{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Kan man være ligeglad med HD? {{forumTopicSubject}}

Jeg er oprigtigt vred, vi var på udstilling igår og mødte selvfølgelig nogle der opdrætter samme race som jeg selv.
Vi kom til at tale om HD og og jeg siger at mine hunde både skal testes for patella og HD inden avl, det forstod hun slet ikke, for det kunne da være ligemeget om en hund i den størrelse havde hD?
Jeg må indrømme jeg blev rigtig rasende, for jeg ved der ligger mange Shih tzu med HD og jeg ved der er avlet på dem selvom man viste det, hvordan dælen kan man sige en lille hund ikke får ondt af HD og hvordan kan man være ligeglad, jeg har selv en Westie med HD og JO det gør ondt.
Jeg gik til min klub og spurgte dem, for jeg synes det må være deres ansvar at rydde op i dette, de bad mig indgive en indsigelse omkring dette, hvilket jeg selvfølgelig gør.
Jeg ved med stor sikkerhed det vil ramme mange med disse hunde, men for mig handler det egentlig blot om hunden., jeg kan slet ikke se ideen i at være ligeglad, så bør man slet ikke avle hunde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man være ligeglad med HD?
  • #1   6. dec 2010 Hatten af for dig og din holdning!
    Men rigtig mange er fløjtende ligeglade så længe det ikke er et krav!
    Der er mange små racer som er meget disponible for HD, men hvor det ikke er et krav at teste fra feks. DKK´s side, og rigtig mange af opdrættere af disse racer vælger bare at blæse på det.... rigtig synd for racerne :o(


  • #2   6. dec 2010 DKK har brug for foregangsfolk når det drejer sig om racernes sundhed. Og er der ikke specialklubber, der vil tage den slags op, så må enkeltpersoner, selvom det dælme er en svær nød at knække.

    Det er et tungt system, du er oppe i mod - men STOR respekt for det skal du have. Naturligvis gør det også ondt på en lille hund at have HD, og ligger det til racerne, så skal der sørme arbejdes for at det reguleres.

    Rigtig god arbejdslyst, jeg håber du får nogen med på vognen.


  • #3   6. dec 2010 Mange tak begge to, jeg kan slet ikke have man vender det blinde øje til, nu udstiller jeg hod DDH, men det er fuldkommen ligegyldigt hvad klubbe hedder, det gør ondt på de små dyr, de var nu positive overfor min indstilling til dette og laver jeg indsigelse inden den 31/12 tager de det op til næste møde, de viste ikke der var dette problem, selvom det i min verden burde være alle hunde der skulle undersøges og ikke blot dem hvor man ved det på forhånd.
    Vil man avle , ja så koster det altså.


  • #4   6. dec 2010 Det samme med jack russell terrier. Opdrætterne er fløjtende lige glade med, at racen kan have HD, patella luksation og linseluksation. Ingen hunde bliver testet før avl, for der er jo ingen sygdomme på racen. jeg har selv en JRT med HD og mega løse hofteled. Han er opereret som hvalp, da han havde for små tårekanaler, som ifølge øjendyrlægen er arveligt. Jeg skrev til dansk terrierklub, DKK og race repræsentanten. DKK kunne ikke hjælpe, da det skal komme fra specialklubben om man ønsker sundhedstjek. Specialklubben svarede tilbage, at det var op til opdrætterne om man ønsker dette. Og racerepræsentanten havde aldrig hørt om disse sygdomme på racen. Det var da vist en sjældenhed at JRT fik disse sygdomme.
    Ja det er da klart det er sjældent, de bliver jo ikke undersøgt.
    jeg lavede min egen lille undersøgelse sammen med en fra en anden klub der også stambogsfører JRT, og det var et skuffende resultat. På 2 uger fik vi kendskab til 10 JRT med HD, dårlige øjne og knæproblemer. Og det var både med og uden stamtavle.
    Så i min verden kan min race have store problemer. I vore nabolande tager man det mere alvorligt og erkender der kan være et problem. Men god arbejdslyst, håber du får mere ud af det end jeg har gjort


  • #6   6. dec 2010 Man skal tage HD alvorligt uanset størrelse på race. Hvis ikke man gør det, er man ikke egnet som avler og tænker kun på penge. Thumbs up for din indstilling Mette. Hundene kan ikke tale, men så er det godt der er nogen der gør det for dem.

  • #7   6. dec 2010 maj-Britt - medlem af tavlemafiaen *
    Kors, jeg var gået helt i koks havde jeg fået din besked, det er slet ikke i orden at det er underklubberne der skal svare på dette, de avler jo selv på disse racer og er ikke intresseret i for mange restriktioner, jo dem der vil dyrene det godt, men ja der er mange brådne kar.
    Shaker***
    Jeg er enig:)


  • #9   6. dec 2010 Helt almindelig hundetosset nu med DK(u)CH .
    Fedt du havde mod til det, hatten af for det;)
    Jeg er nu ikke bange for trusselsmails osv, jeg er mere bange for jeg måske også står med to hunde der har HD, da jeg først er blevet klar over dette problem efter jeg fik Racen, og det gør mig vred at man i Dagens Danmark er ligeglad blot de er racetypiske.
    Og at en avler ligefrem står og siger dette til mig, at det ikke betyder noget for en lille hund, ja så må jeg gøre et eller andet, og det gjorde jeg som sagt allerede på dagen igår, gik til DDH, idag laver jeg en indstilling, og så kan dem der vil, true alt det de ønsker, det vil blot være fordi man rammer dem på pengepungen, intet andet, dem der vil mene det er en god ide, se det er rigtige avler:)


  • #10   6. dec 2010 Ja jeg var jo med på den omtalte udstilling i går og må sige jeg var ligeså rystet over det der blev sagt !!!
    Hvis man ved der ligger HD status på c og derunder i de fleste af den race ja så burde alarm klokkerne i min verden ringe !!

    Håber folk der over vejer en sådan race tjekker om der er testet på forældrene og er der ikke så køb hvalp et andet sted !!


  • #12   6. dec 2010 Det er da helt klart hvorfor de ikke vil teste hundene, der kunne jo dukke ubehageligheder op.
    Det var helt tilfældigt at min hund blev testet, det var fordi opdrætter ikke ville anerkende, at hunden havde patellaluxation. Fint sagde jeg, jeg lader en anden dyrlæge se på hunden. Og så valgte jeg at få ham HD fotograferet.
    Og jo små hunde kan godt have ondt når de har HD. Dyrlægen der fotgraferede, fortalte at de løse hofteled ofte sås hos de små hunde. og det behøver ikke give HD. Men det er meget smertefuldt for hunden. Så da jeg fandt ud af at min hund havde dette, ja så forstår jeg godt at han var begyndt at blive aggresiv over for andre hunde. Det har jo gjort hammer ondt naå han har leget med andre hunde og de har tumlet rundt.
    I dag er han på prednisolon, det eneste der kan holde ham nogen lunde smertefri. og han skal skånes, må næsten ingen ting mere. det er svært, når der er tale om en lille brugshund, der har været anvendt til rigtig mange ting.


Kommentér på:
Kan man være ligeglad med HD?

Annonce