{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.291 visninger | Oprettet:

Ny hundelov = høje bøder --- {{forumTopicSubject}}

Højere bøder til hunde ejer og det gælder ALLE hunde ...

Bødetaksterne for ikke at have styr på sin hund er steget med op til 500 procent



Hundeejere risikerer at få kæmpe bøder, hvis ikke de følger de nye regler i hundeloven. Lokalpolitiet i Herning appellerer derfor til de lokale hundeejere om, at de skal holde et ekstra godt øje med Fido, Freja, Vaks og Trofast.

- Bøderne er blevet væsentligt større, og det vil vi gerne gøre hundeejerne opmærksom på, siger sekretariats­leder Bent Smedegaard fra lokalpolitiet i Herning.



Det nye hundelov trådte i kraft 1. juli - og ud over det meget omtalte forbud mod forskellige kamphunde - er reglerne blevet strammet kraftigt op for alle andre hunderacer. Det er alt fra manglende mærkning af hunden til manglende brug af mundkurv, som kan give hundeejerne et økonomisk smæk. Og bøderne kan mærkes i pengepungen.



Kontakt politiet

Hvis sagen bliver meldt til politiet, giver det typisk en bøde, og oveni kommer udgiften til transport og ophold. Skal hunden eksempelvis hentes 50 kilometer væk, lyder regningen på mellem 850 og 1050 kroner, og dertil kommer opholdet på pensionen, der beløber sig til 95 kroner i døgnet. Samlet set kan det altså koste mange tusinde kroner, hvis hunden løber væk.

- Det er vigtigt, at man tager kontakt til politiet på 114, så snart man finder ud af, at hunden er væk. Hvis man gør noget aktivt, kan vi se med formildende øjne på det. Ellers får man altid en bøde, siger Bent Smedegaard.



Nye takster pr. 1. juli 2010 for overtrædelse af hundeloven



Manglende mærkning og registrering efter 8. uge:

Før: 600 kroner

Nu: 2000 kroner



Manglende hundetegn:

Før: 600 kroner

Nu: 1000 kroner NB! Der skal stå navn og adresse på ejeren, telefonnummer er ikke tilstrækkeligt.



Manglende ansvarsforsikring:

Før: 600 kroner

Nu: 3000 kroner



Strejfende hunde:

Herreløse hunde, der bider

Før: 1200 kroner

Nu: 4000 kroner mimimum



Manglende mundkurv efter påbud fra politiet:

Før: 800 kroner

Nu: 3000 kroner

NB! Ved gentagelse bliver der lagt 50 procent oveni bøden for alle førnævnte overtrædelser.



Optagning af en herreløs hund:


Skal en hund hentes og køres til et internat, koster det:



På hverdage: 400 kroner i opstart og 4,50 kroner per kilometer.



Aften og weekend: 600 kroner i opstart og 4,50 kroner per kilometer.



Ophold på pensionen: 95 kroner i døgnet. 



Kilde: aoh.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hundelov = høje bøder ---
  • #2   20. aug 2010 Tja , ifølge den nye lov åbenbart ... synes det er en vildt nok...

  • #3   20. aug 2010 Jeg mener altså også at der skulle stå adresse førhen?
    Men vi har også kun navn og nr på vores. Han er jo ikke så stor, så han skal ikke rende med et giga tegn.


  • #4   20. aug 2010 Men self. også ok med bøderne.
    Gid de gjorde mere ved mishandling.


  • #5   20. aug 2010 Jeg tjekkede lige. Vi har sku også adresse på.Ja hukommelsen er ikke hvad den har været..

  • #6   20. aug 2010 Marianne P

    Kan kun give dig ret ,, højer straf for mishandling ..
    Dyrepoliti i dk ville være godt , men det får vi aldrig tror jeg ... desværre ..


  • #7   20. aug 2010 Jeg har lige fået nye hundetegn til Sylfiderne, jeg havde heller ikke adresse på før. Mne jeg har altså bare bestilt 27 mm og det kan fint være der og er til at læse...jeg vil sgu nødig af med 2000,-

    Jeg har navn og vores mobilnumre på den ene side og adresse, postnummer og by på den anden.


