{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.711 visninger | Oprettet:

myter om racer {{forumTopicSubject}}

Ja mange racer har jo visse myter der følger dem. Jeg faldt netop over en i markedet -at arvelige sygdomme ikke ligger i F1'ers (labrador) gener.

Så kom jeg lige ti at tænke på at det kunne være skægt at høre hvilke racerelaterede myter i er stødt på. Ikke nødvendigvis noget der har med helbred at gøre:o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  myter om racer
  • #1   8. mar 2010 japaneserens øjene popper ud -- ikke en sygdom - men lidelse

    også kan den ikke få luft...


    heldigvis har jeg en af de sjældne racer - hvilket betyder dee ikke er så mange fordomme om den. men til gengæld slæber vi på et par myter fra andre racer..

    har lidt flere..

    oftest stillet spørgsmål.

    er det en pekingeserbaby - (folk peger på pingeling som om jappen skulle være født af ham)

    det er sådan en lille arrig en der gør hele tiden (jappen er nok en af de mindst larmende hunde - der intet arrigt ligger i - den er kendt for sin venlighed)


  • #2   8. mar 2010 Øjne der ligefrem popper ud:-O
    -lyder godt nok voldsomt hehe

    Om islænderen har jeg ganske ofte hørt at "den kan man ikke opdrage, for det er en urhund"... Jo jo... altså indrømmet, reiki er da en selvstændig herre, men han er da så vidt jeg ved ikke hverken værre eller bedre end så mange andre (spidshunde-)racer :o)


  • #3   8. mar 2010 ja -- når jeg går her hjemme med mine arrig små køtere der gør hele tiden - så laver jeg faktisk ikke andet end at samle øjne op og proppe dem ind i hovedet på dem igen

  • #4   8. mar 2010 Hundemutter -jeg synes faktisk det er ret smart... Det må være sådan ala et samlesæt *G*


  • #5   8. mar 2010 Hundemutter. Sikke et arbejde, særlig hvis de popper ug under gåturen.

  • #6   8. mar 2010 ja -- det værste er altså også at finde de rigtige til den rigtige hund... det er selt ikke en let race. - men nu er de jo noget helt specielt - de er jo født af min pekingeser han

  • #7   8. mar 2010 charlotte -- vidste du ikke det ??? aiiii altså -- du må da have lagt mærke til flokken af måger der kredser om dit hus når du har hvalpe ---

  • #8   8. mar 2010 Rottweiler avlet uden hale det er da en myte

  • #9   8. mar 2010 Mine det er sådan nogle der spiser mennesker... Det siger de selv i fjernsynet.

  • #12   8. mar 2010 At alle schæfere er nogle ustabile bæster....

    T


  • #14   8. mar 2010 Eve og Peter -det er nu ikke en myte. Rottweilere kan godt fødes stumphalede, og avler man på stumphalede rotter, får man skam osse stumphalet afkom;o)

    DFFD: den med den brune hvalp synes jeg altså er fantastisk LOL


  • #16   8. mar 2010 Krumme - he he he den var nu ikke myntet på nogen bestemt ;0)
    har faktisk hørt den flere steder fra ;0)

    T


  • #17   8. mar 2010 Chihuahua, kan ikke tåle og komme udendørs, men skal skide indendørs om vinteren. Og skal helst bæres i en taske, for og undgå overanstrængelse.

  • #19   8. mar 2010 Huskyer kan ikke lide børn - kan ikke bo indenfor - også skal man gå 20 - 30 km med dem hver dag.

    Min elsker børn, hun vil hellere ligge inde på sofaen under et tæppe dagen lang.
    Det med km ved jeg ikke, jeg har i hvert fald aldrig gået så langt med min.. Tror aller højst det er blevet til 15 km på en dag.. smiley Og hun ser nu meget tilfreds ud, og når vi kommer hjem smider hun sig igen på sofaen... :s


  • #20   8. mar 2010 Michelle. okay det var jeg suk ikke klar over.
    Så lærte jeg også noget nyt i dag.


