{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlkoder på opvaskemaskine Bosch Serie 8 1.000 kr.
  • Radiator termostat sidder løst 500 kr.
  • Opvaskemaskine installation og reparation af vand rør 1.950 kr.
  • Udskiftet vandhane til opvaskemaskine 1.100 kr.
  • Montere en 15 m lang lyskæde i 10m højt valnøddetræ lyskæde og plastcstrips haves 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad gør man
  • #1   31. jul 2010 du går til klubben og beder om hjælp

• #2   31. jul 2010 fejlen er lukket navlebrok og skæve tænder

Camilla aka Pylremor
    det vil jeg også prøve

• #3   31. jul 2010 det er en markelig kontrak
    der står ikke noget om avl eller noget
    men det har jeg fået på skrift i en mail efter alt det her

• #4   31. jul 2010 Skæve tænder..... Er det ikke en hvalp?? Så kan de jo nå at rette sig....

• #5   31. jul 2010 Hva klub tilhøre hunden`??

• #6   31. jul 2010 hun er 9 mdr

• #7   31. jul 2010 Går ud fra at den er med stamtavle. Ring til hovedklubben på mandag.

• #8   31. jul 2010 dru

• #9   31. jul 2010 der står at jeg skal få på skrift at hunden ikke er ejnet til avl

• #10   31. jul 2010 Madam Blå på Dåse .
    bare iorden

• #11   31. jul 2010 Jamen det er vel med hunde som med alt andet.. man har 14 dages retur ret?? eller hvordan?
    Jeg er ikke helt inde i det.... Men som sagt, det er noget DRU burde kunne hjælpe dig med.. Hvordan du skal gribe det an

• #13   31. jul 2010 Helt almindelig hundetosset

jeg ved ikke så meget om ALLLLT det du skriver desværre

så nej kunne ikke selv se det
    hun har været ved min i en 14 dage
    og har købt hende som udstilling og avls hund

• #14   31. jul 2010 Hvis der ikke er skrevet i kontrakten at den er solgt som udstilling og avl hund, er der ikke meget og gøre tror jeg.

for en familie hund kan nemt leve med de ting du skriver der er galt med hende.

• #15   31. jul 2010 winnie s
    det står i en mail de har sendt efter at jeg har sagt dt til dem

de har også skrevet at vis der er anmærkninger så vil de godt tag hende tilbage
    men det vil de heller ikke nu
    nu vil de ha der skal stå i sundhedsbogen at hun er uejnet til avl

GØR EN DYRELÆGE DET

• #16   31. jul 2010 Ja din dyrlæge vil da kunne skrive i sundhedsbogen om hunden er egnet til avl.

• #17   31. jul 2010 hunden er ikke tetalt endnu
    så forstår ikke de ikke bare vil tag hende tilbage

• #19   31. jul 2010 nej det er ikke hende

tror ikke bare jeg kan aflevere hunden igen der er jo en kontrak

• #21   31. jul 2010 Iht købe loven er der faktisk 2 års garanti.. og da hunde går under "ting" så står sælger ikke ret stærkt her.. men det kræver man gider gå hele den seje vej i en forbrugerklage sag..

• #23   31. jul 2010 jeg syntes ellers jeg havde prøvet at fortælle dig mange gange hvad du skulle passe på med at købe, og havde specielt sagt at du skulle holde dig fra hunde fra den kennel, som hendes fra er fra.

så jeg kan kun sige hvad sagde jeg.

men når du nu har købt hende, hvad står der i jeres kontrakt? står der hun er købt til avl og udstilling? for så kan du få dine penge tilbage.
    men hvis det ikke står der, så tror jeg ikke du skal regne med at dru vil hjælpe dig, desværre.

men ja. ta hende til dyrlægen og få ham til at skrive det.

• #24   31. jul 2010 Som i den alm købelov, har man 14 dages retur ret,desuden kan du jo bare lade være med at betale dem

• #26   31. jul 2010 charlotte. ja nemlig. det er faktisk lidt irriterende og sidde og skriver beskeder frem og tilbage, og kigge annoncer for andre, og give gode råd, når man så vælger at gå ud og gøre lige det modsatte af hvad jeg har rådet til.

og jeg forstår faktisk ikke at du ikke har set at hun havde skæve tænder, eller navlebrok. det er de to ting man normalt kigger efter som de første. og de to ting der er nemmest at opdage, hvis de ikke er i orden.

