1.047 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Er det ok aflivningsgrund? Er det ok aflivningsgrund?

Først vil jeg lige slå fast at dette er et tænkt eksempel så det er ikke mine hunde det drejer sig om *s*

Er det ok at aflive en hund der har været igennem meget fordi man (ejeren) ikke kan klare flere op og nedture? Da Sigurt var meget syg overvejede aflivning (kort) fordi jeg simpelhen ikke følte at jeg kunne klare mere. Han var skiftevis syg og rask/symptomfri i 8 måneder og jeg er da rigtig glad for at det "kun" drejede sig om 8 måender, ellers var jeg da bleve ravende sindsyg.

Jeg er mest for "i medgang og modgang-løsnigen", men hvad mener i?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det ok aflivningsgrund?
  • #1   25. feb 2010 Har jo selv en kronisk syg hund, så eer måske "farvet" i mit svar.

Men jeg synes det er helt ok, når mennesket bag hunden siger stop.

Det tærer utroligt meget på en, når hunden evigt er syg og man ikke aner om man er "købt eller solgt"

• #2   25. feb 2010 Ja, hvis hunden har været igemmen meget og ejeren (og måske også hund) ikke magter mere.
    Kun ejeren kan bedømme om det er slut.

• #3   25. feb 2010 Ja for mig er det ok at sige nu er det nok----og har gjort det flere gange----Også hvis de kommer ud for en ulykke som betyder et uværdigt hundeliv i lang tid, Der er det også for mine hunde en aflivning----
    Hvis jeg har anskaffet mig ansvaret for et liv, så skal det være et godt liv, jeg kan da som menneske forholde mig til det, og tage det savn som kommer, Hunden lider jo ikke ved at blive aflivet----

• #4   25. feb 2010 Det er nemlig rigtig hårdt, så jeg forstår på en måde godt dem der vælger at sige stop fordi de ikke kan klare mere.

• #5   25. feb 2010 MIn har haft hårsækmider.. og det er den arvelige form, og han døjer meget med dårligt imunforsvar, og jeg har brugt 30000 kr. på dyrlæge siden jan. 09. En dyrlæge foreslog aflivning, men har simpelthen ikke kunne gøre det. Må indrømme at min økonomi ikke er til mere sygdom, så i sidste ende kan avlivning komme på tale, da jeg simpelthen ikke har råd til det.

• #7   25. feb 2010 Det er lidt blandet...

Jeg synes selvfølgelig at man skal kæmpe for at beholde hunden og give den et liv så længe som muligt.

Men i det omfang at hunden lider af sin sygdom synes jeg den skal aflives

• #8   25. feb 2010 Og kan kun nikke genkenende til, at det er hårdt at have syg hund... jeg har tudet og tudet, og det gør altså ondt på en, når ens lille hvalp er helt sølle..

• #9   25. feb 2010 Står man med en kronisk syg hund, som dog fungerer fint og smertefrit, så skal der ikke altid meget til, for at slå en ud.
    Og hvis man går hver eneste gang hunden kommer til skade og har store nedture, så har hunden trods alt ikke meget ud af en.. Tænker her på, at man måske går en tur med sin hund og hele tiden tænker "er det her mon den sidste tur?". Så har man jo nok truffet en beslutning. Man skal ikke altid kun aflive for hundens skyld, men også af og til for sin egen. Der kommer et tidspunkt, hvor det måske er en selv, der må sige fra og ikke kan klare mere og det er ikke altid omplacering er en mulighed smiley

-Og nej selvfølgelig skal en hund helst ikke komme til skade ret mange, men det er lidt svært at forklare smiley

• #10   25. feb 2010 Jeg har stadig tendes til at granske Sigurts bevægelser og adfærd lidt for meget, netop fordi jeg er bange for at han bliver alvorlig syg igen. Heldigvis har vi Flexicam ståede og har en resept på det just in case.

• #11   25. feb 2010 Så det giver en større sikkerhed for mig at vide hvad jeg skal gøre hvis han bliver dårlig igen.

• #12   25. feb 2010 JA, jeg synes det okay... ben og jeg kæmpede i et år med on and off sygdom.. som knap nok var off.... og til sidst blev jeg nødt til at sige stop, det var så hårdt for ham...

• #13   25. feb 2010 Jeg kigger meget ofte på Fie og "fanger" små ændringer i bevægelser meget hurtigt.

Ligesom jeg også kigger på hundenes bevægelser når jeg er på udstillign eller ser ag.

Det tror jeg desværre ikke man lige kan stoppe med.

Har flere gange indstillet mig på at sige farvel til Fie, når noget nyt er opstået, men har hver gang syntes at jeg "skylder" at give hende chancen (når dyrlægerne har fortalt om hvad evt. prognose der har været efterflg.)

• #14   25. feb 2010 Åh hvor jeg kender det og jeg syns det er helt ok at sige stop.

Har selv en kronisk syg hund, og hvor er det bare hårdt psykisk hele tiden at observere ændringer positive og negative, nogle gange frygte at efterlade hunden derhjemme for tænk nu hvis han blir syg osv osv... Og så i sidste ende ikke mindst hårdt for penge pungen.

Min hunds sygdom skal ikke forværre sig meget mere nu, før end jeg må sige stop desværre. Men jeg vil og har kæmpet for ham. Og håber da han blir her for evigt alligevel!

• #15   25. feb 2010 Jeg tror man selv er klar over grænsen i langt de fleste tilfælde.
    Som ejer kender man sin hund på godt og ondt - de små signaler andre ikke kan læse.

Jeg vil sige som Britta at der er ingen der kan afgøre om det er en god eller dårlig grund en ejer "bruger" ved aflivning i mange tilfælde

• #16   25. feb 2010 Catalina, det kommer jo an på hvad hunden fejler

• #17   25. feb 2010 Catalina F: Vi er enige, men det er ikke det tråden handler om.

• #18   25. feb 2010 Jeg valgte at aflive min 8 måneder gamle hund, da hun havde meget slem hoftedysplasi allerede i så ung en alder. Jeg så billederne, og hofteknoglen var slet ikke inde i hofteskålen.

Dyrlægen sagde at hun ikke måtte komme ud og lege mere og at hun sagtens kunne vænne sig til det, men det synes jeg ikke er noget værdigt hundeliv for en aktiv, meget ung hund. Vi kunne sikkert sagtens have fået gode resultater ud af både guld og andre former for operationer, men det ville have været for min skyld, og ikke Bertas.

Hvis man selv har det godt med den beslutning man har taget, og ved at det er det rigtige, så synes jeg man skal holde fast i det.

Kommentér på:
Er det ok aflivningsgrund?

Annonce