{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Adfærdsterapeuter og deres hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt over en tråd i en gruppe - hvem den omhandler er ikke så vigtig, dette er ikke en tråd der er ment som udhængning, men derimod blot for at få en føling på hvad vi almene hundeejere forventer af en AT (forkortelse for adfærdsterapeut) og dennes egne hunde.

Problemstillingen i tråden ridses kort op her:

AT har haft en hund fra hvalp. Den har i hendes hjem gennem dens 4½ år fået sig nogle adfærdsproblemer.

Problemerne lyder på aggressivitet mod andre hunde efter et overfald.
Kan ikke være alene hjemme. Hyler når den er i bur. Stresser op under træning.

Ejer (som er AT) er selv ude af stand til at træne disse problemer væk. Problemhunden er en byrde pga ejers erhverv, en B & B for hunde samt ejers drøm om at træne på højt plan.

Hunden søger nyt hjem.

(i får ingen links, det er IKKE ment som udhængning - blot en diskussion om hvad vi almindelige hundeejere forventer af en AT)

Jeg er mildest talt forundret over flere ting!

1 - hvordan kan en hund udvikle så omfattende adfærdsproblemer i en ATs hjem?

2 - hvilken ny ejer er kompetent til at overtage en hund en AT selv har opgivet?

Jeg forventer ikke at en AT på alle tider har en perfekt hund; men er det så forkert at gå ud fra, at en hund med adfærdsproblemer kan blive velfungerende i hænderne på en AT?

Hvad forventer i af en ATs hundehold?

Er det for jer ok at en AT opgiver og "sender lorten videre" når det bliver for omstændigt?

Personligt har jeg ikke tillid til en person der belærer andre i fag hvor de tydeligvis selv ikke magter opgaven - men måske er jeg bare sær og har for høje forventninger..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Optagelse af fliser 60kvm ca 2.600 kr.
  • opsætning af hegn 2.000 kr.
  • Nedrivning af drivhus 1.250 kr.
  • Montering af ovn 500 kr.
  • Jeg har købt ny WEBER GENESIS EPX-435W GASGRILL og den skal samles. 2.000 kr.
  • electrician 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærdsterapeuter og deres hunde
  • #1   24. mar 2010 Det lyder meget underligt at en AT ikke kan få en velfungerende hund... Dog kan hunden selvfølgelig af naturlige årsager være aggressiv, her tænker jeg på sygdom, smerter m.m.... Men så burde AT jo også have viden nok omkring hunde til at få den tjekket hos en dyrlæge... Hvis det er pga manglende træning og viden om hvordan man træner så synes jeg godt nok det lyder lidt underligt... jeg forventer ikke at en AT skal have en perfekt trænet hund overhovedet, men aggressivitet og anden ubehagelig adfærd er jo netop det en AT er uddannet i at træne væk....

• #2   24. mar 2010 Maria - Der er naturligvis ting man ikke kan TRÆNE sådan som smerter.. Men ejer selv udtaler her, at aggressionen mod andre hunde skyldes et overfald; og det er der utrolig mange der har formået at træne sin hund fra.

Og var det smerter der var skyld i aggressionerne, så er det jo heller ikke et nyt hjem der ville være løsningen..

Lonny - Ja jeg vil heller ikke have tillid til en person der ikke magter de opgaver deres arbejde byder dem..

Og en ATs arbejde bygger jo på tillid. Tillid til, at deres træning og ord har en virkning og vil hjælpe hunden ud af sine problemer..

• #3   24. mar 2010 Der er langt imellem dem, men findes jo ganske få hunde hvor de allerede fra hvalp af simpelthen har en psykisk brist eller nogle fysiske skavanker, som det er umuligt eller næsten umuligt at rette op på eller helbrede.

Har AT været så uheldig at have fået en af disse hunde, så kan det undskyldes, selvom det bestemt ikke ser godt ud på resumèet og jeg ville personligt ikke benytte mig af en AT med en problemhund med den baggrund som du beskriver med mindre vedkommende havde voldsomt mange successhistorier i bagagen.

