2.844 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Staff og shar pei de næste på listen? Staff og shar pei de næste på listen?

Inspireret af en anden tråd:

Som vi ved er bl.a staffordshire bull terrier og shar pei, tidligere blevet brugt til hundekampe i hhv. England og Kina.

Det vælter nu frem med blandings kuld inden for staffen og andre racer, nøjagtig som det gjorde for den amerikanske staffordshire terrier og ja den endte på en forbudsliste og kaldes nu kamphund i folkemunde.

At den amerikanske staffordshire terrier, staffordshire bull terrieren (dog under andre navne, som pitdog, pitbull etc) og shar pei samt andre racer blev brugt til hundekampe i 1800 tallet er ganske andet end hvad de er avlet til i dag...nemlig familie hunde og udstillingshunde og er FCI godkendte.

Hvordan kan disse såkaldte dræbermaskiner i en lang lang årerække have indfundet sig på udstillinger i hele verden, hvor flere hundrede hunde er samlet på et sted uden at nogen bliver slået ihjel...tror folk at de lige tager en hundekamp inden, de skal i den anden ring og udstilles for en dommer?

Amsatff kom på listen pga af store blandingshunde med muskler skabte et media hysteri og ja da de var store, så gik staffen fri og det måtte da bare være en amstaff......bliver de næste staffen og shar pei, som kommer på forbudslisten, hvis det kommer frem at de også er brugt til hundekampe i tidernes morgen??

Mon det nogensinde får en ende?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Staff og shar pei de næste på listen?
  • #3   27. jan 2011 til blue

jeg håber sandelig ik shar peien kommer på listen, jeg har en dejlig shar pei på 7 mdr. men shar peien blev jo opgivet som kamphund, da den ik egnede sig til det.
    det ender med vi alle sammen har "abricot pudler" med mundkurv og 1 m line

• #4   27. jan 2011 ... og til sidst kan vi alle kun eje en pudelhund - Hurra! ;D

Tror det er overdrivelse. Der var jo reelt problemer med de hunde som nu er forbudte. Så mange små hunde er blevet slået ihjel af de bæster.
    Tror ikke der kommer flere forbud. Ikke inden for nærmeste fremtid.

• #5   27. jan 2011 og det var ik for at genere folk med pudler, det var bare et eksembel smiley

• #7   27. jan 2011 Staffen kommer kun på hvis useriøse folk ikke snart stopper med at kalde deres liste hunde for sbt, for en sbt er en fantastisk race !

• #9   27. jan 2011 Det håber jeg da ikke da jeg her til sommerferien regner med at købe en Shar pei hvalp..

men de blev da heller ikke brugt til kamphund, men de prøvede og det gik ikke. så vidt jeg har forstået.

• #10   27. jan 2011 Shai pei er jeg ret sikker på ikke kommer på listen. Ganske rigtigt er den lavet til hundekampe, men er aldrig rigtig brugt, da den simpelthen ikke egnede sig, så den blev hurtigt taget "ud af markedet".

Staff, kunne måske godt blive et emne og det samme med rotten. Dogo canarioen tror jeg også kan blive et emne i fremtiden, da flere og flere erhverver sig denne race, og det er nu ikke en race for enhver.

• #11   27. jan 2011 Tinna: Ikke helt halvdelen af hundene på listen er der aldrig registreret bidskader på.

• #12   27. jan 2011 Min store frygt, at flere racer på listen.
    Bla Rotten, boxeren og staffen.
    Det vælter frem med kuld af staffen, som er uden tavle og blandinger.

Folk der til stadighed skal have en " smart " hund, og køber en listehund, registrere jo blot disse under nogen af disse racer.

