8. apr 2006 Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Køb af ny race - hvad, hvor & hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Der har efterhånden været en del rigtig gode emner om, at man som hvalpekøber bør gøre et godt forarbejde før opdrætter vælges... Jeg kunne ikke være mere enig :O)
MEN nu sidder jeg så og skal have ny race.. Startede med at kigge opdrætteres hjemmesider, og valgte dem ud, som havde hunde af den type vi godt kan lide, samt en beskrivelse af opdrættet der matcher vores krav... Selvfølgelig er HD og AD status tjekket (dette er hvad der kræves af DKK) og stamtavlen kigget på :O) men hvordan finder jeg ud af om der er andet???
Vi ved jo fx godt, at der findes racer, som har sygdomme/skavanker udover dem der findes som avlsrestriktion ;O)) Ellers er dette selvfølgelig et godt sted at starte :O)
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
I sådan et tilfælde synes jeg ikke at der er noget galt i at man snakker race med opdrætter og spørger til hvad de mener og gør. Det har jeg da gjort og det er så vidt jeg ved aldrig blevet taget ilde op. Der er i det mindste ingen af dem, som har smækket døren i og nægtet at sælge hund til mig.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Vi har bestilt en rottweilerhan, og har selvfølgelig en god dialog med opdrætter :O) Derudover synes jeg det lader til, at Rottweiler klubben gør et godt stykke arbejde...
Men det var mere sådan generelt tænkt - er sikker på at kommende nye hundeejere også kunne bruge den viden
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
DKK stamtavler: Ser man bort fra udstillingsresultater, så har min race Groenendael, f.eks. kun avlsrestriktioner på HD, hvor der ikke må avles på hunde med D og E hofter.
Søger man derimod lidt på danske og engelske søgemaskiner og læser racebeskrivelser og lign., så ser man hurtigt at der kan være problemer med temperamentet og epilepsi og her er det så man skal i dialog med opdrætter, hvis denne da ikke allerede har informeret om hvor han/hun står henne på det punkt.
Køb af ny race - hvad, hvor & hvorfor?