{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.424 visninger | Oprettet:

At købe hund uden stamtavle??? {{forumTopicSubject}}

Jeg undrer mig.
Har efterhånden læst på mange profiler, at hundene har stamtavle, men at de ikke købte den med.
Det synes jeg er meget mærkeligt. Er det normalt?

Jeg tænker på at hvis mansom seriøs avler har en tæve som man har været til diverse udstillinger med for at få den avlsgodkendt, så der kan komme papirer på hvalpene. Derefter går man ud og finder en hanhund med de samme fine papirer, så tæven kan få hvalpe.
derefter sælger man så hvalpene uden papirer til de folk der ikke vil have dem med

Hvorfor så alt de arbejde med at få tæven avlsgodkendt?
Er man så overhovedet en seriøs avler, hvis man gør sådan? Inden for de forskellige racer i DKK, må de da have en vis interesse i at der render så få papirløse hunde rundt som muligt. Hvis de ikke har en stamtavle, er det jo umuligt at se hvad hundene indeholder.

Her er det ikke "almindelige" hunde uden papirer (hvor forældrene heller ingen papirer har) jeg tænker på, men kun dem der bevidst ikke sælger den stamtavle, der nu engang hører til hunden , med.

Undskyld hvis det lyder lidt indviklet, men I må spørge hvis I ikke forstår hvad jeg mener, så skal jeg nok formulere det på en anden måde.

Venlig hilsen Karina


Kommentarer på:  At købe hund uden stamtavle???
  • #1   27. jun 2004 Der er fordi at nogen vil jo gerne ha en raceren hund, men hvis de ikke skal bruge stamtavlen, dvs at de ik vil udstille den eller noget er kræver stamtavle. Så vælger de at købe en hvalp uden. Det koster jo 1400-1800,- at få stamtavle på en hvalp. Og så kan man jo også få den det billigere, men stadig være sikker på at den er raceren. Og det er jo ik altid det er hele kuldet med hvalpe avleren vælger at der ikke skal stamtavle på.. Nogen gange laver man bare stamtavle på halvdelen af kuldet. Afhængig af hvad efterspørgslen er.

  • #2   27. jun 2004 Alice. Det er lige det jeg tænker på. Hvis man skal være annerkendt som kennel, så gør man da ikke den slags.
    Kommer jeg nogen sinde til at avle, skal der være stamtavle på samtlige hvalpe, og hvis folk ikke vil have den med, ja, så må de købe hund et andet sted!
    Mange opdrættere ser jo også gerne at man går på mindst en udstilling med hunden, så der bliver reklameret lidt for kennelen, og så de får en vurdering af deres tæves afkom. Jeg synes det strider meget mod det der med at sælge uden stamtavle. Ellers kan jeg ikke se nogen ide i at have et kennelnavn og være medlem af DKK.

    Bjørn: Jamen man kan da sagtens købe racerene hunde der ikke er fra en kennel og hvor forældrene er racerene. Har man lidt forstand på den race man vil have, ja så kan man da også se om der er noget andet i den.
    Det er så bare mindre smart med en amerikansk stafford terrier, når den kan blive forvækslet med en pitbull. Rimelig ærgeligt hvis man skal aflive hunden pga. det.

    Er der slet ingen avlere herinde der kan fortælle mig hvad de får ud af at sælge hvalpe på den måde?

    Mvh Karina


  • #3   27. jun 2004 Jeg forstår ikke helt hvad snakken går ud på?
    Men jeg tror nok jeg kan se hvad du mener!


  • #4   28. jun 2004 Lige lidt til priserne på en stambog.
    Det koster under 500.-kr for at oprette en stambog på en hvalp. Har man Kennelmærke får man nogen rabat.
    Og har man kennelmærke SKAL man stambogsfører hvalpene - ellers overtræder man DKK´s regler og kan få håret noget så læsterligt i postkassen - hvilket jeg syntes er helt iorden.
    Så for mig at se - dem der sælger uden stambøger -de har måske ikke rent mel i posen når der er tale om ægte hunde - eller det er hunde, der ville blive diskvallificeret på udstilling/prøver pga alvorlige fejl?
    Derfor er stambogen et garantibevis for mig - uden den - ingen hund!
    Nu ved jeg godt der vil lyde et hyl - men det må man tage med når man blander sig. Så inden det går helt galt derude - jeg skriver ikke alle er uærlige.

    mvh Karin


  • #5   28. jun 2004 Hyl! ;0)

    Eller så kommer hunden fra et internat =0)
    Ligesom Fif! =0D

    Knuz


  • #6   28. jun 2004 Tak fra forklaringen Karin. Hvorfor hyle over det. Det er fornuftigt af DKK. Der var også derhen jeg ville. Jeg ved bare ikke så meget om det. Det var jo derfor jeg spurgte.

