{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.054 visninger | Oprettet:

Overbid, hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Sten begyndte stille og roligt at udvikle et overbid da han var 11-12 uger. Han fik så for nogen tid siden fjernet de underste hjørnetænder, da de gik op i ganen og tandlægen sagde, at ved at fjerne dem, kunne det også være, at underkæben fik plads til at "følge med". Sidstnævnte er så ikke sket, kan man vidst godt sige.
Vi aftalte, at når alle hjørnetænder var godt på vej frem, skulle vi se på det igen. Det er så nu, og vi har en tid i morgen.

Men jeg er lidt spændt på, hvad man stiller op med sådan et bid. Gik tænderne op i ganen, var det jo "bare" at slibe lidt af, men stens hjørnetænder i over- og undermund vokser præcist ud for hinanden, så de nederste tænder vokser ind i de øverste.

Jeg kan selvfølgelig bare vente og se, hvad tandlægen siger i morgen, men er lidt nysgerrig efter, om nogen har stået i samme problemstilling, og hvad man i så fald gjorde (og evt hvad det kostede - han ender med at blive en dyr herre ham Sten smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overbid, hvad gør man?
  • #1   2. jul 2019 Jeg havde en amstaff hvalp med merkant overbid, hun fik trukket 9 tænder ud i undermunden da de ellers lavede skade..

    hun er idag omkring de 11 år og lever i bedste velgående hos hendes nye ejer smiley


  • #2   2. jul 2019 mener i øvrigt jeg gav 2000 for at få rykket tænderne ud inkl narkose.

  • #3   2. jul 2019 Håber da ikke lige, vi skal hive alle tænderne ud smiley
    Og jeg tør slet ikke sige højt, hvad vi gav for at få hevet to sølle (hvalpe-)hjørnetænder ud, men det var dyrt.
    Det havde helt sikkert været billigere bare at få min vanlige dyrlæge til at hive dem ud. Og også om nødvendigt hive de nye bisser ud. Men jeg har valgt at køre til en dyrlæge med uddannelse i netop tænder, fordi jeg egentlig håber på ikke bare at hive hele skidtet ud - omvendt skal han heller ikke vikles helt ind i bøjler mm, men kan lidt ekstra viden om tænder gøre en forskel på fremgangsmåden, så er det vel det værd.


  • #4   2. jul 2019 altså det eneste hun ikke kan er at holde ordenligt fast på trække legetøj, men ellers spiser hun som alle andre hunde smiley

  • #5   2. jul 2019 nå ja og så hænger tungen tit ud, med det er kun charmerende smiley

  • #6   2. jul 2019 Og jeg ville være sindssygt ked af ikke at kunne lege ordentlig trækkeleg smiley

    Reiki manglede også tænder. 4 fortænder efter et uheld som ung og i sin alderdom røg yderligere diverse knækkede kindtænder mm. Spisning var ikke påvirket nej, og han legede jo ikke med legetøj.
    Men lille vovse skal dælme gerne kunne både bære og holde ordentligt fast, ellers er det sgu en ommer smiley


  • #7   2. jul 2019 Øv, det ser ikke godt ud, jeg kan dog ikke hjælpe dig med viden eller erfaring på området, men vil da gerne høre hvad I finder ud af skal ske.

    Hvad siger opdrætter til det? Hvordan er det kan hans søskende?


  • #8   2. jul 2019 Opdrætter er rigtig ked af det. Hun tilbød omgående at jeg måtte aflevere ham og få en hvalp fra næste kuld (som forventes om ikke ret længe) eller alternativt økonomisk kompensation, når han er lidt ældre og vi ved, hvor vi står.
    Man kan så sige, at kompensationer for overbid kun ligger på omkring 15%, så det dækker jo ikke udgifterne, men det er ok, jeg vil jo bare have vovse til at virke smiley
    Opdrætter følger med i spænding og vi snakker sammen jævnligt, så ingen problemer der.

