{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

Køb af ny race - hvad, hvor & hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Der har efterhånden været en del rigtig gode emner om, at man som hvalpekøber bør gøre et godt forarbejde før opdrætter vælges... Jeg kunne ikke være mere enig :O)

MEN nu sidder jeg så og skal have ny race.. Startede med at kigge opdrætteres hjemmesider, og valgte dem ud, som havde hunde af den type vi godt kan lide, samt en beskrivelse af opdrættet der matcher vores krav... Selvfølgelig er HD og AD status tjekket (dette er hvad der kræves af DKK) og stamtavlen kigget på :O) men hvordan finder jeg ud af om der er andet???

Vi ved jo fx godt, at der findes racer, som har sygdomme/skavanker udover dem der findes som avlsrestriktion ;O)) Ellers er dette selvfølgelig et godt sted at starte :O)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af ny race - hvad, hvor & hvorfor?
  • #2   17. sep 2010 Jeg går ud fra at I har læst op på racen og ved at der kan være andet end lige HD og AD som man skal være opmærksom på?

I sådan et tilfælde synes jeg ikke at der er noget galt i at man snakker race med opdrætter og spørger til hvad de mener og gør. Det har jeg da gjort og det er så vidt jeg ved aldrig blevet taget ilde op. Der er i det mindste ingen af dem, som har smækket døren i og nægtet at sælge hund til mig. smiley

• #3   17. sep 2010 Jeg har ikke indtryk af at der ligger andet til racen end HD / AD, men min erfaring fortæller mig også, at det ikke er alt der bliver snakket lige højt om..... Ved fx den franske bulldog, hjælper det ikke altid at spørge opdrætterne - der er i hvert fald stor forskel på svaret man for alt efter hvem man spørger...

Vi har bestilt en rottweilerhan, og har selvfølgelig en god dialog med opdrætter :O) Derudover synes jeg det lader til, at Rottweiler klubben gør et godt stykke arbejde...

Men det var mere sådan generelt tænkt - er sikker på at kommende nye hundeejere også kunne bruge den viden smiley

• #4   17. sep 2010 Søgemaskiner, andre ejeres af racen og gode opdrættere er som oftest din ven i dette tilfælde. smiley

DKK stamtavler: Ser man bort fra udstillingsresultater, så har min race Groenendael, f.eks. kun avlsrestriktioner på HD, hvor der ikke må avles på hunde med D og E hofter.

Søger man derimod lidt på danske og engelske søgemaskiner og læser racebeskrivelser og lign., så ser man hurtigt at der kan være problemer med temperamentet og epilepsi og her er det så man skal i dialog med opdrætter, hvis denne da ikke allerede har informeret om hvor han/hun står henne på det punkt.

Kommentér på:
Køb af ny race - hvad, hvor & hvorfor?

Annonce