9.841 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Korthåret malteser? Korthåret malteser?

Hejsa smiley

Jeg arbejder i en dyrehandler og en dag havde jeg en kunde inde i butikken, som spurgte om en masse ting ang. hendes malteser.
Hun spurgte bl.a. hva hun ku gøre ved pelsen fordi den var så filtret nede ved rødderne og fyldt med knuder. Hun fortæller så, at det er fordi hun får den klippet skallet, så den holdes korthåret hele tiden og hendes argument er: "Jeg gider ikk bruge så meget tid på pelsplejen".

Her er det jeg så tænker: "Hvorfor så vælge den race"?

Og efter min mening så skal en malteser da være langhåret. Har nu aldrig selv haft en malteser, men så vidt jeg ved skal de da ikk være korthåret? Jeg synes ihvertfald det var synd for den stakkels hund, når den havde en masse knuder i pelsen, der sad helt inde ved huden.

Bare min mening.

Hva er jeres? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korthåret malteser?
  • #1   6. jun 2010 Jeg har jo også en langhårsrace som jeg har valgt at klippe korthåret, men det er mest for Sigurts skyld, han har det simpelhen så varmt når hans pels bliver for lang.

Bortset fra det så tror jeg altså ikke at knuderne er komment fordi manteseren er klippet. Nok mere fordi den ikke bliver børstet.

• #2   6. jun 2010 Min mening er bare, at hvis det direkte er fordi man ikk GIDER bruge tid på pelspleje, så ska man ikk vælge en race, der kræver meget pleje i pelsen. Det er der min pointe ligger smiley

• #3   6. jun 2010 Jovist jeg kan godt følge dig. Ellers kan må jo håbe på at der bliver født en hvalp med en pelsfejl som fx. en korthåret malteser, men hvor tit det forkommer ved jeg ikke.

• #4   6. jun 2010 min veninde har en malteser, han havde sin fulde pelslængde i ca. 2 år, han skulle redes 4-5 gange i døgnet. De har en skov 'i baghaven' og det var totalt umuligt at holde hans pels pæn, og der dannes knuder i løbet af nul komma fem, da pelsen er meget meget fin og blød, og til sidst stak han af når han så børste og karte, og det synes de var synd for hunden.

De valgte en malteser pga racens sind, og det var også i starten muligt de ville udstille, og han var afsted nogle gange hvor han hev præmier hjem, men de synes ikke udstilling var noget for dem.

Han nyder at være korthåret, han er meget mere livlig, og nu nyder han at blive børstet, hvilket han bestemt ikke gjorde før, pga den knudrede pels.

• #5   6. jun 2010 Har selv 3 maltesere. Knuderne kommer ikke af at hunden bliver klippet, men fordi den ikke bliver børstet. Mine hunde har lang pels, men når tøserne har hvalpe, bliver de klippet min. på maven. Maltesere har en periode fra hvalpepelsen bliver lidt lang og til de har skiftet til voksenpelsen - omkring 1 års alderen - hvor de filtrer rigtig meget.
    Uanset hvilket dyr man har med pels, så må man vel være forberedt på at der skal en eller anden form for pelspleje til.
    Jeg vil sige at en typisk malteser kræver 15-30 minutter om dagen med børste og kam.

• #6   6. jun 2010 Må indrømme at jeg heller ikke forstår dem der vælger at klippe deres langhårshunde ned konsekvent. Eller dem der ikke klipper deres hunde rigtig.

Hvis man ikke gider den pelspleje, hvorfor så lige få den hund. Der er mange korthårsracer eller nemme langhårsracer, der er ligeså søde. Ingen kan overbevise mig om, at der er SÅ stor forskel på selskabsracernes sind, at man er nød til at anskaffe sig den med aller mest besværlige pels, for at få en race der passer en selv.

Forstår godt dem der klipper ned, hvis de har en hund der hader pelspleje. Eller hvis det tjener et andet foremål - som fx at hunden skal have hvalpe smiley

Men har det nok sådan, fordi jeg elsker langhårsracer og andre racer med frisure - og den pelspleje der medfølger smiley

Kommentér på:
Korthåret malteser?

Annonce