    Det er da mega ærgerligt, men hvis ikke det får betydning for ham (udover avl, som jeg alligevel ikke havde planer om), så går det jo nok, så er det jo bare en håndfuld dyrlægeregninger her det første års tid - er bare lidt bekymret over, at de sådan vokser ind i hinanden

    Hans søskende har alle korrekt bid, og det havde Sten også, da jeg hentede ham som 9-ugers


  • #12   3. jul 2019 Jeg ville slå koldt vand i blodet.
    Det kan nå at rette sig. Og retter det sig ikke, kan det meget vel udelukkende have konsekvenser for hans udstillingsegnethed (og dermed avl).



  • #13   3. jul 2019 Ps - Cassius havde et overbid på omtrent 2 cm - det eneste, det betød var, at det var virkelig morsomt at se ham samle osteskiver op fra gulvet smiley smiley

  • #14   3. jul 2019 CH - jeg forventer også, det er rent kosmetisk. Resten af gebisset sidder jo ok, det er bare hjørnetænderne der mødes, så i værste fald rykker man vel bare de underste ud, og det skulle da ikke gerne forhindre ham i nogen aktiviteter.

    Trine - altså sat på spidsen, så ville jeg formentligt takke ja til opdrætters tilbud om en bytter. Nu finder jeg det ret usandsynligt, at det skulle blive tilfældet blot pga et overbid (Det var blot ud fra at Jensen fortalte om hendes, der ikke kunne holde ordentligt fast), men hvis nu vi antog, at det der med at holde fast på noget var udelukket, så var han jo i en alder af 6 måneder allerede 'pensionetet" fra træning.

    Så galt regner jeg jo så ikke med det står til- heldigvis smiley


  • #15   3. jul 2019 Man kan i nogle tilfælde nøjes med at slibe på spidsen af tanden/tænderne
    Cassius' tænder ramte faktisk og der kom en fordybning i ganen, men det var lige nøjagtig lidt nok til at det gik.


  • #17   3. jul 2019 CH - jeg er lige nu ikke så bekymret for at de rammer ganen, men mere at tænderne rammer hinanden. Det kan man jo ikke fixe med lidt slibning.

    John - tror desværre ikke vi er så heldige. Synes det er blevet mere i stedet for mindre, i takt med han er vokset smiley


  • #18   3. jul 2019 Jeg har haft en foxterrier med et kodylt overbid på 1½ cm (underkæben var ikke fulgt helt med smiley ). Hos hende sad den store hjønetand i undermunden faktisk bag ved den i overmunden. Hun levede fint med det i 15 år og det virkede aldrig til at genere hende. Det voldte hende ikke andre problemer end at hun ikke kunne samle en flad kiks op fra jorden og at hun ikke kunne 'pille' kød af gnaveben. Hun blev brugt til LP og AG.

  • #19   3. jul 2019 Altså sådan sad nones altså også, og han skulle have bøjle og hele svineriet på. De ramte så også op i ganen. Men stens hjørne tænder sidder også indvendt på den i overmunden. Så den skal både ud og frem.

  • #20   3. jul 2019 Vi er lige kommet ud fra tandlægen og har fået to muligheder. Den ene er at forlænge de underste hjørnetænder en periode og på den måde tvinge dem på den rigtige side af de øverste. Den anden er at gøre ingenting nu og så slibe dem lidt ned, når de er kommet mere op.
    Førstnævnte indebærer risikoen for at plastikken knækker og vi kommer til at bøvle med flere gange "lapning" - og selvfølgelig risikoen for at det ikke giver nok, så vi alligevel skal slibe.
    Sidstnævnte indebærer risikoen for, at de underste på sigt kommer til at slide på de øverste, det er dog ikke noget hun ret ofte har oplevet som problematisk.
    Bøjle har jeg fravalgt (Det blev heller ikke foreslået). Jeg synes det er lidt voldsom år smide 15-20.000 efter for at rette noget, som reelt også kunne løses ved bare at rykke lortetud smiley


  • #22   3. jul 2019 Bare og bare at rykke dem ud. Jeg ville aldrig rykke så vigtige og store tænder ud. Men det måske bare mig. Forlængelse er altså værd at prøve. I mange tilfælde så holder de rigtig godt! Og at tage noget af tanden, er bare aller aller sidste udvej, syntes jeg. Der skal de have en halv rodbehandling og man skal kontrol røntgen for at se om tanden er som den skal være. Jeg fravalgte det, fordi jeg ville gå hver dag og ønske et røntgen, jeg ville være bange for han havde ondt i tanden. At lorte hunden så selv vælger at knække den ene hjørne tand, efter et mega dyrt forløb, er så en anden sag hehe.

