2.044 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Ændret adfærd i 2 års alder Ændret adfærd i 2 års alder

Min næsten 2 årige blandingshund (dansk/svensk gårdhund og fransk bulldog) har inden for de sidste 2 måneder ændret adfærd.
Han er begyndt at knurrer og gø af andre hanner. Dette sker oftes, hvis den anden hanhund ikke underkaster sig. Vi har haft et par voldsomme episoder, hvor det er endt med skammer på en anden hund. Det bekymre mig, da jeg ikke har set denne opførsel før og er bange for hvad det betyder.
Jeg har indenfor disse måneder haft en veninde boende med hendes lille chiwawa og ved ikke om dette kan have en betydning for hans adfærd.

Er der nogen der har erfaring med dette eller kan læse denne adfærd og kan give mig nogle gode råd?

Tak:)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ændret adfærd i 2 års alder
  • #1   3. mar 2011 Det er helt normalt. Din hund er blevet kønsmoden og dermed voksen. Det normalt at hanhunde ikke kan med alle hanhunde

• #4   3. mar 2011 Han er blevet voksen og begynder at udvise køns aggressivitet vil jeg tro.
    Hvad du kan gøre ved det ud over at undgå situationerne ved jeg faktisk ikke

• #5   3. mar 2011 Kasteration var måske en mulighed?

• #6   3. mar 2011 Det lyder til at han er blevet MAND.
    Umiddelbart er der ikke alverden at gøre ved det...bortset fra at acceptere, at han ikke lige kan sættes sammen med alle mulige andre hunde.

Lad ham istedet hilse på tæver og hvalpe. Der skulle han gerne "være en go dreng"!

• #8   3. mar 2011 Tror ikke der er meget at gøre, Thomsen kan heller ikke lide særlig mange andre hanner og derfor lader jeg ham heller ikke rende rundt med forskellig hanner.

• #9   3. mar 2011 Kasteration er ikke en gylden løsning på alle problemer.. hvis din hund er usikker, så kan kasteration gøre alt meget værre.. må indrømme, at jeg ikke forstår, at folk foreslår dette.

Du har en hanhund, som er blevet voksen og ikke gider andre hanner, sådan er det nogle gange med hanhunde, og det må du acceptere. Jeg ville holde ham fra andre hanner, og lade ham lege med tæver.

• #10   3. mar 2011 Du er nød til at sætte ind med det samme og fortælle at den adfærd ikke er acceptabel. En kastraktion giver ikke nødvendigvis en roligere hanhund, men helt at fjerne ham fra andre hanner er dyreplageri. Du er simpelthen nød til at mødes med andre hanner (som er velvidende om dit problem) og så må du korigere ham, lige så snart at han viser tegnene - stive ben, nakkehårene rejser sig, etc. Når først han er gået i flæsket på den anden hanhund, så er hans mission lykkedes. Du skal fange ham lige før og så rette ham som du plejer, om det så er med godbidder, legetøj, NEJ, what ever. Hvis ikke du gør det nu, kan du risikere at han aldrig kan være sammen med andre hanner, og så har han det jo heller ikke optimalt. Igang med træningen!

• #11   3. mar 2011 Cynthia.. men helt at fjerne ham fra andre hanner er dyreplageri???????

Hvis han ikke gider andre hanner, så mener du hunden skal tvinges til at ville dette???? Har du nogensinde hørt om egetkønsaggressivitet... jeg forstår slet ikke dine råd.

Hunde skal da ikke kunne med alle..

• #12   3. mar 2011 Nå ja og stakkels de hunde, som så skal være testklude for TSs hund, når hun lige skal træne den i "at kunne lide andre hanner"... hvis de er uheldige får de lige et par tandmærker med på vejen.. lyder godt nok fornuftigt!!!!!

• #13   3. mar 2011 Jeg ville bestemt heller ikke forlange at han skulle kunne hilse på og lege med hanner fremover. Men ville derimod ACCEPTER hans helt normale opførsel.

Vores hanner hilser ikke på andre hanner, når de er voksne. Det er ikke sikkert at der ville ske noget som helst, men jeg vil IKKE ta chancen. Med vores størrelse hunde kan det hurtigt gå galt, så nej tak.

Jeg forlanger at de kan gå forbi andre hunde og blive pænt ved siden af mig i snoren; både på vores gåture, til træning og til udstilling. Og dét træner vi lige fra hvalp af. Så længe de kna det, er jeg tilfreds.
    Der er nogle bestemte hunde i nabolaget, som vi lader hundene hilse på, når de er hvalpe og unghunde, men vi slipper dem ikke fri med hver hund, som vi møder på vores vej.

I naturen lægger hanner IKKE og gnubber sig op og ned af hinanden, og det er at bede om problemer at "presse" hunden ti ldet.

Har svært ved at se, hvordan det er dyrplageri at holde sin usikre, kønsaggressive (eller hva det nu er) hanhund væk fra andre hanner.

• #14   3. mar 2011 Maibritt.. enig med at de selvfølgelig skal kunne gå forbi andre hanner. Min gider ikke andre hanner, men han er med på udstilling og har ingen problemer med andre hanners tilstedeværelse, og kan sagtens gå ture med andre hanner, de er dog i snor. Jeg acceptere heller ikke dårlig adfærd, men ligefrem at tvinge sin hund til at være sammen med hanner, som den tydeligvis ikke vil... det er da dyreplageri... fatter ikke menneskets trang til at pådutte hundens ens egen sociale adfærd....

