1.967 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Welsh Terrier Welsh Terrier

Jeg har haft kigget lidt på denne race, ikke at jeg skal have ny hund lige nu, men man kan vel aldrig være i for god tid smiley

Er der nogle er jer der har erfaringer med den race? Både gode og dårlige.
Er der nogle sygdomme relateret til denne race?

Håber på nogle gode og informative svar smiley

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gorenje opvaskemaskine viser fejl F11 på display 1.120 kr.
  • Reoler op og hænge 500 kr.
  • Toilet løber konstant 2.200 kr.
  • Vinduespudsning 500 kr.
  • Havearbejde for to friske gutter 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Welsh Terrier
  • #1   26. dec 2010 Åh der er en herinde, som har welsh........ Og vistnok opdræt....... Skal lige søge lidt......

• #3   26. dec 2010 Jeg har haft en Welsh Terrier. En flot og køn hund (synes jeg ;o).

Desværre var han indavlet, så han havde en del skavanker, inkl. en kraftig kønsaggression. Vi valgte faktisk racen bla. pga., at der skulle være meget få racerelaterede sygdomme. Men han havde både en medfødt øjenskavank (Entropion - øjenhår der vokser ind mod hornhinden) - og senere hjertefejl / hjertesvigt som han måtte aflives pga. som 3½ årig. Han blev opereret og bedøvet mange gange, så sund var han ikke. Jeg kender dog mange sunde og velfungerende Welsh Terriere.

En welsh terrier er en ret "skarp" hund rent temperamentsmæssigt. Den er intelligent og kræver sin mand mht. træning, for den gider ikke gentage øvelser, som den allerede HAR vist den kan. Den har et kraftigt jagtinstinkt - og ræve, katte, kaniner, fugle der kom i vejen for vores Felix, blev jagtet til den store guldmedalje. Han har sågar bidt sig fast i en ræv engang.

Han var vores første hund - og jeg vil absolut ikke anbefale den som første hund i en familie.

Held og lykke med beslutningen :-)))

• #4   27. dec 2010 Jeg kan se at du er en erfaren hundeejer, så jeg er sikker på at du sagtens kan få glæde af en welsh.

I øvrigt sjovt, at du også har en Felix, når vores Welsh terrier hed det! Det er ikke et HELT almindeligt hundenavn. Jeg er engang blevet drillet af en dyrlæge der mente, at det er et kattenavn. Han sagde, det var det samme som at kalde en kat for Karo eller King ;O)

• #5   27. dec 2010 Jeg kan helt sikkert anbefale Sussan. Jeg er sikker på at hun vil være behjælpelig med spørgsmål mm. Jeg har været så tæt på at købe en hvalp hos Sussan i 2009, tror jeg det var. Men efter at have tænkt mig om måtte jeg opgive en Welsh Terrier pga pelsarbejdet, da jeg har leddegigt. Men det er nogle skøn race, som er et super alternativ til Airdale Terrieren (som jeg drømmer om at få). Sussan har så skønne hunde og er en meget seriøs opdrætter.

• #6   27. dec 2010 uhh jeg syntes jo en welsh terrier er en fantastisk hund har den selv lidt i tankerne til når basse engang skal på pension og jeg skal have en ny brugshund det eneste der holder mig lidt fra den er pelsplejen, men en super lækker lille og utrolig alsigdig hund smiley

• #7   27. dec 2010 Jeg har haft en Welsh Terrie i 12 år da jeg boede hjemme. Jeg voksede op med den og den døde så kort tid efter jeg flyttede hjemmefra.
    Det er en fantakstisk dejlig hund. Jeg havde meget glæde af den. Jeg kunne lære den alt og vi hyggede så meget. Den var frygtløs og fik nogle gang nogle knubs når den jagtede katte og andre dyr. Den er forholdsvis allergivenlig, da den kun fælder i totter npr den er blevet for langhåret.Det er vigtigt den bliver trimmet og ikke klippet, fordi den har så utrolig tyk pels. Den får eksem, hvis den ikke bliver tyndet ud. Vores skulle trimmes 4 gange om året for ikke at få eksem. Så man skal være forberedt på udgifter til trimning.
    Da den har jagtinstinket i sig kræver den en del motion og aktivering. Den er rigtig god til agility, hvis man har interesse i det. Vores gøede meget af fugle og andre dyr i naturen, men ikke andre hunde.
    Jeg syntes det er en fantastisk hund og ville have valgt sådan en, hvis jeg ikke boede i lejlighed.

• #8   27. dec 2010 Forresten blev vores købt i en DKK kennel i nordjylland, men det var et ældre par, så er ikke sikker på den findes længere. Moren fik kun 2 hvalpe og det er vist ret normalt for racen.

• #9   27. dec 2010 Tak for svarene smiley
    Det lyder som en rigtig alsidig lille hund....