Der hvor kæden hopper af for mig er at AT vælger at videresælge hunden istedet for at aflive. Man må da gå ud fra at hunden har fået professional behandling og træning af AT, så hvordan skulle andre kunne få bedre resultater? Med mindre der er særlige omstændigheder, der har gjort at hunden ikke har fået behandling/træning eller ikke har reageret på behandling/træning, men igen, i sådan et tilfælde så burde AT vel have indset det langt tidligere og omplaceret der, sådan at hunden ikke går med et uheldigt adfærdsmønster alt for længe.

Igen, igen...så er det naturligvis nemt nok at sidde og "dømme" her bag skærmen, der kan jo ligge ganske særlige og fornuftige årsager bag som jeg ikke umiddelbart kan se og gemmenskue.

• #4   24. mar 2010 Ja det er jo netop sådan noget som præcis overfald som en AT skal hjælpe med... Så det undrer mig da virkelig meget at hun/han ikke magter at træne sin hund pga det.... Man skal åbenbart være meget påpasselig med hvilken adfærdsterapeut man vælger hvis man får brug for en...

• #6   24. mar 2010 MI - Nu er denne AT ikke så villig til at dele ud af de aktuelle omstændigheder med træningsforløb og evt. resultater, så jeg kan desværre ikke komme med yderligere informationer =/

Maria - Ja for pokker! Helt uden for denne debat har jeg herinde læst om en AT der foreslog fysisk afstraffelse af hunden for at "træne" problemerne Oo

• #7   24. mar 2010 Naturligvis kan AT have problemer med egne hunde - også problemer der ikke umiddelbart kan trænes helt væk. Der hvor problemet opstår for mit vedkommende er:
    1. AT vælger at give problemet videre, i stedet for at aflive
    2. AT vælger at drive en "hunde B&B" på trods af at det stresser den omtalte hund markant og fører til udfald. Hvis man har en hund der har alvorlige problemer med andre hunde, så finder jeg det direkte ansvarsløst at slæbe fremmede hunde ind i hjemmet!

• #8   24. mar 2010 Vi overtog også Punktum da hun var 3½ år, fra én som var uddannet adfærdsbehandler, og som havde haft hende fra hvalp. Hun havde massive adfærdsproblemer - diagnosen lød på aggresivitet overfor andre hunde og hyperaktivitet, og derudover var hun ikke renlig.

Så jeg har heller ikke ligefrem tillid til alle AT´ere. Nogle er gode - andre er ikke.

• #9   24. mar 2010 Camilla:
    Selvfølgelig er det ikke alt der kan trænes væk... Og det er også fair nok at selv en AT ikke kan få problemet væk, men burde hun/han så ikke overveje aflivning istedet for omplacering.... Det er ikke fordi vi dømmer AT's evner som adfærdsbehandler som sådan, jeg synes bare det virker underligt at hun vælger at omplacere den... Men det kan jo selvfølgelig være som M. I siger at der er visse omstændigheder der gør at den ikke kan trænes lige hos AT, men godt kan andre steder... jeg synes bare det lyder lidt mystisk...

• #10   24. mar 2010 Kunne det tænkes, at lige nøjagtig kemien mellem den hund og AT bare ikke fungere og aldrig kan komme til at fungere ??
    Det er jo set før, at hund og ejer bare ikke passer sammen.

Men jeg vil så også tænke, at det skulle AT måske selv have taget højde for noget før, og skilt sig af med hunden på et meget tidligere tidspunkt, inden problemerne blev for uoverskuelige.

Det kan også være at AT bare er meget god i teorien og ikke i praksis, hvilket måske så afspejler sig i AT's hund.
    Så den er lidt svær, for AT kan muligvis pga. rigtig god teori guide og vejlede andre i hvordan de skal gøre med deres hunde, så problemerne bliver løst. Men AT skal bare ikke selv have hunden mellem fingrene ??

HÅber I forstår hvad det er jeg mener.

• #11   24. mar 2010 Anne - den teori kan jeg faktisk godt sætte mig ind i. Den bedste ride-lærer jeg nogensinde har haft, havde aldrig selv siddet på en hest. Så han var supergod til at undervise, og kunne alle tingene i teorien. Men han kunne ikke gøre det selv smiley

• #12   24. mar 2010 Anne R:
    Forstår godt hvad du mener, og det er da klart en mulighed... Men på den anden side synes jeg det er lidt underligt at man kan rådgive og vejlede om noget man ikke selv kan udføre...
    Og det med at ejer og hund ikke passer sammen kan også være en årsag, men efter min mening er det lidt et spørgsmål om at kunne læse hundens signaler og det burde en AT jo netop kunne og dermed behandle hunden derefter... ellers skulle hun/han som du siger have skilt sig af med hunden for længst...

