Pludselige alene hjemme problemer {{forumTopicSubject}}
Jeg har læst en del om alene hjemmetræning m.v., og er helt med på hvad der er rigtigt og hvad der er forkert at gøre.
Jeg har en tæve på 7 mdr. Vi har trænet alene hjemme over flere omgange.
I starten var der absolut ingen problemer, hun sov så trygt at hun først vågnede når vi stod lige ved siden af hende...
(det var en dejlig tid
)
Så begyndte hun at hyle og gå rasteløs omkring når hun var alene. Forefra med alene hjemme træning, som bestemt også havde en effekt.
Nu er hun så begyndt at ødelægge al ting af når hun er alene...
Problemet denne gang er så, at jeg ikke har mulighed for at starte forefra med alene hjemme træning før om nogle uger.
Jeg er studerende, og er derfor rigtig meget hjemme. Jeg er ikke afsted til bestemte tidspunkter, og er derfor heller ikke hjemme igen til bestemte tidspunkter. Jeg tror det er her problemt ligger - altså at der ingen fast rutine er.
Men hvad nu? Kan jeg gøre noget i weekenden? Findes der en turbo alene hjemme træning, som jeg kan klare hen over weekenden?
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 578
Vi fandt ud af med vores at han kedede sig da han ødelagde ting.
Men han var også utryg, ved at have for meget plads. Så nu er han kun i soveværelset, hvor fjernsynet kører imens, og der er ingenting mere (af hvad vi ved).
Så det kan både være pga kedsomhed, eller utryg.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
så prøv med noget mental aktivering inden du tager afsted, fx fodersøg, aktivitetslegetøj eller andre opgaver. ikke vilde lege eller timelange gåture, for det er hjernen der trænger til at blive træt.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 229
Jeg har faktisk overvejet at prøve med et mindre rum. Jeg kunne ligesom dig forsøge at lukke hende i soveværelset. Hvis vi har gæster som ikke kan lide hund (eller er allergisk), så kommer hun i soveværelset. Når vi henter hende ud der fra, så ligger hun bare i sengen og sover...
Hun kan selvfølgelig høre os i huset, og det er sikkert med til at gøre hende tryg. Jeg har dog overvejet at forsøge mig med soveværelset, som er et noget mindre rum end vores køkkenalrum, som er der hun opholder sig nu.
Der er dog et MEN - jeg ville blive så utrolig ked af det hvis hun ødelægger noget af i soveværelset, og det er faktisk grunden til at jeg ikke allerede har forsøgt mig med den løsning....
jan 2010
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Men hvad laver du med hende inden du tager afsted? Hvad har hun når hun er alene (har hun legetøj, noget at gnave i, ingenting eller...?)
jan 2010
Jeg lægger et håndklæde og en masse bide/legeting frem ti lhende. Fjernsynet kører, så der er rig mulighed for at falde i søvn til Ramasjang...
jan 2007
Det er sikkert noget du allerede ved, men f.eks. ville jeg holde mig fra bold-lege, cykelture o.l. inden du skal afsted. Det kører hunden op, og så tager det jo en del tid at falde ned igen.
Næsearbejde er super (du kunne f.eks. lære hende at finde en genstand, når nu hun ikke er så madglad).
Hjemme hos mig, er der ikke legetøj til rådighed når jeg ikke er hjemme. Jeg ønsker at hundene sover/hviler når jeg ikke er der, og derfor får de helle rikke legetøj.
Da jeg kun havde Reiki, gav jeg istedet et lækkert ben/en kong med fyld e.l. som var lækker og tog tid at spise.
Det er stille "aktivitet" og tænderne bliver brugt til noget fornuftigt.
Særligt aktivitetsbolde synes jeg kan være "farlige" fordi mange hunde kører helt op af at bruge sådan en.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 578
jan 2010
Ingen boldlege eller andre øvelser der får hende til at køre op.
Jeg har faktisk prøvet ikke at ligge legetøj frem, men det gjorde ingen forskel. De ting jeg ligger frem er tygge ting, altså ikke desideret legetøj, men ting hun kan tygge i. Hun har en Kong, men der er vist godt nok ikke meget fyld i længere. Jeg hørte at man kunne fylde den op med leverpostej og putte den i fryseren?
Hun har ingen bolde indenfor.
jan 2007
Det kan være alt muligt, fra leverpostej, til tørfoder opblødt i vand eller en blendet blanding af f.eks. lever og andet godt.
Find ud af hvad hun er helt vild med, og så er det jo bare sådan noget der skal i, så hun måske holder sig fra dine ting, og nøjes med at tygge i hendes egne:o)
-og husk så at rydde fristelserne væk inden du skal afsted. Lad være at lade ting ligge i hundehøjde.
jan 2010
I går tog jeg dog fusen på hende. Jeg lagde en kareklud lidt yderligt på bordet, og det var det eneste hun havde taget....
Men tak for gode råd....
Vil dog gerne have lidt flere idéer til hjernetræning...
Pludselige alene hjemme problemer