{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.715 visninger | Oprettet:

Hund i snor eller ej? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg var så ude og gå en lang tur med min bullmastiff i det dejlige vejr igår.

Efter vi var kommer ud af skoven og gik på en grusvej, slipper jeg ham løs, og siger han skal blive hos mig. Altså han får lov til at gå 5- 10 m rundt om mig.
Hører der kommer en traktor, og kalder ham til mig. Be´r ham sætte sig på plads, og vil vente til traktoren er kørt forbi. Men landmanden stopper så op ved mig, og begynder at sælder mig ud over jeg ikke har nogen snor på min hund
jeg svare måske lidt frækt ved bare at sige ja ja.. og så får jeg bare en tur mere < at det ikke er noget ja ja, og jeg skal bare se at få en snor på den hund osv total sur.
Jeg vælger så bare at brgynde at gå min vej da jeg ikke gider finde mig i at bliver snakket sådan til mig, plus jeg også er en smule choket over at blive overfaldet på den måde.

Men her kommer mit spørgsmål så.
Skal man ha´snor på hunder når man gå på en offenlig vej uden for rækkevide af huse og div..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund i snor eller ej?
  • #2   16. apr 2010 Så vidt som jeg har forstået så ja - Det er kun lovligt at have sin hund løs i en hundeskov, såfremt man har fuld kontrol over den.

• #3   16. apr 2010

Hvad var hans begrundelser for at du skulle have snor på din hund - ifald landmanden før har været ude for løse hunde og ham i en traktor, så kan jeg godt forstå at han kan være nervøs.

Selvfølgelig skal du ikke finde dig i ligefrem at blive skældt ud - man kan vel godt tale ordentligt sammen:-)

• #4   16. apr 2010 Ja! det skal man plus pt har skoves dyr unger og der bør man vise hensyn

• #5   16. apr 2010 Jeg har været ude for det samme og så længe du har fuld kontrol over din hunde må den gerne være løs. Jeg ringede til politiet efter min oplevelse og fik klarlagt hvordan reglerne er.

• #6   16. apr 2010 Hundeloven:
    § 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Så hvis det var offentlig vej og der ikke var skiltet med "hunde skal føres i snor", var det landmanden, der var forkert på den.

• #7   16. apr 2010 Det er hvad jeg har kunnet læse mig til.

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen.

• #8   16. apr 2010 Jep som Maj-Britt har skrevet: Tilføjes bør det dog at hvis vejen stadig var en del af skoven så havde han ret. For i skoven er der påbud om at hunde skal føres i snor (hundeskove undtaget).

• #9   16. apr 2010 Han kom aldrig rigtig med en begrundelse hvorfor. Bare at jeg ikke skulle gå rundt uden snor på min hund, det ville han ikke se.

Forstår selvfølgelig godt man kan være nervøs hvis man har haft en dårlig oplevelse. Men min hund sad pænt og ventede. Og havde det så bare blevet sagt pænt var det heller ikke nogen problem. smiley

• #10   16. apr 2010 Nå, ja så var jeg forkert på den - Så lærte jeg noget nyt i dag :o)

• #11   16. apr 2010 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley )
    I hvilken lov læser du det med skoven?

• #12   16. apr 2010 Lise:
    Vil du lufte hunden i den fri natur, skal den være i snor. Det siger Naturbeskyttelsesloven, da hunden blandt andet kan være en stressfaktor for naturens vilde dyr og til gene for andre af naturens gæster
    Hunde skal efter lovens § 23 føres i snor hele året i både private og offentlige skove.
    I de danske statsskove findes der dog 58 såkaldte hundeskove, som er mindre afgrænsede skovområder, hvor hunde kan løbe frit uden snor, men stadig under fuld kontrol af sin ledsager. Er man usikker på, om man har fuld kontrol over sin hund, skal den føres i snor - også i hundeskovene!
    Skovene ligger oftest tæt ved større boligområder, hvor det næsten er umuligt at finde velegnede friluftesteder.
    Grundet en del færdsel og et i forvejen fattigt dyreliv, har man åbnet disse skove for hunde.
    Det er angivet ved skiltning, at skoven er en hundeskov, hvor hunde må færdes uden snor, men med ledsager.
    Er man interesseret i et Danmarks-kort over hundeskovene eller en skematisk oversigt over, hvor hunde må færdes med og uden snor, findes der flere oplysninger her: Skov- og Naturstyrelsen

Man kan få en bøde hvis man har sin hund løs i skoven. Sidste sommer patruljede skov-og naturstyrelsen skovene i Sønderjylland og der blev uddelt mange mange bøder ...

• #13   16. apr 2010 Det kan måske også være en privat grussti? Så er han jo i sin fulde ret til at bede dig om at tage hunden i snor.

• #14   16. apr 2010 Tak Sanne.det var fint at læse...

Mette..jeg gik på en privat grusvej....og politiet sagde at landmanden ikke kunne forlange at min hund var i snor. Havde han haft et skilt oppe var det i orden....men det var der ikke...

• #15   16. apr 2010 Bodil...det var faktisk den besked jeg fik af politiet....du kan jo selv prøve at ringe til dem hvis du er i tvivl...

• #16   16. apr 2010 Lise Ø- Jeg tror du har skrevet forkert i et af dine sidste indlæg. I toppen har du skrevet det er en offentlig vej, og længere nede har du skrevet privat. Bare for ikke at skabe misforståelser :o)

• #17   16. apr 2010 Lise Ø- Sorry. Så forkert, det er slet ikke dig der er trådstarter :o)

• #18   16. apr 2010 Jeg spurgte om begge dele....og svaret var det samme....så længe jeg havde fuld kontrol over min hund var det i orden den var løs. Jeg spurgte også hvad fuld kontrol indebar....; den skulle komme øjeblikkelig når jeg kaldte på den.

• #19   16. apr 2010 Loven er således at hunden skal bære line hvis det står skrevet som påbud, men ellers må føreren gerne have hunden løs under fuld kontrol.

Bærer hunden line (og det står i hundeloven det her) må denne ikke være mere end 2 meter lang, og hunden skal holdes tæt ved fører.
    - Så flexiliner er faktisk - iflg hundeloven - forbudt, men min toptrænede hund har jeg ret til at gå løs med med mindre andet står skrevet.

• #20   16. apr 2010 .. hov, det med de faktiske 2 meter står ikke i loven, men jeg er som Lise en spørge Jørgen og har ringet og spurgt politiet om hvad en "kort snor" i virkeligheden er ; )

• #21   16. apr 2010 Fordi du gerne må bruge dem på træningspladser =)

Du må jo gerne gå med hunden i 25 meter line på træningspladsen og lignende pladser..

• #22   17. apr 2010 Nej politiet stopper ikke folk der går med flexiliner, men det er en del af loven alligevel ; )

Kommentér på:
Hund i snor eller ej?

Annonce