Jeg bliver så harm, skuffet og meget meget vred. De forstår slet ikke hvad der kommer til at ske fremover med andre racer. De ødelagde det for mange skønne racer. Nu får de det til, at ske for andre også :-((

• #13   27. jan 2011 hej nana

en shar pei er en rigtig dejlig hund, men man skal virkelig vide hva man går ind til. jeg har en shar pei på 7 mdr og har ellers været vant til at ha rottweilere i 10 år og trænet i politihundeforeningen med dem, men alt hva jeg kan om træning, kan jeg ik bruge på min shar pei. en shar pei er ik en førstegangshund. så du skal virkelig tænke dig om, jeg syntes måske oz nok, du er lige ung nok til en shar pei, men det er min mening.

• #14   27. jan 2011 Jeg har set mange gange i disse debatter, at boxeren nævnes mange gange som kommende kandidat til den berømte liste.

Så spørger jeg, hvad er der galt med en boxer??? Jeg har aldrig nogensinde set en boxer så meget som rejse børster, vise tænder, knurre eller noget. Mine bedsteforældre havde boxer, da jeg var barn, en moster havde en boxer, en nabo havde boxer og nu har en gammel kammerat en boxer. Ingen af disse hunde har nogensinde udvist nogen form for vild adfærd, så hvorfor er den pludselig kandidat. Jeg forstår det ikke???

• #16   27. jan 2011 Marianne H

Jeg har haft hund før.

Jeg ved godt jeg er ung. men jeg syntes ikke alderen skal afholde mig fra at købe min drømmehund
    Jeg skal heller ikke have hunden alene da jeg bor sammen med min kæreste og vi har besluttede os for at få en hund.. ( selvom jeg godt ville kunne have den alene )
    Efter alle de opdrættere jeg har snakket med er det ikke en af de hunde som man kun skal købe hvis man har haft hund i 20 år.

• #17   27. jan 2011 Trine: Det genere ikke mig at de er på - bare Amstaff og Ambull er - så kan de fylde på for resten for min skyld smiley

• #18   27. jan 2011 Syntes satme folk skulle tage sig sammen ! ..
    Hvis man gør det for pengenes skyld, ja så skulle man ikke have hund !

• #19   27. jan 2011 Jeg syntes da mere den staffordshire bull terrier og amstaff ligner hinanden

boxeren har jo den der lidt flade snude eller er jeg helt forkert på den.

• #20   27. jan 2011 Du kan ikke sammenligne en sbt og en amstaff, forskelden er så stor !
    En sbt vejer 12 - 15 kg, en amstaff 40- 50 kg !
    En sbt har en kort snude og rundt hovde en amstaff omvendt !

• #21   27. jan 2011 Snudepartiet og kropsbygningen er også ret forskellig på de to racer.

• #22   27. jan 2011 Oki Krumme & Shaker
    Havde jeg så ikke lige læst *G* ( ups)
    Personligt synes jeg - som så mange andre - at det er ærgeligt at det er blevet sådan nu.

• #24   27. jan 2011 Der skulle en meget større kontrol på avlen, og hvem der sælges til.

• #25   27. jan 2011 En amerikansk staffordshire terrier må så kun veje 21-30kg:)

Tror slet ikke rotten kommer på listen da den er så meget brugt af politi militær osv...

• #26   27. jan 2011 Carina:
    Uha nej nej nej....en ameriaknsk staffordshire terrier vejer overhovedet ikke 40-50 kg, men det tror mange nok, for de har set så mange store blandingshunde blive kaldt en amstaff...en skandale for racen viste det sig at blive!

Afhængig af om der er tale om en tæve eller hanhund måler de ifølge standarden 43-46 cm i højden for tæver og 46-48 cm for hanhunde er ønskeligt og de vejr gerne 23-30 kg smiley

• #27   27. jan 2011 Har ikke læst hele tråden men er enig med TS i at andre racer nu står for tur og er ved at blive ødelagt -helt som forudsagt.

