{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hund med 1 tekstikel
  • #3   27. sep 2010 Man kan faktisk godt operere den ned (har set det gjort ved heste) -men det giver ikke meget mening at gøre det, eftersom hunden uanset hvad, ikke skal bruges i avl, så vil man operere giver det mere mening at fjerne den helt.



  • #4   27. sep 2010 Man skal ikke begynde at massere på den - det er om at lade naturen gå sin gang.

    At operere den ned giver ikke mening - hvis man vælger at operere, så skal den bare fjernes. Så kan man vælge om man vil lade den anden sidde eller bevare den.

    Det er dog ikke nødvendigvis noget man behøver at gøre - en kryptorchid hanhund kan sagtens leve et godt liv selvom stenen bliver hvor den er.


  • #6   27. sep 2010 *ASA* - Du vil ALDRIG blive glemt !:

    Det hedder faktisk begge dele.


  • #7   27. sep 2010 det er en gammel tradition at fjerne testiklerne, hvis en eller begge ikker er kommet ned i pungen - den meget lille forøgelse at risikoen for at det skulle sætte sig til kræft, står slet ikke ¨mål med den risiko der altid er forbundet med en operation - så derfor kkastere de dyrlæger der er opdateret på den sidst nye vide , ikke

  • #8   27. sep 2010 Platugler.. korrekt.. førhen fjernede man dem fordi man troede det øgede risikoen for cancer...
    Men det man skal overveje ved en kryptocid det er at hvis der kommer cancer i, så er det langt sværere at opdage end hvis de er i pungen.

    Desuden ser man at kryptocide hanhunde bliver oversexede, og det kan derfor også være en ide at kastrere.

    Og endeligt, så må de jo ikke bruges i avl, så for at undgå uheld kan man også vælge at gøre det


  • #9   27. sep 2010 Camilla: der tager du så helt fejl - det spurgte jeg nemlig også om og det er ikke svært at opdage. Det skulle man tro, fordi testiklen sidder gemt, men hunden vil udvise feminine træk, hvis der kommer kræft i testiklen, så det skal nok blive opdaget - desuden er det ikke en type kræft, der har tendens til at spræde sig.

    de kryptocide hanne jer kender, er bestemt ikke oversexet - men skulle det ske, så kan man jo vælge at gøre det ved de hanner der faktisk har et problem og ikke bare skære alle over en kam.


  • #10   27. sep 2010 Platugler.. Hvis testiklen sidder oppe i bughulen så har man jo ingen chance for at holde øje med den. Og derved opdage cancer. Det er hvad 3 forskellige dyrlæger har fortalt mig..

    Og min egen dreng blev meget over sexet... Og det er også noget jeg høre om tit - nok også fordi jeg lytter efter det smiley


  • #11   27. sep 2010 Jeg synes nu det er en glimrende ide, at kastrere kryptorchide hanhunde. Om det ikke mindsker risikoen for kræft alligevel, er for mig underordnet, men i det mindste kommer man ikke til at føre generne videre ved et uheld.

    Jeg har haft en kryptorchid hanhund. Han var enormt ''oversexet'' allerede fra han var et halvt år og stressede helt forfærdeligt i alle situationer.


  • #12   27. sep 2010 Også jeg har fået oplyst, at det er meget meget sjældent at testikelkræft ikke opdages, heller ikke selvom hunden er kryptorchid.
    Det sker, men sjældent - og igen hvor risikoen ikke står mål med risikoen i forbindelse med indgrebet.

    Jeg har heller ikke oplevet oversexede kryptorchide hanner. Heller ikke Cassius som var kryptorchid og uopereret.



  • #13   27. sep 2010 Danielle, Enzo lagde nemlig også ud allerede som ½ årig.. og det blev kun værre.. Indtil kuglerne røg.. Så fandt han ro..

  • #14   27. sep 2010 At kastrere fordi man vil undgå hvalpe synes jeg i den grad er at skyde over målet.

    Som med intakte hanhunde kan man jo bare holde den væk fra tæver i løb. Det bliver ikke sværere af, at hunden er kryptorchid.


  • #15   27. sep 2010 At hanhunde bliver oversexede når de er et halvt år er helt naturligt og forekommer ofte også ved helt normale forhold.

    Alle hanhunde får nogle perioder hvor de er mere under indflydelse af testosteron end andre - dette er en naturlig del af kønsmodningen. Det aftager og jævnes ud - kommer igen et par gange hvorefter det normaliseres.
    Om en hund er oversexet kan man først vide når den er voksen.


  • #16   27. sep 2010 CH nu var Enzo oversexet fra han var ½ år til han var 3...... Både dyrlæge og vores træner, samt op til flere opdrættere vi kender, anbefalede at tage kuglerne... Så det var altså ikke bare alm han hunde kådhed... han var virkelig slemt plaget af det. Meget stresset

  • #17   27. sep 2010 Camilla - det er noget andet end det, du skrev ;o)

    Hvis hunden ikke fungerer med sine sten - om den er kryptorchid eller ej - så skal de naturligvis væk.

