Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærdsændring v. sterilisation?
  • #1   5. apr 2011 Vores Broholmer tæve er blevet steriliseret for små 2 måneder siden -

Vi ser en tæve der nærmest opfører sig unghunde agtigt igen -
    - Men det kan altså også hænge sammen med at forstadie til canser og cyster i underlivet blev fjernet samtidig...
    Men dejligt at se hende blive helt i hopla igen -

Har tidligere fået steriliseret en anden tæve - hun faldt lidt til ro... ( a personlighed var hun meget PÅ og lidt voldsom overfor andre hunde )
    Hos hende så vi at hun blev mere rolig som sagt... smiley

Hvad har i oplevet ???

• #2   5. apr 2011 håber du kan læse og forstå hva der står - spotter lige et par taste fejl... Som fx i canCer...

• #3   5. apr 2011 Lever - tak smiley Det kan jo betegnes som positive bivirkninger smiley .. Jeg har aldrig haft en hund der blev steriliseret, men står nu med store overvejelser over at få min lille tæve steriliseret. Jeg ville lige stikke fingeren i jorden og høre andres oplevelser mht. evt. adfærdsforandringer, da jeg ikke kunne finde ret meget om det i cyberspace.

Min hund har rigtig meget energi (men på den gode måde) og ville være trist over hvis hun eks. blev dvask pga. en operation. Men det jeg primært er bange for er, hvis der er stor risiko for, de fx kan få tendens til aggressioner osv. Emma er en engel når det kommer til at omgås dyr, børn og voksne, og det ville være MEGET træls hvis det blev ændret.

• #4   5. apr 2011 Og med hensyn til tastefejlene - intet problem smiley

• #5   5. apr 2011 Min tæve er blevet mindre stresset og så blev hun på en måde " yngere " fjoller lidt mere og leger mere...

• #6   5. apr 2011 Marianne - skønt! De to svar jeg har fået indtil videre, hiver hvertfald i den positive retning

• #7   6. apr 2011 Susanne smiley øv, øv, øv. Jeg er lidt i dilemma her smiley

• #8   6. apr 2011 Jeg har 2 tæver som er blevet steriliseret, dels fordi den ene er for gammel til at få hvalpe og dels fordi den anden er en blandings hund med 5 forskellig racer ( ville aldrig selv avle på sådan en hund, da man ikke ved hvad man ender med at få af personlighed )

MEN begge mine tæver har ændret adfærd.
    Den ene tæve som "bestemmer i forvejen" er blevet meget mad aggressiv overfor de andre 2 hunde, dvs hund knurre og bider efter de andre hvis de kommer for tæt på MIG når jeg LAVER maden.
    Hun syns det er hedes køkken hendes mor, og hendes mad.

Bravi blandings hunden er blevet mindre TOLERANT, hun sætter virkelig de andre på plads når hun f.eks ikek gider lege mere.

Så jeg må sige begge mine har fået mindre lunte i forhold til hinanden, de har begge skiftet adfærd - ikke overfor mig, men i forhold til hinanden indbyrdes.

Bravi har altid kunnet med de fleste hunde, hun er blevet MINDRE TOLERANT overfor fremmed hunde, og sætter dem hurtigt på plads hvis de f.eks snuser hende for meget bagi.

• #9   6. apr 2011 Jeg vil så lige nævne at jeg KUN fik mine steriliseret da jeg valgte at købe en hand hund.
    Jeg ville aldrig sterilisere mine hunde med mindre der var en GRUND til det helbreds mæssig.

Når man sterilisere en hund, fjerner du en del af deres testosteron og dermed flytter du deres hormon balance.
    Det vil sige at har man en lidt usikker hund som "overlever" de situationer hunden syns er "lidt farlige" og du vælger at sterilisere sådan en hund risikere du at få en aggressiv hund fordi den ikek kan bruge sit testosteron til at "overleve sin frygt".

Det er meget en smags sag hvad man vælger men jeg ville ikek have gjort det, hvis jeg ikke havde valgt at købe han hunden.

• #10   6. apr 2011 Tine

Håber det er okay jeg spørger i din tråd,
    men hvor gamle var jeres tæver da de blev steriliseret?

• #11   6. apr 2011 Kiki vores forhenværende pige var sig selv før og efter sterillation.

En anden hundeejer er så ked af at han har fået sterilliseret sin tæve da hun har ændret adfærd til at være en usikker(frygtsom hund.

Det kan gå begge veje.