Tinna med...: Du skriver (citat"): " Der var jo reelt problemer med de hunde som nu er forbudte".
    Det paser jo ikke. Der er flere af de racer der aldrig har været episoder med i DK, og som er mere eller mindre tilfældigt udvalgt blandt andre hunde af samme type. Selv mht amstaff, som vel er den race sammen med ambull og rotweiller der hyppigst nævtes i medierne, passer det ikke. Der har ikke været episoder med ægte amstaffs der har overfaldet fremmede dyr/mennsker (selv om det ikke kan udlukkes det kunne ske). SÅ at sige der VAR problemmer med de pågældende racer er ikke sandt. Der var og ER problemmer med blandingshunde af muskuløse racer, der er ejet af inkompetente mennesker.

• #28   27. jan 2011 Tue :
    Enig !

• #29   27. jan 2011 Tinna:
    Der er jeg helt og aldeles enig med Tue....der er du altså helt galt på den og det er simpelthen ikke rigtigt. Tror du er røget med på bølgen om, at det var amstaffs og ikke blandingshunde, som stod amskrevet i diverse medier.

Blandingshunde kan på ingen måde gøre sig ud for rene racer uanset om du vil påstå, at der også var amstaff eller ambull i de omskrevne racer. Når først du går igang med at blande racer, blande gener, blodlinjer, karateristik, temperament osv, er der absolut ingen jordisk mulighed for at vide, hvilken hund du rent faktisk har avlet frem!

• #30   27. jan 2011 Carina | En gang Sbt - Altid Sbt !

INDEN du udtaler dig om Amstaffen, kunne du så ikke tage at sætte dig ind i den istedet for!!

Eller bedre endnu, lade folk der rent faktisk kender til racen, udtale sig....!

Højde og vægt skal være harmonisk afstemt. En skulderhøjde på 46-48 cm (17-18 ins) for hanner og 43-46 cm (17 -18 ins) for tæver anses for ønskelig

Vores hanhund Boomer er 48 cm og vejer 31 kg...
    Vores tæve Bubbie er 44 cm og vejer 24 et halvt kilo

Lig netop de to er et par brede basser for racen (Bully typen)

De andre ligger mellem 23 og 30 kg (hanner og tæver)

• #31   27. jan 2011 At man ikke har forstand på hundeverden i politik og laver en hul i hovedet lov, med ønsket om decideret at udrydde de 13 RENE racer, som ikke kan klandres alt dette hysteri, ja så bliver jeg vred, harmes og mere end utroligt ked af det. Det er ikke bare piece of cake at eje en hund i dag, som er kommet på denne forbandede liste!!

• #32   27. jan 2011 Tue: Nu er det sådan at jeg privat kender en lille hund som er blevet overfaldet af en ægte Amstaff - med DKK bog og det hele.
    Men du og andre er velkommen til at være uenig med mig - jeg er bare glad for loven er her, så jeg kan gå mere trygt ude med mine hunde smiley

• #33   27. jan 2011 Tinna:
    Jeg beklager at sige det, men det er altså falsk tryghed og meget naivt af dig at tro, at nu er alt fryd og gammmen i hundeverdenen.

Jeg er selv ejer af en lille shih tzu og jeg har så sandelig respekt for ALLE store hunde uanset race, tager ingen chancer med min lille øjesten.

• #34   27. jan 2011 Hvor finder jeg det trist at folk stædigt står med den samme holdning uden at så meget at lytte til fakta der kommer på bordet.
    Håber inderligt at der ikke kommer flere hunde den liste, kan ikke se at det løser problemet med uansvarlige hundeejere, det har kun forhøjet antallet af had til hundene.
    Min venindes Sbt er der blevet råbt af, og truet med af en ældre mand der mente ''det bidske kræ skulle bare aflives''..
    Tror der går mange år før det får en ende ):

• #35   27. jan 2011 AmStaff'en blev så vidt jeg ved brugt til tyrekampe..
    Har skrevet en 45siders raport om netop AmStaff'en..

• #36   27. jan 2011 Blue: Jeg siger ikke at jeg er tryg endnu - men den kommer mere og mere, fordi jeg kan se flere af de muskelhunde der bor i mit område er ved at forsvinde mere og mere.
    Helt tryg bliver jeg nok aldrig.

