10.174 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hvalp jager sin egen hale Hvalp jager sin egen hale

Jeg skriver lidt på vegne af min mor. Hun har en "lille" schæfer hvalp på ca. 4 måneder.
Hun (altså hvalpen) har hele tiden været meget aktiv og lidt over det hele. Hun bider også meget når hun leger men det er egentlig gået lidt væk igen. Men sagen er den at nu har hun fået en mani med at løbe rundt om sig selv og bide i sin egen hale. Da min mor først ringede for at fortælle det tænkte jeg bare: hun leger bare. Men efter jeg så det med mine egne øjne her til aften er jeg faktisk ret bekymret.
Hun piver mens hun gør det og det er umuligt at skabe kontakt til hende. Hun kører sig selv fuldstændig op. Hun er begyndt at at tisse og skide indenfor fordi hun ikke kan koncentrere sig om andet end sin hale når hun er ude og gå tur. Altså var noget af et syn - helt grotesk. Jeg har aldrig set noget lignede. Hun har gjort det i 3 dage nu og min mor ringer til dyrelægen imorgen tidligt... Er det egentlig ham man ringer til?
Er der nogen som har oplevet noget lignede? Kan det være stress? Alle råd modtages med kyshånd...

På forhånd tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp jager sin egen hale
  • #1   27. mar 2011 Det kan være mange ting, men det er fornuftigt at få den tjekket af dyrlægen, den kan jo have ondt i halen eller analkirtlerne, det kan også bare være en dårlig vane..

• #2   28. mar 2011 Prøv at læse hvad netdyrlægen skriver > (link fjernet)

• #3   28. mar 2011 Hvis hunden fysisk er i orden, ville mit bud være stress, manglende/forkert aktivering e.l.
    Vær opmærksom på at den slags kan udvikle sig til tvangshandlinger, og sådan nogen kan være rigtig svære at slippe af med.

• #4   28. mar 2011 Jeg har læst lige den side. Hun har klart nogen af de "symptomer" der står. Hun drikker SINDSSYGT meget. Hun kan sagtens drikke 5-6 store skåle vand om dagen, så min mor har været nødt til at dele det lidt op. Derudover er hun også begyndt at sætte sig i hjørner, men det ser ud som om det er sådan hun fanger sin hale. Det er selvfølgelig en mulighed men det er også worst case. Jeg vil ikke starte med at tro det værste smiley Men vil i hvert fald lige bede min mor gør dyrelægen opmærksom på det.

• #5   28. mar 2011 Husk at gøre dyrlægen opmærksom på at den drikker så meget vand for det er bestemt ikke normalt og slet ikke med en hvalp, jeg ville klart få taget nogen blodprøver på den for at udelukke sukkersyge osv.

• #6   28. mar 2011 Så en, måske, uskyldig ting kan godt udvikle sig til en tvangshandling?
    Det er godt nok ærgerligt, hvis hun allerede er "skadet". Havde virkelig håbet at det bare var en skør hvalpeting...

• #7   28. mar 2011 Nadja: Ja det har min mor også selv nævnt. Så det skal hun også have undersøgt.

• #8   28. mar 2011 Præcis... lige det bud jeg osse ville komme med, Michelle

''Hvis hunden fysisk er i orden, ville mit bud være stress, manglende/forkert aktivering e.l.
    Vær opmærksom på at den slags kan udvikle sig til tvangshandlinger, og sådan nogen kan være rigtig svære at slippe af med.''

• #9   28. mar 2011 Det kan også være fordi den har orm

• #10   28. mar 2011 ja hun skal stoppe den HVER gang den starter og aktivere/aflede den f.eks søge arbejde eller anden leg

• #11   28. mar 2011 Jeg vil som Karin sige: STOP hunden. hver eneste gang. Og lige med det samme.

Den skal UD af den handling der.

Og så skal der sættes ind med alternativer.

Det er klart, at der skal tjekkes for sygdom, men jeg ville meget hurtigt sætte ind med relevant hjerneaktivitet, så hunden er velstimuleret mentalt.
    Og så er det i mine øjne vigtigt ikke at overstimulere hunden fysisk.

• #12   28. mar 2011 Hun har prøvet at stoppe hende og det er desværre umuligt. Det er ingen kontakt og man kan ikke engang lokke hende med et kødben.
    Der er dog sket noget mærkeligt i dag. Min mor ringede til dyrelægen i morges og efter min mor hurtigt havde forklaret, svarede dyrelægen: "Det er tvangshandlinger og det er en død hund". Min mor blev selvfølgelig meget ked af det da hun ikke vil have hunden aflivet. Så hun ringede i stedet til en adfærdsekspert, som sagde det var dyrelægen som burde aflives. Hun mente at hun godt ville kunne give min mor nogen værktøjer til at få hende på "rette spor". Min mor tog dog alligevel til dyrelægen for at få hende undersøgt og taget nogen blodprøver. Det var så en anden hun skulle ind til end hende hun havde snakket i telefon med. Denne dyrelæge sagde at med MEGET hårdt arbejde og træning skulle der nok komme en god hund ud af hende. Da de så kommer hjem igen, ringer hun til en schæferhunde klub ang. træning som siger at tvangshandlinger aldrig kan gå væk??!!!! Ingen mennesker kan åbenbart blive enige om, hvad man gør med en hund som lider af den slags.

• #13   29. mar 2011 Tvangshandlinger er MEGET svære at gøre noget ved. SÅ reelt har "begge hold" ret. For der er eksempler på at det kan behandles med succes, men der er osse mange eksempler på det modsatte.
    Synes dog de er meget hurtige til at dømme tvangshandling, hvis det er noget hunden har gjort i meget kort tid? og hvis de ikke har set hunden når den gør det?

Uanset så er jeg enig med de andre -hunden skal stoppes HVER ENESTE gang den går igang -så må man fysisk gå ind og stoppe den om nødvendigt.
    Her mener jeg self ikke med vold, men simpelthen tage i halsbåndet e.l. og lede den væk, for så at tilbyde noget mere fornuftigt den kan lave.

Samtidig er det super vigtigt at hunden hver dag motioneres og aktiveres på en fornuftig måde og i passende mængde (den skal self ikek overstimuleres hverken fysisk eller mentalt).

En god adfærdsbehandler ville bestemt ikke være et dårligt sted at starte, hvis det er så indgroet.

• #14   29. mar 2011 Hvis det havde været min schæferkreds de havde ringet til - og dermed mig - så ville de have fået at vide, at det var et meget omfattende problem og at det sjældent lykkes, når det er så indgroet i hunden.

Men også at det ville være en skam at opgive uden at have prøvet.

Desværre nytter det ikke at sige at man ikke kan stoppe hunden - man SKAL stoppe hunden, også selvom man ikke "kan".
    Fysisk må man stoppe den, fastholde den, indtil den er kommet ud af sit spin.

Men når det først er sådan, at hunden ikke kan andet, så er det meget meget meget svært.

Kommentér på:
Hvalp jager sin egen hale

Annonce