{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.344 visninger | Oprettet:

Michael L
Michael L
Tilmeldt:
28. maj 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45

Bøjle til hunde vs udstilling? {{forumTopicSubject}}

Kære alle

Jeg har lige oprettet mig, så jeg håber at jeg kan få den til at oprette mit emne.
Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Min hund Pixel har udviklet en lille tandfejl efter tandskift. Han er ca 6 mrd nu.
Hans ene hjørnetand buer let indad istedet for at sidde udenpå, som den skal ved korrekt bid. Under tandskift skal man jo selvsagt altid være obs, men han er min første hund der udviklede "dobbelttænder" ved tandskifte, de andre har aldrig haft dette. Så jeg sprugte opdrætter, hundetræner, andre hundemennesker osv for at finde ud af hvad jeg skulle gøre ved denne dobbelttand. Opdrætter synes den skal ud med det SAMME, andre synes man skal give det lidt tid.
Grundet alvorlig sygdom i den nære familie bliver der ikke tidsmæssigt overskud til at den kommer ud med det samme, og der går lidt tid før den bliver taget ud.
Han havde kun en dobbelttand, og det er sjovt nok den der også er skæv nu.

Kender linjerne langt tilbage og har sammen med opdrætter undersøgt om der var nogle fejl tilbage i tiden, og ved at ingen andre hunde har hverken under, overbid eller tandfejl, så jeg er klar over at det er min fejl at den nu er skæv, da jeg prioterede min datter højere end tanden på daværende tidspunkt.

Jeg så jo gerne at jeg måtte udstille ham(en gang imellem) for sjov, da jeg synes det er rigtig hyggeligt. Han er perfekt racetypisk og har et perfekt sind. Alt i alt en perfekt udstillingshund minus tanden altså.

Dyrelægen mener selvfølgelig jeg skal holde øje med tanden, og mener ikke at alt håb er ude for at den retter sig op - men har rådet mig til at kigge nærmere på bøjler til hunde. Var slet ikke klar over sådan noget eksisterede, men det gør det åbenbart..
Hun mener at den måske bør rettes, så den ikke presser op i roden på den øverste hjørnetand, og den derfor risikere at dø.

Nu er spørgsmålet så om jeg må udstille ham hvis jeg retter hans tand?

For mig at se er der mange dilemmaer i det, bør man udstille en hund med fejl? Som udgangspunkt nej - men hvad hvis fejlen ikke er genetisk betinget.
I min verden ville det ikke være etisk forsvarligt at udstille en hund med dækkede fejl/mangler velvidende at disse ville blive givet videre til evt. afkom, men jeg ved at denne fejl ikke vil blive givet videre.. desuden har jeg ingen videre planer om avl

Og må man overhovedet udstille ham hvis han har fået rettet tænder?

Det skal lige siges at jeg IKKE påtænker at få min hunds tænder rettet pga udstilling - men fordi dyrelægen mener at det måske vil komme til at påvirke hunden i fremtiden.

Håber på nogle fine svar og en god debat. Vh Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøjle til hunde vs udstilling?
  • #1   28. maj 2013 Jeg kan ik umiddelbart se hvorfor du ik skulle kunne udstille ham - folk retter også ørestilling, anvender div. ting og sager for at få pelsen til at synes større osv..

    MEN skulle der være nogle der vil bruge ham i avlen, så synes jeg du skal være ærlig omkring fejlen!!


  • #2   28. maj 2013 Mht udstilling kan du jo komme med hvad det skal være. Uanset udseende. Det er noget helt andet hvis du begynder at tænke på avl. Dog aner jeg ikke om tandfejlen vil have noget at sige der.

  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #3   28. maj 2013 Tak for svar Michelle smiley Dejligt at det fungerede med at oprette for mig.

    Folk gør mange skøre ting for at kamuflere deres hundes fejl. Farver pelsen, taper øre, giver dem extensions på og sågar tatovere hunde med manglende pigment ved eks næse øjne osv. Gør man det, er det jo fejlen der bliver givet videre til evt. afkom og ikke det fine pyntede resultat.

    Her ville han højest give tendens til dobbelttænder videre(kan de dog have generelt), og ikke selve tandfejlen.

    Men er enig i at man altid bør oplyse om sådan noget smiley


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #4   28. maj 2013 Margit: Tak for svar smiley Men tror du at man reelt kan det, komme med hvad som helst? (Ikke at han er en hvad som helst)? Der er vel nogle ting man ikke må tænker jeg?
    Avl er ikke så relevant pt, han skal udvikle sig rigtigt, have de rigtige sundhedsresultater, mentaltestes osv før det overhovedet kan overvejes smiley
    Opdrætter og jeg kender hundene, og ved der ikke er tandfejl relativt langt tilbage.