• #37   27. jan 2011 Efter min mening skal al fremtidig køkkenavl forbydes og kun registrerede avlere skal have tilladelse til, at føre racerne videre. Der er også avlet alt for meget sygdom ind i ja næsten alle racer og det må også høre op.

De har lavet en lov og et forbud på et helt forkert plan i hundeverdenen!!

• #38   27. jan 2011 Tinna: Hvis du føler dig mere tryg så er det godt, men jeg tror desværre ikke man som hundeejer kan føle sig mere tryg nu end før 1/7-10. Dels overholder de færeste loven (jeg tror personligt de færeste af dem der før udgjorde en reel fare, overholder loven), og dels er der da talrige episoder med hunde af andre typer/racer der overfalder.
    Har du nogen info om den ægte amstaff der overfaldt din venindes hund? Hvis du har må du gerne sende mig en PB af ren nysgerrighed(som jeg skrev benægter jeg ikke dette kan ske, blot at jeg ikke kendte til episoder).

• #39   27. jan 2011 Hov- måske ikkke din venindes men den du har kendskab til...

• #40   27. jan 2011 Jeg kan ikke huske navnet på hunden - men kan evt finde ud af det smiley

• #41   27. jan 2011 Hvis du finder ud af det må du gerne skrive det, men det er ikke noget du skal ligge et stort arbejde i.

Mht episoder med amstaff, skal det dog nævnes, at jeg én gang har oplevet en amstaff gøre udfald mod en dommer ved udstilling. Ejerne tog sidenhen konsekvensen og aflivede hunden. Så selvfølgelig er der ægte amstaffs "der falder udenfor" det ønskede ligesom med alle levende væsener. Forskellen er bare at fleste "inkompetente ejere" er siet fra, så de ejes af fornuftige mennesker, der er deres ansvar bevidst og kan tage konsekvenserne af deres hund(e)s adfærd, så uheldige episoder undgåes.

• #42   27. jan 2011 Nana:
    En shar pei er blevet brugt til hundekampe af adelen i kina, jeg tror du tænker på Chow-chow, som de opgav at bruge til kamp.

"The Shar-Pei was regarded as a breed designed, bred and selected for dog fighting."
    These dogs helped their peasant masters with various tasks, such as herding cattle and guarding the home and family, and have proven themselves to be qualified hunters of wild game—usually wild pigs—and, of course, they were used for generations as fighting dogs by the Chinese nobility,

• #43   27. jan 2011 Om en shar pei er en kamphund eller ej, kommer vel an på hvordan man definerer det begreb. Faktum er dog, at de ikke er egnet til det.
    De har slet ikke nok drive eller styrke til det.
    Det er også en race der næsten var uddød, så den er blevet genskabt ved hjælp af andre racer, så ved ikke hvor meget man skal ligge i fortidens aner.
    En shar pei er speciel, og kan også godt være egetkøns aggressive, men de er mere reseveret end frembrusende.
    De har ikke evnerne i hundekamp, det har man prøvet.
    Man kan også godt køre folkevognsræs i en gammel opel kadett, men det er og bliver aldrig en formel 1 bil.

• #44   27. jan 2011 Information om Shar-Pei

Spredt information igennem århundreder vidner om, at den Kinesiske Shar-Pei stammer fra Han Dynastiet(200 f.kr - 220 e.kr). Oprindelsessted er i byen "Dah Let" i den sydkinesiske provins "Kwun Tung". Shar-Pei blev brugt af bønderne som en all-round hund enten til jagt, vagt, eller selskabshund. Racen var meget almindelig.

Racen har været truet med udryddelse to gange. Første gang under den kinesiske hungersnød da kommunisterne tog magten og erklærede alle hunde for luksus og brandbeskattede dem. i midten af 70rne siges det at der kun var ti tilbage i Kina. Fra Hong Kong blev nogle sendt til USA for at redde racen for at uddø.