  • #8   20. aug 2010 Vi har adresse og tlf nr men vores navn står ikke på hundetegnet... Kunne være vi skulle lave det om snart...

  • #9   20. aug 2010 Ja det er nok en god ide. Selvom jeg ikke tror at de tjekker.
    Det er rigtig fint med de bøder, men hvem skal tjekke og gøre ved?
    Vi hører jo gang på gang at politiet ikke rykker ud smiley


  • #10   20. aug 2010 Jeg synes, at højere bøder er et rigtig godt tiltag, super feks. manglende ansvar er steget...det er da komplet sort, når folk ikke har lovpligtig forsikring:((

    Men ja, mishandel skulle der bestemt også slås hårdere ned på:((

    NB: Jeg mener også, at man altid har skulle ha' adresse på, men det har jeg bare ikke efterlevet, ups...og jeg er ellers altid såååå artig;D


  • #11   20. aug 2010 Synes det er helt i orden med højere bøder.
    Det kan være det kan få de folk der ikke bruger mundkurv på deres listehunde til at åbne øjnene op og bruge det alligevel.
    Og måske der ikke vil blive stjålet så mange hunde ud i fremtiden, ihvertfald ikk hvor de aldrig bliver findet, når nu hvalpene skal chippes smiley

    Der kan stå 3 linjer på et lille hundetegn. Det er småt, men det kan læses. Hvis man vil have skrften skal være større og tydligere, så kan man jo overveje om man vil have hundens navn på, for det er jo ikk lovpligtigt. Jeg vil ikk have min hunds navn på tegnet.


  • #12   20. aug 2010 Jeg troede at hundens navn skulle stå på hundetegnet :s
    Men der kan da umuligt være plads til både hundens navn, ejers navn og adresse og ja tlf nummer så man kan kontaktes hvis man nu ikke skulle være hjemme, det er jo ligefør tegnet skal være så stort det slæber efter hunden smiley

    Men jeg skal da også have skiftet så, der er kun hendes navn og mit tlf nummer på hendes, men jeg er da også altid til at få fat i på tlf smiley


  • #13   20. aug 2010 Jeg synes da at det er praktisk at man kan se hvad hunden hedder hvis man finder den bortløbet, det er da træls at stå der og ikke vide hvad navn man skal kalde hunden på smiley

  • #14   20. aug 2010 Jeg mener også det er lovpligtigt der står hundens navn. Det står der i hvert fald på skiltet i Petworld her.

  • #15   20. aug 2010 Nej hundens navn skal ikke stå på skiltet, altså det er ikke lovpligtigt. Mine gjorde før, men det er der simpelthen ikke plads til mere, med efternavn, to mobilnumre, en ret lang adresse, postnummer og by:)

    Øjeblik jeg finder lige paragraffen...


  • #16   20. aug 2010 Missus:
    Du kan bare få det lavet på 2 sider.
    Jeg vil ikk have min hunds navn på skiltet, da folk så kan kalde hunden til sig og sige det er deres. Derudover synes jeg ikk det er nødvendigt at have det på smiley

    Marianne: Jeg arbejder i en Petworld og der står ikke det er lovpligtigt, at hundens navn er på. det er frivilligt. Der står at ejers navn og adresse skal på. smiley


  • #17   20. aug 2010 Haha nej det ville måske også være liiige at stramme den.


  • #18   20. aug 2010 Det har altid været lovpligtigt at der står ejers navn og adresse på hundetegnet, men ikke nødvendigvis hundens navn.
    Det skilt vi har er fra Maxizoo, rundt og ca 21 mmØ. Der kan sagtens stå det hele. På Keeshas står der hendes navn og mit tlf.nr på den ene side, mit navn og adresse på den anden.

    Jo, det er helt fint med højere bøder, men stasdig burde der være endnu højere straffe for mishandling og vanrøgt.