  • #5   28. maj 2013 Der er ingen regler for hvilke hunde der må tilmeldes udstillingerne - så længe hunden har tavle... Men resultatet vil selvfølgelig være derefter smiley

    Jeg ved ik hvor hårdt tandfejl dømmes i din race..


  • #6   28. maj 2013 Jo vist er der regler for hvilke hunde, der må tilmeldes udstillingerne. Her er hvad DKK's udstillingsreglement siger:

    "Visse kategorier af hunde kan dog ikke udstilles:
    Drægtige tæver kan ikke deltage i udstillinger de sidste 30 dage før fødsel beregnet fra 63 dage efter første parring. Tæver med hvalpe under 75 dage kan ikke udstilles.
    Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads).
    Undtagelse: Hanhunde, som kastreres kirurgisk må gerne deltage, såfremt der fremlægges en dyr-lægeattest på, at hunden efter 6 måneders alderen, men før operationen, har haft normalt udviklede testikler på normal plads. I sådanne tilfælde udstedes udstillingstilladelse efter ansøgning til DKK. Steriliserede tæver må gerne deltage.
    Hunde, der er blinde, døve eller bidske, hunde der mangler legemsdele, eller hunde, hvis eksteriør er ændret, så oprindelige eksteriørfejl ikke længere med samme tydelighed kan konstateres, kan ikke udstilles.
    Hunde, hvis pels er blevet behandlet med midler, der har ændret pelsens farve og/eller struktur, kan ikke udstilles. (Stikprøvekontrol foretages). Dog kan hvide terriere børstes og renses med kridt, når dette er udbørstet, inden hunden går til bedømmelse."

    Den bemærkning, der er relevant her, er vel:
    "hunde, hvis eksteriør er ændret, så oprindelige eksteriørfejl ikke længere med samme tydelighed kan konstateres, kan ikke udstilles".

    Om man så kan sige, at bøjle på tænderne går der ind under er vel lidt en vurderingssag, eftersom det ikke er specificeret mere ud end det er.

    Min vurdering ville være, at det gør det, men hvis det var min hund, ville jeg simpelthen spørge DKK.


  • #7   28. maj 2013 Der er skam folk der udstiller hunde der har fået rettet tandstillingen...

    Derudover så var min bemærkning iht hundens udseende - der er ingen regler for hvorvidt man må udstille hunde med fejl..


  • #8   28. maj 2013 Selvfølgelig kommer der hunde med udseende fejl. Det har de fleste i større eller mindre grad.
    Men der må ikke ændres på deres udseende. At nogen så gør det alligevel, ja helt sikkert, men spørgsmålet gik vel på om man måtte.


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #10   28. maj 2013 Michelle: Er det udbredt? Har aldrig hørt om det før, kun at ører, farver, fylde i håret mv rettes.

    Lene: Tak for dit svar smiley Det er godt nok svært, tror jeg må ringe til DKK, for har ofte hørt at folk taper ørerne på en hund for at de "vokser sig" ind i den rigtige stilling hvis de er fejlstillede - er det så i virkeligheden forbudt mon?
    ´
    Venges: Tak for dit svar. Du fremstiller en MEGET interessant pointe. For jeg kender flere der har rettet øre. Men udstiller man eks en tæve med rettede ører, vil det jo aldrig være de rettede ører hun giver videre, så vil det jo være hvad hun er genetisk bestemt for at give videre (kunne i og for sig være både med og uden ørefejl). Har svært ved at kunne se rimeligheden af man dækker over en fejl man VED bliver givet videre(ørene) og det er tilladt, hvis en fejl der rettes og ikke er genetisk betinget ikke er tilladt.
    Det ville selvfølgelig være noget andet hvis nogle i min hunds tavle havde tandfejl, og jeg så retter min hunds tænder og udstiller (evt. avler) med ham. Det ville IKKE være ok i min optik.


  • #12   28. maj 2013 Michael - jeg ved ik hvor udbredt det er, men jeg ved da at det forekommer... De fleste holder nok bare kæft med det smiley

    Venges - ja, det er sgu lidt sjovt.. For alle ved jo at det forekommer.. Jeg kan personligt ikke se at det skulle være mere i orden at tape ørerne, kridte hunden så den bliver mere hvid, få pelsen til at synes større/fyldigere med lak og skum end at rette en tandfejl som skyldes dobbelttand..


  • #14   28. maj 2013 *VENGES*

    Bravo !!!


  • #15   28. maj 2013 Enig!!

    Jeg synes stadig det er hyggeligt at udstille (når ellers jeg har noget at udstille smiley ), men jeg tager det ik så seriøst som tidligere..