Shar-Pei betyder" sandskindshund" og henviser til den korte, stride pels. Racen er kendetegnet med en stor blød mule, blå tunge, små bitte ører og krøllet hale.

De første to kom fra Hong Kong til os i sommeren 1980 og de vakte stor opsigt. Fællesklubben gjorde et stort arbejde for at få dem accepteret i DKK. I dag er racen organiseret i Sharpeiklubben. (formand: Merete Rivier)

En Shar-Pei er let at passe pga. den korte pels. Det er en temperamentsfuld hund, tæt knyttet til sin familie og elsker børn. Den har en kinesisk ophøjethed, hviler i sig selv, er ekstrem renlig, lidt reserveret over for fremmede. Den elsker at betragte verden med halvt lukkede øjne. Sætter pris på husets bedste sofa og havens mest solrige plads.

Den er på størrelse med en boxer (45-57 cm) og vejer omkring 20 -25 kg. En ideel familiehund, der passer på sit og sine.

Hvalpen er ekstrem foldet. Hvorimod den voksne hund mister en del af folderne under opvæksten. Den har folder i ansigtet, der er lige så individuelle som menneskers fingeraftryk. Der er løs halshud, folder i nakken, på ryggen og omkring haserne, resten af huden er rigelig, men ikke foldet.

Ifølge FCI standard skal den voksne hund ikke have mange folder.

Der er 2 hovedtyper, den kortpelsede ( op til 1,5 cm ) har et benet firkantet hoved. Den langpelsede variant (1,5 - 2,5 cm har et stort kødfyldt hoved, tyk mule og meget løs tyk hud.

De to typer kan kendes fra fødslen pga. forskellen på pelsen. Den kortpelsede kaldes en traditionel Shar-Pei Den "langpelsede" Shar-Pei kaldes moderne Meat Mouth er den fortrukne af dommere og opdrættere. Som voksne ligner de 2 typer slet ikke hinanden. Shar-Pei`ens farver er ensfarvet rød, creme, sort, faun Den må ikke have pletter eller blacktan .

En foldet fætter

Artikel sakset fra DKk´s medlemsblad HUNDEN juni 2005

Tekst og foto: Wiegaarden/Tine Luther Kilde. Merete Rivier Hundene er ejet/opdrættet af familien Rivier

- Shar peien stammer fra det kinesiske Han-dynasti og kan dateres helt tilbage til omkring 2000 år f.kr., fortæller Merete Rivier, Kennel China House. - Man kan sige det så nøjagtigt, fordi kineserne blev begravet med lerfigurer af deres hunde, og der er fundet figurer, der helt klart forestiller shar peier.

- Racen kommer fra den sydkinesiske provins Dah Let. Længere imod nord havde man chow chowen, og man mener, at de to racer har krydset hinanden på et tidspunkt, eftersom de blandt andet findes i de samme farver og begge har blå tunger. Andre fællestræk er de stolte nakkebuer og højt oprullede haler.

Næsten uddød

- Shar peien har hovedsageligt været de fattige bønders hund, og den blev brugt som vagthund samt til alle former for jagt - dog især vildsvinejagt. I perioder med hungersnød blev den også spist, fortsætter Merete Rivier. - I dag ser vi stadig jagtinstinktet afspejlet, idet shar peien gerne rejser harer, fasaner mv. Jeg kender også en enkelt franskmand, som har trænet sin shar pei til fuglehund med rigtig gode resultater. Vagtinstinktet mærker man også. De markerer altid, når der er nogen ved døren, og deres dybe stemme har en god præventiv effekt. - Selvom shar peien er så gammel en race, var det først i 1975, at kendskabet til den nåede vores del af verden. Op imod 1970'erne var sharpeien meget truet som race. Man mener, at der var omkring 20 eksemplarer i Hong Kong, mens der i Kina kun var enkelte tilbage. Alle de hunde, vi har i dag, kan spores tilbage til de 20 hunde fra Hong Kong.
    - I 60'erne og 70'erne brugte man shar peier til hundekampe i Hong Kong. De var dog ikke særlig velegnede til formålet, så man gav dem narkotika for at gøre dem aggressive. Man forsøgte sig også med at indkrydse andre racer som bull mastiff, napolitansk mastiff og rottweiler for at gøre dem større og mere massive samt for at få mere kampgejst i dem. Det virkede dog ikke, og
    shar peien blev udkonkurreret som kamphund af de større mastiff-typer.
    - Den shar pei, der har fået størst betydning for den nuværende population, er faktisk en hund, der var ved at ende sine dage i et hundeslagsmål i Hong Kongs gader. Hunden havde tabt kampen og lå nærmest livløs hen, da den blev samlet op af en opdrætter. Den kom sig langsomt og blev den vigtigste leverandør til den moderne genpulje.