• #12   6. apr 2011 Nanna:

De bør være voksne i sindet før man ster. sin tæve da det er denne hund man får efter indgrebet.

• #13   6. apr 2011 Baby var 6 år da hun blev steriliseret, hun er meget doven og det kræver at jeg hopper rundt som en vårhare for at få hende til at lege, hun er blevet mega fed selv om hun kun får 50g foder pr døgn og hendes pels er helt umulig, men hun har beholdt sit blive væsen og det er vigtigste

• #15   6. apr 2011 Hej igen Tine -

Hvorfor overvejer du at lade hende sterilisere ??

Jeg tænker at så stor en operation skal der være en grund til at udføre... jeg ville ikke bare gøre det uden grund...

Begge mine tæver var lige omkring 6 år da de blev steriliseeret...
    Og for os var begge gode oplevelser -

Vor gamle tæve var åben i forbindelse med at kejsersnit og jeg bedte dyrlægen sterilisere hende nu hun var åben, hun sku ik have flere hvalpe, og jeg ville gerne undgå cancer i alderdommen...

Hende jeg netop har fået steriliseret :
    Jeg fik et billed af at hun havde fremmedgevækster i underlivet og at det var årsag til hendes manglende drægtighed ved parring og hendes falske drægtigheder og faldende humør...
    Jeg talte med dyrlægen om det, og han kunne se hvad jeg sagde og vi blev enige om at åbne hende op og tjekke efter.
    Og ganske rigtigt fandt vi årsagen -

Nu er hun helt sig selv igen, og hun er rask og klar til at blive tudsegammel uden sygdomme i underlivet, - da det jo er fjernet... smiley

• #17   6. apr 2011 Rent madmæssigt oplever vi at hun har en større lyst til mad, Men vægten holder vi i skak ved at have droslet ned på gufferne...
    Hun var vant til at få morgenbrød fra bageren etc - Det må hun nu undvære og blot få en lille bid, da hun ellers øger for voldsomt i vægt -

Hun har levet hele sit liv på hvalpefoder / høj fedt procent foder - da hun er en slank tæve med tendens til at tabe sig grundet højt aktivitets niveau.
    Vi har ikke skiftet foder på hende endnu, da hun ser pæn ud på¨dette stadig, -
    Vi vejer hende blot jævnligt og holder øje med vægten -
    Hun er kræsen og bryder sig ikke om foder med for lidt fedt i... Så vi håber at hun kan forblive på nuværende diæt...

• #18   6. apr 2011 Min gamle tæve blev stiriliseret som 3 årige. Hun blev mere madglad og sindet bliv mere hvalpet/glad/ ligevægtigt i sind.
    For hende var det en god ting vi fik gjort.
    Overvejer i øjeblikket om Kia skal samme vej.

• #19   6. apr 2011 Min basset hound tæve blev steriliseret efter anden løbetid. Der har ikke været nogen ændring udover at hun slipper for falsk drægtighed og derunder nedtrykthed, som hun ellers led frygteligt under. Dette var også grunden til sterilisationen.

• #20   6. apr 2011 Fik Mille steriliseret da hun var omkring 2 år, på grund at slemme falske drægtigheder. Derfor er hun også blevet mere afbalanceret da hun undgår de slemme humør svingninger. Efter ca. 2 mdr. begyndte hun at tage på og blive ekstrem mad glad, men reducerede i hendes foder og efter yderligere to mdr. faldt hun til ro med hensyn til maden(vil klart anbefale at man giver diet foder i en periode). Hun er energisk og er langt fra blevet doven(tror det betyder meget hvad tæven er vant til). Kan se at nogle skriver at deres tæve er blevet aggrasiv og har fået kortere lunte efter en sterilisation, men det kan altså også være en naturlig udvikling hos tæven(mange tæver ændre adfærd efter psykisk kønsmodning(2 år)) så det kan også være årsagen. Mille gider ikke have at hanhunde indhalere hende popo i flere timer, men det er jeg rimelig sikker på at hun heller ikke gad at have tidligere og jeg forstår hende godt.

• #21   6. apr 2011 Lulu er blevet steriliseret for nogle uger siden, og umiddelbart er der ikke de store forandringer - hun virker en smule mere hvalpet, men det kan ligeså vel hænge sammen med, at hun ikke har fået lov til at bruge så meget energi her på det sidste.

