{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.668 visninger | Oprettet:

SodaDog
SodaDog
Tilmeldt:
6. sep 2010
Emner: 8 Svar: 13

Spørgsmål og krav til hvalpekøbere {{forumTopicSubject}}

Jeg fik fornylig et kuld på min DKK tæve og påtænker at gøre det igen på et senere tidspunkt. En ting jeg fandt svært ved det var at besvare beskeder fra hvalpekøbere (Jeg er lidt genert og usikker >__> )
Mange indleder med "Hvad er prisen?" og forventer at de efterfølgende kan sige "Jeg vil meget gerne købe en *indsæt køn*".
Jeg har overvejet alt fra bare at svare på det de spørger om, til at sende dem en forhåndsskrevet besked med mine "krav og forventninger", men er bange for at få skræmt folk væk.
Jeg må indrømme jeg selv godt kan blive tilbageholden, hvis folks første spørgsmål er prisen, eller hvis de indleder med at de har kig på en billigere hvalp, og lige skal høre om den er afsat etc

- Sætter i krav til at folk kommer og ser hvalpene?
- Hvis ja. Giver i så informationer om forældres sind, størrelse, afstamning osv inden, eller bliver det ved evt besøg?
- Tager i depositum/reservationsgebyr? Hvorfor, hvorfor ikke?

Når folk kom på besøg og kiggede var de altid fast besluttet på en bestemt af hvalpene.
Jeg må indrømme at de selv fik lov at vælge ved mit sidste kuld, men jeg vil gerne gøre det anderledes næste gang, og selv vælge hvilken hvalp der går til hvem. Heldigvis blev hvalpene fordelt sidst, som jeg nok også selv ville have fordelt dem.

- Vælger hvalpekøberen, eller I som opdrætter, hvilken hvalp der skal til hvem?
- Hvis jer : Hvornår udvælger i hvem der skal have hvilken hvalp?

- Hvilke spørgsmål stiller i hvalpekøberen? (Bolig, arbejde, børn, etc?)
Spørger i allerede pr mail, besked, etc, eller først ved rigtigt besøg?

^ Især her er jeg meget i tvivl. Jeg gik meget i stå sidst, og endte med ikke rigtig at få spurgt om noget. Jeg fik dog spurgt ved senere lejlighed, og de mest relevante ting fik de selv sagt.
- Giver i hvalpekøberen besked med det samme, eller lade i dem forlade hjemmet med en "Vi ringer tilbage senere"?

- Hvad kan få jer til at fravælge en hvalpekøber?

Jeg har helt sikkert glemt noget smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål og krav til hvalpekøbere
  • SodaDog
    SodaDog Tilmeldt:
    sep 2010

    Emner: 8 Svar: 13
    #1   29. nov 2017 Godt det ikke er en danskstil, for det blev da elendigt sat op smiley :D
    02 for opsætning.


  • SodaDog
    SodaDog Tilmeldt:
    sep 2010

    Emner: 8 Svar: 13
    #3   29. nov 2017 Jeg skrev prisen i annoncen, hvilket var hvorfor det irriterede mig.
    Det skulle jeg nok have nævnt smiley


  • #7   29. nov 2017 Uh, må jeg komme med et sidespørgsmål til hvalpesælgerne her?
    Jeg kunne nemlig rigtig godt tænke mig at vide hvordan I får sagt til folk, hvis I har en dårlig mavefornemmelse.
    Ved mit første kuld kom der en familie hvor alle mine alarmklokker bimlede, men jeg var ung, uerfaren, og som dig SodaDog, lidt tilbageholden og usikker. Med andre ord, typen der havde svært ved at sige fra, og det gælder stadig.
    Så tænker at spørgsmålet er relevant nok. Håber det er ok jeg spørger smiley


  • #10   29. nov 2017 Hvis ikke man har krav, er man ingen god opdrætter smiley

    Lav en solid og seriøs hjemmeside. Det sorterer rigtigt meget useriøst fra tidligt i processen.