    Men det betyder ikke, at det er kryptorchismen der har gjort udslaget - hunde med en for stor produktion af testosteron med deraf følgende adfærdsproblemer eller problemadfærd forekommer også hos hunde med to sten i pungen ;o)

    Så vidt jeg husker er der ikke noget der indikerer at det forekommer oftere hos kryptorchide.


  • #18   27. sep 2010 Så oversexet min hanhund var, så var det ikke ''bare'' at holde ham fra hunhundene, selvom det klart ville være at foretrække i de fleste andre situationer..
    Han var bogstaveligt talt på vej ud af vinduerne, bare de stod på klem, allerede som 6 måneder gammel. Han var i stand til at forcerede 2,5 meter høje hegn, i sit forsøg på at opstøve tæverne, og det fortsatte ind i hans voksenliv.

    Det er ikke noget jeg ville tage chancer med.

    Jeg skal ikke kunne sige, om det er kryptorkismen der har udløst det. Det er blot hvad jeg har læst og personligt har fået at vide af to uafhængige dyrlæger, men der er jo delte meninger om det meste, og man kan næsten altid finde fagfolk i begge grøfter. smiley


  • #19   27. sep 2010 Nej det er da ikke anderledes end det jeg skrev... Jeg skrev han lagde ud som ½ årig.. og blev ved til kuglerne røg... Jeg skrev bare ikke hvornår de røg...
    Det var din egen fortolkning smiley



  • #20   27. sep 2010 Danielle, dit udgangspunkt er en hund, hvor der er problemer - hos langt den største del af kryptochide hanner opstår der ingen problemer, og derfor er de ikke sværere at holde fra tæver end andre.

    HAR hunden problemer - så af med dem. Har hunden ikke, hvorfor skulle man så skære i den?

    Camilla - jo, hvis det er en fortolkning ikke at gætte sig til den fulde historie, men kun forholde sig til det der bliver skrevet - så har jeg fortolket dit indlæg.


  • #21   27. sep 2010 CH ej men bare fordi jeg ikke skrev at de røg som 3 år er jo ikke = at de røg da han var ½ år........

  • #22   27. sep 2010 Camila: så tager sidde dyrlæger fejl og har ikke fulgt med - det er ikke ved at kigge på testiklen at du opdager det .... det kan man i sagens natur ikke .... MEN den form for kræft som sidder i testiklerne, det vil give hunden feminine træk og det er DEM du opdager og dermed at der er noget alt ... så der er altså ikke pga risiko for kræft at man skal kastere

  • #23   27. sep 2010 kan kun sige at jeg er enig med CH - hvorfor skære i en hund, der ingen problemer har ???

  • #24   27. sep 2010 *CH* !

    Jamen nu kan jeg heller ikke tale ud fra en stor gruppe af kryptorkide hunde, men kun tale ud fra min egen erfaring, og hvad jeg derefter fik at vide af min kære dyrlæge. smiley

    Og nu mener jeg heller ikke. at jeg på noget tidspunkt har sagt, at man skal skære i en hund som intet fejler. Hvis det er blevet forstået sådan, så har det været mig der har formuleret mig dårligt.

    Jeg mener det er en glimrende ide at kastrere, hvis hunden får problemer med sit testosteron niveau, i og med det i en sådan situation kan være noget nær umuligt at holde en hanhund inde - og jeg vil personligt hellere være på den sikre side, end jeg ved et uheld vil give nogle uheldige gener videre til en flok hvalpe.


  • #25   27. sep 2010 Altså -Reiki var dælme osse en pestilens da han var yngre, når der var tæver i området. Var der en løbsk tæve på pladsen, kunne man næsten ligeså godt give op på forhånd. Og en løbsk tæve i nabolaget, så var man sikret en ødelagt gåtur.
    -det er vidst meget normalt for unge intakte hanhunde.

    Nu er han næsten 3½ år, og heldigvis er der da kommet styr på hormonerne. Bevarres han reagerer da stadig på en løbsk tæve, men i dag sætter han sig trods alt ikke ned og hyler, eller kammer fuldstændigt over bare ved muligheden for at komme ud af døren:o)



  • #26   27. sep 2010 Hov -han er self ikke krytorchid. Pointen var at "normale" hanhunde altså sse kan blive noget fortyrrede i hovederne i perioder;o)

    Og det med at forcere 2 m høje hegn o.l. er hørt før -bare tag et kig i trådene herinde.

    Så det behøver ikke have noget som helst med den manglende sten at gøre. Men er self belastende alligevel. Og giver hanhunden problemer (uanset om den har en eler to sten) så er kastration da værd at overveje


  • #27   27. sep 2010 Michelle

    Det er også derfor jeg siger, at jeg ikke skal kunne sige, om det har været kryptorkismen der har givet udslaget. Jeg ved nemlig godt, at der er andre hunde der bliver ligeså slemme. smiley

    Jeg fortæller blot hvad min dyrlæge konkluderede.


Kommentér på:
hund med 1 tekstikel

Annonce