• #27   31. jul 2010 meget svær at forklare

men de har ikke været ærlige med noget

så derfor har jeg jo fundet ud af en masse bagefter

både med hvor hunden kommer fra og alt det

så synes ikke jeg ikke har hørt efter

• #28   31. jul 2010 vis der er noget i vil vide om købsaftalen så skriv

• #30   31. jul 2010 maria ø. jamen står der i kontrakten at den er solgt som udstillings og avls hund?

• #31   31. jul 2010 tror ikke i forstår hvad det er jeg prøver at sige

• #32   31. jul 2010 ok. så prøv lige en gang til at forklare:)

• #33   31. jul 2010 det er sku svært at forklare

er ordblind
    så der er mange ting jeg ikke lige kan skrive

men som sagt har de overhovdet ikke været ærlige

• #34   31. jul 2010 maria. du har stadig ikke svaret på om der står i kontrakten at hun er solgt so udstillings og avls hund

• #35   31. jul 2010 michelle R
    jov det er svarert på

HAR IKKE KØBT HUNDEN I DEN KENNEL

• #36   31. jul 2010 Her er hvad jeg har fra DKK's side;

Hvis ikke opdrætters og købers gode viljer kan løse en uenighed i mindelighed, træde købelovens regler til.

Købeloven gælder altid!
    I og med man indgår en handel - også hvis den kun er indgået mundtligt - træder købeloven i kraft. Opdrætter og køber kan herudover lave specielle aftaler for netop deres hvalpehandel.

Også når der ikke laves specielle aftaler - mundtligt eller skriftlig - har både opdrætter og køber rettigheder og pligter. Hvis intet særligt er aftalt, følger man blot de almindelige regler i købeloven. Købeloven har en almindelig reklamationsfrist på 2 år ("garantiperiode").

Aftalen er bindende.
    Hvis der laves en købsaftale, er den selvfølgelig bindende. Begge parter bør derfor være helt enige om, hvad der er aftalt. Der findes ikke nogen almidelig returret i Danmark.

Man kan stort set aldrig fortryde en aftale efterfølgende - hverken med hensyn til selve aftalen eller med hensyn til enkelte vilkår i denne. Lever hvalpen op til det, der er aftalt eller forudsat, kan man ikke efterfølgende fortryde købet.

DKK anbefaler, at man handler én gang for alle. Dvs. at man ikke lader spørgsmål om fremtiden stå ubesvarede hen. Opdrættere har f.eks. indimellem et ønske om en gang i fremtiden at kunne trække et kuld hvalpe på en tæve. I så fald bør man, allerede når tævehvalpen nu sælges, have aftalt, hvordan, hvornår, hos hvem osv. dette skal foregå.

Fejl og mangler.
    Ikke enhver fejl ved hunden er en mangel. Det kan være afgørende, om hunden er købt som familiehund eller til bestemte formål for øje, f.eks. jagt. Opdrætter er også ansvarlig for skjulte fejl, men til gengæld ikke for fejl, som køber kendte ved købet.

Hvad er en mangel?
    Ikke enhver fejl ved hunden er en mangel. Nogle fejl er mangler hos enhver type hund, nogle er det kun, hvis det er aftalt, at hunden skal bruges til bestemte formål. F.eks. er skønhedsfejl (tandmangel, fejlfarvning m.v.) normalt ikke en mangel ved en familiehund, mens disse fejl er mangler ved en udstillingshund. Derimod er det altid en mangel, hvis hunden har fejl, som generer eller måske ligefrem invaliderer den.

Hundens brug.
    En aftale om en bestemt brug af hunden kan være af betydning for, om en fejl ved hunden er en mangel. Opdrætter og køber bør derfor også få klarlagt, hvad køber vil bruge hunden til. Og hvis man som køber har et særligt formål med hunden, f.eks. udstilling, jagt eller brugshundearbejde, skal dette præciseres i aftalen.

Som opdrætter skal man på samme måde være klar over konsekvenserne af, at hvalpen sælges med et særligt formål for øje. Det er altid en god idé ikke at love for meget om hvalpen.

Manglen skal kunne føres tilbage til opdrætteren.
    En mangel skal kunne føres tilbage til opdrætteren, som regel enten som noget arveligt eller noget medfødt. Opdrætteren er ansvarlig, selv om han eller hun ikke kendte til manglen på købstidspunktet (skjulte fejl). På den anden side må køber selv bære ansvaret, hvis fejlen skyldes købers egne forhold, f.eks. forkert fodring, for sen eller utilstrækkelig dyrlægebehandling el.lign.

