Selvstændig hund løs i hundeskov? {{forumTopicSubject}}
Jeg snakkede på et tidspunkt med en om, at have min hund løs.
Min hund er Karelsk Bjørnehund, og utrolig selvstændig.
Hun kommer ikke når man kalder, med mindre man har nogle hundeguffer der VIRKELIG trækker.
Dog er hun meget trykhedssøgende, og hun kan bestemt ikke lide hvis vi forlader hende. Så hvis vi lader som om vi går fra hende, så kommer hun, med mindre hendes næse siger noget andet.
Nå, men i hvert fald så var forslaget, at jeg bare kunne tage hende med i en indhegnet hundeskov.
Og ja, den tænkte jeg så over i lang tid.
Fifi har aldrig vist aggressiv adfærd overfor nogle andre hunde, og hun elsker at lege, så jeg frygter ikke at hun kunne finde på at gøre noget (hun har mødt mange mange hunde, både af samme køn og alder, og har aldrig gjort noget).
Men så igen, kan jeg jo ikke med 100% sikkerhed styre hende.
Når vi har været i hundeskov, har jeg altid haft hende i snor, og møder mange (også garvede) hundefolk, der ikke kan kalde deres hunde til sig.
Jeg tror ikke selv jeg ville turde, for hvis der er en der åbner lågen og hun smutter ud, så vil jeg blive meget træt af det, men hvis man skulle tage os som eksemel, hvad ville I så sige?
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.332
Så - er uheldet ude - så løber man ind i en aggressiv satan også kan det ændre ens hund for altid :S
Så jeg kommer der kun på tidspunkter hvor der ikke rigtig er nogen andre og hvis der er kan man næsten altid lige snakke med dem og høre dem om deres hund(e)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Jeg synes dog det er mere fornuftigt det du gør -holde hende i snor. Så kan man jo tage snoren af hvis der er en hund hun skal lege med, og sætte den på igen når man går videre (medmindre da hun osse bare går sine egne veje selvom hun hygger med en anden hund).
Reiki skal jeg gerne indrømme ikke er 200% stabil i sit indkald. Han kommer under næsten alle forhold -men det sker af og til at han ikke gør hvis han ser en anden hund og på stranden er han fuldstændigt hjernedød så der er han self ikke løs. Han går dog ikke hen til den anden hund, men stopper bare op og kigger til den anden hund endten kommer hen eller går videre, så ham ville jeg ikke have dårlig samvittighed over at slippe i en hundeskov.
Mit problem er mere med alle de tumper der osse kommer der. Min oplevelse med hundeskove er at der kommer et begrænset antal ganske fornuftige hundefolk, og så kommer der et større antal tumper der mener de har ret til at lufte deres hunde uden line uanset hvor lidt de kan styre dem, og uanset hvor belastende deres kræ er overfor de andre hunde, for der står jo hundeskov på døren:o/
okt 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 64
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.123
Hvis/når jeg engang skal i hunde skov, ville jeg blive stik tosset hvis der kom en hund løbende hen til min uden at have fået lov af mig.
Jeg vil bestemme hvem og hvornår min hund skal lege med andre også selv om jeg er i en hundeskov.
Hvis jeg skal være helt ærlig ville jeg se dig som uansvarlig hvis du slippede din ukontroleret hund løs i en hundeskov.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Mia og Christian
Tror du skal holde dig fra hundeskovene hvis du ikke vil opleve løse hunde ude af kontrol.
Det siger min erfaring mig. Derfor kommer jeg der heller ikke mere.
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.123
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
Vi møder mange forskellige hunde i de skove vi kommer i. Og det er bestemt ikke kun spidshundene der lige skal have kommandoen en ekstra gang før der reageres
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.606
Nala løber som regel heller ikke hen til andre hunde, men stopper og ser hvordan de reagerer. Løber de mod hende tager hun opfordringen op, men opsøger de hende ikke kommer hun heller ikke hen i hovedet på dem. Vil gerne indrømme det er sket 2-3 gange hvis vi har mødt hunde der ligner dem hund plejer at lege med. Så jeg har ikke dårlig samvittighed over at slippe min hund i hundeskoven.
I "vores" hundeskov er langt de fleste heldigvis med på de regler, men kan sgu godt blive træt af de hunde man ikke kan slippe af med, dem der følger med en hele vejen rundt.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.328
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 9 Svar: 109
Men hvis du ikke selv føler dig sikker, så lad være
Men på trods af den risiko man løber ved at slippe sin hund blandt en masse andre, så vil jeg ikke være for uden. DE ELSKER DET!
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
En alaskan malamute har stort behov for at bevæge sig og vil sikkert elske en lejlighed til at løbe frit i et stort indhegnet område. Men den elsker bestemt ikke nødvendigvis alle de andre løse hunde derinde...
Eller de smukke salukier/greyhounds der har brug for at kunne strække helt ud. Deres jagtinstinkt kan udløses også af små hunde. Og de færrestes matrikel er stor nok til at lade hundene kunne flyve afsted...