  • #23   3. jul 2019 Hvor godt holder sådan noget forlængelse? Altså der skal selvfølgelig ikke leges vild og tovlig ruskeleg osv, men gik lidt derfra med indtrykket, at det nemt kunne knække af, så man risikerede et hav af dyrlægebesøg for at få det på igen.
    Omvendt tiltalte det mig mere end bare at slibe løs, hvis nu det slet ikke er nødvendigt.

    L.P - selvfølgelig knækker skidtet EFTER alle behandlingerne smiley
    Altså jeg er da heller ikke fan af at gøre ham tandløs, jeg synes bare længerevarende bøjlebehandling er lidt voldsomt, når der reelt kun er tale om 2 tænder, der er problematiske. Resten sidder jo fint.

    Uanset hvad vi vælger, så ender det prismæssigt med at koste næsten det samme som hunden - det ærgrer mig altså lidt. Han er jo valgt med ret stor omhu og vi tjekkede også biddet da jeg så på ham. Og så forsikrer man og det hele, og så ender han med sådan cirka det eneste problem, som forsikringen ikke dækker.
    Men nå, det må vi jo tage med.


  • #24   3. jul 2019 Altså jeg kan ikke tale af erfaring med forlængelse, for vores knækkede HURTIGT. Alle 3 gange han fik på. Også selvom han lavede ekstra lag, Nones kunne bare ikke lade være åbenbart. MEN der er mange hvor de holder for altid nærmest. Her var det vel maks 4 dage, og en af dem altid samme dag. Og ja, selvfølgelig knækker han lige nøjagtig den tand som var flest problemer med ! Så ja, det var lige 3 gange Nones købsprisen. Og lige præcis det her, dækker forsikringen ikke nej ! Jeg havde både tegnet det ene og det andet ! Og så fejler han noget som ikke dækkes! Lort.



  • #26   3. jul 2019 Trine - det er mest det med trækkelege jeg frygter. Sten er jo ikke ligefrem super madmotiveret, så træning kan gå hen at blive op ad bakke. Jeg kan stå med rå lever, klam fisk osv, og han gider det ikke, han vil bare have sit legetøj smiley

    Men at de (måske) kan holde ok, lyder da i det mindste lidt opløftende.


  • #27   3. jul 2019 Michelle: hvilken slags træning/program har du planer om at træne?

  • #28   3. jul 2019 DCH- lydighed + det løse

  • #29   4. jul 2019 Så er det nok rimelig vigtig, at han beholder sine tænder eller så meget af dem som muligt.
    I A-klassen og E-klassen kan den ene apport være en glat rulle i hårdt plastik. Den kan være svær nok for hunde med tænder at bære. Derudover skal han jo allerede i B-klassen have en alm. træ apport i munden, mens han springer over et spring.


  • #30   4. jul 2019 Altså jeg forventer ikke, at vi bli' er så seje at vi når til E-klassen. Vi bliver sikkert nogen af dem, der fedter rundt i B for evigt smiley
    Både træ- og metalapport kan han bære uden de nederste hjørnetænder. Vi fik dem jo fjernet for nogen tid siden, så det er først den sidste uges tid, han har haft dem igen. I mellemtiden har han slæbt rundt på apportbukken uden problemer.



  • #31   4. jul 2019 Narrrrrhhh i skal da som minimum i A-klassen smiley Og ja, man risikere at fremmedapporten er en hård og tung glat nylon/plastikrulle. Det risikere man faktisk ret nemt, da konkurrencearrangører og dommere ynder at tænke 'den er svær - den ta'r vi' (de skulle bare vide at det allersværeste er bløde 'bamseagtige' ting smiley ).
    Meeeen jeg kender et par temmelig tandløse E-hunde der sagtens kan apportere de hård, glatte og tunge apporter smiley Det et spørgsmål om træning i det.


