3.712 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Brun schæfer Brun schæfer

Hej kloge mennesker!
Jeg troede egentligt jeg vidste sådan rimelig meget om schæfere, men er nu faldet en en helt brun schæfer herinde...

Jeg siger ikke, at det ikke er rigtigt at den er ren schæfer, men jeg har dog aldrig i mit liv set sådan en schæfer før...

Er der nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre, at den har fået den farve? (Helt brun som en brun labrador)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brun schæfer
  • #1   16. sep 2010 ..faldet over en brun schæfer... Skulle der stå :o)

• #3   16. sep 2010 Link?

• #4   16. sep 2010 Jeg mener heller ikke den er ren. Så vidt jeg husker har de hentet den på internat så forstår ikke nogen kan sige skråsikkert at det er en schæfer.

• #5   16. sep 2010 Den vil jeg meget gerne se pb?

• #6   16. sep 2010 Jeg vil også rigtig gerne se den - pb?

• #9   16. sep 2010 Pb

• #10   16. sep 2010 Os mig- bp

• #11   16. sep 2010 Den har meget lidt lighed med en Schæfer!!
    Så det er nok ikke en Schæfer.

• #12   16. sep 2010 Nej, jeg må indrømme jeg heller ikke helt kan forstå man kan være så sikker, når man ikke har noget om dens baggrund...

Men det kunne jo være det bare var mig, der ikke var så klog som jeg troede ;o)

• #14   16. sep 2010 Jeg synes nu at selve bygningen minder meget om en schæfer, men jeg kan slet ikke se hvordan den farve er kommet ind i billedet...

• #15   16. sep 2010 Camilla K: Tak - det havde jeg ikke lige set :o)

• #16   16. sep 2010 Ja, lige nu figurerer han nogen gange som "senest viste";-D

• #17   16. sep 2010 Najj- det er vist ikke en ren schæfer. Sjovt at brugeren kan sige at begge forældre er rene schæfere når de har hentet den på et internat.
    Men den ser da sød ud.

• #18   16. sep 2010 Har lige læst lidt af de kommentarer der er givet, og det kan vist åbenbart godt lade sig gøre - Det er så bare en "fejl" farvet... Men jeg aner ikke om det er rigtigt...

• #19   16. sep 2010 øhh pb kan ikke finde den smiley

• #20   16. sep 2010 Jeg tror ikke på at det er en ren schæfer..! Ligemeget hvad ejeren skriver.
    At der er stamtavle på, men de bare ikke afleverede den med.. Så må der også være chip/øremærkning? så den stamtavle kan findes..

At den er fra et internat, og tidligere ejer har sagt den er ren..

Så nej.. tror ikke på den er ren.. Men stadig en dejlig hund..

• #21   16. sep 2010 Der var en tråd for at godt stykke tid siden, hvor der var en sådan til salg på enten DBA eller G&G.
    Den ligner rigtig nok en schæfer, men farven er ikke en schæferfarve - og gennemgår man de muligheder generne har for farvekombinationer, så er en fuldstændig brun renracet schæfer udelukket.

Det kan kun være en blanding.

• #22   16. sep 2010 Der er måske flere slags man ikke har hørt om :))...Hvad med en Dværgschæfer..sådan en kan man hente på Hillerød Internat..

(link fjernet)

• #23   16. sep 2010 Sød hund, men schæfer.... nej!

Jeg husker også godt den tråd CH henviser til..

• #24   16. sep 2010 Tror heller ikke på det er ren schæfer
    Og umiddelbart ser strukturen på pelsen også mere blød ud, som på en border end schæfer pels, men det kan selvfølgelig være billederne der snyder smiley

• #25   16. sep 2010 En schæfer kan ikke have brun snude..

Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre rent genetisk, så det er ret enkelt..

Hunden er en blanding - men en charmerende blanding, det er helt sikkert ;o)

• #26   16. sep 2010 Mange tak for alle jeres kommentarer :o)
    Så lyder det heldigvis til jeg ikke var helt dum alligevel :o)

• #27   16. sep 2010 CH: Der kan vel ske en mutation så de kan få den farve? teoretisk vil det da måske lade sig gøre?

• #28   16. sep 2010 Trine, i så fald er hunden en sensation.

• #29   16. sep 2010 CH: Men der kan jo ske mutationer ud af det blå man ikke kan forudse. Men tror nu også der har været noget andet inde over den hund

• #30   16. sep 2010 Rigtig flot hund, den falder virkelig i øjnene. Og er også helt klart Scæferpræget, men langt fra ægte. Nu er jeg ikke så meget inde i lige det område, men kan den mon indeholde noget hyrdehund, groendale eller lignende, kender ikke deres farvegenetik.

• #31   17. sep 2010 Også her vil jeg sætte to artikler ind om schæferens farver:

http://www.schaeferhunden.dk/abr/farver/om_farvenedarvning.pdf
    http://www.schaeferhunden.dk/abr/farver/nedarvning_graa_farve.pdf

En schæfer kan IKKE være leverfarvet. Er der billeder af hunde, der ligner schæfere som er leverfarvede er de enten blandinger eller af en anden race.

• #32   17. sep 2010 Anne - det kan bare ikke lade sig gøre, medmindre der har været en anden race indover på et tidligere tidspunkt.

