{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.536 visninger | Oprettet:

Aflivning {{forumTopicSubject}}

I utallige tråde herinde, ender snakken udi aflivning, men der er altid nogen der er imod aflivning.
Nu vil jeg så gerne spørge: Hvordan kan det være synd for hunden, at aflive den?

1) Den mærker det ikke, hvis det gøres ordentligt
2) Den <i>ved ikke</i> at det er sidste tur til dyrlægen/i skoven (tænker på jægere der skyder deres hund), den ved ikke den skal dø
3) Den er <i>ikke</i> ked af, hvad den går glip af, den ved det trods alt ikke.

Er det fordi man menneskeliggør sin hund, man tror det er synd for hunden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning
  • #1   4. mar 2011 I min verden er det ikke sund at aflive en hund, netop fordi det hverken gør ondt eller andet.
    Det er (som oftest) ejeren selv, som har de støreste smerter i forbindelse med aflivning.
    Det er tværdigmod synd at holde en hund i live, som har bedst af at blive aflivet.


  • #2   4. mar 2011 jeg bliver ofte ganske rystet over hvordan de behandler på kæledyr når jeg ser programmer fra usa.. jeg syntes det er fint nok at hundene kan få et okay liv efter et langt behandlingforløb - men man skal huske på at dyr ikke kan se fremad. vi kan ikke forklare dem - den smerte og de lidelser i går igennem nu - det går væk igen om nogle mdr.. jeg syntes det er vigtigt at man forholder sig til de smerter og lidelser dyrene har nu i øjeblikket.

  • #3   4. mar 2011 Hvis hunden ikke fejler noget og ikke er særlig gammel, så synes jeg det er synd med en aflivning, fordi den skal lade livet alt for tidligt....
    Er den meget syg og skal have en del medicin, så synes jeg det er bedre med en aflivning, da jeg ikke mener man kan være sikker på hunden ikke har smerter - får bivirkninger....
    Alderdom som er svær, der mener jeg heller ikke det er synd...


  • #4   4. mar 2011 Jeg fatter heller ikke, hvorfor en hund absolut skal have 4-5-6-7 hjem "fordi den har ret til at leve". Vi sætter dyrene i verden for vores skyld, og hvis vi ikke vil have dem, så må vi tage ansvaret der følger med i stedet for bare at smide lorten videre.

  • #5   4. mar 2011 Jeg skal da ærligt indrømme, at skulle jeg på nogen måde ende i en situation, hvor jeg ikke kan have min hund mere, så ville hun blive aflivet. Jeg kan tjekke og tjekke og tjekke andre mennesker, men vil aldrig 100% kunne vide hvad hun ville ende i i en omplacering. Så er jeg egoistisk nok til at tænke på, hvad jeg har det bedst med. Og det ville være aflivning.
    Nu er det heldigvis ikke noget jeg satser på, nogensinde at skulle opleve ;o)


  • #6   4. mar 2011 En hund vil med sikkerhed hellere aflives, end at ende som en kastebold fra hjem til hejm!!

  • #7   4. mar 2011 stinne P: Jo, det tror jeg den er, den mærker jo ikke noget, men Jeg finder det synd fordi den skal lade livet alt for tidligt, den kan stadigvæk omplaceres og få et godt langt liv.

  • #8   4. mar 2011 Stinne - Det er vel egoistisk at have så stor "mistro" til sine medmennesker på et eller andet plan ;o)

    Jeg forstår bare ikke, hvordan det kan være synd for hunden...
    Jeg ved ikke lige hvordan det er med en hund der lige har født og man så tager og afliver alle hendes hvalpe, der kan man måske sige det er synd for mor-hunden, men det ved jeg ikke så meget om.. smiley


  • #9   4. mar 2011 Aino - Så er det synd for <i>dig</i>, ikke hunden.

  • #10   4. mar 2011 Irene: Tjo for hunden ved det jo ikke.... har det bare skidt med at en liv skal ende inden det overhovedet er begyndt....

