opdrætter der virkelig bruger sine pudler. ikke til jagt, men til lydighed og agility.
    De bliver osse udstillet, men en stor del af det hun vil, er netop at bruge sine hunde, så det vægtes self osse i avlen.

    Ved godt det næppe er lige nu du har tænkt ekstra hund:o)


  • #50   24. feb 2010 Det lyder sguda spændende Michelle. Altså jeg tænker også at det må være enormt svært at finde arbejdslinjer, men jeg ved jo at de faktisk er fremragende brugshunde og det er altså lidt synd af de er blevet til udstillingsgenstande. Lyder spændende at der finde opdrættere der bruger pudler aktivt i hundesport!

    Meeen, der er lige en lille BC der kommer til huset først. Men en dag - så skal jeg simpelthen have en storpuddel.


  • #51   24. feb 2010 Siri -nå ja, havde da helt glemt "din" BC ;o)

    Men ja, jeg synes osse det er lækkert at se når de bliver brugt. De er jo faktisk både trænbare og lærevillige. Utroligt at dette ikke er gået tabt efter år som "udstillingsgenstande".
    Som sagt kunne jeg osse godt finde på at få sådan en engang. Synes de er skønne:o)


  • #52   24. feb 2010 Det er netop det - det er ret fantastisk at de stadig fungerer som brugshunde efter så voldsom en udstillings-orienteret avl. Sådan en skal jeg bestemt have en dag - den står på min (efterhånden ret lange) liste over racer jeg skal have. Men først skal der en lille hyrde-terrorist ind i huset:0)

  • #53   24. feb 2010 Jeg tror helt ærligt at jeg er lidt "racebegærlig". Der er altså en 4-5 racer jeg virkelig gerne vil prøve. Men jeg kender sgu også godt det med at udse sig fede kombinationer. Jeg har mindst to jeg rigtig gerne vil have - lige nu! Men altså en terrorist i huset ad gangen må vist være rigeligt!

  • #54   24. feb 2010 Jeg er nu ikke racebegærlig heller synes jeg hehe

    Jeg er ret sikker på jeg ved hvilke hunde der kommer til at være her i huset de næste mange år. Men en pudel kunne nu altså godt komme på listen engang (langt) ud i fremtiden:o)


  • #55   24. feb 2010 <b>og føler mig ustandseligt fristet til at købe en til hver gang jeg støder på "en fed kombination".</b>

    Uha, sådan har jeg det også ... heldigvis har jeg temmeligt lange arbejdsdage, og en kæreste der har 3 hunde, så det giver ligesom sig selv, når jeg føler mig alt for fristet - men ligesom dig ; det er UDELUKKENDE malinois jeg vil ha. Jeg kigger på de andre racer, synes nogen af dem er fede, men til mig selv, findes der kun én race smiley



  • #56   24. feb 2010 Ja jeg må indrømme, at jeg heller ikke hverken har lyst eller kan forestille mig at have andre racer end min egen.

    Der er en god håndfuld racer, jeg synes virker fantastiske, men schæferen kender jeg som min egen bukselomme og den giver mig præcis det, jeg har brug for i en hund..

    Så ikke noget racezapperi her... ;o)


  • #57   24. feb 2010 Dina, ja det er svært nok at overskue en enkelt race.

    Jeg ved ikke, om det er anderledes hvis man udelukkende har hunden som selskabshund. Det kan godt være...



  • #58   24. feb 2010 Hvis hunden bare skal være hund, og ikke skal være særligt egnet til det ene eller andet (udover self et godt sind så den er godt at klappe på og hygge med i sofaen;o)), så tror jeg det er lidt noget andet.

    jeg skal gerne indrømme at jeg ikke har sat mig ind i alt hvad der er at sætte sig ind i i forhold til linier osv ved mine hunde. Nu var de så heller ikke hvalpe da jeg fik dem, så der var self lidt mere hund at vurdere da jeg så dem.
    Men jeg har så istedet haft folk der vidste mere end jeg, til at hjælpe med at kigge dem efter på papiret:o)

    Jeg træner en del med mine, men jeg har ikke kæmpe ambitioner, og skulle hunden ikke være super egnet til en bestemt træninsgform, er det ikke værre end at vi finder noget andet.

    Så på den måde er det nok nemmere at "brede sig" i forhold til hvis man vil have en hund der gerne skulle fungere rigtig godt i lige netop EN bestemt sport.


Kommentér på:
Hvilken trænings/brugshund har du?

Annonce