• #13   24. mar 2010 Nej, det er ikke underligt at nogen kan rådgive og vejlede i noget man ikke selv kan udføre - nogle er bare mere teoretiske og boglige end de er praktiske. Og man kan jo læse sig til rigtig meget og forstå tolkningen af det læste, så man har en stor viden som faktisk er ganske brugbar. Men som sagt ikke kan føre det ud i praksis.

• #14   24. mar 2010 Nu bliver det her jo meget til en tråd om netop DEN person med DEN hund, også helt ok =)
    - Jeg ville bare også gerne vide hvad i andre forventer af en AT og deres generelle hundehold ?

• #15   24. mar 2010 Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg faktisk ikke større forventninger til en AT end til andre fornuftige erfarne hundeejere. Svarer det ikke til at forvente, at pædagogen kun har velfungerende børn? Og at skolelærerens børn klarer sig godt i skolen?

• #16   24. mar 2010 Jeg har heller ikke de overdrevet store forventninger til en AT's hundehold... men jeg forventer da at deres hunde er velfungerende og forholdsvis lydige... de fleste hunde skal prøve grænser af og de kommer i lømmelalder osv og det sker jo også for en AT's hund selvfølgelig... Men ellers ville jeg nok forvente en velfungerende hund der i hvert fald ikke var aggressiv...

Anne R:
    Hmm kan godt være du har ret... Jeg ville bare mene at man ville være bedre stillet hvis man også kunne bruge teorien i praksis... Men selvfølgelig er nogle bedre bogligt end praktisk... Men tror nu alligevel ikke jeg ville vælge at benytte mig af en AT der ikke kan træne sine egne hunde...

• #17   24. mar 2010 Bum bum...

Jeg forventer ikke den samme kunnen af en AT med et CV, der netop er startet med en uddannelse der just er færdiggjort som jeg gør af en med et alenlangt CV.
    Jeg synes, der skal være plads til, at man også som AT kan løbe tør for evner, men det, der skiller fårene fra bukkene er, at vedkommende erkender og udtrykker sine egne svagheder så tydeligt, at potentielle kunder kan vurdere, om deres problemstillinger kræver mere ekspertise.
    Lidt ligesom der er hieraki på et hospital, hvor vi starter med reservelægerne og ender hos overlægerne, når tingene bliver for komplicerede.

Jeg synes det generelt er et udtryk for mangel på dømmekraft, hvis en AT vælger at sende en problemhund videre til andre end en AT, der erfaringsmæssigt er langt dygtigere end den nuværende.

Man skal kende og erkende sine begrænsninger.

• #18   24. mar 2010 Nå ja - jeg ville ikke selv bedømme en AT på vedkommendes egne hunde. Vi har så forskellige grænser for, hvad vi synes er ok og ikke ok, så det mener jeg er umuligt at sammenligne.

Hvem ved, om den fravalgte AT godt ved, hvordan man gør, men bare ikke har truffet et valg om at lære en hund en given ting.

• #19   24. mar 2010 Maria S
    Selvfølgelig vil en AT være bedre stillet, hvis han/hun også kunne føre sin teori ud i praksis - ingen tvivl om det.

Til trådstarters spørgsmål:
    Så ville jeg nok personligt foretrække at AT havde en almindelig sund og velfungerende hund. Jeg ville ikke kræve at den, skulle kunne stille til en lydighedskonkurrence, men almindelig hverdags lydighed og at den hviler i sig selv pga. god opvækst med gode ejere, er da langt at foretrække.

• #20   24. mar 2010 Karina - Nej det synes jeg faktisk ikke..

En hund er en HUND. Som AT kender man til dens adfærd og reaktionsmønster, man ser hunden reagere på noget og agerer ud fra dette med en træningsmetode tilpasset hunden.

Man kan muligvis godt til en vis grad overføre dette til menneskebørn, men generelt bryder jeg mig ikke om at sammenligne børn og hunde..

Sammenligner du også slanger og heste?

