{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.527 visninger | Oprettet:

Tørkost - råfodring - tørkost {{forumTopicSubject}}

Kaoz ko er en dejlig dreng, lydig og moars lille engel - men han er KRÆSEN !

Vi har før været igennem den store verden af tørkost, intet behagede herren - prøvede råfodring og det gik bedst; ja næsten helt perfekt, hunden spiste de fleste dage og jeg var glad =D

Vi nåede at råfodre 1½ år og oplevede alle de goder der kan medføre hvis hunden fungerer på sit foder.

* Ingen savl
* Ingen dårlig ånde
* Ingen tarmgas andet end efter indmad
* Sukkere muskulatur

Desværre kunne koens tænder ikke holde til det; hans tyggeflader bagest i munden blev slidte og brune - tilbage på tørkost med os.

Han er jo ikke bare kræsen med tørkost, også det rå blev ofte spyttet ud og efterladt hvis det ikke lige var af en konsistens som køteren gad at have med at gøre - så hakket råt var heller ingen mulighed desværre..

Jeg valgte bare at give dyret "noget lækkert" på tørkosten, og det ryger såmen også ned hver dag - til tider får han stadig råt som snack, men ikke noget fast..

Jeg har så fodret med tørt i et års tid nu.. Og savlen og den lettere dårlige ånde er ved at vende tilbage..

Jeg har nu indkøbt Marcus Mühle i håb om, at et "råfodrinngs-sammensat" tørkost måske vil give ham de samme goder som selve råfodringen gjorde..

Jeg har kun fodret med det (sammen med hans gamle tørkost) i 4 dage, men indtil videre er jeg faktisk fint tilfreds med fodret..

Min hund er stor, 40 kg og med en stor mund. De fleste tørpiller er små nok til at han bare kan inhalere dem, og får jo ikke brugt tænderne..

MM er STORE! Hunden skal tygge på maden (eller blive kvalt jo), og utroligt nok synes Kaoz ikke det er herreklamt, selv uden "noget lækkert" på =)

Har nogen af jer erfaringer med et foder der tilnærmelsesvist giver de samme goder som råt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørkost - råfodring - tørkost
  • #1   11. okt 2010 Jeg ved ikke om der findes smagsprøve.. Købe 15kg og delte med en veninde, det var så vores smagsprøver *GG*

    Min venindes hund er også kræsen, hun ville ikke engang snuse til det - så tro ikke det er et vidunder middel..

    Jeg kan lige tage et foto af hans gamle tørpiller, MM og en 10-krone (str.-forhold) =)

    Bare hvis i er nysgerrige =)


  • #2   11. okt 2010 Jeg leder efter det samme som dig.

    Dog at lidt andre grunde - Har en hund med lavt immunforsvar - Og nu skal vi altså have hende på banen, så hun kan få vokset sig stor og stærk :o) Sørger noget der er så naturligt som muligt

    Jeg har overvejet følgende mærker:

    Ziwipeak - Synes dog det er MEGET dyrt.

    Har prøvet :

    Orijen RED - Alt for kødholdigt, blød afføring og dårlig mave.

    Hills Nature Best - God afføring og fin optagelse, hunden små spiser kun på dette foder.

    Golden Eagl - Helt forfærdeligt, hun begyndte at klå sig og meget andet.

    Vetcur - Forfærdligt foder ( dog ikke prøvet på denne tæve, men 2 af mine andre hunde ) De fældede, lugtede, sked ALDRIG, og gad ikke æde foderet, var meget sultne når de en sjælden gang åd det....


  • #3   11. okt 2010 (link fjernet)

    Ja det blev jo fantastisk skarpt, men i kan vel nok se det alligevel ; )

    Jeg er spændt på om koen er en af de hunde der fungerer på MM, eller en af dem der kaster op.. Det er der nemlig dog nogle hunde der gør..


  • #4   11. okt 2010 Kaster op....?

    Er det koldpresset?


  • #5   11. okt 2010 http://www.zooplus.de/shop/hunde/hundefutter_trockenfutter/markus_muehle

    112 for 5 kg
    260 for 15 kg

    Vi købte det i tyskland, der er det altså noget billigere end i DK..