Én race - flere udformninger

- Da racen, som nævnt, var ganske truet, måtte der en rekonstruktion til. Dette skete dog ikke særlig målrettet, men nogle få entusiastiske opdrættere gjorde et stort arbejde herfor. De fandt, hvad der var at finde og tog også gadehunde, der lignede shar peier, ind. Derfor har vi i dag en enorm stor
    genpulje i racen; en af de største blandt alle vore forskellige racer. Det har også den betydning, at shar peier kan se ret forskellige ud. For eksempel indeholder standarden seks forskellige tilladte øreudformninger - blot er der kun én måde, de må være placeret på. Ligeledes er kravene til halen bare, at den skal være højt ansat og højt båret - præcis hvordan den ellers bæres er der et væld af muligheder for. Der er også forskel på hovederne; den gammeldags type er mere benet i forhold til den moderne "mulede" type.

Fik hjælp fra udlandet

- I 1975 blev de første shar peier eksporteret fra Hong Kong til USA, beretter Merete Rivier. - Det skete på foranledning af den opdrætter, der havde samlet den livløse kamphund op. Han var bange for, at racen skulle uddø helt, og bad om hjælp fra udlandet - både om økonomisk støtte og om at
    man ville starte opdræt på andre breddegrader. Samtidig samlede en anden Hong Kong-kineser hunde sammen fra forskellige egne i Kina. Inden længe var shar peien også i Tyskland og Holland, og et samarbejde på tværs af landene opstod. I 1980 fik vi vores første shar peier hjem til Danmark.
    - På verdensplan har udviklingen været enorm, og der er siden den kom fra Kina registreret ca. en million shar peier i hele verden. Her til lands har vi omkring 300 eksemplarer registreret i DKK. Udviklingen har ligget forholdsvis stille i Danmark de senere år, men nu er nogle hundehandlere
    desværre begyndt at sælge shar peier fra Østeuropa. Disse hunde er usunde; de har hudproblemer, bidproblemer, øjenproblemer og er alt for store, tunge og har for mange og kraftige hudfolder.

Shar peiens folder

- Man hører ofte, at shar peiens folder er et kamphundetræk. De skulle have de mange folder, for at de kunne vende sig i deres eget skind og gå til modangreb, hvis de blev angrebet. Ligeledes skulle de små ører, der ligger tæt ind til hovedet have deres konstruktion for at undgå at blive flået under kamp, og at den korte, stride pels er som den er, for at være grim for angribende hunde at få i munden. Tidligere har man måske nok troet, at disse træk gjorde shar peien velegnet som kamphund, men som sagt har den ikke psyke til det. Hvis der er optræk til ballade, vender den typisk hovedet væk og håber, at den anden hund forstår sproget. Shar peien er en hyggehund!
    - Som hvalp har shar peien mange folder, men det vokser den fra. Voksne hunde skal kun have folder i hovedet, på halsen og ved halen. De må ikke have folder overalt - det er usundt. En rigtig kineser
    - At shar peien er en kinesisk hund, fornemmer man på en skæg måde i dens mentalitet. Den opfører sig som en rigtig asiat: meget korrekt. Man oplever den meget sjældent lave unoder eller splitte ting ad. Det, den ikke må, lærer man den meget nemt ved hjælp af stemmen; den vil behandles ordentligt og ikke ruskes og råbes af. Behandler man ikke en shar pei med respekt,
    bliver den ligeglad med en. Den kan også blive rigtig fornærmet og sætte sig hen i en krog - med hovedet ind i krogen! Men det er en samarbejdsvillig hund, der lærer let, når man behandler den godt.
    - Shar peien elsker sine mennesker og knytter sig stærkt til dem, men nogle skal lige se fremmede an, før de overgiver sig. De har stor tålmodighed, og hvis f.eks. børn overskrider deres grænser, rejser de sig op og går deres vej.