En hund er en hund, et barn er et barn.. Ligheder kan der være, men sammenligninger er uholdbare i min verden.

Min personlige holdning til en AT er at jeg forventer de kan læse og træne de hunde de har i deres eget hjem. Jeg forventer på ingen måde hunden er perfekt efter mine standarter, men jeg forventer hunden er perfekt for ATen eller i hvert fald under træning..

Mit syn på en perfekt hund er ikke nødvendigvis lig med hvad andre mener en perfekt hund er, derfor er mine forventninger blot a personen selv er tilfreds med hundens træning og adfærd.

Nogle folk synes det er hyggeligt når hunden tigger, de accepterer jeg bare ikke min egen hund gør.
    - Min er trænet fra det, andres er måske trænet mod det..

For mig glipper det idet ATen selv er utilfreds med hundens adfærd og så "bare" opgiver.
    - Der KAN være omstændigheder hvor det bare ikke går... Men jeg vil tro det er yderst sjældent, og i det tilfælde hurtigt opdaget og ageret på..

• #21   24. mar 2010 Nina - det var ikke for at sammenligne hunde med børn - bare for at gøre opmærksom på, at selvom man er uddannet til et eller andet, er det ikke sikkert man "bruger det" 24 timer i døgnet.

Mekanikerens bil går også i stå, selvom han burde kende signalerne, og gøre noget ved det i tide.
    Tandlægens børn har også huller i tænderne
    Og rengøringsassistentens hus er nok ikke altid høj-glans-poleret.
    Og der er ikke altid hundetrænerens unghund kommer, første gang der bliver kaldt...

Det retfærdiggør ikke at en AT sender en hund videre - men det forklarer mit synspunkt om, at jeg ikke forventer mere af en AT´s hund, end af en anden erfaren hundeejer.

• #22   24. mar 2010 Karina - Heldigvis er enighed ikke påkrævet i mine tråde ; )

Jeg sammenligner bare ikke profetioner på den måde, jeg har forskellige forventninger til forskellige mennesker... Og deriblandt forventninger om en velafballanseret hund ved en AT =)

• #23   24. mar 2010 Det har jeg så ikke. Ligesom jeg heller ikke forventer at hundeinstruktørens hund er lydighedschampion. Men du har helt ret - der er ingen, der siger, vi skal være enige smiley

• #24   24. mar 2010 Hvor ville alle debatterne herinde dog også være ekstremt kedelige hvis alle var enige smiley

• #25   24. mar 2010 Jeg læste også den annonce trådstarter henviser til, og for mig lød det som om AT har store ambitioner rent træningsmæssigt, og det kan hendes hund ikke håndterer, den stresser helt op.
    Hun mener så, den vil trives bedre i et roligere hjem med færre krav og ingen hunde B og B og dermed mindre stress. Det er muligt, hun har ret, og så er hun jo ikke nødvendigvis en dårlig AT'er, men bare ikke villig til selv at tilpasse sig sin hund, men vil have en hund, hun kan tilpasse sin livsstil og sine ambitioner. Det kan man så synes om eller ej.

Der er efterhånden så mange AT'er, at jeg i hvert fald ikke forventer, at de alle er lige dygtige, eller at de alle kan håndtere alle typer temperamenter. Hvis jeg fik brug for en, ville jeg da også regne med at skulle sortere i de råd jeg fik, ganske lige som jeg gør det, når jeg går til træning.
    At skaffe sig af med sin egen problem hund er nu nok ikke den bedste anbefaling, hvis man skal leve af at få andre til at arbejde med deres hund i stedet for at opgive den.

• #26   24. mar 2010 Ja sikke en nikkedukke samling det så ville være *GG*

Har intet imod folk er uenige, bare der er argumenter indblandet ; )

Alt for tit ender tråde ud i ubehagligheder og endda trusler pga uoverensstemmelser.. Kunsten at debattere går tabt og det er trist!

- skal lige sige jeg ikke hentyder til KARINA, IKKE AT JEG TROR HUN OPFATTER DET SÅDAN (caps er kuul), men skal da lige understreges alligeveller =)

• #27   24. mar 2010 Hih nej, bare rolig. Det gør jeg absolut ikke smiley

• #28   24. mar 2010 Lene - Nu ved du jo hvilken person og hund jeg hentyder til, og vil blot påpege at det ikke er annoncen jeg finder problematisk, men derimod tråden der er forgænger for den annonce.