Oplysnings- og undersøgelsespligt.
    En opdrætter skal gøre køber opmærksom på væsentligere fejl, som er konstateret hos hvalpen. Gør opdrætter dette, kan køber til gengæld ikke efterfølgende rejse krav mod opdrætter. Køber har jo netop kendt fejlen ved købet.

Ligeledes skal køber udvise påpasselighed ved købet. De fejl, som er åbenlyse hos hvalpen - og som dermed bør kunne ses af enhver fornuftig køber - kan køber ikke efterfølgende klage over.

Hvis hunden har en mangel?
    Hvis det viser sig, at hunden har en mangel, har køber krav på et nedslag i prisen, eller - hvis mangel er alvorlig - alle pengene retur, mod at hunden leveres tilbage til opdrætter (ophævelse af handlen).

Prisnedslaget ligger normalt mellem en tredjedel og halvdelen af prisen, afhængigt af hvor alvorlig manglen er. Hvis manglen er så alvorlig, at hunden ikke kan leve et rimeligt liv eller slet ikke kan bruges til det formål, der er aftalt (f.eks. jagt eller avl), kan køber normalt ophæve handlen.

Garanti og ansvarsfraskrivelse.
    Opdrætter og køber kan aftale, at bestemte typer af fejl skal vurderes på en bestemt måde, ved at opdrætter giver en særlig garanti eller modsat fraskriver sig ansvaret for bestemte fejl.

Ved forbrugerkøb kan opdrætter dog ikke give køber en dårligere retsstilling end købeloven foreskriver. Generelle ansvarsfraskrivelser er ugyldige.

En garanti giver mere, end købeloven bestemmer, f.eks. en forsikring mod fejl, som ellers ikke er mangler (f.eks. skønhedsfejl hos en familiehund). En ansvarsfraskrivelse giver mindre, f.eks. at opdrætteren ikke giver mere end en tredjedel nedslag i prisen ved mangler, uanset hvilke mangler der er tale om.

Opdrætter og køber skal selvfølgelig sikre sig, at man er enige om indholdet af en garanti eller en ansvarsfraskrivelse, og disse forhold skal skrives ind i købsaftalen.

Reklamation.
    Køber skal reklamere hurtigt over eventuelle mangler og under alle omstændigheder senest 2 år efter handlen. Dette gælder selvfølgelig ikke, hvis der er givet garantier på mere end 2 år.

• #37   31. jul 2010 maria. ok så har jeg over set det. har du noget mod at skrive det igen.? kan ikke lige finde hvor det står

• #38   31. jul 2010 Det Maria prøver at forklare er, at hunden IKKE er købt ved den omtalte kennel, men at den er købt af en anden person der så har videresolgt den (for guderne vide hvilken gang - for hunden har været i mindst 1 hjem mere).

Kontrakten er lavet som en afbetalingskontrakt, og der står intet om udstilling og avl, men begge parter har skrevet under på at det er købelovens betingelser der gælder.
    Sælger er ikke erhvervsdrivende - underligt nok med alle de hvalpe og hunde hun sælger.....

Sælgerne af hunden har oplyst en masse forkerte ting om hunden, og Maria har haft den til dyrlæge hvor der udover navlebrok og skævt bid blev fundet at hunden var undervægtig og meget beskidte ører/øremider.

Tiltrods for løfter over mail om at tage hunden tilbage hvis der viste sig fejl ved tjek hos Maria's dyrlæge, har sælger valgt at der nu skal laves en attest fra dyrlægen på at hunden ikke kan bruges i avlen.
    Dvs at sælger trækker i land og løber fra deres tidligere skriftlige tilbud omkring at hunden kunne leveres tilbage hvis der var anmærkninger ved sundhedstjek.

Hvor mange af jer der har skrevet indlæg i tråden her ville bruge en hund med skævt bid og navlebrok til avl?

Og siger købeloven ikke at der er en reklamationsfrist? Jeg mener det er 14 dage, men er ikke sikker..

Muligvis kan Maria aflevere hunden, men det kræver jo at sælger skriver under på at de har modtaget den igen. Som det ser ud nu er det vist ikke en mulighed

Et eller andet sted vil mit råd være at lade være med at betale hunde, og så må sælger da kommer og hente den på et tidspunkt. Så er kontrakten ikke overholdt, og derfor ikke længere gældende. Måske lidt barskt, men hvad skal man ellers gøre i sådan en situation?

