{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.367 visninger | Oprettet:

Hundeloven og chipning {{forumTopicSubject}}

Alle tiltag i forhold til muskelhunde blev hurtigt gennemført herinde på HG. Men hvad med det i hundeloven der ikke nødvendigvis omhandler muskelhunde??

Det blev pr. 1 juli forbudt at sælge hvalpe eller hunde der ikke er chippet, men alligevel ser man tonsvis af kuld herinde hvor avlerne enten er for nærige til at chippe hvalpene eller ikke har sat sig ind i den nye lov. Hvornår sættes en stopper for dette? Hvis man kan lave ændringer så hurtigt og skrive at det ikke er tilladt at sælge muskelhunde herinde kan man vel også sørge for at kravet for at oprette en hvalpeannonce er at man har klikket af at hvalpene er chippet...

Er der evt en HA'er der kan svare mig på om det er noget man arbejder på eller om man vælger at se igennem fingre med den del af loven??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeloven og chipning
  • #2   11. aug 2010 Kennel - tak for linket. Men jeg er nu mere intereesseret i at vide hvad HG har tænkt sig at gøre. Hver andet kuld herinde (naturligvis) primært blandingshundene står der ikke i annoncen de er chippet og hvis man spørger til det får man bare at vide at de ikke bliver det, eller også får man intet svar.
    Det er da ikke en praksis HG kan leve med...

• #3   11. aug 2010 Jeg købte min hvalp efter 1.7. Og nej jeg anede ikke de skulle være chippet, fandt jeg først ud af da jeg kom til dyrlægen for at få hende chippet. Vil I så ha dyrlægen skal nægte at chippe? Selvfølgelig skal loven holdes, det er ikke det jeg mener. Måske skulle der bare være en lille annonce på salgssiderne hvor der står at man skal være opmærksom på det, så kan uvidende hundekøbere som mig også holde loven smiley

• #4   11. aug 2010 Louise - det er jo ikke din fejl, jo du kunne måske have spurgt opdrætter. Men dybest set er det opdrætterens ansvar at sørge for at den slags er i orden. Vælger man at opdrætte et kuld hvalpe skal man også sætte sig ind i de aktuelle regler.

Og nej selvfølgelig skal dyrlægen ikke nægte, men opdrætteren burde betale din dyrlægeregning da den chipning ligger på deres bord.

Og ja jeg synes også at HG burde have en lille annonce når man opretter et kuld hvalpe at de skal være chippet ellers kan de ikke oprettes. Eller at man simpelthen skulle klikke af at hvalpene var chippet og at annoncen ellers ikke kan oprettes.

Lisbeth - helt enig, og jeg mener at steder som HG og DBA etc bør "hjælpe folk på vej" når avlerne nu ikke kan finde ud af det selv. Fx ved at man simpelthen ikke kan oprette annoncer uden at man har chippet hvalpene eller har planer om at gøre det.

• #5   11. aug 2010 Ja jeg skulle da selv ha tjekket, kan jeg godt se nu, men når man ikke har hørt noget tænker man jo ikke lige over at læse hundeloven først..

• #6   11. aug 2010 Hvis i ser en annonce på HG hvor hvalpene IKKE blir chippet, så sig det til en hjælpe-admin,så fjernes annoncen øjeblikkeligt, for det er ulovligt efter HG`s regler at sælge uchippede hvalpe herinde.

• #7   11. aug 2010 Har ikke lige læst alle indlæggene...
    Men synes at ha' læst et sted, at det er hvalpe født efter 1.7...Men det kan jo være det ikke er korrekt læst...:)

• #8   11. aug 2010 Min svoger har også købt en hvalp efter d. 1/7 som ikke var chippet ( Det er den forøvrigt stadig ikke, så mor her har givet en balle, mega balle)
    Den er købt gennem dba.

• #9   11. aug 2010 Hvis de svarer nej melder man det bare, så ryger den. Der er besluttet ovenfra at vi pt går ud fra at der er chippet medmindre der står direkte at der ikke er det.

Jeg skal gerne viderbringe utilfredsheden, men der er nogle forhold lige nu der gør at der ikke kommer ændringer lige her og nu.

• #10   11. aug 2010 Afskrevet fra hundeloven...

1. § 1, stk. 1, affattes således:

»Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret. Besidderen af en hund skal endvidere sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder gammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.«

§ 3
    Stk. 3. Bestemmelsen i § 1, stk. 1, 1. pkt., i lov om hunde som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, omfatter hunde, der er født efter lovens ikrafttræden.

• #11   11. aug 2010 Nårh ok, så er jeg jo undskyldt, min er født d. 5.5.. smiley

• #12   11. aug 2010 Ok Søster - godt at vide.

Synes det er forrykt at folk vil sælge hvalpene og nægte at chippe dem og derfor godt at HG sætter ind over for det. Synes dog det er ærgerligt at der skal spørges i annoncen først og at man går ud fra at de er chippet selvom det ikke står der, men sådan er forholdene åbenbart nu.
    Håber at der med tiden kommer en anden opbygning, men indtil videre er det rart at man kan give hjælpeadmin besked...

• #13   11. aug 2010 ER MINE INDLÆG USYNLIGE IDAG ???

• #14   11. aug 2010 Tak Lisbeth. *Ss* Jeg er vist bare ikke "værd" at ofre et svar på mere efter igår, for mange andre på HG,.
    Jeg har været "usynlig" hele dagen..Men igen, mange tak for dit svar.

• #15   11. aug 2010 Chiki

Du er bestemt ikke usynlig, og du har ret i dit indlæg smiley

• #16   11. aug 2010 Chiki...Du er da ikke usynlig.. smiley

Man må vel godt sælge u-chippede hvalpe herinde, så længe de er født før 1/7.. smiley

• #17   11. aug 2010 Nu lærte jeg så i en anden tråd at det kun gælder hvalpe født EFTER 1.7, så i princippet kan der jo stadig sælges hvalpe der ikke behøver være chippet.

• #18   11. aug 2010 Stk. 3. Bestemmelsen i § 1, stk. 1, 1. pkt., i lov om hunde som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, omfatter hunde, der er født efter lovens ikrafttræden.

Her står der jo...omfatter hunde, der er født efter lovens ikrafttræden...:)

• #19   11. aug 2010 Hende i den anden tråd ringede til justitsministeriet og fik af vide det kun gælder hunde født EFTER 1.7

• #20   11. aug 2010 Nu er HG jo privatejet, og administratorerne er i deres fulde ret til at lave regler der er strammere end loven. Men altså, som det er lige nu, så står der ikke noget om at det afsnit kun gælder hunde født efter 1/7 (hvilket er underligt når resten gælder hunde født efter 17/3 - en dato som man rent faktisk skrev i loven), så der er ikke rigtigt noget at henvise til.

• #21   11. aug 2010 Man kan jo læse her...:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132416

§1 stk. 1
    §3 stk. 1
    §3 stk. 3

For mig at læse, ser det da ud til, at hvalpe født efter 1/7 skal være chippet før de 8 uger...men ikke dem der er født før 1/7..

Dette er sikkert hvalpe generelt, og så er der måske særbestemmelser for muskelhunde...

• #22   11. aug 2010 Jamen, reglen om at hvalpe skal være chippet strider jo ikke imod dansk lovgivning.

Jeanette

Super, så fik vi det på plads smiley

Kommentér på:
Hundeloven og chipning

Annonce