{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.178 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang pit bull.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt forvirret over det med de pit bulls der, da de jo er blevet ulovlige og folk snakker om at de skal have mundkurv på hvis man har en.. men må man egentlig kun have dem hvis man havde dem før loven blev lavet eller må man godt anskaffe en hvis man følger lovgivningen??

(det skal lige siges at jeg ikke selv har en men bare er nysgerrig efter at vide hvordan tingene hænger sammen )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål ang pit bull..
  • #1   1. okt 2010 nej for pitten har været ulovlig i mange år

  • #2   1. okt 2010 Altså hvis man har en lovlig pittbull i danmark skal den godt nok være gammel smiley ;)

  • #3   1. okt 2010 den har så været forbudt siden 1991 så dem der hade den før den her nye lov trådte i kraf hade dem jo så på ulovlig vis og da man ikke nu må anskaffe sig nogle af de 13 racer som er forbudt efter den nye lov, ja så må svaret vel være du må ikke anskaffe dig en pitbull i dk lige meget om den er født før eller efter det her nye forbud...

  • #4   1. okt 2010 nå okay så blev jeg da også lidt klogere idag.. var ikk klar over at den har været ulovlig i så mange år... er bare blevet forvirret over alle de forskellige ting folk har skrevet omkring det...

    har nu ikk tænkt mig at anskaffe en er bare nysgerrig da jeg somsagt er blevet forvirret over alle de forskellige ting...

    hva er det så for noget med at hundene skal have mundkurv på??


  • #5   1. okt 2010 Det er de 13 racer der blev gjordt ulovlige for lidt tid siden -

    Kan være nogle har et hurtigt link - Ellers søg på google smiley


  • #6   1. okt 2010 Ja, som de andre her skriver er pitbullen og Tosaen/r blevet forbudt længere tilbage. Hvilket også fra før de nye lovændringer gav politiet beføjelser til at beslaglægge hunden, viste den sig at være af en af gældende racer.

    Hunde + blandinger af de 13 nævnte hunderacer skal ifl. justitsministeriet aflives hvis de enten er født eller vidergivet/solgt fra den 17. marts 2010

    Og ellers skal nævnte racer samt blandinger fra før d. 17. marts bære mundkurv og max have 2 meter lang snor på, samt holdes kropstæt i bybeboelige områder.

    Der bliver ikke skildret mellem tæver der var drægtige fra før denne dato - heller.

    - Som om disse hunde og ejere ikke har brug for at leve som størstedelen af hundeejerne i Danmark.
    Dybt diskriminerende at behandle mennesker og dyr på denne måde!


  • #7   1. okt 2010 De nye hundelovsændringer pr. 1.juli 2010 med tilbagevirkende kraft pr. 17. marts 2010
    Den nye Hundelov:
    http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20091/lovforslag/l163/20091_l163_efter_2behandling.pdf

    Yderligere info:
    Bull Image Gruppen – DTK Dansk Terrier Klub
    http://www.bull-image-gruppen.dk/?gclid=CJGcqYLPu6ICFQkUzAodXH8B5g

    Alpha adfærdscenter:
    http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/REU/Bilag/350/648048.PDF


  • #8   2. okt 2010 så hvis jeg har forstået det rigtigt så gælder reglen om mundkurv og 2 meter snor kun 11 af racerne hvis man har haft dem fra før d 17 marts?!

    men så forstår jeg ikke at hvis man har oprettet en virksomhed med fx. amstaff før den dato at den så gælder til 2015 hvis man alligevel ikke må have dem??


  • #9   2. okt 2010 qnq: det eneste valg opdrættere har er at sælge alle hvalpe til udlandet.

  • #10   2. okt 2010 nå okay nu jeg helt med tak for hjælpen smiley



  • #11   3. okt 2010 Ja de 11 racer (13 hvis man medsikrer eventuelle Tosaer og Pittbulls) er underlagt mundkurv og snor hver gang de går udenfor døren, og må desuden heller ej vidergives/sælges eller få hvalpe.

    Godkendte Avls-Opdrættere m.m. er blevet "fredet" deres avlsprogrammer frem til 2015, mhp. at de får tid til at etablere forretningen udenfor Dk's grænser, samt mulighed for at afsætte hundene...
    De må dog som sagtv ikke sælge hunde i Dk.

    (Frustrerende, ugennemtænkt og uretfærdig lov)


  • #12   3. okt 2010 så har man dem fra før dato kan man vælge at beholde dem eller få dem aflivet... tror nu bar ikk at der findes flere pitbulls/tosaer tilbage fra 1990 +
    i så fald ska de da været meget gamle og vil da ikk tror at de kan det eller hvad??

    syntes det er en underlig lov at de ka få lov til at have avl/opdræt her i DK når de alligevel kun må sælge til ud landet...


