Mundkurv - Hvorfor ikke? {{forumTopicSubject}}
Ja nu er der sikkert mange der begynder at mærke blodet koge, så jeg vil starte med at sige at jeg ikke selv synes det er optimalt for hundene at gå med mundkurv men:
Jeg har selv en amerikansk bulldog på 15 uger og det piner mig da at han skal have mundkurv på når han bliver større. men hvorfor egentlig det?
Selvfølgelig er det ikke vildt rart for hunden, men derudover er det jo bare en mundkurv- det gør ikke ondt eller noget.
Jeg er lige så bange for at min hund, vil blive opfattet af andre som en bidsk satan som man skal gå en stor bue udenom, og det er da mere det der gør mig ked af det.
Men det er jo også fordi man næsten aldrig ser en hund med mundkurv nu om dage. Hvis alle følger denne nye lov og giver deres hund mundkurv på, tænk på hvor almindeligt det blive i løbet af kort tid.
Det er sku da pisse træls at ens hund skal stemples på den måde, men hvis det kan dysse lidt ned på den dårlige omtale og det dårlige ry disse muskelhunderacer har, så er det måske en ok idé.
Jeg glæder mig faktisk os lidt til at den pitbull der bor overfor skal til at have mundkurv på, så er man da på den sikre side.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
Min primære bekymring er omgangen med andre hunde.
Så længe min Basse er så hæmmet, som en kurv vil gøre ved hendes sprog, tager vi ikke på skovture med hundevennerne. Det tør jeg simpelthen ikke..
I vores "flok" har vi nogle voksne tæver af bestemte racer, som har lært at omgåes og sætte pris på hinandens selskab. At give den ene kund kurv på, ville være som at sætte en detonator på dem, og det tør jeg altså ikke.. Jeg synes det er at tage en risiko, som man for alt i verden bør undgå!
Der er jo kæmpe forskel på hunde, men lige netop min hund bruger sin mund meget. Hun smiler, smasker, laver lange mundvige, korte mundvige, kysser osv. Hun bruger helt sikkert munden til at formidle rigtig mange budskaber, og de vil i den grad gå tabt..
Desuden har jeg en smilehund
Så er der det sidste problem, at åbne munden.. Både under træning, men ogås under fysiske udfoldelser.
Hvor mange har ikke oplevet at gå tur med hunden om sommeren, og bemærket at den i den grad bruger munden til at lufte ud.. Skal det være slut nu?
jeg vil selvfølgelig rette mig efter loven, men det kan ikke udelukkes at jeg på en varm dag vil tage den af hvis vi er alene.. Jeg foretrækker altså en hund der kan trække vejret..
dec 2005
Følger: 316 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.108
jan 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 19
Man må da også gå ud fra der kommer til at ske en udvikling indfor mundkurve. Det skal jo ikke være sådan at hunden ikke kan trække vejret, det er jo mishandling.
sep 2005
Følger: 24 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 153 Svar: 578
hvis jeg har snor på min og kontrol på dem hvorfor skal de så have mundkurv på yderliger...
ps det skal siges at jeg IKKE hilser på andre hunde på turen,,, kald mig zippet. men man ved ikke om de andre er vacineret eller har en anden sygdom..
dec 2008
min hund skal slet ikke hilse på fremmede hunde mens den har mundkurv på!..
Jo een hundeven får den lov at hilse på, men det er fordi vi skal på ferie med den hund og ejeren til sommer, så det bliver jo en uge med kurv på 24/7 og der får vufferne lov til at hilse.. De er dog bedste venner i forvejen..
Selvfølgelig kan de trække vejret, men nu tænker jeg under fysiske udfoldelser.. Hvis man f.eks løber eller cykler med hunden vil jeg i hvert fald foretrække at den kan åbne munden uhæmmet..
dec 2005
Men lige en sidebemærkning.
Havde en mundkurv reddet den hund som sprang ud af et vindue og åd en anden hund for derefter selv at blive bestialsk myrdet??