• #29   24. mar 2010 Nu vil jeg ikke nævne nogle navne. Men jeg ved at den adfærdsbehandler jeg beundrer mest af alle - og opfatter som Danmarks ubetinget dygtigste - havde store problemer med at to af hendes hunde ikke kunne enes.

Det var noget hun arbejdede med, og kæmpede med i hele hundenes liv.

Såååå- bare fordi man er superdygtig kan man IKKE løse alle problemer. Heller ikke hos ens egne hunde..

• #30   24. mar 2010 Nina, ok, men så mange er der vel ikke, der skal af med en stressende hund, som bl.a. ikke trives med ejerens hunde B & B eller det niveau ejeren gerne ville træne på.
    Så lad os sige, at din beskrivelse passede forbløffende godt på en annonce / indlæg, jeg læste her inde.

• #31   24. mar 2010 Karina, helt enig, man kan ikke nødvendligvis tvinge et par hunde til at kunne lide hinanden eller bare leve fredeligt sammen.
    Ikke alle hunde kan enes, og det kan selv den dygtigste træner ikke nødvendigvis gøre så meget ved.

• #32   24. mar 2010 Hvis en AT må spille fallit overfor et givent problem hos sin egen hund og dermed sender sorteper videre, vil det nok ikke være der jeg søgte hjælp og vejledning, hvis jeg havde en hund med smme problem. Men derfor kan vedkommende jo være dygtig til at løse andre typer af adfærdsproblemer.
    I mine øjne burde sådan en AT søge supervision hos en kollega, ligeså vel som psykologer, pædagoger o.lign. får hjælp til at løse problemer de måske selv står i. Det ville ikke kun gøre AT'en dygtiger i sit arbejde og åbne vedkommendes øjne for andre muligheder, men også mere troværdig. Det er vigtigt at kende sine begrænsninger, men sender man problemet videre, skal det være til en som er mere kompetent end sig selv til lige netop den opgave..

• #34   24. mar 2010 Altså nu kræver det jo ikke nødvendigvis en laaang uddannelse for at kunne begå sig som AT, der er ingen "patent" på det navn, så i princippet kan man tage et kursus og så kalde sig adfærdsterapeut bagefter.

Idag er det moderne at kalde sig AT og mindst lige så moderne at benytte sig af disse - så det er mere et modefænomen end noget andet.
    Det er selfølgelig ærgeligt for dem der har taget en lang uddannelse og virkelig brænder for dette..

Jeg har villet være AT og hundetræner før det blev et modefænomen - jeg har idag taget en "træner uddannelse" men ikke en uddannelse jeg ville kunne forsvare at være mit fundament som træner, derfor har er jeg ikke hundetræner idag.
    Jeg har også opgivet at tage udd. som AT, da jeg synes at det er noget alle er..

Men som udgangspunkt vil jeg da sige at en AT skal formå at kunne arbejde med sine egne hunde for at kunne hjælpe andre med deres.
    Men er det ikke også noget ned at man siger, at hundetræneren/AT'ens hunde er de værste, ligesom skolelærerens børn er de værste smiley Hvad ved jeg smiley

• #35   24. mar 2010 Det er nemlig rigtigt at adfærdsterapeut eller adfærdsbehandler ikke er beskyttede titler, så enhvær har lov at kalde sig f.eks. AT. Derfor har man også som forbruger/kunde lov til at være skeptisk. Og én af de ting man kan se på i forhold til AT'ens kompetance er så, hvordan vedkommendes egne hunde er. Ellers er omtale og andres erfaringer jo den bedste målestok at gå efter.

• #36   24. mar 2010 Maiken -så vidt jeg husker skrev AT heller ikke "agression mod andre hunde", det er nok bare lige det det blev kogt ned til;o)

Men i mine øjne handlede det mere om ressourceforsvar end generelle problemer med andre hunde, og DET er i hvert fald noget der kan trænes.

Jeg forventer IKKE perfekte hunde hos en AT. Jeg forventer ikke at en AT aldrig oplever problemer med sine hunde e.l.

