802 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
5 Svar
Tidlig neutralisering Tidlig neutralisering
Jeg har faktisk spekuleret temmelig længe på hvor tidligt man kan neutralisere hvalpe. Jeg ved at katte ofte bliver neutraliseret inde de forlader opdrætter dvs. inde de er 12 uger.
Kan man gøre det samme med hvalpe? Altså er det forsvarligt?
Egetlig er jeg af den opfattelse at en kastration ikke bare er noget man gør og at hannen bør have lov at blive voksen.
Men(!) der er, efter min mening, en kæmpe overproduktion af hunde i dette land og så ville det da være rigtig fint hvis man som opdrætter kunne sørge for at ens hvalpe ikke selv blev brugt til avl hvis de ikke var egende.
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 247
Men hvis hunner ikke skal bruges til noget, så ud med livmoderen!
Men ting inde for dyreverdner skifer jo hurtigt :)!
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.757
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.041
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.974
Hvorvidt det er godt eller ej, det er der så delte meninger om. Der findes dusinvis af artikler på nettet, der taler for og imod både mht. til hundens fysiske og psykiske helbred. Jeg har tygget mig igennem en hel del af dem og min holdning er helt klart, at vente og se tiden an og så eller kun kastrere hvis der er en grund til det - f.eks. hvis hunden er kryptorchid eller af en race med en høj forekomst af egetkønsaggression osv.
Kan man slet ikke magte at sørge for at ens hund ikke går hen og parrer en anden hund, så er nok også en god ide at kastrere.
Som tæveejer holder jeg min tæve fra andre hunde mens hun er i løb. Det synes jeg er almindelig pli.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.931
For tæver er det ligeledes muligt at sterillisere så tidligt.
MEN jeg synes der er mange ulemper forbundet med det, og jeg ville aldrig neutrallisere min hund så tidligt.
Tidlig neutralisering