  • #16   28. maj 2013 Man må ikke udstille under DKK, hvis hunden har fået rettet en tandfejl.
    Vi havde en labrador med et lille underbid, Vi blev vejledt til en dyrlæge der ville rette det, men vi var ikke interesserede i at snyde.
    Det anses som snyd at få rettet tandfejl, og så udstille, da det i mange racer er en væsentlig fejl!
    Man kan så spørge sig selv om det er realistisk at det nogensinde bliver opdaget, og hvor vidt man har samvittighed til at snyde!

    Jeg vil så tvivle på at du kan få rettet et forkert bid på en færdigudvokset hund vha. bøjle, der skal formentlig en operation til. Bøjle er i hvert fald ikke noget man skal vente for længe med!



  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #17   28. maj 2013 Venges: I dette tilfælde tænker jeg ikke at tanden påvirker hans avlsmateriale, da han er den første i over 15 år med tandfejl. Tvivler nu på det er genetisk, da det er hvor dobbelttanden sad lidt for længe, så den har nok sat den blivende tand på en lidt skæv kurs. Undre mig bare over hvordan det med ørene kan være så legitimt hvis det i teorien er forbudt? Og hvis det ikke er forbudt at regulere på ørestilling, hvordan kan det så være forbudt at regulere på tandstilling?.. hmm.
    Enig, men udstilling kan være en super hjælp til at se eventuelle fejl på sin hund. Alle hunde har fejl, og det kan være svært at se hvis man er "farvet af sin egen hund" så at sige, eller hvis man er ny i hundeverdenen. Kritikken til udstillingen kan hjælpe en, såfremt hunden skal avle, med at finde den helt rigtige tæve/han i forhold til ens egen hunds eventuelle småfejl.
    Og så må jeg tilstå at jeg synes det er hyggeligt, kan rigtig godt lide atmosfsære og at møde en masse hundegale mennesker smiley
    Men nej, en hund bør aldrig vurderes udelukkende udfra udstillingsresultater

    Michelle: Tandfejl er generelt slemt, tror måske også det har lidt ned at gøre at det er det ALLE og en hver kan se. Om en hund er lidt for lang, en lille smule dårligt vinklet, har en mindre flydende trav eller hvad det nu end kunne være kan debatteres - men en tandfejl kan alle se, og kan ikke debateres.
    Det ville dog have været værre hvis han havde et forkert bid, for så havde det ikke noget at gøre med dobbelttand, men i stedet at han var disponeret for fx overbid. Og forkert bid bør og skal være absolut no-go, men en enkelt fejlstillet tand er ikke ligeså slemt overhovedet.


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #19   28. maj 2013 Venges: smiley Kan godt forstå dit indlæg, og det er trist at det skal gå fra at være et show om handling og fejlskjuling indstedet for en bedømmelse af selve hunden med den målsætning at højne den fremtidige avl..

    Kaj: Han er kun 6mrd, så han kan sagtens nå at "vokse det til", så tanden sætter sig normalt, men om han gør det ved jeg jo ikke - og er desværre heller ikke herre over det. Det er ikke en bidfejl(han skal have sakse, og må derfor hverken have over, under eller tangbid). Han har saksebid, men en tand har fejlplaceret sig da mælketanden sad der lidt for længe. Det drejer sig højest om 0.2-0,4mm max, hvis det da ikke er mindre der skal til. Selve spidsen af hjørnetanden(nederst) burde sidde "udenpå", men sidder i stedet lige inde i ganen - men det er så ca. 0.2-0.4mm der skal til før den sidder fuldstændigt korrekt smiley
    Skal jeg forstå det sådan at dyrelæge rådede jer til at få det rettet for hundens skyld og i så ikke gjorde det fordi i ikke ville snyde? Eller? Er ikke sikker på om jeg læser det korrekt.

    Mht at snyde tænker jeg ikke det er for mig. Men undre mig over at det er tilladt at snyde med ørerne hvis tænderne er et no-go?
    Hvis han skal have rettet tænder, så må han bare lade være med at blive udstilles. Trivsel kommer over udstilling i min verden smiley


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #20   28. maj 2013 Venges: Nu mener jeg ikke at DU ikke kan, men at nogle kan have svært ved at se dem - og har man eks ikke noget netværk i samme race kan det måske være en fordel og få at en neutral bedømmelse.

    Den har helt sikkert betydning for bedømmelsen, men nok ikke for evt. avl. Det er du ikke ene om! Der er da hunde (udenfor min race) jeg tydeligt kan se ikke er racetypiske nok til at blive ch, men hvor det nok nærmere har noget med ejers ihærdighed i forhold til udstillinger at gøre at hunden blev champion.