Hvad der undrer mig, er at man som AT må forventes at være "trænet" i at observere hundens/familiens dagligdag, reflektere over denne, og herefter foreslå forskellige ændringer/øvelser mm der kunne gøre hverdagen overskuelig for hunden.
    Men i dette tilfælde har man godt nok set problemerne -man vil bare ikke lave de fornødne tilpasninger af dagligdagen (f.eks. er en hunde B&B npk uhensigtsmæssig for en hund der har oplevet overfald og efterfølgende har problemer)

I forbindelse med denne hund, nævnes det af en anden AT(-studerende) at man som AT ikke kan se objektivt på egne hunde og at man ikke kan adfærdsbehandle egne hunde.
    Og her må jeg indrømme min kæde hopper af. Self forventer jeg ikke at en AT kan ALT og dermed nødvendigvis kan løse alle problemer ved egen hjælp.
    Men at man ligefrem skulle være ude af stand til at øse et givent problem, alene fordi hunden er ens egen, lyder altså forkert i mine ører.

Hvad dælen skal alle andre ikke-AT'er så gøre? Netop det at man kender hunden, ved hvad den har været udsat for osv, skulle jo netop give en rigtig god grundlag til at vurdere hvorfor hunden har problemet, og hvordan netop denne hund trænes mest hensigtsmæssigt.
    -hvis ens evner så ikke rækker til at løse det givne problem, er det self fuldt tilladt at tilkalde hjælp.

men at hunden er ens egen, ser jeg altså som en ret dårlig "undskyldning" for ikke at kunne se og træne et problem.

• #37   24. mar 2010 "Nu bliver det her jo meget til en tråd om netop DEN person med DEN hund, også helt ok =)
    - Jeg ville bare også gerne vide hvad i andre forventer af en AT og deres generelle hundehold ?"

Jeg forventer at AT og hund fungerer sammen, og at hunden opfører sig på en måde som AT synes den bør..
    Det betyder ikke nødvendigvis at den er superlydig, ikke tigger og aldrig sidder i sofaen og savler. Men det betyder at den kun opfører sig sådan, fordi den får lov og fordi AT har valgt ikke at lægge vægt på de ting..

Vi har jo alle hund på forskellige måder, og endvidere er hunde forskellige.
    Men jeg forventer af en AT at denne har en symbiose med sin hund, og kan finde ud af at afrette de problemer der er, hvis ikke AT selv finder dem acceptable eller ønskelige..

Jeg forventer bestemt ikke at denne har en problemhund, ikke kan eller vil gøre noget ved det, og så sender hunden videre. Og så aner jeg i øvrigt ikke hvem eller hvilken hund der er tale om, så det er helt generelt..

• #39   25. mar 2010 HL -jeg er bestemt ikke imod friske øjne på en situation man er kørt fast i;o)

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få det ned på skrift så bær over med mig;o) Men for mig at se, behøver man altså ikke være objektiv for at tage stilling til at problem og løsningen af det. Netop det at man kender dyret, burde optimere mulighederne for at finde en løsning.
    -dermed ikke sagt at man ikke kan komme til kort rent vidensmæssigt, og det er self tilladt uanset om man er AT eller "bare" almindelig hundeejer.
    Men så er problemet jo ikke at man kender hunden, men at ens erfaring eller viden bare ikke er stor nok (og det er ikke negativt ment -vi lærer jo som bekendt hele livet)

• #41   25. mar 2010 HL -der mener jeg så bare ikke at følelserne for dyret burde besværliggøre "arbejdet".

Personligt kan jeg jo sige at jeg unægteligt er væsentlig bedre til at læse mine egne hunde (og heste for den sags skyld), til at finde årsagen til deres problem og til at handle på det, end jeg er til at gøre det samme ved andres dyr, som jeg ikke kender og ikke har følelser for.

Nu er vi self alle forskellige, men jeg kan simpelthen ikke få øje på hvorfor det skulle vanskeliggøre en "diagnose" og behandling, at man kender dyret og har følelser for det.

• #42   25. mar 2010 hov -lige en tilføjelse. Jeg kan GODT se hvordan følelser kan gøre at man måske tækker den længere før man afliver osv... Men det er, i hvert fald for mig, osse lidt noget andet, år vi er ude i at snakke aflivning af dyret.

Kommentér på:
Adfærdsterapeuter og deres hunde

Annonce