Når hunden ikke er bærer af et gen, så popper det jo ikke sådan pludselig op ;o)

• #33   17. sep 2010 CH: Som jeg forstår det udelukker den artikel ikke den brune farve helt så jeg vil mene det stadig kan lade sig gøre men nok som en mutation og yderst sjældent så sjældent at den hund der er tale om nok ikke er ren

• #34   17. sep 2010 Trine, der er forskel på brun og på lever.

Anne, jeg har læst det første link. Jeg kan ikke finde nogen kildeangivelse?

I dette tilfælde betragter jeg Arne Bak Rasmussen som værende ganske pålidelig :o)

• #35   17. sep 2010 som en også skriver længere oppe, ser pelsen anderledes ud... bevares den har visse ligheder med en schæfer.... men er "bare" en køn blanding ;o)

• #36   17. sep 2010 Jeg tillader mig at kopiere et lille afsnit fra en af de artikler, der linkes til af Arne Bak Rasmussen. Dette er en del af en større sammenhæng:

"B- serien
    Dette allel har to gener. Dels B (det store bogstav angiver, at genet er dominant), som tillader sort
    pigment at dannes, dels det recessive b, der producerer chokoladebrunt på det sortes sted. Det er
    formentlig kun B, der findes hos schæferhunden, og det betyder, at leverbrun farve ikke kan findes i
    racen."

Altså - schæfer kan ikke have lever, men kan godt have brun. Og det er chokoladebrun, der går i det sortes sted og dermed ikke "the liver gene"

• #37   17. sep 2010 Ok - fat i Søster McFluff, som har styr på det pjat her....

• #38   17. sep 2010 Det må jo forekomme som skrevet herinde: http://www.total-german-shepherd.com/German-Shepherd-Coat-Colors.html

“Liver GSD’s” are also caused by a recessive color gene carried by both of the GSD puppies parents. In this case, similar to the blues, all black pigment is replaced with browns or liver colors of various shades. Further, imagine a GSD dog that has brown nose leather, and a brownish colored coat, where it would normally be black in color. Also, this 'liver' color comes in a wide range of shades, varying from a very light brown to a deep chocolate brown. These GSDs also have light colored eyes which may darken with age, sometimes until they are approximately 7-8 yrs old.

• #39   17. sep 2010 HOV - nu skal jeg også lige holde styr på mig selv her ;o)

Der kan ikke være brun/lever da b ikke findes hos schæfer.

ABR skriver også sådan her: "E – serien
    Anlægget indeholder 4 forskellige gener: E(m), giver sort maske, E, sort pigmentering men ingen
    maske. e(br), stribede aftegn i stedet for brune. e, ren rødlig eller brunlig farve. Hvis genet optræder
    i dobbelt dosis ee forårsager det, at sort pigmentering omdannes til brunlig."

Han skriver ikke om genet e forekommer hos schæferen, men hvis den gør, kan det være en forklaring.

• #40   17. sep 2010 *CH* Jeg gir dig ret.. Syntes bare det er underligt når "eksperter" ligefrem påstår på at det kan lade sig gøre i sjældne tilfælde så..
    Når de nu ikke har B genet ??

Gad vide om der kommer en tilbundsgående forklaring..? smiley

• #41   17. sep 2010 Peter det er jo lige det.

For mig at se får de rodet rundt i sagerne - de kalder farverne det samme uden genernes benævelse, og det kan kun give problemer, når man forsøger at forstå, hvad de skriver.
    Derfor betragter jeg også stadig ABR som værende en mere pålidelig kilde.

(det er i øvrigt b, den ikke har ;o) )

• #42   17. sep 2010 Det giver jeg dig helt ret i..
    Og er stadig overbevist om at den brune Schæfer som emnet her omhandler, ikke er ren..

• #43   19. sep 2010 bb = lever/chokolade. Det er det samme gen, men gives forskellige navne efter hvilken race der er tale om. For en chihuahua kalder man den chokolade, og for en pitbull kalder man den lever eller rød (rednose), men det er altså samme gen. Farvevariationerne indenfor lever må skyldes nogle andre gener, men som udgangspunkt gør genet sort pigment til brun/lever.

Ergo er en helt lever/brun/choko hund faktisk en helt sort hund med brun/lever/choko. For schæferens vedkommende kan det sige en hel del om sandsynligheden da både sort og choko/lever/rød/brun er recessive.

Begge farver er ikke noget der bare opstår, det SKAL ligge bagud i anerne.. Og jeg ved ikke nok om schæfere til at sige hvordan det kan hæge sammen.

Man kan godt komme til at blande det sammen med dudley, som er den farve ee (lys gul til rød, som f.eks labrador) hundes næser kan få om vinteren (snow-nose), og visse andre får af ganske enkel pigmentmangel. Men det kalder man pink eller kødfarvet (lever er rødbrunt).

• #44   5. nov 2010 Jeg håber i alle er tilfrdse han er lagt under som blandinger. grunden til jeg har skrevet at han er schæfer er at internat indehaveren selv har haft schæfer i flere år, og har set en ligsom kayser for år tilbage. Desuden vidste han hvor kayser kom fra da han blev indleveret.

men jeg håber i er tilfredse nu. i kunne da i det mindste have spurgt mig.

Kommentér på:
Brun schæfer

Annonce