  • #21   8. mar 2010 Krumme - der er RIGTIG mange der har en ide om at schæfere er meget farlige fordi de er ustabile af natur.... møder meget få der ikke går i en bue udenom mit store glubske bæst ;0)

    T


  • #22   8. mar 2010 Myte om husky:
    Man kan ikke køre en husky træt, og de kan ikke lære noget.

    Må indrømme at jeg aldrig har hørt den myte om, at huskies ikke kan lide børn før? Alle de huskyer jeg har haft - og alle dem jeg har kendt - har været helt fantastiske med børn. Selv de huskies, som ikke har været specielt vant til børn.

    Myte om beagle:
    Det er en supersød og nem hund, som er yderst børnevenlig...


  • #25   8. mar 2010 Karina... Jeg hørte den fra min mor.. Hun var helt oppe og køre dengang jeg lige havde fået Jamie og ville tage hunden med op og besøge min mor.
    Jeg har også hørt den med at de ikke er til at køre trætte, og at de ikke kan lære noget.
    Synes nu ellers at Jamie er meget lærenem. Hun kan dog ikke så mange ting, eftersom at jeg ikke ved hvordan jeg skal lære hende de lidt mere komplicerede ting, så jeg skal ned og have fat i en bog jeg kan læse..


  • #26   8. mar 2010 Eve og Peter A
    Der var/er en opdrætter i skibby der bevidst avlede på den genfejl det er når den fødes stumphalet;0) Han er selvfølgelig ekskluderet af DKK.


  • #27   8. mar 2010 Og det er selvfølgelig slagelse jeg mener og ikke skibby;0)

  • #28   8. mar 2010 Jeg har altid troet det var fis men der kan man bare se

  • #29   8. mar 2010 Eve og Peter -der findes jo flere racer der kan fødes stumphalet, og det er forholdsvist nemt at forudsige udfaldet af en parring, så man kan sagtens avle specifikt efter stumphale:o)

  • #30   8. mar 2010 Line - da vi fik den første husky i sin tid, var min mor også bange for den, fordi hun kunne huske en bidsk slædehund fra sin barndom.

    Men eftersom hun er født i 1936 - og huskyen først kom til Danmark i 1968 - så fik vi overbevist hende om, at den "farlige" hund intet havde med en husky at gøre smiley


  • #31   8. mar 2010 Karina - Ja der kan man bare se.. smiley
    Jeg har faktisk mødt en familie engang jeg var ude og gå som bare rev deres lille pige til sig også sagde til mig: "Du burde ikke gå tur med sådan en hund, de er jo nogen bidske sataner, og helt vildt farlige"
    Hvortil jeg så måtte svare hende at det var de altså ikke, og at det nok er en af de mest godmodige racer jeg nogen sinde har mødt.

    Det troede hun ikke på så hun hev pigen til sig og marcherede væk.. smiley


  • #32   8. mar 2010 Jeg tror der er mange, der bare ser en slædehund - og som tænker på alle de rædselshiistorier man bla. hører fra Grønland. Meeeeen, sådan er det jo med mange racer, at de bliver associeret med alt det dårlige man hører om racen, og/eller om racer der ligner smiley

  • #33   8. mar 2010 En bullterrier er det samme som en pitbull.

    Alle muskelhunde kan låse deres kæber.

    Du må ikke kaste med bold eller pind med en muskelhund, for så bliver den agressiv


  • #34   8. mar 2010 Om min race:
    At det er schæferens natur at være bidsk
    At det er schæferens natur at være lumsk og lunefuld
    At schæferen er den hund, der lider mest af HD - faktisk kan man næsten ikke finde en schæfer uden
    At en højavsschæfer pr. definition ikke kan arbejde og en brugslinjeschæfer ikke kan være familiehund.
    At de overvinklede højavlslinjehunde får mere HD end de mere kantede brugslinjehunde.
    At brugslinjeschæferen er mere aggressiv end højavlschæferen.
    At højavlsschæferen er mere aggressiv en brugslinjeschæferen
    Og så videre, og så videre....

    Der er SÅ mange myter om den race, og det er jo klart - den har været meget populær i mange år og er mangefoldig.


