{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.543 visninger | Oprettet:

Salg af hunde til gamle/handicappede {{forumTopicSubject}}

I mit arbejde kommer jeg ofte ud for nogle i mine øjne meget uheldige sammensætninger af hund/menneske.

Sidst var det en gammel mand på over 80 så, som havde anskaffet sig en airedale terrier.

Manden havde meget lansomme bevægelser og selvom han evt. kunne have forstået, hvordan han skulle eksempelvis få kontakt til sin hund via godbidder, så var timingen altid en by i Rusland.

Denne her mand var ude af stand til andet end at holde i linen og gå langsomt frem.

Konstant hev han bare i denne stakkels hund og pressede den ned med hånden med ordene "så, så, sit, sit, sit,sit", hvorpå hunden meget modvilligt satte sig i 2 nannosekunder.


Denne her mand havde købt fra en DKK-kennel. Jeg tænker bare på, hvilken opdrætter, der med respekt for sig selv og ikke mindst for sin race med et højt energiniveau, vil sælge til en så gammel mand?
Det er jo dømt til at mislykkes.

Så dette spørgsmål er til opdrættere af hunde med et højt energiniveau:

Ville du sælge en højaktiv hunderace som hvalp til en gammel mand/dame med nedsat mobilitet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af hunde til gamle/handicappede
  • #1   24. maj 2010 Nej, det ville jeg ikke. Der er i det hele taget mange både unge og ældre jeg ikke ville sælge hund til. Der er også mange unge med en aktiv hund , hvor hunden er understimulieret.

  • #3   24. maj 2010 Jeg tvivler på at jeg kunne finde på det hvis de evt hvalpe jeg måske laver minder på nogen måde om hvordan min egen hund var som ung, og egentlig også hvordan han er i dag (lige lovligt fræk og meget hurtig - man skal være vågen for ikke at han tager røven på én).

  • #4   24. maj 2010 Puha, med min meget høje alder, så kan jeg se, det snart kniber med, at købe hund.
    Hallo, man er altså ikke en oldsag, når man er 40-50 år.


  • #5   24. maj 2010 Tina M - så vidt jeg kan se, så er 40-50 årige da slet ikke omtalt?

    Eksemplet omhandler en 80 årig mand med nedsat mobilitet og det er dette, der er grundlaget for spørgsmålet.

    Til spørgsmålet, som jeg tillader mig at svare på, selvom jeg ikke er opdrætter:
    Mit håb og ønske er, at opdrættere ser sig i stand til at veje ulempen ved at få hunden det gale sted hen overfor fordelen ved at komme af med den - og vælge i hundens favør.


  • #7   24. maj 2010 Tina M........jeg tror du læser teksten lidt forkert.
    Pia mener at en 40-50årig køber hund til sine forældre som er meget gamle...;o)


  • #8   24. maj 2010 Jeg syndes ikke man kan sige at fordi folk er 60-70 år vil man ikke sælge til dem.
    Nu har jeg været hos mange mennesker i den alder ude i hjemmeplejen og flere af dem er meget aktive, går ture, klare selv rengøringen , bruger motions cyklen derinde osv..

    Bar fordi alderen siger man er ved at være ældre så er det ikke ensbetydet med at ens fysik er derefter..
    Det har meget med livsstil at gøre..

    Men man skal tænke på både hund og ejer og se om de matcher og kommer der en mand på 80 der er dårligt gående osv. så er det nok ikke en stærk aktiv hund han skal have, men en rolig hygge hund, der kun behøver korte rolige gå ture..

    Kommer der en dame på 79år der er frisk og dyrker motion og er meget ude, så ville sådan en hund måske passe godt til hende..

    Syndes ikke man kan skære alle over en kam pga alder smiley



  • #10   24. maj 2010 Jeg synes det er et svært spørgsmål.....
    Den ældre mand som du beskriver i startindlægget er dog klart et nej, fra mig af!

    En af Tesla kuldsøskende bor i Tyskland hos et par ældre søstre på nu 70 og 74.. den yngste har lidt vrøvl med bentøjet og kan ikke gå så langt, men hun kan dog gå.
    Den ældste er "fit for fight" og kan gå lige så langt som det skal være og i et tempo som kan være svært at følge med i :o)
    Constance og Liza (som de hedder) har lavet aftale med opdrætter om at de genhuser den, hvis de rammes af sygdom eller af anden grund ikke længere kan klare at have hunden. Statiskisk set, er der jo nok en chance for at dette bliver aktuelt på et tidspunkt.

    Et par som dem ville jeg gerne sælge til - deres hunde (de har også en tm på 7-8 år) har det super og bliver aktiveret efter alle kunstens regler. Jeg synes det er fint at de har lavet aftaler (og skrevet det i testamente) hvad der skal ske med deres hunde, hvis der sker dem noget.


  • #11   24. maj 2010 Citat: Har haft Tervuueren hvalpe, og nej vi slogte ikke hvalpe til folk, der ikke kunne aktivere dem.
    Vi har solgt til folk på 50 år, men de var også meget aktive folk. De havde haft schæferhund i mange år.Citat slut


  • #12   24. maj 2010 Jeg synes ellers at spørgsmålet er meget tydeligt

    "Ville du sælge en <b>højaktiv</b> hunderace som hvalp til en <b>gammel mand/dame</b> med <b>nedsat mobilitet</b>?"

    Hvis andre mener at 40-50-årige generelt hører med i den kategori er det altså for egen regning. Jeg laver bestemt ikke den kobling.


  • #13   24. maj 2010 Kan være vi skal lade Pia selv forklare hvad hun mener når hun igen er på....:o)

  • #14   24. maj 2010 Man kan vel ikke generalisere en 80 årig kan være mere aktiv end et ungt menneske på 20 år.............

    Og jeg læser det samme som Tina - ikke fra trådstarter - at "man" kan godt sælge til en 50 årig på dispensentation, hvis vedkommende tidligere har haft en aktiv hund og tænker hmmm, så har jeg ikke mange år tilbage til, at holde min elskede Border Collie race....

    I min verden kan man ikke sætte alder på, hvor vidt folk kan holde hund eller ej!


  • #15   24. maj 2010 Jow, spørgsmålet lyder jo som "søster..." skriver.... *smiler lidt flovt"

    Og det er jo ikke hvad ,blandt andre jeg, svarer på....

    Sat sådan op... så må svaret være nej *S*


  • #16   24. maj 2010 http://vimeo.com/7356697

Kommentér på:
Salg af hunde til gamle/handicappede

Annonce