• #39   31. jul 2010 mette. ja jeg så godt hun havde købt den hos en anden end kennelen. men jeg havde ikke set hun havde skrevet det med der ikke er kontrakt.
    hvis det ikke står på skrift at det skulle være en udstillings hund så er der vel ikke noget at gøre.

men hvis det står at hvis der er fejl, så vil de tage den tilbage, og vælger ikke at gøre det, så har maria vel loven på sin side, og kan vel lægge sag an mod dem.

men jeg ville heller ikke betale for hunden hvis det var mig.

og nej. kunne ikke drømme om at bruge en hund i avl som ikke har ordenligt bid.

• #40   31. jul 2010 jeannette S

med det der står der så har jeg i fulde rart til at køre ned med hunden igen

vil jeg jo mene

• #41   31. jul 2010 Maria Ø.

Nemlig. Evt kontakt DKK og deres jurister da du her kan få facts og fortælle dem om netop din situation med alle detaljer da det jo er svært for os andre at råde når vi ikke ved hvad der står i selve kontrakten..

Men ellers har DKK jo skrevet at købeloven altså stadig gælder.. som jeg også skrev i første indlæg;-)

• #42   31. jul 2010 michelle R
    har på mail at jeg skal bruge den til avl;O)

• #43   31. jul 2010 jeannette S
    hun er jo ikke fra dkk
    men fra dru=)

• #44   31. jul 2010 maria. så har du loven på din side vel. så er det bare at ringe til sælger og sige at hvis hun ikke overholder jeres aftale, så sagsøger du hende. så skal hun sikkert nok overgive sig.

• #45   31. jul 2010 michelle r
    de er ikke ttil at stikke i overhovedet

• #46   31. jul 2010 så må du få nogle til at hjælpe dig. ellers må du nok bare finde dig i at det er sådan det er.
    andet er der nok ikke at gøre

• #47   31. jul 2010 ja det er ikke nemt

• #48   31. jul 2010 har du ikke en far eller en kæreste der kan hæve stemmen for dig?

ellers må du ringe til dru og hører om de kan hjælpe

• #49   31. jul 2010 DRU hjælper ikke deres medlemmer på nogen som helst måde, så hvis sælger ikke vil tage den tilbage, så må du kontakte en advokat på mandag

• #50   31. jul 2010 det hjælper ikke noget

• #51   31. jul 2010 hvorfor hjælper det ikke noget?
    hvis du har ret, så lægger de sag an og du vinder. så det hjælper da.

• #52   31. jul 2010 jeg vil jo mene jeg har ret
    men vis ikke ja hvad så

• #53   31. jul 2010 du skal få nogen der har forstand på det til at kigge på det, og bedømme det

• #54   31. jul 2010 Købeloven giver ikke ret til fortrydelse i 14 dage, med mindre hunden er købt online, hvilket jeg ikke ikke går ud fra den er. Når en forretning tilbyder at bytte eller tage en vare retur indenfor en given periode, så er det en servise de frivilligt vælger at yde. Så på det punkt er der ikke noget at hente.

Så er der garantien, den er der heller ikke noget af i købeloven, der er reklamationsret, men så skal du tilbage til den der har avlet hunden, og du skal have fat i den originale kontrakt, så du ved hvad hunden i sin tid er solgt som. Det kan jo reelt være der er avlsforbud på hunden fra opdrætters side.

Når der er tavle i DRU kan man ikke bruge DKK til noget, det er hver deres klub med hver deres regelsæt.

Dertil kommer, at hvis man har et inderligt ønske om at avle og udstille, så må man sætte sig ind i det hvis man vil have den bedste start, så man ved hvad man skal kigge efter og hvad man skal undgå.

• #55   31. jul 2010 Moster - det er altså noget sludder at TS skal tilbage til opdrætter, det er nuværende sælger der står til ansvar for det vedkommende har solgt

• #56   31. jul 2010 Britta, hvis jeg køber et brugt tv, der er under 2 år, og det går i stykker, så er det tilbage til forretningen der i sin tid solgte det, men det lræver jo at jeg fik kvitteringen med. Det samme må gælde for hunde, det er opdrætter der har fremstillet varen, og denne der er ansvarlig for varens holdbarhed.