  • #11   4. mar 2011 Aino - Ja, men så er det jo lige netop også dit behov du opfylder.Og det er også fint nok, man skal gøre hvad man selv vil. Jeg kan bare ikke se hvordan det på nogen måde kan være synd for selve hunden. :o)

  • #12   4. mar 2011 Jeg ved ikke, synes lidt det er et tveægget sværd!
    Alle levende væsener er født med en meget stærk selvopholdelsesdrift og overlevelsesinstinkter!
    Så jeg synes det er forkasteligt at aflive sunde og raske ungdyr fordi deres ejere mener, at de er de eneste i hele verden, der kan tage vare på dem.
    En af mine hvalpe er netop blevet omplaceret, idet den familie der oprindeligt købte ham, ikke længere kunne have ham.
    Og jeg siger jer, havde de taget livet af "min" 15 mdr. gamle unghund. Så var jeg blevet rygende rasende.
    Han har fået en ny dejlig familie, kunne uden problemer flyttes og trives over al forventning.
    Ligesom jeg selv er den lykkelige ejer af en snart 10 årig Schæfer, som jeg hentede på et internat, da han var 11 mdr. gammel.
    Til gengæld har jeg meget svært ved at acceptere, at man underkaster sine hunde langvarige og til tider smertefulde behandlinger, ja, sågar amputeringer af lemmer, blot for at holde dem i live!!!


  • #13   4. mar 2011 Marietta - Nu er det jo ikke omplacering/aflivning. Det er op til folk hvad de vil.
    Jeg vil bare gerne vide hvordan det er <i>synd for hunden</i> at aflive den.
    Om det er forkasteligt eller ej har jo ikke noget med hundens følelser at gøre - eller hvad vi nu skal kalde dem. Det er jo en holdningssag.


  • #14   4. mar 2011 Det er ikke synd, den ved det ikke og skulle ikke mærke noget.

  • #15   4. mar 2011 Irene: sry tror jeg misforstod det lidt fra start ;o) derfor jeg skrev hvad JEG synes hehe

  • #16   4. mar 2011 Aino - Helt ok smiley Hehe.
    Jeg synes også det er vældig synd for mig hver gang en hund skal aflives (har jeg kun prøvet én gang, men alligevel!). Og jeg hader det. Haha smiley


  • #18   4. mar 2011 Jeg mener ikke man kan bruge begrebet "synd" i den forbindelse!
    Og jeg mener heller ikke man kan tillægge hundene den slags følelser.
    Det er i langt højere grad en etisk diskussion, om retten til livet for alle levende væsener, som jo ikke er dukket op af ingenting, men er resultatet af nogle menneskers bevidste valg!


  • #19   4. mar 2011 Ja, det er os der bestemmer!! Og derfor er det ikke et spørgsmål om følelser, ej heller sentimentalitet, men etik!!
    Hvorfor tage livet af noget der ikke behøver at dø?


  • #20   4. mar 2011 Jeg synes ikke det er synd for hunden, men rent etisk synes jeg det er forkert, at der et sat et liv i verden, som så skal aflives, fordi familien alligevel ikke gider/magter at have hunden.

    Heldigvis findes der også aflivninger, som sker p.g.a andre ting, men hvor ville jeg dog ønske, at man som kommende hundeejer, ville sætte sig ordentligt ind i tingene, før man anskaffede en hund.


  • #21   4. mar 2011 Hundemutter: enig.

  • #22   4. mar 2011 Julie P
    Jeg er fuldstændig enig med dig. Mine kommer ikke herfra, i levende live hvis vores venner ikke vil tage dem. Vi har dog en gensidig aftale om og overtage hinandens hunde. men skulle de ikke kunne det så bliver de aflivet. Slut færdig. Jeg hader hunde som kastebolde.


  • #23   4. mar 2011 Irene J

    Det kommer bestemt helt an på hvad der ligger til grund for en aflivning.

    Er hunden alvorlig syg,med store smerter hverdag, som ikke kan udbedres, Ja så ville jeg aflive.

    Ellers skal der meget til før jeg afliver en hund.


  • #24   4. mar 2011 Jeg synes, det er et vanskeligt spørgsmål.
    Hunden ved selvfølgelig ikke at den skal aflives, og har derfor ikke de følelser omkring det, som vi mennesker har, og i mange tilfælde kan det absolut være det bedste for hunde. Det er bare trist at så mange hunde må lade livet, fordi folk glemmer at tage tænkehatten på, og "glemmer" at sætte sig ind i, hvad det betyder at få og have hund!
    Jeg har selv overtaget en skilsmissehund, som ingen gad have. Han var seks år, og absolut for ung til at "bare" dø, når han er sund og rask. Og jeg har fået en vidunderlig hund.


