Vokser min Corgi fint, eller ikke? :| Vokser min Corgi fint, eller ikke? :|
Da jeg hentede Buddy fra Sverige 25. september sidste år, konstaterede lægerne, at han var da en stor Corgi i forhold til sin alder (født 24/7-09), og de mente bestemt ikke at der var noget galt på dén front. Og nej jeg havde jo lige fået ham hjem, så der var ikke noget.
Min mor og søster har haft det med at forkæle ham lidt for meget med kylling og andre saftige sager, som hurtigt medførte at han ikke rigtig spiste sin hundemad - kun når han ikke rigtig havde spist hele dagen. Han har været igennem de tre typer foder vores lokale dyrlæge anbefalede: Eukanuba - var han ikke synderligt begejstret for. Så er der Royal Canin - spiser han kun, hvis min schæfer, Tiger, ligger og stirrer. Så har jeg haft prøvet Hill's som viste sig at være den største fejl, på trods af at det jo er sådan et godt foder. Men det synes Buddy ikke lige. Jeg har haft givet ham god tid til at lære de nye fodertyper at kende d.v.s. med en balanceret overgang fra den ene type foder til det andet, samt masser af motion (5-6 ture om dagen á 20-30 min). Det har ikke været hver gang han spiste op, men dyrlægen sagde at "Jamen så tror jeg simpelt hen ikke han er sulten, for den slags gjorde min hund også da jeg introducerede hende for et nyt foder, og spiste hun ikke, jamen så var det bare synd. Din hund dør jo ikke af at den vælger at lade være med at spise sin mad i 1½ dag". Det var jeg hurtig til at give hende ret i. Men nu synes jeg bare han LÆNGE har spist ret halvhjertet - som om sulten ikke rigtig er der. Han har skam faste tider hvor der er mad, og jeg vil helst ikke give ham sidste portion mad tidligere bare fordi han ikke ville spise morgenmad, for så kommer spisetiderne jo i ubalance og så kan det jo være lige meget med såkaldte "spisetider".
Nå, nu har jeg ævlet ret meget - jeg har ikke ret meget visuelt på Buddy, der kan give et nøjagtigt billede af hvor stor han egentlig er.. de seneste billeder af ham er det nederste billede i række to fra venstre, og de to sidste billeder i række tre.
Jeg skal desuden spørge om der er nogen, der ved, hvordan man præcist måler højden på sin hund? Han skulle jo gerne blive de 25-30 cm. og han er lige nu 10 måneder.
I må meget gerne komme med råd til foder, selvom det selvfølgelig er en smagssag, og der ikke er et specifikt foder som alle Corgier bare er vilde med - det ville ellers være rart, hehe..
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
generelt om foderstand på en hvalp kan man sige at corgier har bedst af at vokse langsomt. mange corgier er først fuldt udvoksede på alle leder og kanter når de er omkring 2½ år. vær opmærksom på at anvende et foder med lavt proteinindhold, gerne under 25%. hvis du stadig fodrer med hvalpefoder, så skynd dig at skifte til voksenfoder.
generelt om corgier kan jeg også sige at de har meget lidt godt af at blive overvægtige og særligt som hvalpe da deres knoglestruktur jo ikke er færdig endnu. når din hund er i tilpas foderstand kan du lige akkurat føle konturerne af ribbenene når du aer hunden langs siden. ikke for meget og ikke for lidt.
så længe din hund er i ok foderstand, glad og tilpas og livlig, så skal du ikke bekymre dig så meget om hvor meget den spiser. ligesom med mennesker kan hundenes appetit også variere fra periode til periode. og i øvrigt kan man ikke regne 100% med den mængdeangivelse der står på pakken. det er et generelt gennemsnit og kan variere fra hund til hund.
håber ovenstående var noget du kunne bruge til noget....
okt 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 26
Men jeg troede, man skiftede til voksenfoder efter hvalpen er et år gammel - sikke en dum fejl
Mange tak for det uddybende svar, mange vigtige aspekter!
okt 2009
vi anbefaler vores hvalpekøbere at nøjes med at give en enkelt sæk hvalpefoder, dvs til de er ca 4-5 måneder, og derefter skifte over på voksenfoder. hørte faktisk for nylig at også nogle større racer har bedst af at skifte hurtigt, fx nogle jagthunderacer, da de også har bedst af at vokse langsomt for at kunne holde til at arbejde som de gør.
og ja, corgier er generelt sunde og raske, men bliver de overvægtige kan man nemt "fodre" sig til HD og AD og forskellige rygproblemer pga den relativt lange ryg og korte ben.
okt 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 26
Var også nede hos dyrlægen og veje Buddy i dag. 14,4 kg - ganske fint
okt 2009
Vokser min Corgi fint, eller ikke? :|