{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er blevet bekendt med, at en af vores hvalpe, som nu er 9 måneder, mangler begge sten.

Han har været ved dyrlægen i dag og de kommer selvfølgelig ikke nu. Det skal dog siges, at begge sten var nede ved 8 ugers tjekket.

Jeg har tilbudt at betale for operation, eller give hende halvdelen af købsprisen tilbage og så får jeg hunden.
Er det ok? Hunden er solgt som kælehund pga. lille overbid.

Troede ikke at stenene bare smuttede op igen? Nogen der har prøvet det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør jeg?
  • #1   30. aug 2011 1/2 delen af købsprisen er ifølge vores kontrakt.

  • #3   30. aug 2011 I følge købeloven skal du enten udbedre ved at betale for operationen, eller tage hunden tilbage til fuld pris.

  • #4   30. aug 2011 Neh det er bestemt ikke ok.... Fuld pris, hvis du vil have hunden retur. Ellers ½ pris retur til køber og de beholder hunden.
    Ønsker køber ikke at beholde den?


  • #5   30. aug 2011 Nope, det er ikke ok... Du kan give halvdelen af købsprisen tilbage, og hun beholder hunden... Eller fuld pris og du tager hunden tilbage...

  • #6   30. aug 2011 Men du kan ikke sige at det sKAL være fuld pris fordi du vil have hunden... det er et tilbud du kan give og som køber kan gøre brug af hvis de ønsker det....

  • #7   30. aug 2011 Nej, det er som de andre skriver ikke ok.

    Hvad vil du desuden med hunden? Sælge den til en anden til halv pris, så du får fuld pris i sidste ende?


  • #8   30. aug 2011 Prøv at hør her, jeg vil ikke ha hunden! Det er hvis hun ikke vil beholde den pga denne fejl

  • #9   30. aug 2011 Jamen tager hun imod dit tilbud er det jo heldigt for dig.... meeeeen du bør så håbe at hun ikke finder ud af hvad reglerne er på områet for en køber må aldig stilles ringere end købeloven - heller ikke selv om i har slrevet kontrakt :o))

  • #10   30. aug 2011 Det er sgu da sjovt som tror man vil snyde hva! Det ville da være en enorm belastning for mig at få hunden igen, men det kan jeg ligesom blive nød til hvis køber ikk vil beholde ham.


  • #11   30. aug 2011 Men er hunden ikke købt som familiehund. Altså ikke udstillings eller avlshund. Så mener jeg det er en "fejl" du ikke kan gøre for, og når den var i orden da du sendte den hjemmefra er der ikke noget at komme efter..



  • #12   30. aug 2011 Er jeg da tvunget til at tá hunden tilbage?

  • #13   30. aug 2011 Sjovt som Trådstarter stiller et spørgsmål om hvorvidt det er ok, og når folk så svarer at det er det ikke bliver TS sur..

    Du spørger og du får svar....


  • #14   30. aug 2011 I skriver jeg vil ha hunden tilbage og jeg retter!
    Så et bevis på hunden havde begge sten nede da den blev solgt kan man ikke bruge til noget?

    Er interesseret i at hjælpe køber og hunden


  • #15   30. aug 2011 Han er købt som kæle hund pga overbid m nedslag i pris. Dvs ikke til avl

  • #17   30. aug 2011 Forstår ikke hvorfor de ikke vil have hunden pga. stenene ikke er faldet ned når han er købt som kælehund?

  • #18   30. aug 2011 du kan tilbyde køber fuld pris tilbage og du får hunden retur. eller at du betaler ½ eller hel operation og de beholder hunden. det sker jo desværre dyrlægen kunne mærke begge sten men at de så er smuttet op igen. (kan det ihvertfald ved heste)

    jeg købte sidste år en lækker berner der ved 8ugers havde perfekt saksebid, men da nye tænder kom havde han hunderbid. hun tog vovse tilbage og jeg fik hele købe summen. desværre hæfter sælger for medfødte "fejl" end til hundens 2 leve år.