  • #26   4. mar 2011 Det er nemlig det Lillian K!!!
    Det er efterhånden blevet ganske almindeligt at anskaffe sig hunde og andre kæledyr, for den sags skyld, ganske uovervejet for derefter at skille sig af med dem igen.
    Og nu er vi så igang med at plædere for aflivning, som en helt legitim og næsten omkostningsfri metode, idet hunden jo hverken bliver ked af det eller ærgrer sig over, hvad den går glip af resten af sit naturlige liv.
    Og pointen er vel netop, at lade være med at anskaffe sig dem i første omgang, for uanset hvad, er det altså hunden der er taberen.
    Og at sammenligne med slagtedyr er ikke relevant i den forbindelse.


  • #27   4. mar 2011 Nu er det jo ikke alle situationer man selv er 100% herre over, og at skulle omplacere en hund på 8 - 10 år der har haft det godt hos en ejer og er Meget knyttet til den ejer, eller som stinne P er inde på mht. hendes hund, der holder jeg på hunden er bedst tjent med en aflivning. Men nu er det ikke det som Irene starter ud med at spørge om.

  • #28   4. mar 2011 øøh ? Citat: det er det da.?
    Nej, vil jeg ikke mene det er for din hund, du siger selv du tvivler på nogen vil kunne passe ham med hans behov, du står ham nærmest, det må du jo vide ikk ;o)


  • #29   4. mar 2011 Jeg vil ikke sige at det er selve aflivningen jeg er imod, hvis bare det foregår ordentligt.

    DET jeg er imod er de folk der vælger at aflive deres hund fordi den ikke længere passer ind i familien, det er sku til at brække sig over.
    Så skal man ikke anskaffe hunden i første omgang.
    Man menneske, som hund har jo kun et liv (Så vidt jeg ved) ;), og hvorfor skal hunden miste det liv fordi den ender hos folk der ikke er deres ansvar værdigt ? Hvorfor skal den dø fordi den ender hos de forkerte mennesker ?

    Det ligger mig MEGET fjent at man gør sådan noget.

    Jeg snakker ikke meget gamle hunde her, eller syge hunde, men raske hund, tit os unge hunde.

    Føj altså.


  • #30   4. mar 2011 Jeg kan se på denne tråd, at min hund skulle have været aflivet for længst. Han er syg, har HD og løse hofteled, som giver mange smerter. Han er i smertebehandling, og det er i resten af hans liv, som nok ikke bliver særlig langt. Men i samråd med flere dyrlæger, har jeg valgt at lade ham leve. For når han får sinmedicin, kan jeg stort set holde ham smertefri. Nogle dage har han det skidt, og så kommer han en tur til kiropraktoren.
    Men lige nu har han det godt, så hvorfor aflive ham, han er så glad en hund


  • #32   4. mar 2011 Maj-Britt - Nu handler tråden jo om, hvordan det kan være synd at aflive en hund. Og nu her jeg så fået læst svarene. Det er aldrig synd for hunden at aflive den, der er synd og skam for ejerne, der ikke har formået opgaven o.l. som folk skriver. Hunden mærker jo ingenting, det gør kun ejeren. Så det handler jo ikke om, <i>hvornår</i> hunden skal aflives.

    Marietta - En tilføjelse: Andre kan godt tage sig af min hund, det gør de f.eks. når jeg er på ferie, hvor hun er i pension. .Det handler om, at jeg hver dag kan sidde og se en million hunde der skfiter hjem igen og igen. Den statistik skal min hund ikke indrages i.


  • #33   4. mar 2011 Og jeg græmmes over de 15.000 hunde der årligt aflives, ikke på grund af sygdomme eller fysiske skavanker, men på grund af "adfærdsproblemer"!

  • #34   4. mar 2011 Jeg græmmes sammen med Marietta!

  • #35   4. mar 2011 Nu handler tråden jo altså om <i><b>hvorfor det er synd for hunden at blive aflivet. Hvad giver hunden følelsen af at det er synd?</b></i>

  • #36   4. mar 2011 Irene J

    nej selvfølgelig kan hunde ikke mærke den bliver aflivet, men hvorfor skal hunde ikke have ret til at leve et fantastisk liv hvis det er muligt,


  • #37   4. mar 2011 Det er "synd" for hunden, at den aflives længe inden den naturligt ville afgå ved døden, hvis den aflives fordi ejeren ikke formår at have hund!!!
    Og hunde har ingen menneskelige følelser, heller ikke selvmedlidenhed, men den har stærke overlevelsesinstinkter, der for mig indikerer, at den faktisk hellere vil være i live end død!!