Havde mundkurv reddet det ægtepar i sdr jylland som blev overfaldet af nabohundene??
Havde mundkurven reddet den lille dreng der blev skambidt fordi han gik ind til en hund som stod på egen grund??
Nej det havde mundkurven ikke.
Havde mundkruven måske reddet den hest som blev skambidt af en sbt?? Ja, smil men sbt er jo ikke med på den liste som vi hidtil har set.
Jeg håber virtkelig og inderligt at de "kloge" hoveder der sidder og roder med det her lige nu virkelig prøvet at tænke sig ordentligt om.
jan 2010
sep 2005
sidder og tænker på den stakkels pige der blev flået 2 rotter.... er der nogle der kan huske om det var familiens egne egentlig eller.....
siger nej til have hunde ud skal de sku...
ps er det rigtigt... at vores hundes liner må max være 2 meter og faste egentlig... har nemlig.spor line så de kan løbe men under kontrol... v ihar IKKE hegnede områder til hunde i nærheden... er den forbudt at bruge så
dec 2008
det er jo hvad ens smag er.. Nogle mennesker ER altså bange for MH, og det er vigtigt at vi forholder os til det som ejere af disse hunde.. Men jeg synes nu stadig det her er lidt ekstremt..
Vivi,
ja, jeg håber godt nok også de vil tænke det hele igennem igen..
jan 2010
Nu taler vi jo ikke havehund bare fordi krudtet rendes af i haven og avisen læses i offentligheden efterfølgende. For at skåne hunden for de 5-10 km med mundkurv.
Man kan jo ikke redde hele verden, men jeg er da sikker på at de folk der går tur med hvad man har af små/ alm hunde, får ro i sindet når smartass Brians hund har en kurv på i parken. Og det synes jeg egentlig er godt nok.
dec 2005
Nej jeg synes heller ikke alle muskelhunde ser farlige ud ;D og heller ikke med kuperede ører - Hver so synes jo bedst om sine egne grise - er der et gammelt ordsprog der siger. Men jeg er mit ansvar bekendt og allerede for 7 år siden inden jeg fik min hund vidste jeg at "folk" vil se sådan på min hund og det var bare en ting jeg tog med.
Cat. F
Jeg tror ikke på at hunden vil opføre sig utryg når den har mundkurv på.
dec 2005
dec 2005
dec 2008
ja, jeg skal også have fundet en speciel til Basse, så hun kan åbne hele munden.. Under f.eks cykelture osv.. Skal finde en med et stort gitter..
Jeg vil selvfølgelig overholde den lov, men synes stadig det er en kæmpe skam!..
dec 2005
Cykelture grin det gider min kofarvede godt nok ikke ;D
Det er synd og skam det er der ingen tvivl om.
dec 2008
haha! Nej, det gættede jeg heller ikke på
Den kurv ser smart ud.. Men hvordan er det med retur? Det ville være ærgerligt at købe sådan en, og så ikke kunne returnere når den ikke sad ordentligt.. Basse er jo ikke specielt bred i ansigtet..
dec 2005
Bom bom det ved jeg faktisk ikke, har ikke haft bestilt noget fra den side før. Men har bestilt meget tøj og sko fra usa og der har de ganske som herhjemme retursystem.
dec 2005
http://www.fordogtrainers.com/returnpolicy.aspx
jan 2010
Hvem lukker lige sin hund ud et sted hvor den har brug for at forsvare sig mere end det?
sep 2005
dec 2005
Nej ved det ikke og så længe der ikke er vedtaget noget så kan vi kun gisne om hvad det evt lovforslag bringer. Jeg har i så fald 2 flexliner jeg kan forære væk ;D
dec 2008
som Vivi er inde på er intet vedtaget, så vi ved ingenting..
Men jeg tror desværre godt du kan regne med det..
