1.119 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Toller Toller

Jeg hjælper en veninde med at finde en tollerhvalp. Hvad skal jeg være særligt opmærksom på?

Hvor store er problemerne med HD? Er det et no go med en status c og indeks på omkring de 70 på en af forældrene? Kan man forvente, at forældrene er brugsprøvede?
Hvor store er problemerne med øjensygdomme - og hvilke?

... find selv på flere spørgsmål...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Toller
  • #1   10. sep 2010 Jeg ville ikke røre den parring hvis det var mig. Racens gennemsnit er 100, så 70 er ikke særligt godt.

Resten ved jeg desværre ikke noget om.

• #2   10. sep 2010 Tak søster - det var også min tanke, men man ved jo aldrig... smiley

• #3   10. sep 2010 Mn kan ikke forvente at forældrene er brugsprøvede, for det er jo ikke et avlskrav. Men du kan tjekke om de er det på hundeweb:o)
    Jeg er ikke sikker på hvordan tollernes markprøver fungerer, så det er osse værd at undersøge.
    Men ved retrieverne (altså dem i retrieverklubben -der er tolleren ikke med) ville jeg ikke stille mig tilfreds med en brugsprøve. Den består kun i lineføring, fri ved fod, bliv, indkald og apportering af en dummie.
    Hvis jeg var interesseret i forbuftige brugsegenskaber, ville jeg derfor kigge efter forældre med fornuftige markprøveresultater og ikke bare med en bestået brugsprøve.

Den parring du omtaler, ville jeg heller ikke røre. Som absolut minimum skulle index da gerne være gennemsnitteligt (altså 100). 70 er et meget lavt index og selv med A eller B hofter ville jeg ikke være glad for den parring.

• #4   10. sep 2010 Den skal "bare" være familiehund. Ville dog lige høre, om det var normalt at brugsprøve dem. Nogle racer gør jo ting, selv om det ikke er et direkte krav, men bare fordi der er gået "mode" i det.

Har også sagt, at de skal lede videre og droppe den parring.

• #5   10. sep 2010 Brugsprøve eller ej. Et indeks på 70 burde, efter MIN mening, slet ikke indgå i avlen:-(

• #6   11. sep 2010 Puuuh - nej er enig. Nul HD tak

Og så husk temperamentet. jeg har desværre oplevet nogle særdeles sure eksemplarer

• #8   11. sep 2010 :o) Nu er en familiehund for mig (og dem) ikke det samme som en sofahund. De har haft stor hund før og vil skam gå til træning med tolleren. Det er dog ikke noget, som jeg mener man absolut skal finde en hvalp efter brugsprøvede linjer for at gøre. Det burde alle hunde kunne klare. Skulle de have en egentlig jagthund, ville jeg dog mene, at det ville være en fordel, at se efter brugsprøvede forældre.

Ville blot høre, om det var normalt at brugsprøve racen, for hvis det var tilfældet, synes jeg lige så godt man kunne tage en hund efter prøvede forældre.

• #9   11. sep 2010 Jeg ville også kigge meget på temperament for synes godt nok man ser mange Tollere der slet ikke kan finde ud af at omgåes andre hunde.

• #10   11. sep 2010 Ja... det med temperamentet var også det første jeg sagde til dem, da de sagde, at de ville have en toller.

Kommentér på:
Toller

Annonce