1.043 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar

25. mar 2008 Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 784
Border collier - spørgsmål Border collier - spørgsmål
Jeg er super vild med border collier og Australsk shepherds og vil vildt gerne have en af de racer, men der er en border collie på mit agility hold, som hyrder de andre hunde og ejeren siger, at hun har et problem med, at den også hyrder cyklister.
Hun har ikke så godt styr på den, så jeg tænker, at den måske er lidt understimuleret eller andet??
Men jeg er interesseret i, at vide, om det er noget de fleste border collier gør?
For jeg synes jeg har nok problemer med Bellas jagtinstinkter, så jeg vil ikke have flere af sådanne problemer.:-)
Og er der nogle minus ved den anden race?
0 synes godt om
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 94 Svar: 1.654
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.050
Nej ikke alle bordere er sådan, ingen af dem jeg kender gør det. (træner med mange border folk) Har selv bestilt en til næste sommer =)
Men evtfind nogle opdrættere af begge racer og tag ud og besøg dem og se fordele og ulemper ved begge racer.
Det er to virkelig lækre racer på hver sin måde, men som dog minder lidt om hinanden til en vis grad
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Mine hyrder ikke cyklister og løbere, men har gerne villet hyrde de andre hunde på agilitybanen. Det har jeg vænnet dem af med fra start ved at have dem med og aflede når adfærden var ved at vise sig. Mine har så været med til stævner fra de var helt små. Lige nu er det Zing der er med som tilskuer, for at lære hvordan man opfører sig.
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 59 Svar: 172
jeg synes ofte at mange misforstår racen. desværre.
selvføljelig er det en hund der er avlet til at hyrde, men dette kan langt de fleste gange sagtens kontroleres.
min gik efter vores katte da han var lille, det fik vi hurtigt stoppet.
da jegbegyndte på hvalpe hold var dette en stor mundfuldd for alto, for han troede at han skulle holde styr på samtlige hunde og deres ejere. dette fik vi dog også hurtig trænet væk.
det eneste jeg ville være betænkelig ved ville være at slippe ham fi hvor der leger mange børn, da han så ville holde styr på dem.
om en border kræver meget... hmm... ja det er ikke en hund man skal tage med på cafe ture hele tiden så vil den hurtit begynde at kede sig.
jeg har det sidste år trænet en gang om ugen på hole, og et par gange om ugen i haven men kun af 10-15 min varighed.
derudover er han stort set altid med mig. hvis jeg kører til hesten eller en tur i skoven eller sådan noget.
men en border collie vil også gerne være med til sofa hygge og slap af dage, bare ikke hele tiden som feks andre racer.
jeg kan kun anbefale en border, de har det dejligste milde væsen og de er utrolig kærlige.
og så er de en fantsktisk trænings partner.
held og lykke.
trine
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.341
Må faktisk indrømme at jeg det kan tælles på under en hånd det antal bordere der kunne med andre hunde løs på en skovtur eller til hundeleg fx. Og jeg har mødt mindst 20-30 stykker...og her snakker vi også om hunde der bliver stiumleret helt optimalt ...
jun 2009
jeg går ofte ture med andre hunde af forskellige racer, dog mest jagt racer.
jeg har aldrig oplevet problemer med at have dem løs. min vil bare gerne løbe altså løbe lege...
jun 2008
Det er to meget forskellige racer og deres adfærd og temperament minder ikke om hinanden...
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.050
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 784
Hvis du hentyder til mine "jagproblemer" med Bella, er det fordi hendes instinkter er så stærke. Hun kan kun være løs steder, som fx strand, hvor der ikke er andre dyr og lugte.
Hun har aldrig været trænet i jagt eller noget og hun er virkelig lydig, men så snart hun lugter eller ser noget, så går hun ud.
jun 2008
Du - og hvad med andre racer end bordere, går det også fint der?
mar 2008
Collie har jeg overvejet, men har læst mig til, at de skulle være meget følsomme.. Jeg ved ikke hvorfor, men det tog mig lidt på afstand.
Jeg bruger ingen form af afstraffelse herhjemme, så jeg ved ikke rigtig, hvorfor jeg reagerede sådan, men jeg fik lige pludselig ikke lyst alligevel.:-)
Og en sheltland shepdog har jeg ikke lyst til..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jun 2009
er lige usikker på hvad du mener med om jeg hentyder til dine "jagtproblemer"
jeg prøvede bare liga at beskrive min opfattelse og indtryk af border, og så vores hverdag her hjemme.
håber du kunne bruge det.
jun 2004
Følger: 22 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 586
Border collien har jeg altid godt kunne lide, men deres behov for aktivetet skræmte mig meget. har set for mange der rendte rundt på væggene inden døre, og hyrdede alt udendørs.
Men så mødte jeg en aussie, og var solgt på stedt. Den sov inde og var aktiv ude, men havde ikke udpræget hyrdeinstinkt, selvom dens ejer boede på en gård med heste.
Sådan en hund ville jeg have, og det har jeg fået, for in Gracie er også sådan.
Men aussien er også en meget blød og følso hund. Den første tid jeg havde Gracie, var hun meget streset over flytningen, og hun var nervø for fremmede mennesker.
Nu har jeg haft hende en måned, og hun har vænnet sig til mig og mine omgivelser, og nu er hun ikke længere bange for mennesker eller nervøs for nyt, og hilser glædeligt på alt og alle. men hun er og bliver en blød og følom hund, og jeg kan lide hende sådan, så det er perfekt. Aldrig har jeg ødt så hengiven og behagesyg en hund.
Jeg har forresten ingen problemer med at have hende løs med andre hunde. Hun hyrder ikke, men hun foretrækker løbelege frem for 'kluddermor' og opfordrer ivrigt andre hunde til at løbe med hende eller løber efter dem.
jun 2004
Følger: 22 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 586
mar 2008
Tack for din forklaring!
Bella er heller ikke sådan en, der tumler rundt, når hun leger, hun vil også helst løbe og er altid lige udenfor "flokken" - Sjældent i midten.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Jeg havde fra dag 2. Otto med ude på cykelsti og fortov og proppede ham med godbidder hver gang nogen gik forbi. Nu kan han gå løs forbi løbere og cyklister.
Hvis du har et aktivt liv og har lyst til at træne med din hund - så kan jeg kun anbefale en border. Jeg bliver helt høj af at indlære nye ting og træne med min, for de er bare SÅ intelligente!
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Hun hyrder ikke biler, cyklister e.l.
Reiki, som er en islandsk fårehund, har været meget slem til at ville hyrde lastbiller, men det er altså noget man kan træne sig fra, og går da bestemt ud fra at med en intelligent hund som BC'en, kan man sagtens lære hunden hvad der må hyrdes og hvad der ikke må.
Jeg kender da i hvert fald nogen stykker som på ingen måde har problemer med at hyrde andre.
Tilgengæld har de BC'er jeg har mødt, med ganske få undtagelser, haft det lidt svært med andre hunde. Ikke fordi de hyrdede dem, men fordi de bare helst var fri for dem.
Om det er et generelt problem ved jeg dog ikke.
Border collier - spørgsmål