5.671 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Korn, majs, soja osv. i foder Korn, majs, soja osv. i foder

I stort set alle foder tråde advarres der mod korn, majs, soja, oksekød etc etc...
Jeg talte så med importøren af et relativt kendt fodermærke i den bedre halvdel kvalitetsmæssigt.
Han sagde at hvis der ikke er feks. ris og majs i foderet, så skider hunden sig selv ihjel.. det mangler simpelthen noget struktur.

I store træk er det eneste man behøver kigge efter er proteinkilden, som ikke bør være fra okse og at foderet ikke bør indeholde hvede og soja da det kan udløse allergi hos en hund der er disponeret for det.

---------------------------------------

Tænkte om nogen kan henvise til noget dokumentation for at feks. majs er dårligt i hundefoder eller om det er en "sådan er det bare" holdning, der har spredt sig

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korn, majs, soja osv. i foder
  • #1   28. feb 2010 Jeg undrer mig også gentagne gange over denne "hetz" mod stort set alt, der ikke er kød.

Der er stort set ingen hunde, der er allergiske overfor soya og hvede :o) Har ikke selv set opgørelsen, men en anden dyrlæge har fortalt mig, at disse allergier udgør ca. 1-2% af allergier hos hunde = meget få!

Det er ikke som hos mennesker, hvor glutenallergi er udbredt.

Soya og hvedegluten er faktisk rigtig gode (og dyre) proteinkilder til hundefoder.

De fleste allergier udløses af protein og lagermider.

• #2   28. feb 2010 Som skrevet i en tråd, der kører parallelt med denne, så foretrækker jeg et foder, hvor der er en væsentlig kulhydratkilde. Jeg har nogle præferencer i forhold til, hvad den skal bestå af, men det skal være i.

Foder uden væsentlig kulhydratkilde synes jeg har et opskruet proteinniveau, som jeg ikke kan se er særlig sundt for hunden.

Min hund har ingen problemer med allergi overfor de indholdstoffer man normalt advarer mod - han tåler fint både hvede og majs, men tåler til gengæld ikke havre.

• #3   28. feb 2010 Maj-Britt - gluten er jo netop protein ;o)

• #4   28. feb 2010 Undrer mig lidt over at ris får skæld ud når det er i foder, men har hunden dårlig mave, så er ris skånekost, der er godt ???

• #5   28. feb 2010 ... at producenter skriver noget, gør det jo ikke til den endegyldige sandhed...

Korn mv. giver fylde, struktur og mæthed, så i min verden er det fint i et godt hundefoder.

Det med at for meget protein kan være skadeligt, er der ingen undersøgelser der viser (med mindre man er nyresyg), så har som sådan ikke noget imod foder uden korn. Og virker det, er det da helt fint! Syens bare ikke man kan black liste alle foderprodukter med korn i. Det er blevet lidt en besættelse/religion og det MÅ fodervalg i min verden aldrig blive.

• #6   28. feb 2010 Tina, ja det er et paradoks ;o)

• #7   28. feb 2010 CH: Ja, men det er ikke den proteinkilde, der oftest er årsag til allergier. Gluten er en god proteinkilde, som netop ofte bliver overset, da folk ikke ved, at det faktisk er protein.

• #8   28. feb 2010 Maj-Britt - jeg selv tror faktisk ikke helt på, at der er noget der hedder proteinforgiftning.

Og selvom jeg ikke er helt glad for "det gør de i naturen-argumentationen", så kan jeg ikke lade være med at skele til, at kød indeholder mellem 18 og omtrent 22 % protein til forskel for nogle tørkosttyper, der indeholder op til 40 procent sandsynligvis i ikke-drænet vægt og helt op til 80% i drænet vægt.

Det lyder bare ikke rigtigt i mine ører, så jeg søger lidt væk fra det høje niveau.
    Det, der gør det hulens svært er, at man ikke altid - eller rettere sjældent - kan læse hvordan procenten er regnet ud.

