At lære ikke at gø??? {{forumTopicSubject}}
Hvordan gør man det? Gode råd ønskes, da jeg er ved at blive afsindig og ikke ved, hvad jeg skal stille op.
Problemet er størst i haven og når vi har gæster. Jeg gætter på, der er to forskellige årsager. I haven gør hun primært af andre hunde, der passerer og så en gang imellem i leg, hvilket jeg egentlig godt kan leve med.
Vi har prøvet det meste synes jeg, fra at distrahere, rose når hun ikke gøede og til simpelthen at lukke hende ind, hver gang hun gøede. Det sidste er noget vanskeligt, hvis ikke hun er i snor, da hun lynhurtigt lurer, hvad der er på færde og ser det som en anledning til fangeleg.
Når her er gæster virker det mere som et opmærksomhedsbehov. To af mine venner er lige gået og Disen har stort set gøet de 2½ time, de var her. Hvis man leger med hende, er der ikke noget, men så snart, man sidder og taler sammen, går hun i gang. Har også her prøvet at lukke hende ud af rummet hver gang, men så snart hun kommer ind, starter det igen. Jeg har også prøvet at lægge godbidder rundt omkring, så hun var beskæftiget, men når de er spist er problemet der stadig. Nu hvor gæsterne er gået, ligger hun fint og sover i sin kurv
Hvad er tricket?
/Marianne
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Det er afskyligt svært når det drejer sig om gæste-gøen. Min egen hund har faktisk samme problem, og jeg synes at det er unfair for mine gæster at skulle sidde og høre på hunden når han går i gang, selvom det er den mest effektive metode (det var sådan jeg pillede almindelig one-on-one opmærksomhedsgøen af ham), så der har jeg valgt at give ham et stort kødben, for så er han i det mindste stille så længe
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.870
Ja, det er jo lige problemet at finde nogle gæster, der har lyst til at sidde i hundegøen et par timer (udover, at jeg ikke engang selv kan holde det ud). Noget lækkert at tygge på har vi prøvet og det virker desværre ikke særlig længe, da hun meget hellere vil "snakke"
dec 2008
Men måske et forsøg værd.
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.576
okt 2007
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
det lyder sjovt. men hvis du på kommando lære den at gø, er det nemmere at lære den at lade være
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.606
Vi har for nyligt til træning øvet at få vores hunde til at halse. efter første belønning havde Nala forstået systemet og gøede så resten af træningstimen + de 2 efterfølgende gange. så det gør jeg aldrig igen!!!
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Jeg afledte ved at bede ham sitte og roste da han gjorde det. Han begyndte bare at sætte sig når han ville gø
Jeg brugte en blomsterforstøver til at irettesætte når han gøede. Han lærte at stå præcis langt nok væk til at jeg ikke kunne ramme ham
Jeg kan godt ærge mig en smule over at min hund trods alt er så kvik at min træning er totalt ligegyldig
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.269
dec 2008
Haha, ja de må sgu vælge; enten skal de høre ordentligt efter eller være HELT blanke
okt 2007
- og han kan godt *shut* kommandoen, men så begynder han bare at gø for at få den kommando, og så ros..
Den lille gør tilgengæld i haven, jeg kan godt stoppe hende, men hun starter hver gang.. Det er faktisk værst indendørs, men hvis det kun er forstøveren er det vel til at tørre op..
Det er i hvert fald et forsøg værd !!
dec 2008
Er det normalt og hvor længe kan man forvente, at det tiltager før det bliver bedre? (Ved godt, at det nok er svært at svare på). Jens er ved at knække og har en enkelt gang skældt hende ud i stedet for at ignorere. Min tanke er, at for hver gang man falder i, forlænger man problemet i den anden ende, fordi hun ser, at det alligevel nytter. Har jeg ret i det?
Og så lige et tillægsspørgsmål: Hvor lang tid skal der ca.gå, fra hun stopper med at gø til man giver hende opmærksomhed igen?
Nogle gange, når hun er ved at stoppe, går hun og brummer lidt. Jeg tolker det som om, at hun går og skumler over, at det ikke virkede at gø og altså er ved at forstå, at hun ikke opnår noget. Kan det være rigtigt? Eller har jeg bare opfundet et håb at klamre mig til?
At lære ikke at gø???