    Hos os kan man ikke selv vælge hvalp. Man kan komme på venteliste efter et besøg hvor vi har vurderet hinanden.
    Man bør ikke tage depositum, da køber så har krav på en hvalp. Lad være! Skeletter kan vise sig undervejs, og så skal man ikke være bundet af et salg.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #12   29. nov 2017 Jeg ville først sørge for at der er så mange oplysninger som muligt. Til sidst skrive at folk kan skrive/ringe og fortælle om dem selv og hvad de vil bruge hunden til.



  • #18   29. nov 2017 Jeg er totalt enig med M`erne (Malene og Maj-Britt) ang depositum........ Jeg betaler det gerne, men er aldrig blevet afkrævet det..........

    Som opdrætter ville jeg hellere beholde end at blive "tvunget" til at sælge en hvalp til et par som dem, Maj-Britt skriver om.

    Jeg forventer søreme da at opdrætter har krav og forventninger til mig som hvalpekøber. Og hvis vores forventninger stemmer overens, køber jeg gerne der smiley


  • #20   29. nov 2017 jeg havde en lang liste af spørgsmål og krav til dem der ville købe cocos hvalpe og de alle skulle komme mere end 1gang for at sikre sig kemien var god.
    kun 1 ældre ægtepar mødte jeg først ved salg, men mailede utroligt meget med dem, men jeg var strid... skrev blankt hvis jeg ikke følte det var godt nok at folk måtte finde hvalp et andet sted..
    de betalte depositum for rettigheden til at vælge en hvalp men hvalpene blev først sat til hver person senere, de skulle lige have personlighed før familierne kunne fortælle hvilken en der matchede bedst ind i deres liv smiley

    synes så også jeg har været heldig! jeg får billeder næsten en gang om måneden, vi har set nogle af dem efter de er vokset op og hvis de er i tvivl om noget eller vil have råd til et godt nyt legetøj/ aktiverings legetøj så bliver jeg kontaktet smiley

    så er selv meget tilfreds!

    tror virkelig det handler om at være konsekvens og så bare være ærlig hvis kemien ikke matcher smiley


  • #22   29. nov 2017 ja depositum skal tilbagebetales hvis køber fortryder, man skal kalde det en reservations gebyr hvis man skal have "lovlig" rettighed til at beholde pengene smiley

  • #23   30. nov 2017 Jeg ser primært depositum på tavleløse kuld, hos nye opdrættere og hos opdrættere der egentlig bare sælger til hvem som helst og ikke går så højt op i hvor hvalpene lander.
    Alle andre har lært lektien.


  • #24   30. nov 2017 "Mange indleder med "Hvad er prisen?" og forventer at de efterfølgende kan sige "Jeg vil meget gerne købe en *indsæt køn*".

    Når jeg en sjælden gang har fået sådan en mail/besked uden anden info, så har jeg bare pænt besvaret spørgsmålet og sendt div. spørgsmål retur om hvad hunden skal bruges til, hvornår de kan komme på besøg og møde forældrene osv.
    Så sortere man lynhurtigt i dem der er seriøst interesseret og dem der "bare" vil have en billig hvalp. Nogle er bare knap så gode til at formulere sig på skrift, men er stadig super fornuftige og seriøse mennesker - Andre.... Skal bare ikke købe hvalp hos mig.


    - Sætter i krav til at folk kommer og ser hvalpene?

    Ja! Og tæven inden fødsel, sørger også for mulighed for at se hanhunden hvis han bor i DK. Dog med undtagelse af en udenlandsk hvalpekøber, hende har jeg så tilgengæld mange, mange, mange siders lang korrespondance med og sendt utrolig meget video til.

    - Hvis ja. Giver i så informationer om forældres sind, størrelse, afstamning osv inden, eller bliver det ved evt besøg?

