{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.222 visninger | Oprettet:

Et aldrig stillet spørgsmål på HG :-) {{forumTopicSubject}}

Jeps , nu vil jeg spørge om noget , som jeg endnu er stødt på her på HG.

Kan man gå for meget med sin hund.??

Jeg taler om almindelig gang tempo og hygge i naturen.

" Problemet" er det , at kære søde Fru Nielsen er lige så vild med at gå som jeg og nu hvor foråret er på vej trækker det godt i vandreskoene.
Så da jeg kom hjem idag , fortalte hun glad , at hende og Bertil har haft den skønneste dag i dag.
De har været ude at gå , to gange af 1½ time pr. gang og da vi regnede efter , havde de tilbagelagt det bedste af 10 kilometer ialt.

Men jeg vil jo også gerne ud og gå ved søen ........

Gevinsten ved at Fru Nielsen har Bertil er langt større end ulempe ved at jeg så ikke kan gå med ham , de dage hun har ham. Hun har ham 4 dage om ugen imens jeg er på arbejde og jeg har ham selv de andre 3 dage.

Iflg. racebeskrivelsen kan en rottehund sagtens gå 10 km. , så hvad ville i gøre ?
Ville i nøjes med at gå de lange ture på fridagene eller ville i også gå med ham efter arbejde ( som jeg jo altid gør og nyder meget )

Vi snakker kun om almindeligt gang tempo og evt. leg med andre hunde ( hvis vi møder nogen )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Et aldrig stillet spørgsmål på HG :-)
  • #1   21. mar 2011 Afsted med dig og nyd turen... det er hvad jeg ville gøre :=)

• #2   21. mar 2011 Jeg ville prøve mig frem, og se hvad Bertil siger til det smiley

• #3   21. mar 2011 Når han bliver voksen vil jeg sige - ingen begrænsninger! Så længe hunden ikke falder om efter turen, og gerne vil med ud på næste tur.

Meen inden han er helt udvokset så tag den med ro, selvom tempoet ikke er højere.

Og en anden ting - husk at tjekke, at han kan holde sin vægt med al den motion, selvom tempoet er hans eget smiley

• #4   21. mar 2011 hvis han gider så gå du også en tur med ham, og hvis han bliver træt er han jo ikke større end han kan tages på armen...

• #5   21. mar 2011 ville os sige at du kan da prøve og se ad smiley , tror da han selv siger stop hvis han får nok smiley

• #6   21. mar 2011 egentlig et rigtig godt spørgsmål... Eftersom jeg selv har border collie har jeg aldrig tænkt den tanke, men jeg tror bare det handler om at se på sin hund, hvis den er glad når man finder snor frem, og stadig glad når man kommer hjem, så er det ok.

• #7   21. mar 2011 Jeg ville gå, God tur.

• #8   21. mar 2011 Nu kan jeg ikke helt huske hvor gammel Bertil efterhånden er, men mener ikke man skal gå 10 km. eller mere som hvalp. Men hvis han er ved at være udvoksen, og uden tvivl er i fin form og ikke virker træt under gåturene, tror jeg ikke der er noget galt med det.
    Men det kan være "ris til egen r*v", hvis han bliver vænnet til at gå så langt næsten hver dag.

• #9   21. mar 2011 Lidt et sidespring, men jer der skriver at hunden vel siger fra hvis det er, går den nu også det ? Jeg er ret ret sikker på min hund ikke siger nej til en gåtur uanset hvor meget vi ellers har gået en dag smiley

• #10   21. mar 2011 Tusind tak allesammen smiley

Så kan både Fru Nielsen og jeg gå sommeren i møde sammen med Bertil.

Fru Nielsen har taget Betil til sig 100 % , så jeg ville aldrig lade det gå ud over hendes og Bertils forhold , så hellere selv undvære noget af de skønne ture ved søen.
    Fru Nielsen er guld værd for lille sjove Bertil , så det er klart første prioritet.

Dyrlægen sagde sidst , at han er udvokset nu og dermed sagde god for at han begynder til AG.

