Cairn terrier - trimning Cairn terrier - trimning
Hvordan ser jeres cairn terriere ud lige når de er blevet trimmet? Gerne link til nogle billeder Ønsker i selv en bestemt trimning hos hundefrisøren, eller får i "bare en standard"?
Hvor tit bliver jeres trimmet?
Jeg spørger fordi jeg synes Nala får taget lige rigeligt når hun er afsted.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Hvis en cairn skal være pæn i pels/udstillingspels hele tiden skal de trimmes tit. <mine bliver trimmet ca. 2 gange årligt.
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.240
maj 2009
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 248
Min bliver rykket, men minimum, ørene klippet den øverste tredjedel og halen klippes som en gullerod.
Ellers ser hun naturlig ud.
Cairn skal ikke trimmes glat i hovedet, det er jo ikke en skotte.
læs her det er en rigtig god vejledning.
http://lachleen.dk/2003/trim.htm
maj 2009
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
maj 2009
Anne K: Dit link var rigtig fint, tror jeg vil printe det og så vise det til frisøren næste gang, det kan være svært at forklare hvordan man gerne vil have det
Camilla K: Det er desværre lige langt nok at køre, men ellers sådan en jeg leder efter
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.458
Jeg har opdrættet Cairner i 16 år og trimmet dem både til hverdag og udstilling.
Hvis en Cairn bliver trimmet ca hver 3 mrd ( hverdags trim ), så har man altid en pæn Cairn. Hvis de kun bliver trimmet 2 gange om året, er der ikke ret meget andet at gøre, end at trimme dem ned til underulden.
Man " bygger " pelsen op i 2 lag, så man hver gang fjerner/trimmer det længste lag.
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Svar: 2
maj 2009
Hvordan med hovedet, er det samme princip som kroppen? Der plejer hun også bare at være helt korthåret, men vil jo gerne have en smule pels tilbage når hun kommer fra frisør
Nadia: Så i får bare trimmet "i bund" hver gang?
maj 2009
(link fjernet)
Sådan her ser hun ud nogle dage efter trimning:
(link fjernet)
Er der nogen af jer kloge cairn folk der kan se om det er "rigtigt" (ifølge racestandard osv.), og hvad der evt. skal rettes til?
jan 2006
Hvor lang er hendes pels nu ? hvis ikke den er så lang, at hun fælder meget................ville jeg allerede nu begynde at " bygge " pelsen op i de 2 lag. Det kan så godt være, at du får en lidt træls periode, da den nye pels skal være 2 til 3 cm alt efter hvor kort/lang du gerne vil have hende i pels nytrimmet :o)
Især pelsen på benene og hovedet vokser langsommere, men i princippet så trimmer man det længste lag.
Jeg håber det er til at finde ud af :o)
Jeg syntes absolut en Cairn er kønnest når den har noget pels, det skønne Cairn hovede er jo en af racens kendetegn...............jeg syntes ikke de er særlig kønne ( undskyld ) når de er trimmet hel i bund :o)
maj 2009
jan 2006
Hun ser ud til at have en fin pels, når hun er nytrimmet..................hvis du nu venter et par mrd ( pelsen gror ca 1 cm pr mrd ) når hun trænger til trim, så er den nye pels det længere og så tror jeg det begynder at ligne det, du gerne vil ha' :o)
jan 2006
maj 2009
jan 2006
Hvis hun bliver trimmet i bund nu, så er du lige vidt............pelsen skal stadig bygges op i de 2 lag :o)
Det er ikke så nemt at forklarer på skrift :o)
maj 2009
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 248
Så jeg købte en god bog som hed pelspleje og larte mig selv at trimme.
AnetteL. Det er min første cairnterrier hun er nu 11 mrd. og hun har næsten ingen underuld.
hun er blevet trimmet let, men jeg kunne jo ikke rykke ret meget af for så kunne men se huden igennen pelsen især på bagkroppen.
dog voksede det hurtigt tæt igen.
Er der bare cairnterrier som ingen underuld har???
Nu nøjes jeg med at nærmest frisere hende grundigt hver uge, så ryger der lidt af men kun så hun stadigvæk er pæn.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Det første billede ja der ligner den en cairn. På det andet ligner den en en halt anden race.
Jeg har selv haft og trimmet 3 cairnt. Desværre ingen billeder fopr det er flere år siden nu.
På det første billede, ville jeg rede hunden igennem så jeg kunne se hvordan pelsen var reelt. Så ville jeg starte med hovedet og trimme ørene helt korte og klip evnt. det sidste . Jeg ville trimme pandehåret, og siderne og skægget, så den blev lidt firkantet at se på. Så ville jeg trække godt med pels på ryggen, mindre på siderne, og bugen ville jeg klippe så man kunne se figuren nederst. Benene skal også være luige i linjerne og poterne skal fremstå runde og afsluttede.
Jeg startede med at tage på udstilling, snakkede med min første hunds opdrætter, og fik anbefalet at overvære et par hundetrimninger hos hendes trimmer. Så startede jeg op.
jan 2006
Hvis hun ser ud som på billede nr 2, når hun er nytrimmet.................så har hun en fin pels, dog meget kort :o) så hvis du venter et par mrd. så siger du til din hundetrimmer, at hun/han kun skal tage det længste lag, da du ikke ønsker, at din hund skal trimmes så kort :o)
jan 2006
Cairner har underuld akurat ligesom Skotterne og Westierne :o) men der findes nogle, som ikke har ret meget underuld og nogle der har meget. Ligesom nogle Cairner har meget dækpels og andre næsten intet. Dem der ikke har ret meget - kan være meget svære at bygge op i 2 lag.
jan 2006
Hvis ikke man ved hvordan man skal bruge en trimmekniv..............kan man gøre mere skade end gavn. Hvis ikke man har forstand på at bruge en trimmekniv, så skærer man pelsen og det kommer der ikke noget godt ud af :o)
Ørerne på en Cairn skal ikke trimmes helt ned, kun den yderste 1/3 del og saks er NO GO....................undtagen til at rette poterne til og rundt om " numsehullet " :o)
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 15
Vi har lige været afsted med min forældres westie, ved en som har speciale i Cairn (westier) det var super fot, han var ik så rippet som han plejer at være ved den tidligere trimmer.
Han bor i Lunderskov ved kolding (postnummer 6640)
Cairn terrier - trimning