  • #35   8. mar 2010 DFFD - ja det vil jeg gerne tro.... ;0) har jeg faktisk også hørt om doberen.... men har nu altid syntes det er en utrolig smuk og skøn hund.....

    men kan faktisk uden at lyve sige, at jeg til dags dato aldrig har mødt nogen der ville hilse på mit "bæst" når vi har været på tur.... hvorimod vi altid for at vide hvor sød jesse er og folk gerne vil klappe og nusse ham....
    og det sjover er at Athos faktisk er mere venlig og imødekommende end Jesse ;0)

    T


  • #36   8. mar 2010 CH- der ramte du vist meget godt ;0)

    T


  • #37   8. mar 2010 Tine, ja det er jeg også bange for ;o)

    Det groteske er, at der blandt schæferfolk findes ligeså mange myter som der gør blandt andre - det er bare lidt andre ting.

    Men myter, dem er der dælme mange af ;o)


  • #38   8. mar 2010 Man må heller aldrig lade sin hund vinde trækkelege... så overtager den nemlig herredømmet.

    Temmeligt demotiverende for hunden hvis man bruger drifterne når man træner;o)


  • #39   8. mar 2010 Haha haha.... smiley der er mange gode udtalelser..

    Jaah man kan bare læse en hvis selvudnævnt eksperts udtalelser, så som at man ikke må kikke hunden i øjnene, skal ikke følges med børn, ikke må gå tæt på, de har intet kropssprog, og kan ikke læse andre hunde. Hun er nærmest personificeringen af fordomme smiley


  • #40   8. mar 2010 Michelle, det er slet ikke noget problem, for man må slet ikke lege trække- og driftslege med sin hund, for det giver den stress ;o)

  • #41   8. mar 2010 CH -aaarh jeg VIDSTE der var noget jeg havde glemt *suk*

    Det forklarer jo pludselig en helt masse om Gaia *G*


  • #42   8. mar 2010 nå ja -en udbredt misforståelse: hundercaer som f.eks. den islandske fårehund fælder kun 2 gange om året...

    jo jo -de går skam i fæld 2 gange årligt, hvor de så skifter al underulden, og alt fra dyner til tøj er godt foret;o)
    -men når de så ikke er i fæld, så fælder de altså stadig... bare ikke nær så meget... men daglig støvsugning er stadig et must... i hvert fald i mit hjem, nu hvor jeg har to stk med sådan en pels...


  • #43   8. mar 2010 Cat F * NEJ, og tak for det.. jeg har set og hørt nok til hende uden smiley

    og barf det giver altså smag for blod - så det er nok ikke lige en god ide..


  • #46   8. mar 2010 Åhh - hunde må heller ikke få tyggeben, for det er jo lavet af oksehud, og så gnaver de i møblerne!

    Og så skal vi huske - Har de først smagt blod, så vil de have det igen!!!


  • #47   8. mar 2010 uuhhh.... har en god en smiley
    at en jagthund ikke er en jagthund hvis den ikke bruges til jagt.. en hyrdehund ikke en hyrdehund hvis den ikke bruges på får og en kamphund ikke en kamphund hvis den ikke har været i kamp.... osv osv osv....

    DEN syns jeg er god ;0)


  • #48   8. mar 2010 At muskelhunde ALDRIG må omgåes børn og andre hunde, for de kan ALTID gå i blodrus.

    At man som ejer af en MH ALTID skal have BEGGE hænder på linen. Man må aldrig slippe!! Skal man uddele godbidder, bevarer man stadig hånden på linen.

    At man ikke må stille krav til MH. Hvis den ikke vil sitte skal den ikke.

    MH bør kun lære tre ting: Sit, dæk og indkald.

    Man må aldrig kigge MH i øjnene.

    Man må aldrig komme bagfra hvis man hilser på en MH.

    Amstaffen er en dræbermaskine, som kun tolererer sin ejer, men hader alle andre.

    MH tror små hunde er foder.