Jeg har også et par flexliner der er lige til skralderen så..
sep 2005
ja og jeg en sporline.... bliver jack ikke glad for... hans elsker hans line =0( han bliver helt febrilsk når jeg tager den med på tur
okt 2008
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 237
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 344
aug 2006
Som det ser ud nu vil det gælde fra 1 juli. Jeg vil vente med at købe til man ved med sikkerhed hvilke, der er lovlige og det ved man først når loven er endeligt vedatget.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.362
Mange folk der fx har Greyhounds bruger mundkurve på deres hunde når de spurter rundt.
Greyhound har tyndt skind og de kommer let til at napse hul selvom det kun er i leg. Og de hunde klarer sig glimrende i både bevægelse og kropssprog.
Personligt ville jeg LANGT fra se en hund med mundkurv som et frådende bæst - tværtimod - så turde jeg bevæge mig med min hund i nærhenden af den og oven i købet kunne slappe af!
Det med at fordre hunden som belønning - kan sagtens "udgå" - og brug ros i stedet.
jun 2004
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.011
Det er egentlig det jeg frygter
Citat:
"Så turde jeg bevæge mig med min hund i nærheden af den og oven i købet kunne slappe af!"
Ikke lige dig, men de klaphatte der har deres hunde fri og ikke kan kalde dem til sig ved en enkelt komando, de vil nu ikke længere gøre et ihærdigt forsøg på at få deres hunde til sig, der kan jo ikke ske deres noget...... Og vores ene tæve har ganske enkelt ikke godt af at få løse hunde op i fjæset.. Og kan da også frygte at det har negativ effekt på de andre...
dec 2008
forskellen er vel at vores hunde ikke har fået kurv på fra start af? Og at vi egentlig ikke har anskaffet os en hund for at give den kurv på?
jun 2004
Jeg ville nu ikke lade en af mine hunde fjante hen i hovet på en anden uanset jeg kender deres hensigter. Det vil jeg ikke byde en anden hund.
Men jeg har nu været sammen med Greyhounds der bar mundkurv og der var ingen problemer med de forstod hinandens sprog.
Anja
Jeg forstår godt din argumentation og jeg ved sandlig også det ikke er alle hunde der er blæst i låget.
Når jeg udtaler mig som jeg gør er det generelt med tankene på hvordan mine hunde er blevet flået.
De Greyhounds jeg har haft mest kendskab til har nu heller ikke haft mundkurv på fra nyfødte - nogle af dem bar ingen da de ikke napsede - and havde den på hvis de rendte med den eller den. Så via træning og vane er jeg ret sikker på 99% af alle hunde kan vænne sig til at bære den.
Janni
Nu kender jeg ikke til din træning?
Jeg bruger godbider til en helt ung hund for at motivere indkaldet.
Derefter er det så at sige kun ros - og det er hunden da ekstatisk over at få.
Jeg opdrager mine hunde næsten udelukkende efter "JA - NEJ" metoden. Den fatter alligevel ikke mine lange sætninger ;o)
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Så er mit spørgsmål til dig så: Hvorfor har du så valgt lige dén race, når du har de tanker omkring mundkurv ??? Hvorfor har du valgt racen, når du har vidst der var et forbud i vente ?
Janni N - <i>Så vidt jeg har forstået, så skal lovforslaget beehandles/vedtages i løbet af maj måden, og træde i kraft d. 1 juli, dvs vi har 1½ mdr. til at gøre de foranstaltninger, som bliver påkrævet. </i> Øh nej, du ved jo at forbuddet kommer. Du kan da f.eks. gå igang nu, men at finde ud af hvad der findes af modeller på markedet der vil passe bedst til din hund (især USA har et godt udvalg, også til kortnæsede hunde), og begynde at træne den nu i kortere tid, så når det bliver lovkrav den skal bære det hele tiden, så ved den hvad det handler om.
Til andre, vedr. mundkurv.
Jeg vil give Karin ret i, at der findes masse af mundkurve, der både tillader hundene at ånde, drikke og spise godbidder.
jun 2004
Okay. Jeg slutter nu godbids seancen når de er 6 mdr.
En hund behøver ikke at blive fodret igennem et program efter min mening.
jun 2004
aug 2006
Mundkurv - Hvorfor ikke?