• #15   3. mar 2011 Cynthia: Jeg gad godt se dig nå at få fat på Thomsen hvis han har set sig sur på en anden han.

• #16   3. mar 2011 Emma.. eller Elmo, et kompakt lille muskelbundt på 16 kg, inden han får fat i den anden hanhund... det er simpelthen umuligt ... og derfor uforsvarligt at lade sin hanhund være løs med andre hanner, hvis den ikke kan dette uden problemer.

• #17   3. mar 2011 Louise: Ja han er nok lidt svære.

• #18   3. mar 2011 Jeg har to terrier som jeg forlanger kan med andre hanner. Jeg siger ikke at de skal gnubbe sig op af hinanden og kæle, men hvis mine hanner ikke gider dem, så beder jeg dem om at holde afstand og så gør de det!!!! Mine er både jagthunde, lydighedshunde og udstillingshunde, så jeg acceptere ikke at de går i flæsket på de andre, hvis snoren bliver løs eller hvis de løber rundt.
    Det jeg mener, er at Julie skal træne det væk nu. Jeg har ALDRIG sagt at hundene skal være løse, men at hun skal træne med nogle hanner som ikke er aggresive. Og som jeg skrev, hvis han først får lov til at gå i flæsket på en anden, så er hans mission lykkedes og hun fejlet!

Og efter min mening er det dyreplageri, hvis hun aldrig skal regne med at hendes hanhund kan med andre. Der er sgu ikke noget værre, end at skulle advare alle på sin vej og hunden går fuldstændig bananas hver gang den ser en anden hanhund!

• #19   3. mar 2011 Cynthia.. ja men nu ændrer du så også lidt det du skriver.. selvfølgelig skal de ikke gå amok, når de SER en anden hanhund.. men du skriver at det er dyreplageri, hvis den bliver fjernet fra andre hanner.. det er vist to forskellige ting... min er da på udstilling... til træning og ja siger intet til andre hanner, men han er ALDRIG løs med andre hanner.. han er sgu da ligeglad.. han gider dem jo ikke... og det er jo ikke alle hunde den ikke kan med .. kun hanner.. der er jo stadig tæver at lege med, så den skal jo netop ikke holdes væk fra ALLE hunde...
    og hvad hvis denne hund går i flæsket på en anden.. UPS.. ejeren nåede ikke at se det.. nå ja det var da ærgeligt og en hund, som nu er ødelagt pga et angreb..

og der er ingen af os, som skriver, at det er i orden, at den går Bananas hver gang den ser en anden hanhund, men den skal IKKE være løs med andre hanner..

• #20   3. mar 2011 Julie skriver jo ikke at det kun sker når den er løs og jeg mener stadig at det kan trænes væk - det har jeg fået gjort med mine og det er hanner med temperament.

• #21   3. mar 2011 det lyder da netop til, at TSs hund er løs... det lyder da netop som om det sker under leg, hvor den anden ikke underkaster sig.. og så mener du bare, at de andre hunde skal være prøveklude.. tænk hvis TS ikke reagere hurtigt nok.. tænk hvis TS ikke ser de tegn, som du ser på dine hunde..

Tillykke med at dine hunde kan det.. men godt nok dårligt råd at give andre.. og ja jeg har selv terrier, så derfor vil jeg aldrig tvinge min hund til at kunne med andre hanner, da han tydeligvis ikke har lyst til dette.. acceptere deres tilstedeværelse ja.. men alt andet nej!!

• #22   3. mar 2011 Sunshine.. enig.. tænk hvis det er usikkerhed, og man så ender med en meget mere usikker hund.. men sjovt at man altid tror, at kasteration er løsningen på alt..

• #23   7. mar 2011 nu kender jeg så Cynthia og der er intet at sætte på hendes hundehold eller hendes måde at håndtere hendes hunde på.
    Jeg vil give cynthia ret i at det skal trænes ind med nogen "modelhunde" der kan starte på behørig afstand og så tage det i opløbet og få adfærden rettet så den ikke laver udfald m.m

• #24   8. mar 2011 Kunne egentligt være rart, hvis trådstarter ville deltage og præcisere, hvornår udfaldene sker.......

For der er selvfølgelig forskel på, om det er ved den helt tætte kontakt, som jo KAN undgåes ved at vælge hunde af andet køn til snus, hilsen og leg, eller om hunden går amok, bare den ser en hund i horisonten, og der bare står KILL i øjnene på den.......

Så gi lyd Julie J ;o)

• #25   9. mar 2011 Hej med jer (undskyld mit sene svar)

Tusind tak for de mange svar jeg har fået. Er da heldigvis nu sikker på, at denne adfærd er helt normal.

Jeg har inden for den sidste uge haft nogle gode oplevelser med Pablo. Jeg har observeret ham i situationerne, hvor har begynder at rejse hår og det sker som regl, hvis der er blandet en pind ind i, eller hvis hunden er omtrendt på samme størrelse. Det sker kun ved tæt kontakt. Ikke at det sker hver gang. Jeg arbejer lige nu på at han skal ignorerer omgivelserne, når vi går tur, da han vil hilse på alt og alle.

Kommentér på:
Ændret adfærd i 2 års alder

Annonce