    Man må ikke have solbriller på når man omgåes en MH (hvorfor? Man skal alligevel ikke kigge den i øjnene ;))

    MH er ikke interesseret i kontakt med andre mennesker og dyr.

    Og faktisk er det ikke myter, men ting jeg har fået af vide til træning hos den yndige dame der bliver nævnt længere oppe i tråden smiley


    Endvidere må hunde aldrig smage råt kød, for så får de smag for det, og fodvandler sig til dræbermaskiner!
    Og amstaffen skal opdrages med HÅRD hånd, og gerne et dask i ny og næ..


  • #49   8. mar 2010 Jeg ved godt at det muligvis ikke er tilladt, men jeg fandt dette på et norsk/dansk forum:

    "Fant denne på et annet forum...mye artigt lesestoff:)

    Afghansk mynde/ mynder
    Om en Afghansk mynde kommer seg løs, må den skytes for å få tak i den igjen.

    Afgansk mynde er den eneste hunderasen som er bevist dummere enn andre, derfor går de ikke an å dressere.

    Greyhounde må ikke få løpe løs uten om på en løpsbane, for da klarer de ikke å stoppe igjen.



    Bullterrier
    Bullterrien har en hjernefeil som gjør at den løper inn i vegger etter den har fylt to år. Det er slik de har fått den spesielle hodefasongen.


    Border collie, collie, gjeterhund
    Gjeterhundfolka ødelegger Border Collien. De er blitt så korte i frembeina.

    Border Collie er født ferdig dresserte.

    Border Collie kan ikke gå ordentlig, de bare kryper.

    Collie har så små hodeskaller at hjernen sprenger på, og gir dem hodepine.

    Belgisk Fårehund valper må ikke tas på, løftes, eller røres av menneskehender før de er 3 måneder. Dersom man løfter dem, klapper dem osv. så blir de gale fordi hjernen er så underutviklet når de er født, at de kan bli hjerneskadet av fysisk berøring før hjernen har festet seg.



    Chi hua hua/ miniatyrhund
    Miniatyrhunder kan ikke bli stuerene, fordi de er så små.

    Små hunder kan ikke brukes til noe, for de er så dumme. Dette er fordi de har små hjerner.

    Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

    Chihuahua er ingen hund, men en gnager!

    Man må ikke løfte opp en Chihuahua. Denne rasen har et hull i hodet, og hvis man løfter den opp kan hjernen falle ut.

    En chihuahua må aldri løftes etter nakkeskinnet, da øynene kan dette ut.

    Små hunder kan ikke, og behøver ikke gå tur.

    Alle små hunder er sinte på store hunder.

    Hvis du dunker en liten hund i bakhodet, hopper øynene ut



    Cocker spaniel/ spaniels
    Lysebrune, ensfargete cocker spaniels er aggressive. Dette er en trend.

    Spaniels er feige

    Røde og svarte Cockere biter fordi de har en genfei. Eller et symptom kalt Cocker syndromet.. Collier lider av det samme.



    Dobbermann
    Ingen hunderase har mer ´killer-instinkt´ enn Dobermann. Hvis du slipper alle hunderasene hver for seg løs i skogen og lar de leve der, er Dobermann den eneste rasen som overlever.

    Dobbermann går umotivert rett i strupen på deg, selv om du stirrer på den.

    Dobermann har nesten alltid en hjerneskade, dette fordi at hjernen ikke vokser til maksimalt grunnet for smal skalle



    Golden Retriver
    Det har vært så mye innavl på Golden Retriver, at de nå har altfor mye hormoner, og blir gale når de kommer i kjønnsmodningen.

    Aldri sett to retriever hanner sammen. Den ene av de vil i så tilfelle bli ridd i døden av den andre. Dette pga at retrievere har for mye kjønnshormoner fordi det bare avles på eksteriør.



    Pitbull/ kamphund
    Pitbullen har en hjernefeil, og det er grunnen til at den er forbudt i mange land.

    Pitbullen er genmanipulert slik at den naturlige bakteriehemningen hos hunder har forsvunnet hos rasen. Hvis du blir bitt av en pitbull vil du derfor dø i løpet av få dager pga. infeksjoner i blodet.

