pelspleje til "uld-blanding" ?? pelspleje til "uld-blanding" ??
hejsa..
Jeg har lige et spørgsmål til pels plejen til mit bette kræ som jo er en blanding af alt muligt (fra mexico) men han har pels som en bomuldshund dvs ingen underuld, dog med lidt der minder om en puddels pels på bagdelen ( lyder charmerende ikke hehe). Jeg får ham klippet ca hver 3 mdr men pelsen vokser meget hurtigt så derfor børster og vasker jeg ham selv mellem "frisøren". Børstning er med dels en der ligner en alm hårbørste og dels med en karter ( tror jeg de hedder). det gør jeg næsten hver anden dag, da han tit får fliter i pelsen. Synes bare at det er svært at få det hele med. Så er de redskaber de rigtige eller skal man bruge en kam? kan se at nogle også anbefaler at man sprøjter pelsen med en balsam blanding, er der nogen der har erfaringer med hvad der ville være godt?
Vask med sæbe sker ikke så tit ( han får dog tit bruset benene da de som regel er sorte efter en gåtur) har bare brugt noget billligt shampoo indtil videre, men ville gerne høre hvad i derude bruger til jeres? vil gerne at der ikke kommer så mange knuder i pelsen og tænker at det måske kan forhindres med noget god sæbe / balsam? Synes bare at der er så mange mærker at jeg bliver i tvivl om hvad jeg skal vælge...
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.903
Du starter så fra en ende af og kæmmer pelsen igennem. Du bruger spidsen af kammen til at trævle evt. filtre op. brug der kun yderste en eller to tænder på den grove kam. og kæm mere og mere hår fri fra filten. Til sidst kan du med kammen på tværs af hårene tage hele hårtotten og forhåbentlig kæmme den helt ind til huden på hunden. Så at alle hår er helt udfiltret. Det samme gør du over hele kroppen på hunden. Den fine kam bruger du i ansigtet hvor hårene er finere og ofte kortere.
Denne procedure bør du nok gøre én eller to gange i ugen.
Når du har kæmmet hele pelsen igennem kan du bruge karten eller pinbørsten til at fjerne evt. smus. De dage du ikke kæmmer kan du også nøjes med disse formentlig. om du er nødt til at børste hver dag eller kan nøjes med hver anden må du selv se på og vurdere.
Hvis du synes pelsen ikke glider over kammen og i øvrigt ikke bruger balsam ved vask, så ville jeg bruge en spray! Dagene lige efter vask kan du måske undlade. Du kan enten selv lave en af en god hundebalsam eller du kan købe en
Det vigtigste ved køb af hundeshampoo synes jeg er at både du og hunden passer til den shampoo du bruger. Jeg får det bedste resultat med #1 allsystems. Deres grund og hvidshampoo arbejder jeg godt med og bliver min hunds pels dejlig af
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 22
Vil også prøve at snakke med hundefrisøren, men skal ikke derud før om et par mdr og sidst jeg var der anbefalede hun en karte, men det er bare som om det ikke er helt godt når der er store knuder ( som kommer lynhurtigt fx af halsbåndet efter en gåtur - han har det ikke på ellers)
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.903
Men langt de fleste gange kan filtre løses med spidsen af kammen.
Kan din hundefrisør ikke vise dig hvordan hun gør når hun har hunden inde? Ellers hvis du bor i Odense, så vil jeg gerne hjælpe og vise hvordan jeg gør med min hund
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 22
pelspleje til "uld-blanding" ??