{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

Schæfer vs. Australian shepherd {{forumTopicSubject}}

Nogen der kan komme med fordele og ulemper ved disse racer. Hunden skal bruges til 'for sjov brug' i agillety, spor, lydighed og være en alm. vagthund uden at være aggressiv overfor fremmede.
Jeg ved det er to vidt forskellige racer - men håber I kan komme med input omkring fordele og ulemper smiley

Kommentarer på:  Schæfer vs. Australian shepherd
  • #1   7. mar 2011 Hvis alting bare er "for sjov", så vil jeg tro, at det er hip som hap, hvad du vælger.

Men det er jo en kendt sag, at schæferhunden er tunger dvs. på AG-banen vil den næppe være helt så hurtig som en aussie.

Schæferhunden har også et langt større aggressions/forsvars-potentiale, end aussien, så det skal man også tage højde for.

Aussien er generelt en mentalt blødere hund end schæferen.

Schæferhunden har jo også en del problemer med HD, AD og ryg - så man skal se sig ENORMT godt for, hvis man vælger den - især hvis den skal bruges til at hoppe og springe til AG.

• #2   7. mar 2011 Mette, til de fleste af de ting, du ønsker at bruge hunden til passer Aussien meget bedre end schæferen.

Jeg ved ikke hvordan den er til at "passe på huset". Der er schæferen jo i sin natur fabelagtig.

• #3   7. mar 2011 Aussien er en udemærket vagthund -de er jo, udover at være hyrdehunde, osse avlet til at passe på gården.

De er ofte reserveret overfor fremmede (omend det ikke altid er tilfældet i dag), vil give lyd når der kommer nogen, men æder ikke gæster.
    Gaia gøer og holder dem hen til jeg siger det er ok, og andre aussie-ejere siger at det er normal aussie-opførsel.

Umiddelbart synes jeg aussien lyder som et ganske godt valg til det du vil bruge den til.

Og at aussien skal arbejdes med er da helt korrekt -men det skal schæferen jo osse for at trives;o)

Det er self tildels osse et spørgsmål om opdragelse og hvad de er vandt til, men de fleste aussier kan fint tåle et par fridage, hvis bare de generelt set får tilpas aktivering og motion.

• #4   7. mar 2011 Tak for jeres svar smiley jeg står nemlig i den situation at jeg ikke kan vælge imellem disse to racer - skal dog ud at besøge opdrættere for begge.

Schæferen er tungere ja, men som en af jer nævnte gør det jo ikke det store når jeg blot vil have det på hyggeplan smiley

Angående vagthund er fordi min mand og jeg flytter på landet i løbet af sommeren, så jeg har brug for en beskyttende hund, da jeg kommer til at være en del alene.
    Men stadig må den ikke virke aggressiv overfor besøgende og hvis vi feks går i hundeskov smiley

• #5   7. mar 2011 Mette

Du skal være opmærksom på, at schæferhunden ikke er en hund, man som udgangspunkt skal rende i hundeskov med.

Visse racer er mere sociale end andre, - schæferen er - når den er kønsmoden - kendt for at have tendens til egetkøns-aggression.

• #6   7. mar 2011 Aussien er heller ikke ubetinget god i en hundeskov. Enkelte linier har tendens til egetkønsagression (dem kan man jo så prøve at undgå), og en del aussies kan godt lege lidt voldsomt. Det sidste gælder i hvert fald både min egen og de fleste af dem jeg har mødt (der har været et par undtagelser)

• #7   7. mar 2011 Lise L
    Jeg vidste at mange med schæfere vælger at lufte andre steder, så det er da stof til eftertanke det du skriver - ville være lidt ked af at have en hund som ikke ville fungere optimalt med andre hunde, ikke at den skal kunne med alle, men at den er 'sikker' at slippe fri smiley

• #8   7. mar 2011 Mette

Jeg kan sagtens gå fri med mine hunde, - men jeg vil ikke have alle mulige hunde rendende op i hovedet på dem.

Hvis man vil have en udpræget social hund i forhold til fremmede, skal man nok ikke vælge en schæfer.

• #9   7. mar 2011 Den skal ikke være social i den forstand - men den skal kunne acceptere andre hunde, selvfølgelig vil de ikke kunne enes med alt og alle, sådan er det jo også med os.
    Men bare at de kan fungere smiley

• #10   7. mar 2011 Hvad mener du med at "acceptere" andre hunde?

Som sagt, - du kan sagtens lærer en schæfer at ignorerer andre hunde på din gåtur, og den kan sagtens have glæde af at have faste legekammerater, som den kender godt, - men hvis du skal kunne gå i hundeskov med den, hvor det er kotume at man opohæver enhver form for floktilhørsforhold og lader hundene "lege" og mødes med hinanden uden man sorterer i møderne, - ja - så risikerer du nemt at få problemer med en schæfer, når den bliver ældre.

• #11   7. mar 2011 Acceptere menes i den forstand at den ikke skal virke truende og aggresiv - har før oplevet sådanne hunde der slet slet ikke kunne acceptere andre, alle skulle holde sin afstand.

Jeg ved godt at man på forhånd ikke kan sige hvordan hunden bliver, men hvis den har tendens til denne adfærd, så ville det klart være et minus

• #12   8. mar 2011 Mette

Jeg har ofte oplevet, at der lige var en periode hos schæfere, hvor de skulle have at vide, at man ikke skulle være udadreagerende. Det har de fleste schæfere tendens til, - og det skal man kunne magte og kunne fortælle hunden, at det er et no go.

Har man ikke den pondus, kan det nemt eskalere og så får man de der "højtråbende" ucharmerende schæfere, som skaber sig hver gang der er en anden hund i sigte.

Men det er som sagt et opdragelsesproblem.

• #13   8. mar 2011 Jeg er måske lidt farvet i forvejen i forbindelse med hundeskove, men jeg synes at schæferen er direkte uegnet til fællesleg i skoven.

Den kan blive meget social også hvad angår andre hunde, men det er ikke hensigtsmæssigt med dens egenskaber at sætte den ind i tilfældige flokke af hunde.

Det er meget hensigtsmæssigt at lade den få nogle venner, som den kan lege med to ad gangen eller måske tre ad gangen, men fri leg med tilfældige hunde - nej.
    Så er det ikke schæfer, man skal have, hvis det er et must, at man skal kunne det.

Der er ingen garanti for, at man får en schæfer, der kan acceptere andre, men den kan altid opdrages til at ignorere dem.

Kommentér på:
Schæfer vs. Australian shepherd

x