  • #13   4. okt 2010 Det er jo store etablerede avlere - og tænk sig et ramaskrig, hvis politikerne også udover den tilbagevirkende kraft lige medskrev at samtlige hvalpe hos de godkendte avlere skulle aflives -

    Men jo, der findes mange pittbulls og tosaer i Danmark, de er bare enten ikke registrerede, eller også er de registrede under en blanding eller som en helt anden race....

    Det vidner bare om, ligesom mange andre lande har erfaret, at dette ikke er vejen frem til at disse hunde ikke udgør en risiko - ved at havne i dårlige hænder.

    Tværtimod tvinger de flere hundeejere ud i kriminalitet, nemlig ved eks. ikke at registrere, ansvarsforsikrer m.m.

    - Problemet er ikke hundene, men de forkerte ejere.


  • #14   5. okt 2010 nå på den måde...

    det ka jeg godt lidt fornemme på snakken der går her inde på hg...

    der er jeg enig jeg ser ikke hundene som et problem men de mennesker der ejer dem som der ikke kan finde ud af at tage sig ordentligt af dem...


  • #15   5. okt 2010 Ja det er ofte noget der bliver talt meget om.

    Og med god grund. Da det splitter vandene mellem dem der tror på de myter der er blevet plantet om disse hunde, og så dem der oplever straffen for noget andre er skyld i.

    Jeg, inkl. mange andre håber da også at flere kommer på banen og fortæller hvordan landet ligger, og at loven omstødes - og helst hurtigst muligt...

    Det afhænger nok meget at så mange som muligt melder ud,
    hvad der er galt med denne hundelov, og hvorfor?
    Og at den rammer de forkerte mennesker, og rammer uskyldige hunde også.
    - Så disse hunde kan blive afmystificerede, og at daglige hate-crimes mod disse hunde og deres ejere standses.


  • #16   5. okt 2010 ja man burde lave en eller andet form for noget underskrift indsamling for at få tingene ændret..

    syntes ikke det er fair over for folk der kan styre deres hunde at loven er skruet sådan sammen...

    indrømmet jeg kan godt li de hunde og mener ikke det er dem det er galt med men de hunde ejere der ikke ved hvordan man passer dem..
    hvilket jeg iøvrigt ikke selv har efter som jeg ikke selv har hund...
    men har dog stadig en mening omkring det da jeg prøver at følge med i tingene
    og få så meget viden omkring de ting til den dag jeg selv ska ha en så jeg er mit ansvar bevist selvom det dog ikk er sådan en jeg ska ha da de jo er ulovlige...


  • #17   5. okt 2010 Ja. Demonstrationerne har desværre ikke hjulpet så meget -
    det mener jeg blandt andet også hører sammen med, at de knap nok ikke fik nogen medieopmærksomhed, på trods af at at flere hunderelaterede organisationer og mennesker meldte disse på forhånd.

    Og ellers så har flere organisationer længe forsøgt at blive hørt, men regeringen gav dem desværre ikke stor mulighed for at lade dem blive hørt eller for dem at fremlægge deres beviser og dokumenter.

    Det gælder både fra bulldog-avlernes side, BIG Dansk terrierklubbens side, DKK - Dansk Kennel Klub, Alpha - Dansk adfærdscenter (der bl.a. træner politi og servicehunde) og flere dyrelæger, der fremlagde statistikker og flere dokumenter ang hunde og også disse udvalgte racer.

    Blandt andet har flere lande trukket deres hundelovsændringer tilbage, efter flere konklusioner der beviste at de ikke havde den ønskede effekt, og at der stadigvæk var hunde der angreb.

    Disse kilder deler desuden også samme synspunkt, viden og erfaring omkring, at man ikke kan spore skylden til hundene, men til ejerne -
    og var/er derfor så meget imod en lov på denne måde,
    der ikke nok med, at den allerede fra start er dømt ude, men samtidigt rammer en masse mennesker der ikke fortjener at blive betragtet og straffet på den måde.

    Jeg ved der er flere der kæmper denne sag endnu, både privat og organiseret, og BIG - og ALPHA er særligt nogen der er brug for.

    Men uanset hvad, er der nok en hel del 'fodarbejde' endnu, eftersom at hundelovs-ændringerne blev bygget på mundsladder og mytedannelse - og dermed også skal bekæmpes på det plan -
    og det kræver at flere folk sætter sig ind i hvad det handler om, og formidler budskabet videre...

    Men ellers så mener jeg også, det er det helt rette du gør nu, med at unersøge en masse ting ang. hunde, og sikkert også racer tænker jeg mig.

