{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.694 visninger | Oprettet:

kød og atter kød i foder- minus/plus {{forumTopicSubject}}

Jeg har i nu et år studeret diverse foder for at min Chow Chow pige skulle have det bedste af det bedste, jeg har derfor også søgt på foderet herinde hver gang noget interessant er dukket op, for at finde diverse meninger om foderet, og gang på gang bliver der nævnt at kød bør stå som første ingridiens i foderet, vi er enige om at kød er en protein kilde, MEN.... det er jo ikke alle hunde der har lige godt af proteiner smiley

Det er kendt ved enkelte, at Chowér ikke kan tåle for meget protein og min nye dylæge kendte også til den teori, selvom hun også fandt den mærkelig da chowen jo har været / (er) et rovdyr som levede/lever? i det fri og dermed jo må spise en masse kød, men nu har hun gang på gang set chower med kløe og at et foder med lavt protein altså kan hjælpe på dette, hvilket også passer her efter at have prøvet orijeen og acana- hunden lugtede grimt, kløede sig og havde en ikke en super pels.
Hun havde haft chow folk som nærmest kun foderede deres chow med grøntsager.

Jeg blev anbefalet vetpro senior, pga det lave protein indhold, som jeg igen herinde kan se folk ikke bryder sig om pga dets ingridiens liste og at der ikke står kød først, men... det er jo som sagt ikke alle hunde som reagerer godt på kød, nu prøver vi i hvertfald og med flere grøntsager i hendes foder.

Meningen med mit indlæg var at håbe at man kan se forskelligheden i hundenes behov i stedet for at fokusere 100 % på ingridiens listen, som jeg selvfølgelig også godt ved man er nød til at kigge på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kød og atter kød i foder- minus/plus
  • #2   20. okt 2010 Jeg har, med min bedste vilje til at ville det bedste for mine hunde, fodret med både Acana og Wolfsblut.

    Det fungerede mine hunde SLET ikke på.

    Så nu er jeg tilbage på Olivers (Lotus) og RC Hypoallergenic (Kaido).

    Og jeg må indrømme at da det er det foder af alle de typer jeg har prøvet, som mine hunde fungerer bedst på, så fodrer jeg med det:-). På godt og ondt:-))


  • #3   20. okt 2010 Og så er jeg iøvrigt normalt ikke vild med et proteinindhold på over 23...... Specielt ikke på mine hvalpe/unghunde.

  • #4   20. okt 2010 Husk på at i eks barf er der faktisk mindre protein i. smiley

    Ja det er forfærdelig at finde rundt i foder junglen.

    Men kig på din hund, hvad fungere for den.


  • #5   20. okt 2010 Tja jeg hører nu også til gruppen af ikke-ingrediensliste-hysteriske smiley

    Efter min mening har hunden ikke brug for bestemte ingredienser, men bestemte næringsstoffer. Og så er det ikke så vigtigt for mig hvor de kommer fra, så længe kvaliteten er i orden.

    Hunden har brug for:

    Aminosyrer: Hunden har brug for at få tilført essentielle aminosyrer som den ikke selv kan danne og så en mængde aminosyrer (essentielle eller ikke-essentielle) til at dække resten af behovet. Aminosyrerne er de små dele som protein består af. Hvis proteinet i foderet er af god kvalitet dækker det hundens behov for aminosyrer selv ved en lille daglig mængde. Hvis proteinkvaliteten er dårlig kan selv en stor mængde være utilstrækkelig til at dække hundens behov. Så i bund og grund er det ikke proteinindholdet men fordelingen af aminosyrer i foderet der er afgørende. Et foder kan således indeholde 40% kød, men hvis der mangler bare én essentiel aminosyre, kan hunden stadig udvise tegn på proteinmangel.

    Energi: Dette kan hunden få fra både proteiner, fedt og kulhydrater. Det ender alt sammen i samme kemiske cyklus og bliver i sidste ende til samme form for energi. Hvis hunden får mere protein end den har brug for til at dække sit behov for aminosyrer bliver resten omdannet til energi. Hvis hunden optager mere energi end den forbruger, bliver det overskydende oplagret i kroppen fx i form af fedt på sidebenene smiley

    Fedtsyrer, Vitaminer, Mineraler og vand: Dette vil jeg ikke komme ind på her. Så ender det bare med at blive en hel roman.