• #9   28. feb 2010 Anne-Marie: Også min mening. Finder man ud af, at hunden ikke kan tåle hint eller dette, skifter man foder og så burde problemet være løst. Faktum er, at langt de fleste hunde fungerer upåklageligt på foder med fyld! Og der behøver ikke være næring i det hele. Mæthedsfornemmelse er også en vigtig faktor i hundefoder.

• #10   28. feb 2010 Man kan måske argumentere, at det er godt at tage korn ud af kosten fordi man dermed også reducerer muligheden for lagermider i slutproduktet.

Dog er jeg ikke helt sikker på, at lagermiderne er ligeglade og at de også kan gå i tørkost uden kornprodukter, hvis det ikke bliver opbevaret hysterisk korrekt.

• #11   28. feb 2010 CH: Nej, præcis (også det jeg prøvede at skrive), der er ingen dokumentation for, at hunde kan blive proteinforgiftede, men synes nu heller ikke, at det er naturligt med store mængder protein. Så længe behovet er dækket ind (og her er aminosyre-sammensætningen i mine øjne alfa og omega!), kan resten af foderet sagtens være "fyld", der gør min hund mæt.

• #12   28. feb 2010 Chine: Er du sikker på, at der ikke er lagermider i foder uden korn? Det har jeg aldrig hørt før...

• #13   28. feb 2010 Lige præcis Maj-Britt. Og så når vi dertil, at vi skal gøre det, der fungerer.

Dog er det glimrende med et par kæpheste eller tre, hvis det gør en gladere ;o)

Jeg selv hader det voldsomt raffinerede hvede, man har fået opdyrket, så det er jeg sur på lige meget hvad det bruges til og hvem der skal putte det i hovedet ;o)
    Det er et underlødigt produkt i mine øjne. Og det giver jeg så heller ikke hunden på hverdagsbasis.

• #14   28. feb 2010 Sådan noget som feks. farvestoffer synes jeg så er fuldstændigt tåbeligt at komme i hundefoder.... Hvad skal det lige til for. Hunden er sgu da ligeglad med om bidderne er grønne eller brune

• #15   28. feb 2010 Nøj hvor kunne det være fantastisk, hvis man kunne få adgang til noget forskning, der rent faktisk kunne kvalificerer ens valg.

For dybest set gætter vi jo allesammen ;o)

• #16   28. feb 2010 CH : Præcis.. Foder til vores kæledyr er jo den rene jungle at finde rundt i

• #17   28. feb 2010 Er majs så noget rigtig skidt?
    Tænker på Arion foder hvor der er majs ting i?

• #18   28. feb 2010 CH: Ja, det kunne være dejligt!! Der er bare SÅ få fodermærker, der laver ordentlig dokumenteret forskning. Kender kun ét mærke og ved ikke, hvor let tilgængelige deres resultater er... tror nu nok man kan få det man skal bruge, hvis man ringer og spørger. Hvor meget man så får ud af det, når man ikke er kemiker/biolog, ved jeg ikke...

• #19   28. feb 2010 Lena: Ikke i mine øjne... Prøv det - fungerer din hund, er det ikke noget skidt :o)

• #20   28. feb 2010 I mine øjne er majs skidt for dem, der ikke kan tåle det, og ok for dem der kan.

Hvis den vigtigste proteinkilde er fra majs, synes jeg ikke det er ok, men hvis foderet indeholder fornuftige proteiner fra rigtigt kød, så er der i mine øjne ikke noget i vejen med det.

• #21   28. feb 2010 ... sidetanke... måske skulle folk lade være med at eksperimentere så meget med foder og lade deres hunde vænne sig til et foder og blive der, hvis det virker. Jeg har en fornemmelse af, at mange går væk fra noget, fordi noget andet kommer på mode, så virker dette andet ikke og man prøver noget helt tredje.

Min filosofi må være - if it ain't broken, don't fix it !

• #22   28. feb 2010 Jeg er skisme så forvirret smiley
    Det er super svært...
    Vil jo bare min hund det bedste
    Jeg må prøve mig frem smiley

• #23   28. feb 2010 Lena: Jeg tror mange er er meget forvirrede og, som dig, bare vil gøre det bedste, men det kan ende med at være rigtig skidt. Man skal holde sig til det, der virker og så længe man vælger et foder, der er lavet af gode råvarer (rigtig kød og ikke rester af forskellige dyr) og som indeholder det samme hver gang, går man ikke helt fejl i byen.