    (det er ikke reklame, jeg får intet ud af andre bruger zooplus)


  • #6   11. okt 2010 Ja det er koldpresset.. Og han har udviklet det til dine ulve, bruger det så også til sine hunde (Markus Mühle altså)

  • #7   11. okt 2010 Jeg bruger vetcur gourmix og som Christina også har oplevet så var der en indkøringsperiode hvor kroppen vænner sig til foderet og "renser ud". Dette er ganske naturligt, for cæsars vedkommende varede det 7 uger. Kløe, lugt, ekstrem fælden, tarmgas, rødmen og en rigtig ulækker stank af gammel sur hanhund. Men nu fungerer han optimalt på det og æder det han skal samt har afføring 1 gang om dagen. Han kan nu også tåle alle rester samt rå ben, oksehaler og andet råt snask uden at kaste op af det som han godt kunne komme til før.

  • #8   11. okt 2010 Har hørt før at nogen hunde kaster op på det koldpresset...

    Har kørt min Nemo på Real Nature - som også er koldpresset.

    Ekspedienten i MaxiZoo prøvede at bilde mig ind at det mest var Muskehunde der kastede op. Men det har så tilsyndeladende et eller andet at skulle have sagt om det er koldpresset eller ej....


  • #9   11. okt 2010 Indhold:
    Kød fra Kalkun & Kylling, Bruneris, fuldkornmajs, Hjortevom(mel),Pulveriseret knogleben fra
    hjortevildt, Rodfrugter, Fisk, risspirer, majsspirer, jordskokmel, ægblommer, lakseolie,
    speciel-algeblanding, spormineraler, vitaminer,
    blandede vegetabilske olier, linoliefrø, solsikkeolie, rapsolie og Omega-3
    og 6-fedtsyrer i korrekt sammensætning.

    Det er hvad der er i.. Har læst mig frem til, at MM har haft dyrlæger ind over for at finde ud af hvad hunde behøver, hvor meget osv..

    Jeg aner ikke om Kaoz vil kunne trives på det, men det ser for mig ud til at være et godt hundefoder =)

    Gennemsnitsanalyse:
    Raw protein---25,0%
    Raw fat-------10,5%
    Raw fiber----- 3,3%
    Raw ash--------7,0%
    Calcium--------1,3%
    Phosphate------1,0%
    Natrium-------0,39%
    Magnesium-----0,18%
    Kalium--------0,69%

    Rå-proteininholdet er ret højt.. nogen der ved om det er for højt?


  • #10   11. okt 2010 Vivi - Vi får se om koen min renser ud.. Det gjorde han ikke på råt, så jeg regner ikke med det faktisk..

    Christina - Hvad har koldpresset at sige? Er det måden det opløses på?

    Men i hvert fald har kaoz ikke kastet op endnu, så vi ser hvordan det spænder af =)


  • #11   11. okt 2010 Theresa - de tager i hvert fald Visa =)

    Og det koster 50 kr i fragt uanset hvor meget du bestiller.. Og det tager et par dage eller 3 =)

    Jeg bestiller meget fra zooplus, har altid været tilfreds med deres varer og priser =)

    De har jo også kiks og kødben og snacks.. Og alt muligt andet =)


  • #12   11. okt 2010 Hov og hvis jeg skulle skifte foder ville jeg vælge olivers igen da det er det som den kofarvede har fungeret bedst på næst efter gourmix.

  • #13   11. okt 2010 Vi har også prøvet Olivers, men ikke om dyret gad at beskæftige sig med det.. Jeg var ellers fint tilfreds med fodret ; )

  • #14   11. okt 2010 Stupid cows ;D

  • #15   11. okt 2010 Nina - Ja du må ikke spørge mig hvorfor og hvordan det påvirke dem. Men det går det jo så åbenbart, troede det var et dårlig salgstrick :o)

    Vivi - Jeg har IKKE haft de problemer med VETCUR i indkørings perioden, men efter 6 måneder - Det bør hundene var "udrenset" de har jo altid fået naturligt og godt foder....


  • #16   11. okt 2010 Foderjunglen er besværlig !

    Andre med erfaringer er også velkomne til at skrive deres inputs, det er ikke en MM-tråd, det er bare tilfældigvis det jeg lige har valgt at prøve =)


  • #17   11. okt 2010 Vi synes MM er det eneste der fungerer smiley
    Tror det med størrelsen på pillerne varierer meget, den første pose vi fik var virkelig fyldt med kæmpepiller men i den vi havde sidst var de meget små..
    Kan han ikke bare blive på MM hvis det fungerer?