    Anne: Det var jo ikkke blandingshunde som Fif jeg mente. Hun har jo af gode grunde ingen stambog med sig.

    Mvh Karina


  • #7   28. jun 2004 Hej Anne J.
    Og gud ske tak og lov for at vi har internaterne!
    Ellers var der flere dyr der levede et kummerligt liv.
    Og DET er kennelnavnet/mærket ingen garanti for , desværre!

    mvh Karin


  • #8   4. jul 2004 Karina O: Åhhh! Undskyld jeg hoppede lige af det faktum (hvis du forstår) ;0)

    Karin H: Ja! Godt med internater!!! Jeg selv er fast besluttet på KUN at få hunde derfra! Men kan man holde det? Jeg får aldrig hund derfra hvor Fif kom fra! Det brændte nemlig ned! Ved ikke om i hørte om det?


  • #9   5. jul 2004 Hej Anne J

    Man skal aldrig sige aldrig................ og det skader ikke at tænke i nye baner.
    Men din hund er nu også smadder sød at se på og jeg forstår godt din tankegang.
    Jeg har haft hunde fra internater, men var ikke været lige så heldig som dig. Det lærte mig at kende hundens ophav, før jeg valgte igen.

    Jeg har ikke hørt om det internat der brænte ned, vil du fortælle lidt om det måske?

    mvh karin


  • #10   5. jul 2004 Hmmm

    Jeg kan ikke huske hvad internatet hed eller noget!

    Tjaeee nu viste vores hund fra internatet sig jo også at være vildt sød ;0D (Det kan jeg ikke modsige)
    Hvad mener du med ikke så heldig som mig?

    Altså nu er det også en forskel.

    Nogle hunde købes bare for hygge og små triks

    Andre for (selvfølgelig at hygge) at komme til stævner og sådan (og det er altså ikke negativt)

    Så nogle gange er det jo godt med en race hund =0)
    Jeg vil ja også sige at købe sådan nogle små hvalpe! Og man kan udfylde bøger med Farens race og navn og morens race og navn!

    Suuukkk

    (Kom Fif! Så det´ ud!) ;0D

    Knuz


  • #11   5. jul 2004 Hvad jeg mente var - at de jeg har haft fra internat ikke fungerede som hunde! De var nervøse - angstbider - en var totalt umulig at få renlig - det var forfærdelig synd for disse hunde - de havde det rædsomt med sig selv og trivedes over hovedet ikke. Efter flere dyrlægers mening var det dyrplageri at holde dem i live.
    Dise hunde var ikke tiltænkt at skulle deltage i stævner eller lignende - de skulle være familiehunde med stort F.

    Så derfor mente jeg du var heldig!

    Og det med bøgerpå forældrene og tilbage - anser jeg som et godt redskab når man er interesseret i at undgå sygdomme og indavl.

    mvh Karin


  • #12   9. jul 2004 Hmmm

    Det var heller ikke for at Fif havde det godt sådan =0/
    Altså da ham der ejede stedet skulle hente Fif, sparkede han hunden væk hun gik sammen med. Jeg så det ikke selv men mine forældre gjorde! Hun blev også vildt glad da vi skulle se hende!

    Suuuukkkkkkk


  • #13   16. feb 2006 hej jeg vil lige tilføje at jeg har feks ikke stamtavle til zimba pga det som det koster ekstra med den ... jeg vil hellere ikke have ham på udstilling eller at han skal arvles med han skal nyde sit hunde liv og være en familie hund.. jeg har faktisk tænkt på om man må sælge en hund 2000 kr dyrere med stamtavle end uden????




Kommentér på:
At købe hund uden stamtavle???

Annonce