    Hvis alle hundeejere gjorde dette, ville vi sikkert opleve langt færre voldsomme hundeepisoder - da vi dels ville have flere hunde der fik det miljø og den opmærksomhed de trives med, og rammerne for hundeholdet ville også være bedre gennemtænkt.

    Og med det sagt - så lige pointere at antallet af hundebid i Danmark
    har været stødt faldende de sidste ca. 20 års tid.

    Og at alle hunde kan bide, og bider, hvis de ikke holdes på en ansvarlig og fornuftig måde.

    Og man kan sagtens finde artikler om dette - hvis man leder i andre aviser end B.T og ekstra bladet vel og mærke.


  • #18   5. okt 2010 tror desværre ikke at det bliver nemt nej når nu der er prøvet så meget allerede men håber virkelig at det en dag vil lykkes at få det egentlige budskab frem omkring de racer og få dem omtalt bl.a. i medierne på en mere positiv måde...

    jeg mener jo og har altid ment at skylden må ligge hos de ejere der ikke har læst på lektierne da hunde jo ikke fødes aggresive..
    og så det jo egentlig ligegyldig hvilken race det er så vil den vel være farlig i de forkerte hænder...

    jeg prøver at finde ud af alt det jeg ka komme til også race for at finde ud af hva der passer til mig...
    og jeg tror ikke der ville være nær så meget besvær med hunde og deres ejere hvis de prøvede at finde ud af hva der passer til dem og hvordan de ska håndteres/opdrages...

    det tror jeg, jeg vil prøve at kigge lidt efter og se hva der bliver skrevet omkring de ting og hvordan holdningerne er...


  • #19   5. okt 2010 Ja, det siges jo at tage min. 10 gange tid og styrke at få omskabt noget, som det er at skabe det i første omgang - så det er desværre en sej kamp der skal kæmpes.

    Men er nu overbevist om at den er mulig, når først kortene er blevet lagt på bordet - for så kan man ikke længere være i tvivl om at ansvaret ikke kan plantes hos en hund, men derimod på den enkelte ejer.

    Jeg ønsker dig al held og lykke med din søgen efter hunden -
    og hvis ikke du allerede har været der, kan jeg også anbefale at gå ind og læse om de forskellige hunderacer/typer via. Dansk Kennel Klub til at starte med, der kan man i første omgang også få lidt orientering om de forskellige grupper hunde bliver lagt i.
    Man kan dog ikke finde alle racer derinde, da der kun speciffikt skrives om FCi godkendte racer, som kun er en brøkdel af de racer der findes, men man kan måske spores i retning af hvorvidt hunden skal være aktiv brugshund, jagthund, terrier eller selskabshund smiley
    Derefter kan man søge materiale om de forskellige hundes kategorier og finde racer indenfor disse.
    Pøj med det.


  • #20   6. okt 2010 ja det tror jeg gerne at det er men på et tidspunkt ska det nok lykkes at få det igennem så folk forstår hvordan tingene hænger sammen...
    tror jeg

    har været der inde flere gange og kigge på nogle af de forskellige racer..
    hvor henne af ka man finde de racer der ikke er der inde??

    mange tak smiley


  • #21   7. okt 2010 Hvis du godt kunne tænke dig at kigge på flere racer, end dem der umiddelbart er ligetil at finde via. eksempelvis DKK's hjemmeside om racestandarder,
    så ville det smarteste nok være simpelthen enten at google eller søger efter bøger, der omhandler speciffikke avlslinier.
    Dette kan være sig om det er selskabsracer man interessere sig i, så at udforske hele det univers der er der, eller om det er bulldogs eller terrier-racer, kan man også læse sig frem til meget indenfor disse osv..

    Ellers ved jeg også at man kan prøve at gå på hundeudstillinger, der kan man få en del oplysning om racer og også se mange forskellige slags hunde -
    og tilsidst er der så også hele spørgsmålet om, hvorvidt det skal være en ren racehund, eller en blanding - fra evt. internater eller adoptioner.

    Der findes mange gode sunde og raske hunde - som pt. står og mangler et godt hjem, med en ejer der ønsker dem.

    Og det er nok heller ikke helt skudt ved siden af, når man siger, at mange blaningshunde ofte har et godt sind og godt helbred.

    Det er ihvertfald også altid en vigtig ting at undersøge og overveje, en hunds historie - hvilke avlshunde er brugt, og avlsliniens sygdomsstandarder m.m.
    stort set alle rene racehunde døjer med en risiko for en eller anden arvelig medfødt skavank, så det er også vigtigt at kigge på tegn efter disse, hvis man kigger på rene racehunde - og selvfølgelig altid regne på at man har økonomien, tiden m.m. til at tage vare på hunden og opfylde dens behov smiley



Kommentér på:
spørgsmål ang pit bull..

Annonce