  • #19   30. aug 2011 Du har pligt til at betale fuld pris tilbage til køber og tage hunden retur, eller halv pris og lade dem beholde hunden. Det er da sådan set lige meget om det er en belastning for dig, sådan er det når man vælger at opdrætte. Tror du ikke det er en belastning for køber? De køber en "vare" af dig med fejl, så kan du da ikke tillade dig at tilbyde at tage den tilbage mod halvdelen af købsprisen..

  • #20   30. aug 2011 Nej, jeg mener faktisk ikke at du er tvunget til at tage hunden tilbage. Hvorfor skulle de dog ønske at aflevere den tilbage hvis den ikke er købt til avl...?

    Men stadigvæk: ½ pris retur til køber :o))


  • #21   30. aug 2011 eftersom hunden er købt som familiehund ville jeg da som køber blive glad hvis operationen bliver betalt. Hvid ikke den må bruges i avl pga bidet kan det vel være for køber ligemeget om hunden blir kastereret??

    hvad siger køber selv til det?


  • #24   30. aug 2011 stædig....
    det tænkte jeg også lige men er ikke så meget inde i reglerne på det område


  • #26   30. aug 2011 Krumme:

    I det her tilfælde er det ½-delen...*fniiis*

    Sakset vedr. købsaftaler:
    Prisnedslaget ligger normalt mellem en tredjedel og halvdelen af prisen, afhængigt af hvor alvorlig manglen er. Hvis manglen er så alvorlig, at hunden ikke kan leve et rimeligt liv eller slet ikke kan bruges til det formål, der er aftalt (f.eks. jagt eller avl), kan køber normalt ophæve handlen.


  • #27   30. aug 2011 jeg forstår den som hvis hun skulle købe hvalpen tilbage var det halv købs pris ?

  • #28   30. aug 2011 Er den solgt som familiehund, skal man betale det der svarer til en kastration i erstatning.

  • #30   30. aug 2011 hm hm hm . til TS nej sundhedsaatest fra hunden er 8 uger hvor stenene er nede er ikke nok.

    Så vil jeg fortælle en lille historie fra de virkelige liv:)
    Jeg sælger en hanhvalp 8 uger gl. begge sten er nede. dette bliver osse konstateret da hunden bliver revaccineret 12 og 16 uger gammel (tilfældigvis kender jeg dyrlægen selvom denne og hvalpen bor i den anden ende af landet)
    Da hvalpen er 10 mdr. kontakter køber mig og fortæller at hunden mangler begge sten og de har en dyrlæge attest fra deres nye dyrlæge( de er flyttet )
    De har allerede taget kontakt til DKK og har fået oplyst at de skal have 50% tilbage fra mig og at de geren ser de penge indsat på deres konto senest dagen efter.

    Jeg tænker hov hvad sker der lige her ????? og så kontakter jeg deres gamle dyrlæge og spørger hvornår hun sidst har set hvalpen og om den havde begge sten ? hun begynder at skraldgrine i telefonen og fortæller at køber af hvalpen selv har indleveret ham til kastration 8 uger tidligere i håb om at det ville hjælpe på hans urenlighed nu hvor de skal flytte. Dyrlægen er så flink at hun sender en kopi af regningen(hundens Tatoveringsnr fremgår af regningen) med attestation på at begge testikler var korrekt ansat i pungen før hun fjernede dem.

    Jeg tager kontakt til køber og siger at jeg gerne vil se hunden og tage den med til en uvildig dyrlæge! dette hverken kan eller vil de gå med til og de hidser sig op og før jeg får fortalt hvorfor jeg vil det er røret knaldet på !!!!!
    Få dage efter modtager jeg en klage via DKK om manglende sten og da de har vedlagt den nye dyrlæges udtalelse om at hunden ingen sten har i pungen, så udtaler DKK at jeg indtil 50% af købsummen er tilbagebetalt er udelukket fra at deltage i DKK regi !
    Jeg letter måsen tager bilen kører til Solrød med kopien af den gamle dyrlæges regning og i løbet af 2 timer så er alt afklaret og jeg har fuld status tilbage i DKKregi.
    Mit held i denne historie er AT: jeg kender den gamle dyrlæge ellers havde jeg måtte slippe ved kasse et.