• #11   21. mar 2011 *Gør den nu også det ?

• #12   21. mar 2011 Nu som: En voksen hund burde kunne sige fra. En hvalp kan ikke.

Jeg kan ikke huske hvor gammel Bertil er men alting med måde indtil han er voksen :o)

Når han er voksen burde 10 km ikke være et problem :o)

• #13   21. mar 2011 Så er det bare ud at nyde livet sammen med Bertil :o) God fornøjelse

• #14   21. mar 2011 Jeg kunne sagtens se på Simmer , når han blev træt .....

men han gik alligevel . skridt efter skridt efter skridt....

men Bertil . han springer bare rundt , fuld af energi , i de 7 mdr. jeg har haft ham , har jeg endnu ikke set træthedssignaler fra ham , andet end når barnebarnet har været her en hel weekend ( men det nok mere psykisk han bliver træt )

• #15   21. mar 2011 Okaj, der er nok forskel på racer så :O)

• #16   21. mar 2011 Problemet er jo netop , at Fru Nielsen HAR nuppet de 10 km. inden jeg kommer hjem smiley

Så hvor mange kilometer er der så tilbage i Bertils ben den dag ??

• #17   21. mar 2011 Hvornår regenes en hund for at være voksen og udvokset., samt gammel nok til at sige fra?
    Er det så snart den fylder 1 år? eller er det før, eller evt. senerer?

• #18   21. mar 2011 Altså jeg synes 10 km på en dag for en lille hund som Bertil er meget smiley

• #19   21. mar 2011 Nu som medløber DKK snob. .

Du har ganske ret i at 10 km. er rigtig er langt for små hunde , men i racebeskrivelsen om rottehunde står der , at de nemt nupper 10 km.
    Så det tror jeg også godt Bertil kan ( han virker frisk uden tegn på træthed )

Men det er ud over de 10 km. jeg er i tvivl

Han bliver 12 mdr. i næste måned og Dr.Dyr sagde for 14 dage siden , at han er færdigudviklet.
    Det kan jeg også mærke på hans K9 sele , som jeg ikke har korrigeret det sidste lange stykke tid. Han svægt ligger også stabilt på 6.7 kg.

• #21   21. mar 2011 Min hund var ikke voksen før hun var mellem 1½ og 2 år.

Hverken fysisk eller psykisk.

Da hun var lille kunne hun ikke sige fra før hun var fuldstændig smadret. Jeg har set hende falde i søvn siddende pga. træthed.

I dag smider hun sig hvis hun er træt.
    På en gåtur der kigger hun på mig og begynder at gå i bilens retning mens hun søger øjenkontakt til hun ved jeg har forstået at hun gerne vil hjem.

På træf der løber hun hen til bilen når hun er træt.

Hvis der er vand involveret kan hun stadig have svært ved at sige fra så der skal jeg være obs. på hende.
    Hun kan blive så træt at hun ikke kan svømme og alligevel stopper hun ikke medmindre hun bliver kaldt ind og bedt om at ligge sig ...

• #22   21. mar 2011 Kunne man ikke forestille sig at fru Nielsen måske ikke gik 10 km og 2 x 1½ time, men måske 2/3 af dette så der var plads til at du og bertil tog den sidste omgang sammen ved søen.
    Hun ville da stadig kunne nyde et og få meget ud af det med 2x1 time,
    Synes 10 om dagen hver dag er meget.

• #23   21. mar 2011 Der er jo forskel på hunde - også små hunde - min kan sagtens gå 10 km. uden problemer på en dag. Hun virker nærmest utrættelig - hvis Bertil er lidt tilsvarende kan jeg ikke se nogle problemer i det smiley

• #24   21. mar 2011 zeus ville os sagtnes ku gå jeg ved ikk hvor mange km om dagen.. han er kun 1 år men har ingen problemer med at gå længere ture. .

• #25   21. mar 2011 Kære.