Familiehund med stort F

- I dag, hvor shar peien er kendt for at være meget menneskeglad og med ganske lang lunte, vælger mange børnefamilier racen, og jeg vil også betegne den som familiehund med stort F, siger Merete Rivier. - Den elsker at hygge sig sammen med mennesker og går bestemt ikke af vejen for en tur i sofaen.
    - Der er ikke så mange, der bruger shar peien til sport eller arbejde i Danmark - udover lidt lydighed - men dens kærlighed til mennesker og dens undersøgende og nysgerrige adfærd gør, at man f.eks. i USA har fundet forskellige anvendelsesmuligheder for den. Der bruges den som besøgshund f.eks. på kræftafdelinger for børn og på plejehjem. Desuden anvendes den som
    hørehund for døve. Jeg har selv trænet en af mine shar peier som besøgshund for handicappede på den institution, jeg arbejder på. Den er som født til opgaven; meget social, tålmodig, opmærksom og opsøgende - den går selv ind på hvert værelse og hilser på beboerne, når vi ankommer. Faktisk kan den vænne en hvilken som helst dårlig dag til en glædelig dag for dem. Den bevæger sig også fantastisk omkring kørestolene. For eksempel lægger den sig aldrig bag en kørestol, da brugeren kan komme til at køre den over, fordi vedkommende ikke kan se den, og på kørestolens lyd ved den, om farten skal sættes op eller ned.

Shar peien findes i forskellige farvevariationer fra creme over fawn og rød til chokoladebrun og sort. Pelsen findes i tre udgaver, der varierer i længde og blødhed.

Shar peien elsker at lege, men det er ikke en specielt motionskrævende hund.
    Den tilpasser sig let forholdene og tager imod den motion, den tilbydes.

Shar peien fælder en gang årligt, og pelsen kræver stort set ingen pleje.
    Den har ingen underuld, så hunden kan godt komme til at fryse på kolde dage.
    Den nyder varme og ynder at solbade.

Shar pei-hvalpe fødes med masser af folder. Folderne forsvinder, når den vokser til - med undtagelse af dem i hovedet, på halsen og ved halen.

Shar peien elsker sine mennesker og er en meget kærlig hund.

• #45   27. jan 2011 Før det 19. århundrede, var "blodsports" såsom tirring af tyre, bjørne-hundekampe og hanekampe almindelige.Hundekampe med bjørne, tyre og andre dyr blev ofte organiseret, som underholdning for både kongelige og adelige.

Disse tidlige "proto-staffords" var den forfædrene grundstamme for Staffordshire Bull Terrier, Bull Terrier, den Amerikanske Pit Bull Terrier og American Staffordshire Terrier. Denne fælles forfædre blev altså kendt som "Bull og Terrier".

Disse forskellige blodsports blev officielt afskaffet i 1835, da Storbritannien begyndte at indføre dyrevelfærd love.

Da hundekampe var billigere at organisere og langt lettere at skjule fra den lovgivning, begyndte fortalere for bloodsport, at træne deres hunde til kamp mod hinanden. Hundekampe blev brugt som både en blodsport (som ofte involverede hasardspil) og en måde at fortsætte med at teste kvaliteten af deres hundeavl.

