6.414 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

black skin disease (BSD) black skin disease (BSD)

min lille pomserdreng viser desværre tegn på denne lidelse - jeg kender ved ikke så meget om den - men kan finde en del artikler på eng - men savner danske artikler osv...

nogen som kender til danske skrifter om lidelsen - elller ved en masse om dette emne..

det skal lige siges jeg BARF'er ham og er kastereret - dette tror jeg er grunden til han ikke er mere ramt af lidelsen

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  black skin disease (BSD)
  • #1   26. maj 2010 det er Alvorligt hårtab syndrom

pomsere der er hårdt ramt kommer til at se sådan ud

http://www.pomerama.com/graphics/skin.gif

http://farm4.static.flickr.com/3200/2934916061_b68c7280fc.jpg

• #2   27. maj 2010 Det er godt nok første gang jeg hører om denne sygdom..
    Det ser ikke særlig godt ud..
    Jeg vil prøve at se om jeg kan finde noget om det på nettet

ved du om den kan ramme andre racer?

• #3   27. maj 2010 (link fjernet)

Der er lidt her på dette link om det..
    der står kun dette kort :

Er en lidelse, som kan ramme både hvalpe og voksne hunde. Ved denne lidelse får hvalpene aldrig deres voksne pels, som normalt kommer frem ved 18 måneders alderen, men begynder langsomt at tabe pels ,så der tilsidst kun er pels på hovedet og det nederste stykke ben + halespids. Huden kan blive sort eller grå. Hunden er rask og sund, men de fleste hunde med denne lidelse lever kun til 8-9 års alderen.
    Forskere mener det er en hormonal lidelse, og at der kan være arvelighed ved den.

• #4   27. maj 2010 http://www.pomdies.dk/om%20pomeranian%20til%20hjemmeside.html#Alvorligt_hrtab_sndrom

Her står der lidt mere om det på dansk smiley

Håber at det kan være til nogen hjælp..

• #5   27. maj 2010 miss - de sider kender jeg godt og har også læst det de har skrevet..

det som jeg ok mest er ude efter er om der er folk der ude som ved en masse om lidelsen evt har erfaringer med den og kan hjælpe mig. heldigvis lider hundene ikke under den

• #6   27. maj 2010 Hej Hundemutter.
    Jeg havde for mange år siden en Pomeranian med BSD.
    Han var en Engelsk moderlivs import, kryptorchid og udviklede BSD da han var 5 år gammel.
    Og det er netop problemet! Selvom det angiveligt kan ses på nogle allerede som hvalpe, viser sygdommen sig oftest så sent, at hunden kan have været brugt i avl og BSD er arvelig!!!!

Huden bliver sort, tyk og tør og skal passes med gode absorberbare cremer uden olie i, da den ellers kan sprække som på mennesker med psoriasis.... Ligesom de bliver følsomme overfor sollys!

Jeg ved ikke om hundene ikke lider under det? Min ændrede sind fra vældigt "fremme i skoene" til en "undskyldning for sig selv"! Og han var som 8 årig så medtaget og "gammel" at jeg lod ham aflive....
    En modbydelig sygdom, som større åbenhed blandt opdrættere skulle kunne udrydde......

• #7   27. maj 2010 marietta - ja åbehed skal der til.. jeg ved desværre ikke så meget om sygdomme. me mi fis har flere avelige lidelser - bla også krypto -- også er ha opereret to gage for clp..

hvilke cremer brugte du.. oget bestem mærke.. tror du jeg skal bruge creme med solfaktor i..

• #8   27. maj 2010 Åh Hundemutter.
    Det er så mange år siden, jeg kan ikke huske hvad den hed, men det skal selvfølgelig være uden parfume og olier, idet olie forhindrer huden i at ånde...
    Jeg kan bare huske at den var beregnet til mennesker og ret kostbar!

Ja, åbenhed er et must og heldigvis noget der praktiseres blandt jagthundene.
    Der ved vi alt om hinandens hundes svagheder!!!!

