{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
655 visninger | Oprettet:

Hvorfor går legen over gevind? {{forumTopicSubject}}

Jeg prøver lige at spørge her også, da gruppen jeg lagde den i ikke helt er stået op endnu og så håber jeg ikke, jeg bliver anholdt for at skrive det samme to gange smiley

Endelig er jeg blevet én af Os med flere hunde, da vi for nogle uger siden fik en skøn lille Powder Puff hvalp; Polly smiley

I starten var Disen, vores "gamle" hund, mildt sagt forbeholden, men nu går det rigtig fint og de leger, tumler og spurter rundt sammen, MEN, for der er jo et men, som er grunden til mit spørgsmål:

Når de leger foregår det typisk ved, at Disen ligger på ryggen eller siden mens Polly springer omkring hende og forsøger at "nappe" hende eller Polly ligger oven på Disen i en brydekamp. Her er ingen problemer. Èn gang har Polly fået for godt fat, så Disen gav et piv og Polly gav slip hvorefter legen fortsatte.

Problemet opstår, hvis Disen ender øverst. Det er som om, det tænder noget i hende, så hun gør/snerrer, viser tænder ret voldsomt (hun bider ikke). Polly piver, men Disen giver ikke slip :(. Det kan ikke være fordi, hun er træt af at lege. Det skete bl.a. i aftes, hvor jeg bad Disen stoppe og slappe af og 1 minut efter legede de fint igen på den "normale" måde.

Nogle bud på, hvad der sker og hvorfor? Er der noget andet galt i deres forhold, som jeg ikke får øje på? Og ikke mindst, hvordan skal jeg selv forholde mig? Det er kun sket få gange og der har jeg stoppet Disen med det samme, ligesom jeg siger nej, hvis jeg kan se, hun prøver at stille sig over Polly.

Jeg håber virkelig, at I kloge hoveder, kan hjælpe mig til at forstå smiley

I mine seneste to videoer, kan i forresten se, hvordan de startede med at lege sammen. Det er ca. sådan, det stadig foregår, men nok med lidt mere tumlen nu og af og til lidt tovtrækkeri

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor går legen over gevind?
  • #1   15. okt 2010 Hvorfor spørger du... Ja det kan man jo kun gætte sig til ud fra hundens adfærd, men her lyder det lidt som om stressniveauet stiger højere når den store har overtaget..
    - Men jeg ved det altså ikke..

du gør et i at stoppe legen når det bliver for voldsomt for den lille, den store skal lære selv at reagere på den lilles piven, men indtil da må du hjælpe til og vejlede =)

• #2   15. okt 2010 Ja, det virker som om, hun ikke "kan tåle magten", hvis det giver mening. Det der virkelig undrer mig er, at hun lige bagefter kan lege helt normalt, så hun virker ikke til generelt at være opkørt/stresset.

Når hun leger med vores kat, er hun også mest nederst, men her kan hun bedre tackle at være ovenpå. Hun går i hvert fald ikke "amok" på den måde, hun gør med Polly

• #3   15. okt 2010 Vild leg har det jo med at "køre" hundene op, så det er meget naturligt, at den ene part kan gå lidt over gevind.

En anden forklaring er, at den ældre hund synes, at det er tid til lige at vise, hvem der "har bukserne på", - især hvis den unge hund har tilladt sig lidt for meget.

Så det kan altså være en måde at sige "du kan sagtens overmande mig i leg, men husk nu lige, hvem der bestemmer i sidste ende", - og det er ret typisk, at det sker på den måde, som du har beskrevet.

Desuden kan man jo ikke udelukke, at den ældre hund er blevet irriteret.

Endelig, - hvis den underliggende ranglave hund ikke ligger helt stille denne situation, men ligger og spræller med benene, kan det opfattes som en protest over at blive overmandet/domineret, - og her kan den ældre ranghøje lige pointere "jeg mener det - lig stille og tag imod besked".

Om man skal bryde ind eller ej, handler i mine øjne om, hvor intenst legen har været, - hvor fræk hvalpen har været lige inden, - hvad man vil "bruge" sine hunde til ( om man eksempelvis vil dyrke en forøget selvtillid til at showe eller brugsarbejde), om man har fuld tillid til den hund, som irettesætter osv. osv. - så her bliver mit svar et "måske".

• #4   15. okt 2010 Ps. Legen kan jo også gå over gevind, hvis den ene part begynder at blive træt.

Hvis der viser sig et mønster, så er det en god ide at stoppe hundene, MENS legen stadig er sjov for begge parter.

• #5   15. okt 2010 Lise
    Det med, at den lille spræller, kan jeg sagtens genkende. Nu er det i går, jeg bedst kan huske hele forløbet og der havde de hverken leget særlig længe eller intenst, da det skete og Polly var ikke i nærheden af, hvor provokerende, hun kan være. Som sagt legede de videre bagefter, hvor hun kunne danse på Disens mave og gumle i hende uden problemer, men det var måske fordi Disen følte, hun havde fået sat tingene på plads.

Ja, jeg ved, det er skide svært, når man ikke selv ser præcis, hvad der sker.

Mht brug, skal vi ikke bruge dem til andet end at hygge med i fred og fordragelighed, så du mener godt, jeg kan stoppe dem? Jeg skælder ikke Disen ud, men siger "stop Disen" og peger, at hun lige skal gå hen og lægge sig.

Desuden har jeg sagt "Ah-ah", når jeg har set, hun har været på vej til at "træde op" på Polly, hvorefter de har leget normalt videre

Kommentér på:
Hvorfor går legen over gevind?

Annonce