I årtier bagefter, fandt hemmelige hundekampe sted i lommerne på arbejder-klassen i England og Amerika. Hunde blev sluppet fri i en grav/pitt, og den sidste hund, som stadig kæmpede (eller lejlighedsvis, den sidste overlevende hund ), blev anerkendt, som vinder. Kvaliteten af "gameness" var stadig højt værdsat og hunde, der opgav i løbet af en kamp blev udskældte som "køtere”. Hundekampene var allerede dengang ulovlige.

Ja, vi mennesker brugte kampe mellem forskellige dyr for fornøjelsens skyld i 1800 tallet, men det var selvfølgelig også en anden tid, se bare på aligator-filmen, hvor de brugte mennesker til at kæmpe mod hinanden til døden.

• #46   27. jan 2011 Blue Pearl
    Bull terrieren eksisterede ikke før mere end 30 år efter dyrekamp var ulovliggjort.
    Almen misforståelse mellem begreberne ''new bull terrier'' og ''bull and terriers''

• #47   27. jan 2011 Tonny og maja:

Ja det har været et omdiskuteret emne og jeg har kun min viden fra nedenstående, kender derfor ikke noget til brug af narkotika eller andet smiley

History:
    The origin of the Chinese Shar-Pei can be traced to the province of Guangdong and has existed for centuries in the southern provinces of China. These dogs helped their peasant masters with various tasks, such as herding cattle and guarding the home and family, and have proven themselves to be qualified hunters of wild game—usually wild pigs—and, of course, they were used for generations as fighting dogs by the Chinese nobility, although the practice became rarer after the communist revolution, when such activities were seen as the preserve of the decadent classes.

The Shar-Pei is believed to have shared a common origin with the smooth-coated Chow-Chow because of the blue-black mouths and tongues; possibly the Great Pyrenees, a source of the double dew claws; and the Tibetan Mastiff. It was believed in ancient times that the dark mouth of the Chow-Chow, exposed when barking, helped to ward off evil spirits. Shar-Pei, when translated, means "sand skin". This uniquely rough, loose, prickly coat enabled the Shar-Pei to wriggle out of its opponent's grasp while fighting in the dog pits. When stroked against the grain, the coat may be abrasive, producing a burning, itching sensation. The tail is carried over the back on either side, exposing the anus. The first tail set is a tightly curled tail, a "coin" tail. The second tail set is the loose curl, and the third is carried in an arch over the back. Any Shar-Pei with its tail sticking out straight or between its legs was thought to be cowardly. The tail should connote bravery.

According to old-time dog-fighting fanciers, when a dog's toes were slightly turned out as the body was viewed head-on, it was thought to help the dog with balance. The Chinese crawling dragon with its feet pointed east and west was considered a sign of strength. Because of poor breeding practices, many of the Shar-Pei have bad fronts. A dog with straight forelegs is correct.

Incidentally, Western breeders maintain that any dog in China that protects property is called a fighting dog, whereas in Canada and the United States, they are referred to as guard dogs. This is still a moot point. Up until the introduction of Breed Specific Legislation, designed to target breeds alleged to be "more likely" to attack and largely aimed at criminalising the American Pit Bull Terrier, the Shar-Pei was regarded as a breed designed, bred and selected for dog fighting. After the introduction of various Breed Specific Legislation, many breeders started to deny the fighting ancestry and concocted fanciful tales of a hunting heritage. It is worth mentioning that the Chinese and Taiwanese still regard the Shar-Pei as a dog-fighting breed, although the prohibitive cost of the breed has done much to discourage such abuse.

Uanset hvad er den ihvertfald heller ikke kamphund i dag, men dejlig familiehund og udstillingshund, som alle de andre racer.

• #48   27. jan 2011 Danielle:
    Jeg studsede også over det, men er bare direkte kopieret, så denne bull terrer, skal man vist se bort fra smiley

Det er godt nok også forvirrende med al den "Bull" og "Terreir".

Tror jeg stopper her...

Kommentér på:
Staff og shar pei de næste på listen?

Annonce