    Kamphunder har et drapsgen, som lett lar seg aktivisere ved feil hundeoppdragelse.

    Pitbullen kan låse kjeven. De har en tapp/låsemekanisme i kjevebeinene som gjør at kjeven går i lås. For å få åpnet munnen på en pitbull må hunden drepes.

    Pitbuller er farlige fordi de mangler en enzym i hjernen som kontrollerer bitehemning.

    En Pitbull har dobbelt sett med tenner, og om en tann skulle falle ut vil det vokse ut en ny en på kort tid.

    En Pitbull har en giftig bakterieflora i munnen, så om du mot formodning skulle overleve et bitt, vil du dø av blodforgiftning.

    En Pitbull sager med kjevene når den biter for å lage mest mulig skade.

    Kuler preller av på en Pitbull

    Hvis en Pitbull biter deg, så må den bli hengene helt til du kommer til dyrlegen og den blir bedøvet.

    Pitbullen er avlet opp av NASA på Area 51, for å være en av de råeste og farligste hundene i verden. En mann som jobbet hos NASA klarte å smugle en pitbull ut av Area 51. Men hunden han smuglet ut var ikke ferdig avlet så det var noe som manglet i hodet på hunden. Det er derfor det er så mange farlige pitbuller på kloden vår, og det skumle er at andre folk avler videre på dette.


    Schäfer
    Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

    Schäfere spiser små babyer

    Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.



    Setter/ Fuglehund
    Settere er så dumme at når du slipper dem løs nytter det ikke å kalle de inn igjen, for da har de allerede glemt navnet sitt.

    Mange Gordon Settere har ikke hjerne. Tidligere avlet man bort hjernen hos rasen.


    Rottweiler/ store raser
    Man må ikke ha Rottweileren på soverommet, for da vil den angripe deg mens du sover.

    Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og
    angriper forfra.

    Du kan ikke ha hundevalper i nærheten av Rottweiler eller Dobermann tisper, for da spiser de dem opp.

    Har en Rottweiler eller Dobermann først fått smakt på blodet ditt (uansett grunn), så må du avlive de, for de blir blodtørste og kommer til å drepe deg.

    Store hunder som f.eks. Rottweiler og Irsk Ulvehund skal ikke gå i trapper før de bli 12 mnd, de må derfor bæres.

    Man må ikke gå tur eller leke med irske ulvehund valper pga de er så store at
    det vil ødelegge skjelettet dems.



    Andre raser
    Rasen Beagel kan ikke være løs, da de stikker.

    Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame.

    Grand danois og kinesisk naken hund er de eneste hunderasene som er i stand til å sulte seg til døde. Dette pga for mye avl, og at noen hunder er ødelagt av dette.

    Damatiner, Grand Danois og Rhodesian Ridgeback er verdens mest spesielle raser, de takler nemlig ikke å stå på kennel. Selv ikke for en helg.



    Avl/ opprinnelse
    Alle hunder stammer fra ulven bortsett fra Chow-Chow. Dette er en liten bjørn.

    Hvis du parrer en hund med kuperte ører, med en hund med vanlige ører, kan godt noen valper ende opp med kuperte ører, det samme gjelder kuperte haler.

    Dersom en Tispe en gang har hatt ett balndings kull, kan ikke denne tispen noen sinne føde renrasede hunder senere... Selv om hun pares med en hund av samme kjønn!



    Helse/ gemytt
    Om man klipper negler på en hund og det starter å blø, vil hunden blø i hjel.

    Røde hunder er aggressive og farlige.



    Hundehold/ trening
    Når en hund angriper en annen, kan du stanse slåsskampen ved å stikke en finger i anusen på den.

    Om du har en hannhund som vil sloss med andre hunder, kan du binde et fiskesnøre rundt pungen på hunden, og nappe til hver gang den hisser seg opp.

    Hunder fra Sør-Afrika er mye farligere enn hunder fra andre land.

    Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.

    Om hunden ikke gjør som du sier, så har du ikke tatt den hardt nok!

    Når en rase egentlig er avlet for noe, går det ikke an å bruke den til annet enn dette.

    Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling. "

    http://www.canis.dk/innlegg.php?nr=66990&start=1

    Så har jeg også selv lige en myte om GD.

    GD'er spiser kolossale mængder af mad, dvs. mere end 5-6 kg om dagen. <- hvilket er en stor overdrivelse.


  • #50   8. mar 2010 Charlotte,
    så ved du det!... Utroligt der ikke ligger chi-hjerner overalt..

    Og pyha, godt jeg har en ast og ikke pit.. Hun er da kommet til at bide mig i fingrene flere gange.. Utroligt man dør så hurtigt af bakterierne smiley


  • #51   8. mar 2010 Når en hund angriper en annen, kan du stanse slåsskampen ved å stikke en finger i anusen på den


    looooooooooooooooolllllllllllllllll


    får bare nogle helt forkerte billeder oppe i hovedet over den sætning


  • #52   8. mar 2010 Boxer: når de bider, så låser deres kæber og de kan ikke give slip igen ....

    hmmm ... kan lige se det for mig ... en boxer i naturen, fanger en kanin og dør så af sult, med kaninen i munden, for kæben har låst sig fast smiley

    Eller indbrudstyven der er nød til at have boxeren med ind på skadestuen og have den kirugisk fjernet, da kæben er låst .... det kan man da kalde en engangs vagthund smiley


  • #53   8. mar 2010 HAHA HA
    Bullterrien har en hjernefeil som gjør at den løper inn i vegger etter den har fylt to år. Det er slik de har fått den spesielle hodefasongen.

    Det er den til dato sjoveste forklaring på det smiley


  • #54   8. mar 2010 Hundemutter: kender en som faktisk fik en DDB til at slippe en anden hund, ved at stille en finger op i røven på den - så den er god nok ... meeen hvem har lyst smiley

  • #55   8. mar 2010 platugler - jamen jeg er ikke i tvivl om at det virker - men jeg tror bare ikke lige det ville være det første jeg ville gøre i sådan et tilfælde -- også kan jeg ikke lade være med at tænke på -- hvad er det for mennesker der har fundet ud af sådan noget....

  • #56   8. mar 2010 Charlotte: jeps ... MEN de bliver ikke snuppet af en måge smiley

    Hundemutter: nej vel - men hans DDB havde en schæfer i munden og ejeren af schæferen blev ved med at hive i linene og dermed opilne DDB'en og han kunne ikke få den til at give slip. Så kom han i tanke om dette råd og SMAK ... op i nummeren med fingeren - han fortalte at alle hundens rynker røg om i nakken og øjenen så ud som om de poppede ud af hovedet - den spyttede fluks schæferen ud og gloede chokeret på dens ejer ..... hvad pokker laver du, mand smiley


  • #57   8. mar 2010 nej, stakkels måge, der vil forsøge at flappe væk med min Qline i næbet - det slipper den ikke godt fra smiley

  • #58   8. mar 2010 LOOOOOOOOOOOL Kent det er simpelthen noget af det morsomste jeg har læst i længere tid hehe

    Og jeg kan forstå på det hele at en pitbull faktisk er lavet ved at blande en komodovaran (ekstrem beakteriefyldt spyt) og hajer (flere tandrækker der vokser frem når en tandrække er "brugt")

    Kan osse godt li' at klikkertræning ikke dur fordi klikket ikke er ubehageligt nok *G*


  • #59   8. mar 2010 Platugler - efter den beskrivelse tør jeg slet ikke tænke på hvordan en Shar Pei vil se ud efter sådan et prik i "øjet"...... smiley

  • #60   8. mar 2010 Border collie.

    har hørt at border collier skal ha så meget motion at hvis du har et arbejde hvor den ikke er med kan du ikke nå det...???

    at en border ikke kan slappe af... (prøv lige at fortælle min sofa hygger det...)

    at små hunde er altid hissige og store hunde altid er dovne...


  • #61   8. mar 2010 Miemiv: nej for pokker - det ville være en stor rynke på bagdelen smiley

Kommentér på:
myter om racer

Annonce