  • #18   11. okt 2010 Katrine - Jo hvis han vil æde det, fungerer på det så fortsætter vi jo bare =)

    Det er mere for at høre andres erfaringer såmen =)


  • #19   11. okt 2010 Jeg synes personligt arion er et godt tørfoder:
    Sammensætning af Arion Lam & Ris
    14% fedt
    8,0% aske
    2,0% fibre
    9,0% fugtighed
    41% kulhydrater
    26% protein
    Ingredienser: Lam 30% - ris 27,5% - majs - roemasse - olie og fedt - mineraler og vitaminer - lectin - æg og æggeprodukter - F.O.S. - yucca ekstrakt - Ikke tilsat farvestoffer.

    En af de ting som jeg vægter højest ved tørfoder er at det har kød på første pladsen uden at indholdet er alt for højt, da det giver for højt et protein niveauet, som er med til at give blød afføring.
    Og der må gerne være høj smagelighed.


  • #20   11. okt 2010 Betina - Det prøvede jeg også, og Kaoz var på ingen måde interesseret.. Syntes også pillerne er meget små.. Måske fordi de er runde..

  • #21   11. okt 2010 Jeg må lige omformulere..

    JEG syntes Arion var fint, dog med små piller.. Sammensætningen af ingredienserne syntes jeg godt om.. Men Kaoz kunne ikke fordrage det overhovedet..

    Der var ikke engang "nyt-foder-spænding" =/

    Så intet ondt om fodret, Kaoz ville bare ikke røre det..


  • #22   11. okt 2010 Vi har prøvet MM, men det var slet ikke noget for vores hund. Hun kunne ikke holde det i sig, på grund af det koldpressede. (hemingway prøvede det også, inden han døde, og han kunne bestemt heller ikke tåle det. De første to uger gik det fint, men så begyndte det at ryge op hver gang)
    Vi gav det videre til min far. Hans tæve kunne heller ikke tåle det.

    WolfsBlut er det vi ultimativt har haft de bedste erfaringer med. Afføring 1-2 gange om dagen - med en god fast konsistens og halveret i mængde, i forhold til andet foder,

    Ingen savl (men det er nu heller ikke noget der er tendens til i forvejen) ingen dårlig ånde, og ingen prutter.

    Størrelsen synes vi også er fin, og hun tygger maden, men det er jo individuel fra hund til hund.

    Vi prøvede også Acana. Det var udmærket, men der kom stadig prutter og afføringen var kun 90% optimal,


  • #23   11. okt 2010 Nina:
    Det var ærgerligt.
    Ellers et kanon godt foder smiley


  • #24   11. okt 2010 Cassius var på MM en overgang - og vi var SÅ glade for det. Han fik det, krydret med lidt oksefedtpulver da MM er meget fedtfattigt og lillemanden skulle have lidt energi at bruge af...

    Men men... efter omtrent 1½ sæk, hvor hunden trivedes, havde superpels, god energi og alt det helt rigtige, fik han en mavetur med diarre og opkast.
    Han holdt op med at spise... Han fik skånekost en periode, men da han skulle tilbage på MM, ville han ikke længere have det. Og vi taler altså om en hund, der ellers var villig til at spise alt, bare det var organisk... What the heck, også nogengange uorganisk...

    Så det var SÅ godt... men desværre også skidt...
    Så gik vi over på Olivers Selected fish og det fungerede han også super på.


  • #25   11. okt 2010 Jeg venter og ser om han begynder at kaste op.. Han er i hvert fald god til at ligge roligt og fordøje når han har spist - ved ikke om det har noget at sige..

    Jeg vender stærkt tilbage efter råd hvis nu han ikke skulle fungere på det.. Jeg er i og for sig ikke utilfreds med nutra nuggets, men jeg kan se savlen er på retur (de lange hvide slimere som boxere laver mmmnn) og ånden er ikke skide frisk længere =/


  • #26   11. okt 2010 Ved koldpresset tørfoder bliver foderet ikke varmet op på højere end ca. 80- 90 grader under produktionen, mens almindeligt tørfoder bliver varmet op på over 100 grader, hvorved de naturlige næringsstoffer ødelægges. I koldpresset foder er vitaminerne meget mere naturlige end ved almindeligt tørfoder.

  • #27   11. okt 2010 CK - Hvilket naturligvis er ønskeligt, men jo ikke så meget hvis hunden kaster op af det =)

    Jeg tror sgu jeg prøver - hvis han altså begynder at kaste op - at give det en tur i microovnen og varme det *GG*
    Så lader jeg det køle og ser om han stadig kaster op smiley


  • #28   11. okt 2010 Nina
    Ja hvis hunden kaster det op, så nytter princippet i fremstillingen desværre ikke smiley Men hvis du skulle opleve det, så findes der også andet tørfoder som er koldpresset (f.eks. Luposan (fås også ved zooplus) eller Real Nature (fås i Maxizoo) Måske ville det være alternativer, som hunden kan lide og tåle.