Hun har i dag reageret en lille smule udfarende overfor de andre hunde, da vi var ude ved dyrlægen, men jeg kan ikke helt regne ud, om det har været fordi hun blev holdt i stram snor eller var utryg i situationen, men det er noget vi må holde øje med i den næste tid.

Umiddelbart synes jeg der er mange positive ting ved at få det gjort. Det er så meget bedre, for en ung hund at gennemgå en operation, end en ældre hund der har fået livmoderbetændelse. Samtidig minsker man risikoen for brystkræft, hvis det gøres tidligt i hundens liv.

• #22   6. apr 2011 Har hørt flere fagpersoner sige at det er bedst tidligst at få tæven steriliseret som 2 årig. Ved hanhunde skal den tidligst kastrereres som 10 mdr. og vist helst inden den er 1½ år.

• #23   6. apr 2011 Lever - Jeg læste om alle fordelene på nettet (mindsket risiko for kræft, undgår falsk drægtighed osv). Jeg spurgte så min dyrlæge, og han sagde, at det ville han til hver en tid anbefale sterilisation, hvis hunden ikke skal have hvalpe. Han sagde også, at det var bedre jo tidligere man fik det gjort (helst inden første løbetid, ellers inden nummer to).
    Vil self aldrig gøre noget der vil skade hende fysisk eller psykisk, men må indrømme det lyder fristende at undgå kræft osv.

• #24   6. apr 2011 Der er simpelthen så mange forskellige meninger, også blandt fagfolk. Som førnævnt siger min dyrlæge, det er bedst inden 2. løbetid, og About henviser til fagfolk der siger det ikke skal ske inden 2 årsalderen. Mens andre siger, det er bedre jo tidligere.

• #25   6. apr 2011 Jeg har også kun fået at vide, at det er bedst så tidligt som muligt. Jo yngre hunden er, jo bedre er den til at komme ovenpå efter indgrebet, og en ung tæve der steriliseres har også langt mindre risiko for brystkræft, end en ældre tæve.

• #26   6. apr 2011 Hej Tine -
    Kan godt forstå at du er fristet af indgrebet taget i betragtning at man undgår meget - såsom falske drægtigheder - cancer etc -

Ja - man kan blive helt forvirret hvis man skal lytte til alle de kloge hoveder -
    Jeg er jo af den opfattelse at svarene til vores spørgsmål findes inde i os selv -
    Ligesom da jeg fik svar på min tæves problemer via syn i eget sind -
    Evt mediter på det - og mærk efter på hvad der føles rigtigt for dig og din hund -
    Du kan sagtens tage hende med i meditationen og mærke efter på hende også...
    Den vej vil du få det svar der er rigtigt for dig / jer...

Hvis du mærker tvivl - så lad det vente - så er tiden måske ikke nu...
    - Det skal føles rigtigt smiley

Smil herfra...

• #27   6. apr 2011 Fandt lige dette på netdyredoktor.dk
    "Alle tævehunde har ca. 25 % risiko for i løbet af deres levetid at udvikle kræft i mælkekirtlerne. Denne risiko nedsættes til mindre end 8% hvis man steriliserer før 2. løbetid, og helt ned til under 1% hvis man steriliserer før hunden har haft sin første løbetid."

Lever - Det tror jeg også bliver svaret. Jeg ville helst vente, men så sagde både dr. dyr og ovenstående at det skulle være inden 2. løbetid, og den kommer hun i til sommer :S

• #29   6. apr 2011 Tine - Bare det føles rigtigt - ss -
    Jeg ville aldrig gøre hva en dyrlæge eller en hjemmeside sagde - hvis svaret i mig var et andet -
    Og det har altid virket for mig - smiley

• #30   6. apr 2011 Jeg vil lige tage en rolig slap-af-aften med Emma i aften og mærke rigtig godt efter. Tak for hjælpen alle sammen, det hele vil komme med i mine overvejelser.

• #31   6. apr 2011 Tine ; Held og lykke med det hele -

smiley

• #32   6. apr 2011 min muggi er blevet total madglad, og er blevet en lille rund trummel efterhånden smiley

Nu er hun kommet på diet-foder og det er nøje afmålt.. Håber snart hun får sin fine form igen..

• #33   6. apr 2011 Lige det med mad-glad-heden er ikke så meget det jeg er bange for, da jeg altid har haft problemer med at holde Emmas vægt oppe, da hun ikke er specielt glad for mad. Men det kan jo være det kommer smiley

Kommentér på:
Adfærdsændring v. sterilisation?

Annonce