    Ja, jeg har lavet en hjemmeside hvor det meste står på og så gentager jeg de fleste relevante ting igen, og gennemgår sundheden på linjerne sammen med potentielle købere, samt uddyber en del ting.
    Jeg er temmelig ærlig om både stærke og svage sider og lægger ikke fingre imellem mht. de svage sider forældrene har. Køberne skal vide hvad de worst case kan få og holder de stadig ved, så ved jeg at det er fordi de har overvejet det godt og kan lide netop den type hund.
    Ingen hunde er uden svage sider, det er bare et spørgsmål om hvilke svage sider man som ejer selv kan opveje og hvilke man ikke kan leve med.
    Det skal mine hvalpekøbere selv have muligheden for at vurdere.

    - Tager i depositum/reservationsgebyr? Hvorfor, hvorfor ikke?

    Nej. Jeg vil have både købere og jeg kan springe fra hvis der opstår et eller andet.


    - Vælger hvalpekøberen, eller I som opdrætter, hvilken hvalp der skal til hvem?
    - Hvis jer : Hvornår udvælger i hvem der skal have hvilken hvalp?


    Både og, det sker i fællesskab. Enkelte ville gerne jeg valgte for dem, andre ville gerne selv vælge. Så det fandt vi ud af sammen og vi var enige alle sammen, så det gik ret nemt sidste kuld.

    - Hvilke spørgsmål stiller i hvalpekøberen? (Bolig, arbejde, børn, etc?)
    Spørger i allerede pr mail, besked, etc, eller først ved rigtigt besøg?


    Det er meget forskelligt, synes de fleste af mine hvalpekøbere har været gode til at fortælle en masse selv allerede ved første kontakt. Men da jeg har en race der skal bruges, så er det en del omkring træningserfaring, hvad skal den bruges til, hvordan er tiden til hvalpen, fremtidsplanerne osv. Når de ting er på plads, så betyder boligforhold ikke så frygtelig meget, for så kan jeg hurtigt lure om de ved hvad de går ind til.
    Børn vil jeg selvfølgelig også gerne vide noget om.

    Men helt ærligt - De fleste vil rigtig gerne fortælle om sig selv, når man bare spørger.
    Hvis man formulere sig høfligt og nysgerrigt, og ikke som en anden anklager, så synes jeg de fleste virkelig gerne vil fortælle en masse og faktisk godt kan lide man interessere sig for hvem de er og så kommer de fleste ting hurtigt helt af sig selv.

    - Giver i hvalpekøberen besked med det samme, eller lade i dem forlade hjemmet med en "Vi ringer tilbage senere"?

    Som regel er det altid godt lige at sove på det, plejer at sige at jeg har dannet mig et indtryk, men det er dem der skal leve med hunden de næste 12-14 år, så de skal hjem og sove på det og mærke efter om det føles rigtigt.

    - Hvad kan få jer til at fravælge en hvalpekøber?

    Da det er så aktiv en race og mine hunde er i den aktive ende af en aktiv race.... Så giver det næsten sig selv, at hvis man ikke vil træne og er ret målrettet i sin træning, så er det ikke hos mig man skal købe hvalp. Heller ikke selvom man sagtens kan give den et fantastisk liv.
    Jeg tør bare ikke løbe risikoen da jeg jævnligt støder på hunde der viser hvor galt det kan gå, når de ikke aktiveres nok/rigtigt.
    Der kan også bare været noget så simpelt som mavefornemmelser - Havde en jeg simpelthen måtte sige nej til, fordi jeg bare havde en helt gal mavefornemmelse.
    Og en anden opdrætter i udlandet, der har helt, helt anderledes avls-kriterier end jeg og bare ligger meget langt fra det jeg gerne vil, vedkommende fik heller ikke en hvalp.


Kommentér på:
Spørgsmål og krav til hvalpekøbere

Annonce