  • #32   4. jul 2019 Mette - altså lige nu er jeg sgutte altid overbevist om vi overhovedet bliver klar til at starte i C-klassen. Synes godt nok vi er noget udfordrede smiley

    Men i hvert fald er der ikke kæmpe ambitioner, vi træner jo bare for sjov


  • #33   5. jul 2019 Nå, men jeg har tygget lidt på det og har nu bestilt tid til kroneforlængelse. For Sten tror jeg ærligt talt ikke, det gør den store forskel, om vi vælger det ene eller det andet, ud over perioden uden det sjove legetøj. Så håber vi det er nok med de ca 6 uger dyrlægen har spået.
    Prismæssigt bliver det en lille smule billigere, hvis det virker. Virker det ikke, så vi skal have slebet lidt af alligevel, så bliver det en smule dyrere.


  • #34   20. jul 2019 Sten den tumpe har knækket sine plastikbisser af. Hvordan er mig en gåde, for vi har dælme passet på dem, men den første røg fredag i sidste uge - pga ferie mm kunne vi først få en tid i morgen, men det er så held i uheld, for nu er den anden også knækket af smiley

    Men når nu han er plastikfri, vil jeg da lige vise, hvor fine de allerede er blevet, det ser sig godt ud smiley

    Først den højre, som først røg af


    profilbillede
  • #35   20. jul 2019 Og den venstre

    profilbillede
  • #36   20. jul 2019 Og så lige til sammenligning lige før plastikken kom på

    profilbillede
  • #37   20. jul 2019 Det er helt vildt så hurtigt se retter sig ! Øv, at i skal have en omgang mere! Håber de holder behandlingen ud.

  • #38   20. jul 2019 Ja det håber jeg også. Er lidt øv at skulle have ham i narkose osv igen. For ikke at tale om, at jeg sgu snart kender Kolding storcenter lidt for godt, det er der jeg får formiddagen til at gå mens Sten bliver fixet smiley

    Men tænker det bliver bøvlet værd. De går fri af hinanden nu og rammer kun lige akkurat ind i tandkødet, så det er virkeligt ikke meget der mangler smiley


  • #39   20. jul 2019 Hold da op, det er da allerede ved at se godt ud smiley

  • #40   20. jul 2019 Man kan godt se, den venstre har siddet på længere end den højre, men det giver da gode udsigter til et godt resultat smiley

  • #41   20. jul 2019 Åh ja, de ture kender jeg godt ! Jeg sad de fleste gange 4 timer i venteværelset. Jeg blevet træt af Randers hehe. Og ja, det sgu træls med en narkose igen smiley

  • #42   20. jul 2019 Også fordi den narkose de bruger når de ikke kan have slange i halsen er ret hård ved ham. Sidst var han virkeligt sølle, da jeg hentede ham. Han var vågen osv, men klynkede og har bare helt slap og ulykkelig hele aftenen.
    Ved den første "almindelige" narkose var han klar nærmest med det samme han vågnede.
    Så håber det er sidste gang vi skal afsted.


  • #43   21. jul 2019 Lad mig anbefale at bede dem give ham kvalmestillende.
    Vores erfaring er, at det får dem lidt hurtigere tilbage.

    Fedt at se, hvor effektivt det er!


  • #44   21. jul 2019 Det vil jeg da lige prøve CH.
    Ja, det er lidt vildt, det har rykket så meget, den ene side var jo kun på i fem dage og den anden i ti.


  • #45   1. aug 2019 Så er vi officielt afsluttet fra tandlægen.
    Vi slap for plastik (og dermed narkose) sidste gang, fordi dyrlægen syntes det havde rettet sig så meget, at hun gerne lige ville give det 14 dage og se, om det sidste ville komme af sig selv.
    Det gjorde det, så i dag fik han bare fjernet plastikresterne der sad på den ene tand, så når han lige er ovenpå efter narkosen, så er vi helt færdige med at tænke på tænder - SÅ fedt, at det gik så nemt smiley


  • #46   1. aug 2019 Ej hvor fantastisk ! Gode nyheder smiley

Kommentér på:
Overbid, hvad gør man?

Annonce