  • #29   11. okt 2010 Det med opkast, der var hypotesen, at det MM har tendens til at give overproduktion af mavesyre, og det så er DET, der bliver kastet op ;o)

    Nogle har meldt om tilfælde af mavesår i samme forbindelse, men hverken det eller opkast har vi nogen erfaringer med - ud over som det beskrevne ovenfor.


  • #30   11. okt 2010 Jeg ville egentlig gerne høre fra de der har fodret med råt også.. for før man har det kan man ikke sige om det fungerede for ens hund jo =)

    Kaoz´ lugt og savlmængde forbedrede sig på råt.. før råt tænkte jeg ikke over hans savlen og fisen.. han er jo boxer (-blanding) =)


  • #31   11. okt 2010 Nå men nu hvor du sætte mine tanker igang, så har jeg lige brugt et par timer på at undersøge.

    Og mit valg falder på....... (trommevirvel)

    Ziwipeak i en kombination af frisk frugt og grønt + tilskud

    tilskud ( B vitamin, Fiskeolie kapsler, bio active dog ) muligvis lidt vitalanamin har jeg ikke besluttet endnu ;o)

    Byder gerne ind hvis i synes jeg er helt galt i byen ;o)


  • #32   11. okt 2010 Jeg har kun hørt godt om Ziwipeak, men det koster også derefter. Min hund er også MEGET kræsen, han kigger bare i skålen og kigger op på én og så kan man bare se at han tænker; "You gotta be kidding me" *G*

    Jeg har kørt på Arioen. Den ædle herre fandt det spændene de første par dage og nu gider han ikke at røre det, så prøvede Ekunuba, Wild's best med Laks, det gad han knap nok at snuse til.

    Så nu har jeg fået anbefalet Wolfblut, så det har jeg bestilt. Måske det var noget for dig også? :O) Derudover lyder dette MM rigtig godt, det ser ikke ud som om at der er alt muligt 'l*rt' i :O)


  • #34   12. okt 2010 glæder mig til at høre hvordan koen reagere på det fremover... lige nu køre hundene på arion og er fuldt tilfreds med det... botset fra lennox, der har fin afføring på den første pølle, men derefter kommer der vand....

  • #35   12. okt 2010 Nu har jeg ikke læst hele tråden, kun skimmet det..

    Basse fik MM og trivedes rigtig godt på det. Eneste problem var det lave fedtindhold..

    Jeg kunne fodre hende med det, og kort efter bruge det som godbidde rpå gåturen. Hun var helt vild med det..

    Men efter ca 1½ pose gad hun ikke æde mere af det. Hun lod det ligge i skålen, og kom jeg lækre ting på slikkede hun blot foderpillerne rene..

    Jeg fodrer nu med Gourmix og har gjort det siden juli ca.. Basse er HELT vild med det og spiser det tørt uden noget på.
    Hun får en del over anbefalet daglig mængde, og er ENDELIG kommet op i vægt. Og holder den vægt.
    Hun ser flot ud, har pæn afføring, trives på det og fungerer generelt virkelig godt på det foder.
    Der har ingen udrensningsperiode været, men det oplevede jeg heller ikke på hverken MM, Barf eller andre produkter.
    Hun får stadig råt ca. en gang om ugen, og der er ingen problemer i at hun veksler mellem de ting..

    Og de af mine veninders hunde der har prøvet Gourmix er helt vilde med det..

    Nina,
    har du overvejet at veksle?
    Der er jo flere fodermærker som benytter sig af bark-lignende principper, og du kunne jo køre noget rotation på det, således at han får en variant i 14-21 dage og så en ny osv, så det varieres lidt af og til. Tænker mht. hans kræsenhed.. Hvis ikke han hart sart mave burde det vel snildt kunne lade sig gøre?


  • #36   12. okt 2010 Patricia - Prøv evt at give ham VitalAnimin på. Det er et askebasseret tilskud til ledne, men asken er også rigtig god til at stabilisere mavsen =)

    Anja - Tjaaa.. Kaoz lever jo 2 mdr på 15kg foder, og jeg bliver "nødt" til at købe de store sække, ellers bliver det for dyrt (efter min mening), så det er jo lidt bøvlet at have 3-4 gange 15kg stående (pladsmangel også), uden det bliver for gammelt.. =/


Kommentér på:
Tørkost - råfodring - tørkost

Annonce