  • #6   20. okt 2010 Jeg er en af dem der er stået helt af tørkost junglen og kun fodre med Barf, og mine hunde stortrives på det..
    Det bedste af det hele er at jeg ved nøjagtig hvad de får....


  • #7   20. okt 2010 *KennelAdira & Diller BobBob'en samt Jordegerne<3 *: Kød uden fedt indeholder groft sagt 70% vand og 30% protein. Så hvis du regner på den måde så er det rigtigt at kød kun indeholder 30% protein.

    Men når man beregner procenterne som er angivet på poser med hundefoder så regner man i tørstof. Det betyder at man regner "uden vand". Og så indeholder kød lige pludselig 100% protein.

    Så indholdet kommer an på beregningen smiley


  • #8   20. okt 2010 Nobel bullies: Du behøver ikke at svare på dette, det er blot til overvejelse: Du ved hvilke ingredienser din hund får ja, men ved du hvilke næringsstoffer smiley


  • #9   20. okt 2010 Jeg ved at med den foderplan jeg har får de det de skal bruge, af vitaminer og mineraler samt phosfor og kalk.


  • #10   20. okt 2010 Det er jo fint! Og så kunne jeg jo drillende spørg om de er dækket med ting som mangan, magnesium, jern, kobber, zink, jod, fedtsyrer osv. Men jeg skal nok lade være smiley


  • #11   20. okt 2010 Det vigtigste er jo ikke, at kigge på hvad der står på ingredienslisten, men at kigge på hvordan hunden trives.

  • #12   20. okt 2010 Jep, det er de, for det er i de vitaminer som de får.:-)



  • #14   20. okt 2010 Dejligt at høre der er flere med fokus på hvad hunden trives med trods ingridiens listen:-) som jeg i øvrigt selv gik vildt højt op, for hunden skulle jo ha det bedste, og jeg kan sagtens se det gode i Acana mm. fordi det skulle jo være et "rent" produkt, det duer bare ikke til min type som er en hund med lav forbrænding.

    Ulla M - dejligt det passer fint til jeres hund, disse prdukter kan min bare ikke have, ligesom vi skal passe på med at give hende for meget kød.




  • #16   20. okt 2010 *som jeg i øvrigt selv gik vildt højt op, for hunden skulle jo ha det bedste, og jeg kan sagtens se det gode i Acana mm. fordi det skulle jo være et "rent" produkt*

    Det gør jeg også.......Og jeg er vild med ideen bag både Acana og Wolfsblut........De nytter bare ikke noget når mine hunde ikke fungerer på det:-(


  • #17   21. okt 2010 Ulla M: prøv at se dette svar som jeg skrev højere oppe i tråden vdr. proteinindholdet i rent kød:

    Kød uden fedt indeholder groft sagt 70% vand og 30% protein. Så hvis du regner på den måde så er det rigtigt at kød kun indeholder 30% protein.

    Men når man beregner procenterne som er angivet på poser med hundefoder så regner man i tørstof. Det betyder at man regner "uden vand". Og så indeholder kød lige pludselig 100% protein.

    Så indholdet kommer an på beregningen smiley


  • #19   22. okt 2010 Her er det det høje protein hun ikke kan tåle, og i acana ¨mm må da det da være kødet der er kilden?

    sumasumarum, har vi fundet et foder på under 20 % protein, hjælper det er det jo fedt gør det ikke, må vi på jagt igen smiley



  • #20   22. okt 2010 Ulla M: Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener. Er du sød at uddybe det lidt? Du skrev "Ok nu er der ellers ikke så meget protein i kød, det har hvis det er rent kød et temmelig lav protein indhold" Hvorfor mener du at der er lavt proteinindhold i rent kød?

Kommentér på:
kød og atter kød i foder- minus/plus

Annonce