Jeg har 2 små blandinger mellem dværgpincher og Chihuahua - og de kan også snildt gå så langt på en dag - uden problemer. De elsker at gå. Og derudover siger mine selv fra hvis de snart ikke kan mere .. smiley

Så nyd du vejret og naturen.

• #26   21. mar 2011 Vi går som regel 3 timer om dagen, og det klarer Dina snilt. Det eneste problem er, at hun gerne vil gå længere og længere tid hver dag, men der er jo også grænser for, hvad jeg kan klare, eller gider.
    Hun bliver ikke træt, af at gå, men efter lydighedstræning eller spor, så snorksover hun i flere timer.

Da hun var lille hvalp, satte hun sig ned og hylede efter 5 minutters gåtur. og så bar vi hende selvfølgelig, for vi havde læst at en hvalp højest måtte gå 1 minut pr uge i alder, når man gik tur. Hun var rigtig god til at sige til, når hun var træt.

• #27   21. mar 2011 hanne M

Jeg kan sagtens forstå hvad du mener , men jeg vil helst ikke tage noget fra Fru Nielsen , da Bertil betyder så meget for hende. Hun er en ældre dame på 84 år og har for et ½ år siden givet sin rotweiler.lab-dobberman på 4 år til en anden familie , da hun fik konstateret KOL og dermed ikke følte at hun kunne give den hvad den har brug for.
    Så Bertil kom ind i hendes liv , lige på det rigtige tidspunkt.
    Bertil har som bekendt jo også lidt svært ved at være alene og så kom Fru Nielsen ind i Bertils liv , lige på det rigtige tidspunkt.

De to , nyder hvert sekund på dagen sammen og bibringer hinanden meget kærlighed.

Det er i øvrigt første gang , nogensinde , at jeg skal dele hund med nogen.
    I de mange år jeg har været hundeejer , har det kun været mine hunde og min interesse herhjemme , mand og mine store børn har ikke vist hundene særlig meget opmærksomhed.

Og hvor er det fedt , at sidde i sofaen sammen med et andet menneske og blive enige om , at det er da bare verdens bedste hund vi har sammen smiley

Jeg er Bertils mor og Fru Nielsen er hans bedstemor er vi blevet enige om.
    Men hun siger da ....

Kom hen til mor ..... når hun kalder på ham smiley det syntes jeg er dejligt smiley

• #28   21. mar 2011 Jeg ved Anders Hallgren anbefaler max 6 timers aktivitet pr. dag, men at vovserne godt kan klare lidt mere hvis det kun er en enkelt dag eller to. Hvis hunden eller er frisk og glad for turen er det vej ok smiley Bare husk at hvis han så IKKE får sine gode lange ture som han er blevet vant til vil han sikkert have lidt overskudsenergi der skal brændes af *GG*

• #29   21. mar 2011 Henriette med

Tusind tak , jeg ved med sikkerhed at 6 timer er alt rigeligt til Bertil , Fru Nielsen og jeg.

Hun nupper allerhøjst 3 og så kan jeg nuppe et par timer senere med ham nede ved søen.

Åh den sø den sø , man bliver helt afhængig af den smiley

• #31   21. mar 2011 Lyder som den rene idyl og win win situation for alle involverede : )

• #32   21. mar 2011 Jeg cykler 10 km. med mine cavalier's og de virker ikke specielt trætte bagefter.

• #33   21. mar 2011 Min jack russell kan nemt gå 10 km, også med hans dårlige hofter. Når vi kommer hjem, sover han en times tid, og er så klar til at lege eller gå tur igen. Min gamle, nu afdøde tæve, løb ved cykel som 11 årig, en tur på 10 km. Selvfølgelig i hendes tempo og med et enkelt hvil undervejs. Hun var 24 cm høj, min hanhund jeg har nu, er 28 cm høj.
    Så bare afsted og nyd turen

• #34   22. mar 2011 Alfisten Natasja - Helt enig...næsten lige nøjagtig dét som jeg skrev, du var bare bedre til at formulere det smiley

Kommentér på:
Et aldrig stillet spørgsmål på HG :-)

Annonce