{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Så skal vi igang med.. {{forumTopicSubject}}

..klikkertræning.
Jeg havde ellers hele tiden sagt, at det gad jeg ikke. Men jo mere jeg har hørt om det, jo bedre synes jeg det lyder. Så nu har vi købt en.
Jeg er igang med at lede på nettet efter information om hvordan man kommer igang og hvordan man bruger den, generelt.
Men hvis der er nogle der har nogle gode links må I da gerne sætte dem ind smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så skal vi igang med..
  • #3   16. okt 2010 Jeg vil absolut osse anbefale et klikkerkursus til opstart -så er ma godt igang, og har forhåbentligt fået hjælp til de værste begyndervanskeligheder

    Og så kan jeg anbefale at kigge forbi Canis.dk -de har en del gode bøger der kan gøre starten nemmere.
    Hvis ikke jeg husker helt forkert, hedder den bog jeg startede med "klikkertræning for din hund" eller om ikke andet noget i den retning:o)


  • #4   16. okt 2010 Hov -de har i øvrig et gratis e-mail-kursus som måske var noget når du starter op:o)

  • #5   16. okt 2010 Michelle - Det kunne godt være et e-mail kursus var smart, hvis det er godt nok. Men sådan et kursus. Er det noget foredrags noget, og bliver det afholdt ofte?

  • #6   16. okt 2010 Jeg har været på kursus med Karen Ulrich kort efter at jeg begyndte at klikkertræne.
    Det var et weekendkursus og indeholdt både teori og praksis, så hundene havde vi jo med, og så blev der gennemgået teori, hvorefter vi hev hundene ind (i små grupper) og forsøgte at omsætte teorien til praksis.

    Jeg kunne forestille mig at det oftest er sådan det foregår -sådan har de fleste af de kurser jeg har været på (som ikke alle har handlet om klikkertræning) foregået.

    Jeg har ikke prøvet e-mailkurset, men har da hørt fra andre at de synes det har været en god hjælp til at komme igang.


  • #7   16. okt 2010 Det lyder spændende med både teori og praksis

  • #9   16. okt 2010 Jeg har gået til klikkertræning. Jeg forsøgte mig med klikkeren for mange år siden, men efter jeg (nogenlunde) har lært at bruge den, kan jeg grine over alle de mange fejl jeg lavede dengang......*GG* Så kan jeg bedre forstå at det ikke virkede en fløjtende......*GG*

    På den træning jeg gik til, var der en obligatorisk teoriaften hvor 1 person blev lukket ude af rummet. Vi andre skulle så fortælle en anden person hvad hun skulle få person nr. 1 til at gøre udelukkende ved hjælp af klikkeren. Det virkede sq..........*GG*


  • #10   17. okt 2010 Mette. Det lyder interessant.

    Jeg har bare læst herinde før, at man kan lære at bruge den, ved at læse på nettet.
    Men ifølge jer, bør man tage på et kursus?


  • #11   17. okt 2010 Det er super sjovt og meget spændende:-)

    MIT råd vil være at tage et kursus. Hellere lære det 100% fra starten end at indarbejde nogle dårlige rutiner:-)


  • #12   17. okt 2010 Mette: Ja det er rigtigt smiley

  • #13   17. okt 2010 Jeg er sikker på at man kan læse sig til rigtig meget via nettet, og det er da osse sådan jeg selv kom igang. Men må indrømme at jeg først rigtig begyndte at få noget ud af klikkeren, efter at have været afsted på det første kursus.

    Vi er jo alle forskellige, og for nogen er det sikkert nok at læse en masse på nettet eller i bøger. Me for mig virker det altså bedre at kunne prøve det af i praksis og med noge på sidelinien til at hjælpe.


  • #14   17. okt 2010 Ja, jeg er også glad for at nogle kigger på mig og retter på de fejl jeg laver. Jeg troede bare ikke, at det var så kompliceret at komme igang med. Men det må tage den tid det gør, at få lært det smiley

  • #15   17. okt 2010 Jamen som sådan er det jo heller ikke vildt kompliceret -men for de fleste betyder skiftet til klikkertræning, at man skal vænne sig til at tænke nogen ting lidt anderledes, og at man skal blive rigtig rigtig god til at observere hunden og at time sin belønning.
    Både det at observere hunden og at få den rette timing, er self gavnligt for alle uanset træningsform. Men det er noget der er rigtig meget fokus på når man klikkertræner, og det kan faktisk være forbavsende hvor mange småting man kan overse, og i øvrigt hvor mange ting man egentlig får belønnet uden at ville det.

