BARF - Skal man være urolig BARF - Skal man være urolig
Som jeg tidligere har skrevet i en tråd
er min lille Charlie allergisk overfor lagermider
og jeg skal til samtale med dyrlægen i næste uge omkring hvad man kan gøre ved dette.
Jeg har imellemtiden googlet mig frem til at BARF hundemad må være den eneste rigtige løsning for Charlie, men nu har min mand talt med en anden dyrlæge som han tilfældigt kom forbi idag og hun sagde at man skal altid cleare det med med din dyrlæge inden man begynder at fodre med BARF, da det kan være farligt for hunden... og nu er jeg så i syv sind om jeg skal starte det op eller ej... men dyrlæger har vel også nogle interesser i at sælge deres eget allergifoder og evt. en vaccine - jeg vil jo helst undgå en vaccine hvis BARF bare er løsningen... HJÆLP!
dec 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 366 Svar: 1.817
mens andre ikke gør (min blade kan fx slet ikke fungere på det )han bliver rigtigt syg og får de vildeste mave smerter
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.050
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 154 Svar: 691
Det KAN være farligt at barfe sin hund, hvis man ikke kan finde ud af at give sin hund varieret og ordentlig kost. Men jeg er slet ikke nok inde i det! Jeg overvejer selv at barfe mine piger, men kan mærke at det tager tid at sætte sig ind i det
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
Desværre er ernæring ikke en del af dyrlægestudiet, og nogle af de store tørkost producenter er med til at betale for bøgerne så deres produkter er nævnt deri til eks dårlig mave, overvægt, dårlige hofter osv.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.368
Min Mormor's Golden Retriver er lidt af en historie i sig selv
Vi fodrer selv med BARF, og er rigtig glade for det! Vores hunde nyder at få noget rigtig mad. Vi har aldrig hørt at BARF skulle være farligt for hunden
Jeg håber for din hunds skyld at i vælger BARF.. Vi siger jo at hunden er menneskets bedste ven, men kan vi være HUNDENS bedste ven, hvis ikke vi fodrer dem som rigtige hunde? Jeg vil mene at BARF er løsningen
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Og jeg har haft præcis de samme betænkeligheder som dig - bortset fra, at mine ikke fejler noget / allergisk.
Jeg meldte min ind i Barf gruppen her og har f¨ået en mase viden. Derefter har jeg været en tur i Rigtig Hundemad og få en snak med dem. Og det beroligede mig faktisk.
Det er slet ikke så svært.
Jeg var nemlig bange for, at de ville komme til at mangle noget. Men det er rimelig simpelt, og hundene elsker det!
sep 2008
apr 2008
Men da jeg lige er begyndt med det, så har jeg endnu ikke overblik over det.
Men har regnet en del på det. Da det selvfølgelig også var med i mine overvejelser.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Det er ikke nogen skidt idé at have dyrlægen med på råd så man sørger for at kontrollere at hunden trives på det den får, men man skal ikke være bange for at prøve. Ligesom med alt muligt andet foder vil nogle hunde trives bedre end andre, men af hvad jeg læser mig til herinde er det et overvejende flertal der er glade for det (heriblandt mig selv - nu på 4. år med råt).
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.413
Vores dyrlæge synes det er fint, så længe hundene trives på det
sep 2008
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
Barf er jo altså bare en fodringsmetode, som uden tvivl kan være det rigtige for nogle hunde, men altså ikke for alle
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Jeg oplever ofte en tendens til, at barf bliver glorificeret som det eneste rigtige, og hvis ens hund ikke fungerer på det, så er der noget galt med ens hund.
Jeg har en ekstremt hyperallergisk hund i familien, og hun kan bestemt ikke tåle det. Hun slår helt ud på det, og maven bliver rigtig dårlig.
Og så siger man altid, at man ikke skal tale med dyrlægen om det, fordi han hellere vil sælge sit eget allergifoder. Samtidig siger man, at man istedet skal kontakte barfcentrene.
- Jamen er det ikke nøjagtigt det samme der? Barfcentrene vil jo gøre hvad de kan for at sælge DERES foder, så i mine øjne er dyrlægen hverken bedre eller værre end de der sælger barf.
apr 2008
Det er et emne, hvor der altid vil være to lejre.
Men da din hund har allergi, vil jeg nok være lidt mere påpasselig, end jeg ex er med mine egne, som intet fejler.
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 906
Jeg har også en hund med lagermide allergi, og hun tåler stort set ikke noget tørkost. Så jeg begyndte at fodre med BARF for lidt over 2 år siden, og det fungerer rigtig godt hos os. Vi har stort set ingen problemer mere med allergien. Den er under kontrol.
Når vi tager på ferie og det ikke er muligt at have BARF med, så fodre vi med Ziwipeak og wolfblut (den med kartoffel) og så lidt rester fra vores mad. Det fungere også, men det er allerbedst for hende at få råt mad.
Jeg blander det med blendede grøntsager og tilsætter lakseolie og vitamin pulver, så er jeg helt sikker på, at de er dækket ind.
Jeg ved ikke hvor meget dyrer det er at fodre råt i forhold til tørfoder. Jeg har aldrig regnet på det. Det har ingen betydning herhjemme. Det der betyder noget er, at min hund trives og har det godt. Men jeg tror ikke der er så meget forskel.
BARF - Skal man være urolig