  • #19   20. aug 2010 På de der billige kødben hundetegn ka der altså stå noget på begge sider. Enzo har navn og tlf.nr. på en side og adresse på den anden side.

  • #20   20. aug 2010 Bekendtgørelse nr. 496 ap.ll.l969 om skilte til hunde

    I medfør af§ 1,stk.2,og§ 12,stk.3, i lov om hunde, jfr. Iovbekendtgørelse
    nr. 380 af 26. juni 1969, bestemmes:


    Hundetegn/skilte

    § 1. Ifølge hundeloven skal enhver hund fra den er 4 måneder gammel, bære halsbånd forsynet med et skilt.

    § 2. Skiltet skal være fremstillet af rustfrit metal eller andet materiale af tilsvarende styrke og holdbarhed. Skiltet skal være solidt fastgjort til halsbåndet.

    Stk. 2. Besidderens navn og fulde adresse skal være angivet med letlæselige bogstaver, der skal være mindst 2 mm høje. Bogstaverne skal være påført skiltet ved prægning, indgravering eller på anden lige så holdbar måde.

    § 3. Overtrædelse af § 2 straffes med bøde.

    § 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 1970.


  • #21   20. aug 2010 Mie, ja det blev vedtaget i '69, et år efter jeg blev født:OO...hvor er det piiiinligt, at jeg først har fået adresse på nu:/

  • #22   20. aug 2010 Jeg har nok forvekslet ejerens navn med hundens smiley
    Fulde adresse? Jesus da.
    Så må vi have det lavet om. Der står kun vejnavnet og nr. på vores.


  • #23   20. aug 2010 Vi har dyrets navn på den ene side og vi kan sagtens have vores navn, adresse, og Tlf nummer på dyre handlerens mindste hundetegn..

  • #24   20. aug 2010 Hmmm Tror vist jeg skal have bestilt nyt hundetegn så... Kender I nogle gode steder på nettet??

  • #25   20. aug 2010 Maria E - Prøv at kigge denne tråd:
    http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=417234


  • #26   20. aug 2010 Så den godt.. Takker smiley

  • #27   21. aug 2010 Har kun navn og nummer på vores og køber ikke et nyt, før det gamle går i stykker, falder af eller lign.

    Politiet tjekker først skiltet, når/hvis hunden stikker af og bliver optaget af politiet. De kommer jo ikke hen på gaden og tjekker, om du har korrekt skilt på hunden. Det gør de i hvert fald ikke her (håber sandelig også at de har andet at give sig til end det!).
    Da Cody altid er i snor er risikoen for at han stikker af næsten lig nul.


  • #28   21. aug 2010 Det hele kan nu sagtens stå på skiltet. Har fået lavet et af de små.
    På den ene side mit efternavn og add
    på den anden side hundens navn og tlf nr.


  • #29   25. feb 2012 Jeg synes ganske simpelt det en tåbelig lov, der kun forstærker synet på hunden som et objekt. Netop denne tingsliggørelse af hunden er årsagen til at en dyremishandler ikke kan retsforfølges eller få bøder, da hunden (hvis hans egen) anses som værende hans ejendom og derfor kan ingen bestemme, hvordan han behandler sin egen "ting". - Og hvis en andens hund, så anses det blot som hærvæk at mishandle en hund.

    Der er delte meninger om chipning vs. øretatovering, men der er ingen hjemmel for hvorfor en hvalp skal chippes før sin 8. uge. Denne beslutning og lovgivning blev vedtaget i forbindelse med listehundene og der er ingen begrundelse overhovedet på hvorfor grænsen skulle sættes ned fra 16 uger til 8 uger.

    Det er kontrol i stor stil og nøder folk til at vaccinere deres hund som 8 uger. Nogle venter faktisk til de er 12 eller 16 uger med dette og hvis ikke hunden sælges videre, kan jeg slet ikke se logikken i at hvalpen skal chippes så tidligt.

    Hvem chekker om hunden er chippet som 8 uger gammel? Politiet? DHR? Dyrlægen?


Kommentér på:
Ny hundelov = høje bøder ---

Annonce