depositum eller reservationsgebyr?? depositum eller reservationsgebyr??
Hej hg.
Nu har jeg jo deltaget lidt i en tråd hvor mange mener at når der er lagt et depositum, kan hverken køber eller sælger fortryde. og at køber ikke har ret til at få depositum udbetalt ved fortrydelse.
er det ikke forkert??
Depositum kan man vel godt få tilbage?? har i ikke prøvet at være på ferie eller man skulle leje noget. så kræver de et depositum for at sikre sig man aflevere den lånte ting og til at dække evt. skader. men man får dem da igen?? man får også sit depositum tilbage når man flytter fra en lejeejendom. eller man får resten af hvad der er tilbage efter ejendommen er sat i stand efter sig.
Hedder det ikke et reservationsgebyr det man ikke har ret til få tilbage ved fortrydelse. altså at man reservere en vare for at sikre sig den.
er det ikke to vidt forskellige ting?
eller roder jeg rundt i noget?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.715
Hos os har vi aftalt, at man som interesseret hvalpekøber betaler 500 kr i depositum for at stå på venteliste. Fortryder man inden hvalpenes fødsel får man pengene tilbage, eller hvis nu man ønsker en tæve og der ingen kommer, får man pengene tilbage, eller sluttelig, hvis vi ikke mener, der kommer en hvalp som vil passe ind i købers hjem, får man pengene tilbage (eller kan blive på ventelisten til næste kuld).
Der er hos os ikke tale om reservationsgebyr, da man ikke selv må vælge hvalpen, det er noget vi gør i samråd med køber.
Så jeg er enig
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
har man ikke ret til at få depositum tilbage. men man kan tilgengæld gøres erstatningsansvarlig hvis sælger har lidt et tab. men skal dette tab ikke kunne dokumenteres i kr. og øre?
og er det ikke noget med man kan lave en kontrakt om en pris det vil koste både køber og sælger hvis de fortryder. og er det egentlig ikke den eneste måde man kan sikre sig penge hvis køber fortryder når vi snakker depositum ??
tak for svar begge to. så var jeg da tæt på
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Og som i også nævner, så er det en sikkerhed for at man som køber har ret til hunden uanset om sælger skulle fortryde.
Der er næppe noget forkert i det, eftersom det er almindelig praksis, mon ikke der var stadfæstet dom for længe siden, hvis det var "ulovligt".
okt 2009
men charlotte
hvis man skriver i en annonce det ikke betales tilbage. så er andet jo også aftalt?
lykke det har du ret. men jeg mener at bare at man ikke kan kræve erstatning for svig og smerte som man måske kan den anden vej??
og hvis hvalpen når at blive solgt inden den er 8 uger. så er der jo ikke yderligere omkostninger. og jeg mener netop at man skal kunne redegøre for de ekstra udgifter man har haft ved købers fortrydelse for at man ikke kan gøre som du skriver?
men jeg er slet ikke sikker
okt 2009
jeg har da aldrig sagt det modsatte af hvad der står i dit link?
bortset fra det her depositum som der intet står om i linket
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
Depositum for en udlejnings bil/trailer etc kan du ikke sammenligne, da du jo rent faktisk henter varen samtidigt med du betaler Depositummet dette skal evt dække at du laver skade eller ikke aflevere til tiden.
Depositum for en lejlighed er til dækning af Rep eller manglene husleje.
Så ja hvis ingen af delene er tilfældet når du flytter skal du have dem tilbage. Igen en helt anden situation.
Jeg vil mener at hvis du bestiller en hund, betaler depositum og alligevel ikke vil have hunden, så har avler ret til at beholde depositumet.
Meningen med dette er jo netop at forhinde at avler har undladt at sælge til anden side for så at måske at brænde inde med en hund du ikke vil have.
Nogle hvalpe falder vel også i værdig hvis den når at blive mere end 8 uger?
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Det er klart at hvis opdrætter ikke kan levere den aftalte hund f.eks fordi den dør eller bliver alvorligt syg, så skal køber have sine penge retur.
okt 2009
depositum eller reservationsgebyr??