6. mar 2008 Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
black skin disease (BSD) black skin disease (BSD)
min lille pomserdreng viser desværre tegn på denne lidelse - jeg kender ved ikke så meget om den - men kan finde en del artikler på eng - men savner danske artikler osv...
nogen som kender til danske skrifter om lidelsen - elller ved en masse om dette emne..
det skal lige siges jeg BARF'er ham og er kastereret - dette tror jeg er grunden til han ikke er mere ramt af lidelsen
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
pomsere der er hårdt ramt kommer til at se sådan ud
http://www.pomerama.com/graphics/skin.gif
http://farm4.static.flickr.com/3200/2934916061_b68c7280fc.jpg
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 479
Det ser ikke særlig godt ud..
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde noget om det på nettet
ved du om den kan ramme andre racer?
apr 2009
Der er lidt her på dette link om det..
der står kun dette kort :
Er en lidelse, som kan ramme både hvalpe og voksne hunde. Ved denne lidelse får hvalpene aldrig deres voksne pels, som normalt kommer frem ved 18 måneders alderen, men begynder langsomt at tabe pels ,så der tilsidst kun er pels på hovedet og det nederste stykke ben + halespids. Huden kan blive sort eller grå. Hunden er rask og sund, men de fleste hunde med denne lidelse lever kun til 8-9 års alderen.
Forskere mener det er en hormonal lidelse, og at der kan være arvelighed ved den.
apr 2009
Her står der lidt mere om det på dansk
Håber at det kan være til nogen hjælp..
mar 2008
det som jeg ok mest er ude efter er om der er folk der ude som ved en masse om lidelsen evt har erfaringer med den og kan hjælpe mig. heldigvis lider hundene ikke under den
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Jeg havde for mange år siden en Pomeranian med BSD.
Han var en Engelsk moderlivs import, kryptorchid og udviklede BSD da han var 5 år gammel.
Og det er netop problemet! Selvom det angiveligt kan ses på nogle allerede som hvalpe, viser sygdommen sig oftest så sent, at hunden kan have været brugt i avl og BSD er arvelig!!!!
Huden bliver sort, tyk og tør og skal passes med gode absorberbare cremer uden olie i, da den ellers kan sprække som på mennesker med psoriasis.... Ligesom de bliver følsomme overfor sollys!
Jeg ved ikke om hundene ikke lider under det? Min ændrede sind fra vældigt "fremme i skoene" til en "undskyldning for sig selv"! Og han var som 8 årig så medtaget og "gammel" at jeg lod ham aflive....
En modbydelig sygdom, som større åbenhed blandt opdrættere skulle kunne udrydde......
mar 2008
hvilke cremer brugte du.. oget bestem mærke.. tror du jeg skal bruge creme med solfaktor i..
sep 2006
Det er så mange år siden, jeg kan ikke huske hvad den hed, men det skal selvfølgelig være uden parfume og olier, idet olie forhindrer huden i at ånde...
Jeg kan bare huske at den var beregnet til mennesker og ret kostbar!
Ja, åbenhed er et must og heldigvis noget der praktiseres blandt jagthundene.
Der ved vi alt om hinandens hundes svagheder!!!!
sep 2006
At du har taget imod den lille rad og ofret, hvad du har ofret for ham!!!!!
mar 2008
og vi er bare så glade for ham.. af sind og virke er han den perfekte pomser. så dejlig en lille kærlig dreng...
jeg vil prøve at tygge mig igennem nogle af de eng artikler og se om jeg ikke kan finde noget om creme jeg kan bruge
mar 2008
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
Øv...
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.180
Hvis bare alle opdrættere - også her i Danmark - kunne få ind i deres hoveder at åbenhed er af den største vigitghed for at undgå så mange tilfælde af BSD som muligt, men så længe, der er penge i hvalpene, ved jeg, at der stadig er opdrættere, der fortsætter med disse linier. Der burde være avlsforbud på hunde med denne lidelse.
Hunde med BSD er tilsyneladende sunde og raske, men lever ikke så længe som andre hunde.
Håber det kan hjælpe dig og din Pomser, som jo har flere lidelser.
mar 2008
jeg har haft kontakte de opdrættere der står i linierne bag ham - men ingen af dem virker sønderligt interesseret i at at grave mere i det.. eller for den sags skyld stoppe opdræt på linierne...
til gengæld har jeg fået rigtig god hjælp og vejledning hos dkk opdrættere ang bla hans CLP
mar 2008
jeg købte noget på udstillingen fra chris christensen som skulle hjælpe mod kløe -- det er jeg spændt på om det hjælper..
mar 2008
sådan som jeg har forstået det. s ligger der flere underlidelser under betegnelsen. og man har vist ikke et entydigt svar på hvorfor og hvordan man skal behandle eller teste for det..
det største problem omkring lidelsen er nok at der ikke er meget åbenhed omkring det.. så hvis man spørger ind til det hos opdrætterne - s får man svar i øst og vest..
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.180
Lukkethed, som vi ser også blandt DKK´s opdrættere, er nok den største trussel mod udrydelsen af mange arvelige lidelser incl. BSD.
Jeg kan så spørge, hvem disse opdrættere snyder? Dem selv, fordi det rygtes meget hurtigt, at der er kommet en hvalp med BSD fra den pågældende, og så har opdrætteren skudt sig selv i foden - heldigvis.
Sygdommen er hormonalt betinget. Skjoldbruskkirtlen er skyld i hårtabet, men desværre kan man ikke lokaliserer hormonet, der bevirker sygdommen, for så kunne vi få DNA- testet vores hunde. Jeg håber det kommer i fremtiden, og at denne test bliver en betingelse for en avlsgodkendelse. Ligesom jeg også synes åben fontanel burde være tvungen undersøgelse inden opdrættet, men det er en anden historie.
black skin disease (BSD)