    Synd at deres nye dyrlæge åbentbart kun har følt efter sten og ikke vendt bunden i vejret på hunden da man så vil kunne se ar efter operation eller har været så inkompetent at at man ikke ved hvordan en kastreret han føles.


  • #31   30. aug 2011 PS det er ca 14 år siden denne histore er sket smiley

  • #33   30. aug 2011 ghita, netop derfor står der i mine kontrakter at hvis hunden evt fejler noget, skal dette tilses af min dyrlæge, eller en helt anden dyrlæge.

  • #34   30. aug 2011 Ghita:

    Det er jo en forfærdelig historie og den giver da stof til eftertanke..
    Så egengligt bør man få hunden fragtet til ens egen, eller en uvildig , dyrlæge for et tjek af 1)at stenene vitterligt ikke er nede og 2) hvis de ikke er tjek af at de ikke er operativt fjernet.

    Og så er det ve opdrætter der står dor denne udgift?



  • #35   30. aug 2011 Michelle ja det har jeg osse fået lært siden dengang gg


  • #36   30. aug 2011 ghita det er godt nok også bare så mega fræk gjort altså, at man vil gøre sig til uvenner for sådan noget. forstår jeg ikke.

  • #37   30. aug 2011 LSCN -
    Bør du nu ikke lige få slået fast med køber om denne ønsker at beholde hunden inden du pisker en stemning op..
    Hvis køber absolut ikke ønsker at beholde hvalpen så giver du køber fuld pris tilbage og du får hunden retur.

    Hvis nu køber gerne vil beholde hvalpen så skal du refundere ½ af beløbet til køber eller betale for hundens operation..



  • #38   30. aug 2011 Jeg har aftalt med køber, at hvis hun på noget tidspunkt (indenfor de første 2 år leveår) skulle af med hunden, så skulle vi tilbydes at købe ham tilbage til den halve pris. Køber var/er indstillet på dette.

    Ja, han blev solgt som familiehund pga overbid. Hun fortæller, at hun gerne ville have avlet på ham derfor var hun meget ked af det.
    Hunden har ikke noget overbid længere.

    Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor jeg skulle betale hele købsprisen tilbage? Men det er der åbenbart andre der ville ha gjort.
    Jeg skrev halvdelen pga vores aftale og jeg var i tvivl om hun ville beholde ham.



  • #39   30. aug 2011 Alexandre: Hmm, jeg ved ikke hvem der pisker en stemning op??

    Og jeg betaler ikke hele købsprisen tilbage for en hund der i forvejen er solgt med fejl og som kælehund.


  • #40   30. aug 2011 Jeg har været oppe og besøge hunden og betaler for kasterationen. Hvilket jeg hele tiden har ville.


  • #42   30. aug 2011 Tja at du har forkøbsret har jo ikke rigtigt noget med denne situation at gøre.
    Hvis hunden virkeligt er dobbelt kryptokid har du ifølge købeloven solgt en "vare" med en fejl som IKKE var oplyst i kontrakten. Derfor har køber ret til at kræve købet annulleret. Når en handle annulleres skal de have HELE beløbet tilbage.
    Det er loven og ikke nok så mange finurlige kontrakter kan ændre på købers ret.


  • #43   30. aug 2011 Navnet er nu altså Alexandra, og ikke Alexandre..

    Nå nå jamen hvis du allerede har besluttet dig for dette, hvorfor spørger du så overhovedet, hvorfor så oprette denne tråd? Jeg er ikke den eneste der kommer med dette svar smiley

    Cocio
    VIP

    Skrevet: 30-08-2011 17:13:00

    Du har pligt til at betale fuld pris tilbage til køber og tage hunden retur, eller halv pris og lade dem beholde hunden. Det er da sådan set lige meget om det er en belastning for dig, sådan er det når man vælger at opdrætte. Tror du ikke det er en belastning for køber? De køber en "vare" af dig med fejl, så kan du da ikke tillade dig at tilbyde at tage den tilbage mod halvdelen af købsprisen..