  • #21   28. maj 2013 Nej. Det var ikke dyrlægen der rådede os til at få det rettet, for det var ikke til gene for hunden overhovedet... Det var en anden i udstillings sammenhæng. Havde det været for hundens skyld havde vi naturligvis gjort det, ingen tvivl om det! VI stoppede jo med at udstille den alligevel!
    Om du taler bidfejl eller tandfejl er det samme, er det ikke rettet inden hunden er udvokset, så sker det ikke uden operation.
    Ifølge bekendtgørelserne er det jo heller ikke lovligt at rette ører, eftersom at det også er eksteriørmæssigt, men hvem skulle opdage at du har tapet ører op derhjemme, eller hvad du finder på? Ligesom det også er tvivlsomt at de nogensinde ville opdage man havde fået rettet tandstillingen.! I sidste ende er det vel op til ens samvittighed smiley


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #22   28. maj 2013 Nå på den måde smiley !
    Jeg tror bestemt godt denne lille vil kunne rettes med en skinne selvom han var udvokset, den er ikke særligt stor. Men nu er han jo heldigvis kun 6 mrd, og har massere tid til at vokse endnu.
    Arh på den måde. En bekendt af mig med samme problem som her(dog ser tanden anderledes ud, men det drejer sig om om lille tandfejl også) fik under bedømmelsen af en af hendes hunde at vide at "Hvis hun ikke allerede var igang med at rette den så burde den rettes nu" af en dommer. Men du har ret, det er nok ikke noget man skilter med at man gør.
    Har bare hørt mange snakke om at tape ører meget åbent, og tænker det er mærkeligt hvis det i realiteten er forbudt..


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #23   28. maj 2013 - prøv hvalpe-gebisset!

    profilbillede
  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #24   28. maj 2013 Haha.. det nye og forbedrede hvalpegebis, for alle ved at hvalpen bliver tiptop hvis man fodre med Pedigree smiley

  • #25   28. maj 2013 Der er da ingen tvivl om, at både DKK som organisation og dommerne ved at der bliver tapet ører, men de kan ikke vide med sikkerhed, hvilke hunde der har fået det gjort og hvilke der ikke har. Det kan andre opdrættere heller ikke, med mindre man simpelthen gør det som kotume (for en sikkerheds skyld) i hele racen, så ingen ved hvilke hunde, der har korrekte ørerstilling eller ej, Taberen det er racen.

    Jeg går ikke selv ind for toupering og lak m.m., men det er en lidt anden situation, for det kan ses. Så alle inklusiv dommeren ved, at det er gjort.

    Jeg ved ikke, om det er at tage folk i r...., det er jo ganske frivilligt at deltage.


  • #26   28. maj 2013 Min tævehvalp nu på 8 mdr havde dobbelt hjørnetænder i begge sider i overmunden. De blev trukket ud da hun var ca 6 mdr. Vi havde efter råd fra dyrlægen set an - men de røg ikke ud af sig selv. De blivende tænder var langt fremme, da mælketænderne blev taget.

    I starten sad hendes blivende hjørnetænder lidt underligt, men meget mellemrum. Men nu, 2 måneder efter har hun perfekt saksebid. Så hvis din hvalp er 6 måneder vil jeg da mene, at der endnu er håb.

    Hvorfor prøver du ikke bare at melde ham til et skue eller en udstilling og se... Det kan jo være at skævheden er så minimal og hunden har så mange andre kvaliteter at det går alligevel.

    Jeg er modstander af enhver form for kosmetisk korrektion af hunde med mindre det handler om hundens velfærd. Min hanhund, som vi udstiller, har tendens til for racen uønsket kroghale når han er i bevægelse. Hvad vi har fået af forslag og fortællinger gennem tiden, spændende fra folk ( ikke i min race) der får opereret haler, ejere der kuer hunden inden den skal i ringen for at halen skal hænge korrekt.

    I mine øjne er udstilling kun noget værd, hvis dommeren kan se hunden for det den er. Jeg går ikke ind for øretapning, tandretning, operative indgreb og lign. At man derimod kan stille sin hund op så den tager sig bedst muligt ud, synes jeg er fint. Dommeren er professionel, og kan godt se dårlige vinkler osv alligevel.


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #27   9. aug 2013 Måtte lige opdatere, at tanden sidder rigtigt nu, den kunne godt sidde lidt bedre, men har sat sig i det rigtige bid. Så er sikker på Pixel ånder lettet op over han ikke skal have trukket den ud.

    I skal have tak for at have besvaret mit spørgsmål, og i må have en god dag.


  • #28   9. aug 2013 Tak for tilbagemelding. Det er altid spændende at få tilbagemelding efter en debat.

  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45
    #29   30. aug 2013 Det var da så lidt Lene. Nu havde i jo rådet mig

Kommentér på:
Bøjle til hunde vs udstilling?

Annonce