Er der nogle der ved om det er en meget gøende race?

Jeg bor trods alt i lejlighed, men min hund er sjældent alene hjemme, da jeg har mulighed for at tage den med job.

• #10   27. dec 2010 Dem jeg har mødt har ikke været gøende smiley

• #11   27. dec 2010 Vores gøede ikke indenfor, men udenfor i haven gøede den meget

• #12   27. dec 2010 Vores kunne ikke være ude i haven uden at gø. Som en terrier-træner jeg mødte sagde: Terriere snakker, og det er der mange der misforstår - både andre hunde og mennesker. De "kommenterer" højlydt alt hvad de møder på deres vej. De er temperamentsfulde og på mærkerne - men det skal man kunne lide hvis man har en terrier. Det gode / sjove ved det er, at de jo er modige og selvstændige, og ikke "klæber" til én for at tilfredsstille ens mindste vink.

• #13   27. dec 2010 Hej - og tak for linket mette smiley

Jeg har welsh og opdræt.

Welshen er hvis den er godt avlet en meget selvsikker, fysisk og physkisk stærk hund - typisk med egetkønsaggresion, da det er solitærhunde... de fungere fint i en flok af andet køn hunde. Tæverne fungere som regel også med tæver af eget køn - men anden race..
    Det er ydermere en skarp og jagtglad race - der kan være svær at indlære indkald på (hannerne specielt) - de har en fantastisk stopknap (stressmæssigt) og kan stort set sættes til alt træning, fra jagt til dogdancing (min den yngste træner pt IPO på hyggeplan og grav jagt på konkurrenceplan)

Det er en trimmehund - de fungere dog også fint (nogle enddog bedre) med klipning. det bør anbefales at man selv lære at trimme, da der ikke er ret mange profesionnelle der gider trimme welsh (det er sindsygt hårdt arbejde) - hvis jeg skal holde william i unogenlunde pelsform kræver det 3-4 timer om ugen mindst på bordet.

Welshen er typisk ikke larmende inden døre (uden det er nødvendigt) og fungere fint i lejlighed med den rette træning, jeg har ikke mødt alene hjemme problemer, snarere omvendt.

Welshen er lavet til at blive stoppet i en rævegrav og så selv smide ræven ud. Og det skal man huske - den jagter glad og gerne fugle ræve katte osv. Har dog flere der bor med katte hvis de er vokset op med dem. mine egne afliver katte/rotter uden nåde. (men de bliver også brugt i grav)

De kan være skarpe både over for hunde og indtrængende mennesker.

Det er en fantastisk race - hvis ejeren ved hvad de har mellem hænderne. De er arbejdsomme og glade for at lære nyt - ALT nyt!!
    William kan således stå på skateboard, rutche på rutche baner og gynge - ud over de normale lydighedsting. Nå ja og stille vildsvin... Julie kan hviske - ja altså gø men helt uden lyd... smiley

Der ligger en del racerelaterede sygdomme - bla hjertefejl, og nogle øjensygdomme - enkelte med HD/AA. DETTE skyldes IKKE indavl som nogen er inde på - men er et generelt problem som faktisk skyldes bestemte linier - hvilke er ikke genetisk fastlagt endnu.

MEN det er en genmæssigt meget lille race og man må derfor forvente, "tæt" avlede hvalpe, da jeg startede var det ikke uanmindeligt med indavlskoefficient på 11%... mine 2 kuld ligger omkring 1%. Det er et svært arbejde, men det er en skøn race, der fortjener at blive her som race mange år endnu. Vi mangler nye engagerede opdrættere (også dem der Bare vil have et kuld eller 2) Gennemsnitligt bliver der født 17 hvalpe om året i DK...

william http://hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=52675
    Julie http://hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12598

Jeg kan oplyse at lige nu ligger der hvalpe hos den kennel i norge hvor vi har julie fra - samt han søger udstationeringsfamilie til 2 voksne hanner (udstillingsinteresse i hjemmet er et krav)
    Jeg kan varmt anbefale dem.
    Jeg har pt kun William aktiv i avlen, da julie er steriliseret.
    Jeg hjælper dog gerne med kontakt til andre opdrættere, også abroad smiley

• #14   27. dec 2010 Det var så lidt, Sussan:-) Tænkte nok at du var interesseret i at hjælpe:-)

• #15   27. dec 2010 Altid, Mette smiley

• #16   27. dec 2010 TUSIND tak for de mange brugbare informationer, det lyder helt sikkert som en hund for mig, når tid er til at jeg skal have ny hund eller have en mere...

• #17   28. dec 2010 Det var da så lidt.... hvis dere rflere spørgsmål så spørger du bare derudaf smiley

Kommentér på:
Welsh Terrier

Annonce