  • #38   4. mar 2011 Sheila - Det må de såmænd også gerne, men så er argumentet med at det er synd at aflive jo, ja, aflivet. Man kan så argumentere for, om hunden skal leve eller ej :o)

    Marietta - At noget er synd, er en menneskelig følelse i mine øjne.


  • #41   4. mar 2011 Ja, Irene J???
    Og hvis en handling er en synd, er det jo ikke et spørgsmål om en følelse???
    Så er ordet synd et udtryk for en værdi, et etisk udgangspunkt!
    Og det er vel det du mener når du spørger om det er synd for hunden?


  • #42   4. mar 2011 Jeg er en af dem som - lige som dig Irene - hellere vil aflive min hund end lade den "dø selv" om man så må sige.

    Jeg har efterhånden set og været med til mange aflivninger da jeg arbejder på et dyrehospital, og jeg synes at det er en meget.. ja hvad skal man kalde det.. human måde om man så må sige?

    det foregår så stille og roligt, og hunden sover jo faktisk inden den får den lilla sprøjte..

    Så jeg har samme holdning som dig Irene.


  • #43   4. mar 2011 Ja, ingen tvivl om at døden for dyrlægens hånd er smertefri og hurtig!!
    Men jeg har endnu aldrig oplevet levende væsener der hellere vil dø end leve, medmindre livet er så fyldt med smerte, at det er uudholdeligt.

    Og jeg mener stadig at aflivning af deres sunde og raske hund, er den letteste vej ud for mennesker der ikke tager ansvar for deres valg!!!


  • #44   4. mar 2011 Enig med dig Marietta.



  • #47   5. mar 2011 120 procent enig med Marietta !

    Hvorfor skal hundene ikke have lov at leve det liv de rent faktisk har ret til, fordi de ender hos de forkerte folk ?


  • #49   5. mar 2011 HUNDEN : Nååååh ja , det havde jeg ikke tænkt på.

    Ej men jeg bliver virkelig harm, senest over en tråd på et andet forum. Men en schæfer (race selvfølgelig underordnet) der havde været hos en familie i et halvt år og gået som vagt med manden, hunden var omkring to år. God sammen med familiens børn.
    Så stoppede manden som vagt og hunden var pludselig i vejen og sjovt nok var der pludselig problemer med hunden, den rendte med ud når døren blev åbent (Jøsses!) og så knurrede den vist når den blev irettesat mener jeg (Gider ikke lige finde tråden frem lige nu).

    Vi var flere, jeg selv deriblandt der ville hjælpe med en løsning, bla. at hente hunden på stedet. Dagen efter tråden kom blev hunden aflivet!!!

    Jeg kan ikke lade være med at tænke at var den hund ikke endt hos den familie var den her stadig den dag i dag!!

    Det gør ondt i mit hjerte at jeg ikke vidste hunden kun havde et døgn tilbage at leve i, så ville jeg have hentet den på stedet.

    Man kan ikke redde hele vejen men jeg skammer mig over at folk bare afliver raskt væk!

    FØJ!


  • #51   5. mar 2011 Okay, så det er synd for en hund at blive aflivet. For den kan godt mærke det, det gør ondt på den fordi den får undertrykt dens overlevelsesinstikt?

    Så må det jo også gøre ondt på hunden at blive vaccineret. Det er også frygtelig synd, eller hvad?


  • #52   5. mar 2011 Irene, jeg vælger at tro det ikke er til mig den er myntet på smiley

  • #53   5. mar 2011 Janni - Den er ikke til nogen specifikt, så det skal du ikke være bange for smiley

    Der kan være mange gode grunde til aflivning er bedst og der kan være mange flere til at det er det forkerte at aflive, men synd er ikke en af grundene i min verden smiley


  • #54   5. mar 2011 Irene, Okay for jeg skriver netop at det ikke er selve aflivningen der er synd, hvis det bliver gjordt ordentligt smiley Og heller ikke synd at aflive gamle hund eller syge hunde. Men sunde, raske, unge hunde, ja det der i mine øjne synd smiley

  • #56   5. mar 2011 Janni - Nej det var bare sådan lidt "ud i den blå luft". Som landet er lige nu, ser jeg også titusind grunde til at beholde min hund og ingen til at aflive hende smiley

  • #57   6. mar 2011 Enig HUNDEN smiley :( smiley

Kommentér på:
Aflivning

Annonce