• #24   28. feb 2010 Tina, jeg melder mig også på banen over dem der undrer sig. Det er som om, når en har skrevet at korn, majs...... etc. er noget skidt, så er alle enige. Men hvis det nu ikke er fuldt dokumenteret, så kan man jo ikke sige sådan. Men jeg tror nogen er "bange for" at få skæld ud hvis de fodrer med et "underlødigt" foder efter andres mening.

Jeg har så fået at vide, at hunden skal have det den fungerer allerbedst på, og så er det ligegyldigt om det er rester fra mennesker, eller det fineste foder der findes i verden. Det hunden fungerer på er det hunden skal have. Det har jeg fra en dyrlæge som selv sælger et bestemt foder. Det ville han ikke sige hvis han kun tænkte på at det foder de sælger, er det alle pinedød skal have.

• #25   28. feb 2010 Der er altid minimum 30 % kylling eller lam eller laks i arion alt efter hvilken varriant man vælger

• #26   28. feb 2010 Ville også helts blive på Orijen men ikke når hendes afføring er blød smiley

• #27   28. feb 2010 Bodil: Hunde kan sagtens bruge proteinet fra hvedegluten! Men nej, det kan ikke være eneste proteinkilde, da der skal mere til for at få den rette aminosyre-sammensætning.

• #28   28. feb 2010 Bodil, ved vi realiteten hvad vores hunde ville leve af i naturen? Er det ikke grundlæggende det, der er vores problem?

Faktisk kan forskerne ikke engang blive enige om, om hunden er carnivor eller omnivor. Og er den omnivor, hvilket jeg må sige, at jeg hælder til, så har græssorter og også kornene herfra været en del af en hundekost.

Men - hvad angår hvede så har vi mennesker gjort en hel masse ved den, så den slet ikke indeholder de næringstoffer, som den gjorde førhen. Så for mig er det en dealbreaker, det skal hunden simpelthen ikke leve af ;o)

• #29   28. feb 2010 CH: Enig... tror heller ikke hunden er strikt carnivor. Når mine hunde plukker bær, græsser eller napper gulerødder i køkkenhaven, tror jeg ikke det er noget de sådan lige selv har fundet på bare for sjov skyld.

• #30   28. feb 2010 Sidder og kommer lidt i tanker om, om folk mon forveksler fiberet i planter, som hunden jo ikke kan optage med sukkerstoffer og aminosyrer, som de godt kan optage?

Planter består jo i høj grad af fibre, og de fiser ret i gennem - men de øvrige stoffer optages. I sidste ende betyder det, at det kun er en lille del af det samlede indhold, der optages, men resten udgør fyld, der mætter.

• #32   28. feb 2010 ha li ha lo
    Lager mider findes i korn og hø f.eks. hvor det bliver opbevaret fugtigt, Altså også i menneske mad.
    men det er ikke hyppigere i hundefoder end det er i siloen med "menneskr" korn.
    Lagermider i hundefoder, ja hvis det opbevares fugtigt!!!
    Allegi kan vi alle have, men nu ikke hys.!!!!!

• #33   28. feb 2010 Majbrit, forskellen er så, at hunde har tendens til allergi overfor lagermider, derfor er det for mange en god ting helt at undgå.

Og så tror jeg godt jeg kan sige, at har man eller har haft en hund med allergi, så er der alt mulig grund til at være hys - det er ulideligt og kan nemt koste en hund livet.

• #34   28. feb 2010 Ja da - jeg har da set min hund - rettere begge - spise både strå og aks fra korn. Dog ikke de modne aks, de bliver mest af alt flænset.

• #35   28. feb 2010 Hunde på landet , som færdes i svinestale, spiser tit grutning(malet korn med vand)

Kommentér på:
Korn, majs, soja osv. i foder

Annonce