    Sm eksempel kan jeg bruge Reiki. Jeg begyndte at klikkertræne, og en af de første ting jeg arbejdede på, var at få en mere præcis "plads".
    Mit kriterie var han SKULLE røre mit ben med skulderen, for at få sit klik.
    Hvad jeg ikke lige tænkte over, er at man jo belønner ALT det hunden gør når man klikker, med det resultat at plads i dag betyder at han skal sidde ved mit venstre ben med højre pote på min fod -det kom han nemlig til et par af de gange jeg klikkede i begyndelsen, så det er han så blevet ved med *G*
    -det gør nu ikke noget for vi går ikke konkurrencer, og jeg synes egentlig det er lidt sødt. Men skægt ser det da ud, når han drøner om på plads og er yderst påpasselig med at få plantet sin pote på min fod;o)

    En anden ting der arbejdes meget med i klikkertræning (og som mange ikke-klikkerfolk heldigvis osse har taget til sig) er at dele øvelserne op i små delmomenter som indlæres hver for sig, og så sættes sammen, samt at sætte de rette kriterier så man opnår en høj "succesrate" under træningen, uden dog at gå i stå.

    Det er igen noget alle kan have gavn af, men som man fokuserer ret meget på når man klikkertræner.

    I princippet er klikkeren jo bare et hjælpemiddel der gør det muligt at præcisere sin belønning -altså at give et klik lige nøjagtigt i det splitsekund hunden gør det ønskede.
    Og som sådan kan det osse bruges i helt almindeligt traditionel træning.

    Men "klikkertræning" er jo blevet en hel træningsform i sig selv, og selvom jeg på ingen måde er fanatisk, og derfor osse gerne plukker det ud jeg kan bruge og forkaster andre ting som jeg ikke lige synes fungerer for mig og mine hunde, så er der altså rigtig meget at hente i den måde at træne på.
    -og derfor har et kursus været en RIGTIG god måde for mig at komme igang på. Teorierne har jeg jo kunnet læse mig til -men at få dem præsenteret i praksis og få lov at prøve sig frem men med vejledning, har været med til at jeg i hvert fald har lagt en del af min træning om ikke så længe efter jeg fik Reiki.


  • #16   17. okt 2010 Jamen, bare en ting som at lære hunden ikke at hoppe op. Jeg prøvede det med den gamle hund og det hjalp NADA!! Han hoppede op, jeg fik ham ned og klikkede. DUMT!!!! Så lærte jeg ham at han skulle hoppe op INDEN han fik klikket/godbidden!! Løsningen er at klikke INDEN hunden hopper op. Og derved rose ham for IKKE at hoppe op istedet for at rose ham for at hoppe op og hoppe ned igen.

    Bare EN af de mange fejl jeg lavede og som jeg først fangede ideen i, efter at jeg havde gået på kursus........*G*


  • #17   17. okt 2010 Michelle: Vi må på et kursus når der er et i nærheden.
    Og det du skriver, med at få klikket med det samme når hunden gør det rigtige, har jeg selv tænkt på. Det var lidt derfor jeg købte den. Fordi man kan sagtens sige "Dyyygtiiig" når hunden går pænt, men inden jeg har fået sagt det færdigt, er han næsten så langt væk som snoren kan nå, men derimod et klik er hurtigt overstået og så kan jeg klikke når han går præcis der hvor jeg vil have ham. Så det giver jo rigtig meget mening at bruge sådan en.

    Sidse: jeg glæder mig også til at komme igang med den smiley

    Mette: Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at når hunden får belønning for at hoppe ned igen, så tror den at det var hele handlingen den belønnes for. Det giver jo rigtig meget mening, når man får det forklaret. Præcis ligesom at man ikke skal skælde ud over uheld indenfor.


Kommentér på:
Så skal vi igang med..

Annonce