• #57   31. jul 2010 Det er rigtigt hvis det er et tv, men opdrætter kan sikkert godt huske hvem de solgte hunden til oprindelig og derfor er det den der har solgt sidst der står til regnskab overfor ny ejer.

• #58   31. jul 2010 Britta, hvad bygger du det på?

I så fald, så må det jo være en god fidus for opdrættere når deres hvalpe får nye hjem, for så slipper de for ethvert ansvar.

Jeg er ret sikker på at man ikke kan slipper af med ansvaret, ligesom der kan stå noget i den oprindelig kontrakt der kan være relevant for den nye ejer.

• #59   31. jul 2010 En hund betragtes som en varer på lige fod med et tv, en sofa o.l.

• #60   31. jul 2010 opdrætter slipper ikke for ansvaret, men det er en sag mellem opdrætter og den opdrætter solgte til. TS skal aflevere hunden tilbage til der TS har købt hunden af og så må vedkommende jo gå tilbage til opdrætter hvis vedkommende vil det, men det kommer ikke TS ved. Hvis det skal foregå som du foreslår så bliver TS jo gidsel mellem opdrætter og sælger og det er da bestemt ikke rimelig.

• #61   31. jul 2010 Maria Ø;
    Men er du selv i DKK?

Og jeg ville da gå hele vejen hvis jeg havde det hele på kontrakt og skrift.. så står du jo stærkt..

• #62   31. jul 2010 jeannette - det her har intet med DKK at gøre

• #63   31. jul 2010 Britta P;
    Hvis Maria Ø er i DKK selv KAN hun jo godt få hjælp til at føre en sag.. derfor mit ?;-)

• #64   31. jul 2010 DKK fører da ikke en sag der vedrører en DRU hund

• #65   1. aug 2010 er i dru

hun er født kommet op til nogen og derefter hen til dem jeg har købt hende af
    også hen til en også hen til dem igen som jeg har købt hende af også hen til mig

det er fundet ud af bagefter

• #66   1. aug 2010 hold da op en rejse den lille hund har haft.

• #67   1. aug 2010 Men hvis ikke hun er købt direkte fra kennel.. så har sælger jo intet at gøre med at sælge en udstillings hund......
    Når hunden ikke er købt hos opdrætter tror jeg heller ikke DRU kan eller vil hjælpe. Det er privat handel.

det eneste du kan gøre er selv at hive hende i retten. Men det er for egen regning.

• #68   1. aug 2010 Britta P; hvis man nu selv er i DKK så KAN man jo altså FÅ hjælp der ikke;-)

• #69   1. aug 2010 jeannette S:
    NEJ,-IKKE når det IKKE drejer sig om en DKK hund og opdrætter.

• #70   1. aug 2010 ;O)

• #71   1. aug 2010 Erika B; nej jeg skrev også HVIS man var i DKK selv KUNNE man få hjælp. Det var FØR jeg jo så at ejer IKKE VAR i DKK selv.;-)

• #72   1. aug 2010 Jeannette - det er fuldstændig underordnet om køber er medlem af DKK for de hjælper under ingen omstændigheder når det er en DRU hund, men det gør DRU heller ikke.

• #73   2. aug 2010 har snakket med dru og det fik jeg ikke noget ud af

kun at de har solgt en hund der ikke er deres

• #74   3. aug 2010 Britta P; Da jeg var i DKK kunne jeg sagtens få juridisk vejledning.. og hvad skal man ellers være medlem for?

• #75   3. aug 2010 maria. har du fundet ud af noget?

beholder du hende?

• #76   4. aug 2010 vi køre en sag lige nu
    så må se hvad der sker

• #78   4. aug 2010 ulla m
    meget laaaaaaaaaaaaaag forklarning

men har kam råd

• #80   5. aug 2010 har været ved dyrelæge igen idag

hun var fyldt med øremider

• #81   5. aug 2010 lyder godt nok som om det er et dårligt køb du har gjort dig.

vil du levere hende tilbage eller beholde hende?

• #82   6. aug 2010 levere hende tilbage men det vil de ikke

• #83   6. aug 2010 undskyld mig. men kan se du har hende til salg på gul og gratis. syntes du ikke du selv skulle indformere i annoncen hvad der er galt med hende?

og du skriver du er ved at køer en sag mod dem du købte af. så er det nok ikke smart at sælge hende videre til andre.

• #84   7. aug 2010 sagen er en anden nu
    men tak fordi du sagde det har glemt at slette den

Kommentér på:
hvad gør man

Annonce