Ved ikke om jeg ville turde komme i hundeskov med sådanne hunde. Jeg synes, det er nogle meget smukke og spændende racer, men har svært ved at se hvordan man kan opfylde hundenes basale behov, når de ikke kan slippes løs nogensinde måske ikke engang i en hundeskov...
okt 2010
De fleste slipper hunden løs uagtet at der er flere der ikke kan kalde den til sig. Det gælder ikke kun de selvstændige racer. Så hvis man skal forvente løse hunde, der ikke er under kontrol alligevel, i en hundeskov. Jamen, så synes jeg da, det er helt ok at TS også slipper sin hund fri.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.009
Jeg er så af den holdning, man nok skal lede længe efter herinde - Hvis ellers hunden bare er god og uden aggressioner, så synes jeg sagtens man kan slippe den løs i en hundepark/hundeskov, uden nødvendigvis altid at kunne tilkalde den.
Hundeskove/parke er jo til leg hunde imellem - Vil man ikke lade sine hunde lege, eller kan de ikke med alle andre, må man blive ude.
Og jo, mine hunde kommer når jeg kalder ;o) Også malamutten... (Som kan med alle hunde - Også små hunde og hunde af samme køn).
okt 2010
Mine forældres blandingshund som jeg gik tur med som barn/teenager kunne med ca. 98% af alle hunde. Var der andre hunde, der spillede op eller på anden vis provokerede hende, så besvarede hun udfordringen.
Jeg har kun oplevet det ved løse hunde, der stormede hen til os, når hun var i snor og dermed pacificeret. Men hun har alle gange fået sendt de andre væk med læst og påskrevet. Hun har aldrig uden grund været den aggressive/udfarende hund.
Hun var for øvrigt en dobermann/schæfer/? blanding.
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.480
Jeg ville ELSKE at kunne lade hende løbe frit bare én gang, så jeg også kunne få taget nogle udendørsbilleder af hende, hvor der ikke er en træls snor i vejen.
Plus at hun ville elske det. Hun elsker at kunne få lov at løbe frit.
Problemet er, at hun er veldøv så det gør en ting, og udnytter for hårdt, at jeg ikke er ligeså hurtig som hende. Og hun har ingen problemer med at løbe væk, hvor jeg ikke kan se hende, og så har jeg jo ingen kontrol overhovedet.
Og dét er nok også noget af det der holder mig fra at slippe hende.
Hun er ikke typen der forfølger folk - Det har hun alt for travlt til.
Hun er heller ikke typen der leger med samme hun i en halv time.
Hun vil hellere løbe rundt og snuse.
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.480
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Det er hvad loven siger -men i hundeskovene vælger 90% jo at ignorere loven.
SÅ det er jo let at sige at "de andre der kommer der, kommer der osse for at hundene kan lege" -måske det skyldes at vi andre ikke længere tør sætte vores ben der.
Mine hunde kan fint med andre hunde, og de er skam søde og rare og æder ikke hverken børn, andre hunde eller noget som helst i den retning.
Men det betyder ikke at de synes det er fantastisk at blive "overfaldet" af 10 andr eløse hunde på en gang, eller for den sags skyld bare blive løbet over ende af 1-2 andre hunde.
ALt sammen fordi ejer mener at de har ret til at lade deres hunde gøre som de vil, for det er jo en hundeskov.
JEG synes det er trist at vi der bare gerne vil kunne gå en tur i skoven uden snor på hunden, ikke kan benytte os af hundeskovene.
Og det er ikke engang fordi mine under ingen omstændigheder må lege med en anden hund.
De må gerne hilse og evt lege -men det afhænger altså af hvilke hunde vi møder, for ikke alle hunde er jo lige egnede til at lege med hianden.
Jeg tror da små-hundeejere ville foretrække at deres hunde ikke blev udsat for Gaias måde at lege på, fordi hun er noget voldsom. Hvorfor må jeg ikke have samme mulighed for at sige nej tak til en given hunds selskab.
-osse uden at skulle have den helt hen i hovedet først.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Endnu en fin kommentar fra dig.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.606
Nu er det ikke en særlig stor hundeskov vi har her i skive, og jeg kommer som regel på tidspunkter hvor der ikke er andre. Så det er utroligt sjældent at vi oplever problemer.
Mht. til om ens hund kan med alle, nej det kan man ikke vide, men jeg skal nok få stoppet hende ved første grynt og så går vi ellers videre. Det eneste Nala ikke gider er hanhunde der humper hende, og der er det simpelthen en pestilens at folk ikke får deres hunde med sig. Mange går bare videre, for hunden kommer jo nok. I de ganske få tilfælde hvor Nala ikke lige kommer når hun får besked på det, går jeg med det samme hen og henter hende, hun skal da bestemt ikke være til gene for andre. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i hvorfor mange vælger hundeskoven fra, men må indrømme at jeg kommer der i mangel på andet.
Jeg har fint styr på min hund, men jeg tør ikke slippe hende i nærheden af veje, og jeg bor inde midt i byen = veje overalt, jeg har simpelthen ikke nerver til det, HVIS der skulle ske hende noget ville det være det værste der kunne ske. I de "almindelige" skove vi har i området er der snorpåbud, så heller ikke der må hun løbe løs. Ergo har jeg hundeskoven tilbage og så må man jo tage de negative sider med.
Selvstændig hund løs i hundeskov?