• #9   27. maj 2010 Jeg tager forresten hatten af for dig!
    At du har taget imod den lille rad og ofret, hvad du har ofret for ham!!!!!

• #10   27. maj 2010 jeg skal lige for god ordes skyld sige at da vi fik fisen var der intet i vejen med ham ud over hans ene sten lå forkert....

og vi er bare så glade for ham.. af sind og virke er han den perfekte pomser. så dejlig en lille kærlig dreng...

jeg vil prøve at tygge mig igennem nogle af de eng artikler og se om jeg ikke kan finde noget om creme jeg kan bruge

• #11   27. maj 2010 charlotte -- jeg har faktisk ingen anelse -- me jeg må få læst lidt på de artikler ---- jeg er lidt bange for at prøve mig frem. tænk hvis jeg skader mere end jeg gavner

• #12   27. maj 2010 Hor træls Hundemutter... :S
    Øv... smiley Gode tanker

• #13   2. jun 2010 Jeg har haft en Pomeranian med BSD. Hun blev 8 år. Huden skal plejes ligesom de hårløses. Jeg smurte med solfaktor 20 om sommeren, og ellers en god dagcreme fra Matas. Den pels, som er tilbage bliver ofte lidt fedtet, så et bad 1 gang om måneden er nødvendigt.Hunden skal have tøj på hele året. Om sommeren, for at beskytte mod solen, og om vinteren mod kulde.
    Hvis bare alle opdrættere - også her i Danmark - kunne få ind i deres hoveder at åbenhed er af den største vigitghed for at undgå så mange tilfælde af BSD som muligt, men så længe, der er penge i hvalpene, ved jeg, at der stadig er opdrættere, der fortsætter med disse linier. Der burde være avlsforbud på hunde med denne lidelse.
    Hunde med BSD er tilsyneladende sunde og raske, men lever ikke så længe som andre hunde.
    Håber det kan hjælpe dig og din Pomser, som jo har flere lidelser.

• #14   2. jun 2010 fru -- ja fisen har ikke været heldig da der skulle deles helbred ud.. men han er til gengæld en dejlig hund der bringer os masser af glæde..

jeg har haft kontakte de opdrættere der står i linierne bag ham - men ingen af dem virker sønderligt interesseret i at at grave mere i det.. eller for den sags skyld stoppe opdræt på linierne...

til gengæld har jeg fået rigtig god hjælp og vejledning hos dkk opdrættere ang bla hans CLP

• #15   2. jun 2010 den dagcreme du brugte -- var det nogen speciel -- en uden perfume osv...

jeg købte noget på udstillingen fra chris christensen som skulle hjælpe mod kløe -- det er jeg spændt på om det hjælper..

• #16   2. jun 2010 charlotte -- det ved jeg faktisk ikke...

sådan som jeg har forstået det. s ligger der flere underlidelser under betegnelsen. og man har vist ikke et entydigt svar på hvorfor og hvordan man skal behandle eller teste for det..

det største problem omkring lidelsen er nok at der ikke er meget åbenhed omkring det.. så hvis man spørger ind til det hos opdrætterne - s får man svar i øst og vest..

• #17   3. jun 2010 Jeg brugte den uparfumerede dagcreme.
    Lukkethed, som vi ser også blandt DKK´s opdrættere, er nok den største trussel mod udrydelsen af mange arvelige lidelser incl. BSD.
    Jeg kan så spørge, hvem disse opdrættere snyder? Dem selv, fordi det rygtes meget hurtigt, at der er kommet en hvalp med BSD fra den pågældende, og så har opdrætteren skudt sig selv i foden - heldigvis.
    Sygdommen er hormonalt betinget. Skjoldbruskkirtlen er skyld i hårtabet, men desværre kan man ikke lokaliserer hormonet, der bevirker sygdommen, for så kunne vi få DNA- testet vores hunde. Jeg håber det kommer i fremtiden, og at denne test bliver en betingelse for en avlsgodkendelse. Ligesom jeg også synes åben fontanel burde være tvungen undersøgelse inden opdrættet, men det er en anden historie.

Kommentér på:
black skin disease (BSD)

Annonce