    Tina *TullsTown *
    VIP

    Skrevet: 30-08-2011 16:41:11

    I følge købeloven skal du enten udbedre ved at betale for operationen, eller tage hunden tilbage til fuld pris..




  • #44   30. aug 2011 Krumme: Hvorfor? Hunden fejler da ikke noget, han bliver opereret og er sund og rask... Han er IKKE solgt til avl, det står højt og tydeligt i kontrakten. Hvilken betydning har det så hvis han er familiehund? Kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal betale alle pengene tilbage fordi de vælger ikke at vil ha hunden når jeg tilbyder en operation!

    Dvs. at i princippet er det ligemeget om man sælger hunden som familiehund eller avlshund.


  • #45   30. aug 2011 Har de godkendt du betalte for kastration og at det var nok. Kan de dog ikke komme bagefter og sige de foresten ikke vil have hunden. I det tilfælde vil jeg mener din tilbagekøbs ret træder i kraft og du kan nøjes med at betale halvdelen af købsprisen for hunden.

  • #46   30. aug 2011 nå er det ikke gjort endnu? nu bliver jeg altså forvirret. Syndes du skrev du HAVDE betalt for kastrationen....

    Er det endnu ikke gjort så hænger du på den. Kryptokisme kan give øget risiko for kræft. Derfor er det en fejl ligegyldigt om den er solgt som kæle gris eller avls hingst


  • #47   30. aug 2011 Og en operation er ikke at udbedre eller hvad? Jeg har hele tiden sagt jeg vil betale for operationen.

  • #48   30. aug 2011 ja men valget er ikke dit. Det er købers.
    Du kan tilbyde men tager de ikke imod tilbudet SKAL du ophæve handlen


  • #49   30. aug 2011 Nej det er ikke gjort endnu, han er først blevet undersøgt ved dyrlæge i dag. Men han får det gjort hurtigst muligt

  • #51   30. aug 2011 Renee V: Okay, men der er så nogle andre der skriver at det er enten eller.. Så er det jo ikke let at finde ud af når folk skriver noget forskelligt

  • #53   30. aug 2011 Ja det er enten eller køber kan ikke forlange både og men kun en af delene. Som køber vel at mærke bestemmer

  • #54   30. aug 2011 Krumme: Dyrlægen anbefaler operation, så det skal han selvfølgelig

  • #55   30. aug 2011 Faktisk har jeg det lidt sådan.
    Personligt ville jeg være glad og tilfreds med at sælger betalte kastration da den jo alligevel ikke er købt som avls hund.
    Men hvis købere er så rådene de er parate til at kassere hunden for så lidt. Er det så ikke bedre for dig som opdrætter og for hunden at du får den retur og finder den et bedre hjem?


  • #56   30. aug 2011 og han er ikke solgt med denne fejl, han er solgt med begge sten nede. Men det har jo nok ingen betydning

  • #57   30. aug 2011 Nej hvis de virkeligt er smuttet op igen så er det uden betydning om de var nede dengang

  • #58   30. aug 2011 Jeg forstår simpelthen ikke, at der er så mange der mener at køberne har ret til at ophæve købet, når hunden IKKE er købt som avlshund. At den er krypto. forringer jo ikke "varen" iforhold til det formål den er købt.



  • #59   30. aug 2011 Jeg synes bare slet ikke det er rimeligt at man skal betale fuld pris tilbage hvis hunden ikke er solgt som avlshund. Så burde det jo ikke ha nogen betydning hvis hunden bliver opererer.

    Synes det virker meget mærkeligt, at køber kan afslå operation og bare aflevere hunden tilbage til samme pris selvom man tilbyder at udbedre fejlen.


  • #60   30. aug 2011 De er godt nok smuttet op. Kunne mærke den ene, synes den sad meget langt oppe.

  • #61   30. aug 2011 Tja men nu er købeloven for det meste lavet for at beskyttere købere ikke så meget sælger tror jeg

  • #62   30. aug 2011 Så forstår jeg bare ikke hvorfor mange virkelig pensler ud i kontrakten, at hunden er til avl eller ikke når det alligevel ingen betydning har

  • #63   30. aug 2011 Fordi hvis den er til avl og udstilling har selv udsenet stor betydning. Er den solgt med det for øje er den som oftest dyre i købspris og opdrætter hæfter så hvis den ikke falder heldigt ud.
    Dette kan almindelige købere af kæle hunde ikke klage over. Kun over sygdomme


  • #64   30. aug 2011 Det forstår jeg godt. Og forstår også godt at jeg skal betale for operationen. Hvilket jeg også meget gerne gør. Forstår bare ikke at køber har mulighed for at sige nej tak og få alle pengene retur.
    Kunne forstå hvis det var en opereation hvor hunden ikkke blev helt ok igen


  • #66   30. aug 2011 Korrekt, men nu ser jeg det ikke som en sygdom som sådan.. Det er nok der jeg er galt på den.

  • #67   30. aug 2011 "Korrekt, men nu ser jeg det ikke som en sygdom som sådan.. Det er nok der jeg er galt på den.

    Men det er også ligemeget, hunden bliver kastereret."

    Og kastrationen er købers valg, og køber er indforstået med at du betaler den og de derefter beholder hvalpen, og dermed frafalder købers lovmæssige ret til at levere hunden tilbage og få alle pengene retur????

    Hvis dette er tilfældet så endte det hele jo heldigvis godt, og du har gjort det rigtige idet du hele tiden har villet fastholde at betale for operationen..:)


  • #68   30. aug 2011 Ja, han bliver kastereret og det er købers valg.

  • #69   30. aug 2011 Hunden er købt som familiehund og dette ændrer en kastration ikke på.... Køber har, efter min bedste overbevisning, ikke krav på at kunne ophæve handlen :o)

  • #70   30. aug 2011 Lise: Det er også det der giver mening for mig. Selvfølgelig skal de ha operationen betalt, men at jeg skal betale hele prisen tilbage forstår jeg ikke

  • #71   30. aug 2011 Hunden er solgt med nedslag pga tandfejl. dette nedslag har intet med det andet og gøre og jo, køber kan ophæve handlen hvis de ønsker det. Varen er "defekt"..

    Der er en grund til man skal kunne bevise at hunden er udstillet 2 gange efter den er fyldt 9 måneder (altså juniorklasse) for at måtte bruge hunden i avl. Netop fordi de sten kan ryge op og ned som det passer dem indtil ca den alder.

    Jeg håber da køber er fornuftig og "bare" ønsker sig operationen betalt, men faktum er hvis de vil ophæve handlen så er de i deres fulde ret til det da varen ikke er hvad de er blevet lovet.

    Så er det desværre ligemeget om den er solgt som familiehund, avlshund eller gummiged smiley


  • #72   30. aug 2011 Køber vil have hunden opereret.
    Det er nok bare mig der ikke gad klage over sådan noget.. Har vist et par hunde herhjemme jeg kunne ha byttet hvis jeg ville :o) Ikke jeg tror opdrætter gad ta dem tilbage.

    Nu skal det så også sige, at køber slet ikke har klaget ej heller bedt om jeg skulle betale. Hun ville bare fortælle det, og selvf nok gerne have lidt hjælp til situationen. Men sagde hun ikke noget om.


  • #73   30. aug 2011 Og køber er jo så heldigvis ganske fornuftig smiley For hun elsker jo sikkert hunden under alle omstændigheder.

    Der er mange der glemmer dette når de laver et lille kuld hyggehvalpe, man er som opdrætter og køber omfattet af købeloven og har 2 år reklamationsret - så man kan virkelig risikerer at stå med håret i postkassen...


  • Lady Pink
    Lady Pink Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
    #75   31. aug 2011 hvis du er medlem af DKK så prøv at ringe og snakke med en af deres jurister hvordan du skal forholde dig...

    jeg har lige snakket med en opdrætter i dag som har haft ringet til DKK og hun fik at vide den "mangel" hvalpen havde var hun som opdrætter ikke forpligtet til at dække..

    der er også mange der skriver i kontrakten at de blivende tænder IKKE dækkes hvis der skulle kommer under eller overbid.. når mælketænder er i orden når hvalpen sælges



Kommentér på:
Hvad gør jeg?

Annonce