7.351 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
30 Svar
Adfærdsændring v. sterilisation? Adfærdsændring v. sterilisation?
Hejsa HG. Jeg har et spørgsmål til jer der har tæver der er blevet steriliseret. Har i bemærket adfærdsændringer hos jeres hund? Jeg er interesseret i alle former for forandringer, så vær søde at skrive!
0 synes godt om
jul 2005
Følger: 33 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 569 Svar: 4.639
Vi ser en tæve der nærmest opfører sig unghunde agtigt igen -
- Men det kan altså også hænge sammen med at forstadie til canser og cyster i underlivet blev fjernet samtidig...
Men dejligt at se hende blive helt i hopla igen -
Har tidligere fået steriliseret en anden tæve - hun faldt lidt til ro... ( a personlighed var hun meget PÅ og lidt voldsom overfor andre hunde )
Hos hende så vi at hun blev mere rolig som sagt...
Hvad har i oplevet ???
jul 2005
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 375
Min hund har rigtig meget energi (men på den gode måde) og ville være trist over hvis hun eks. blev dvask pga. en operation. Men det jeg primært er bange for er, hvis der er stor risiko for, de fx kan få tendens til aggressioner osv. Emma er en engel når det kommer til at omgås dyr, børn og voksne, og det ville være MEGET træls hvis det blev ændret.
dec 2010
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.293
dec 2010
dec 2010
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
MEN begge mine tæver har ændret adfærd.
Den ene tæve som "bestemmer i forvejen" er blevet meget mad aggressiv overfor de andre 2 hunde, dvs hund knurre og bider efter de andre hvis de kommer for tæt på MIG når jeg LAVER maden.
Hun syns det er hedes køkken hendes mor, og hendes mad.
Bravi blandings hunden er blevet mindre TOLERANT, hun sætter virkelig de andre på plads når hun f.eks ikek gider lege mere.
Så jeg må sige begge mine har fået mindre lunte i forhold til hinanden, de har begge skiftet adfærd - ikke overfor mig, men i forhold til hinanden indbyrdes.
Bravi har altid kunnet med de fleste hunde, hun er blevet MINDRE TOLERANT overfor fremmed hunde, og sætter dem hurtigt på plads hvis de f.eks snuser hende for meget bagi.
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Jeg ville aldrig sterilisere mine hunde med mindre der var en GRUND til det helbreds mæssig.
Når man sterilisere en hund, fjerner du en del af deres testosteron og dermed flytter du deres hormon balance.
Det vil sige at har man en lidt usikker hund som "overlever" de situationer hunden syns er "lidt farlige" og du vælger at sterilisere sådan en hund risikere du at få en aggressiv hund fordi den ikek kan bruge sit testosteron til at "overleve sin frygt".
Det er meget en smags sag hvad man vælger men jeg ville ikek have gjort det, hvis jeg ikke havde valgt at købe han hunden.
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 197 Svar: 1.559
Håber det er okay jeg spørger i din tråd,
men hvor gamle var jeres tæver da de blev steriliseret?
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
En anden hundeejer er så ked af at han har fået sterilliseret sin tæve da hun har ændret adfærd til at være en usikker(frygtsom hund.
Det kan gå begge veje.
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
De bør være voksne i sindet før man ster. sin tæve da det er denne hund man får efter indgrebet.
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
jul 2005
Hvorfor overvejer du at lade hende sterilisere ??
Jeg tænker at så stor en operation skal der være en grund til at udføre... jeg ville ikke bare gøre det uden grund...
Begge mine tæver var lige omkring 6 år da de blev steriliseeret...
Og for os var begge gode oplevelser -
Vor gamle tæve var åben i forbindelse med at kejsersnit og jeg bedte dyrlægen sterilisere hende nu hun var åben, hun sku ik have flere hvalpe, og jeg ville gerne undgå cancer i alderdommen...
Hende jeg netop har fået steriliseret :
Jeg fik et billed af at hun havde fremmedgevækster i underlivet og at det var årsag til hendes manglende drægtighed ved parring og hendes falske drægtigheder og faldende humør...
Jeg talte med dyrlægen om det, og han kunne se hvad jeg sagde og vi blev enige om at åbne hende op og tjekke efter.
Og ganske rigtigt fandt vi årsagen -
Nu er hun helt sig selv igen, og hun er rask og klar til at blive tudsegammel uden sygdomme i underlivet, - da det jo er fjernet...
jul 2005
Hun var vant til at få morgenbrød fra bageren etc - Det må hun nu undvære og blot få en lille bid, da hun ellers øger for voldsomt i vægt -
Hun har levet hele sit liv på hvalpefoder / høj fedt procent foder - da hun er en slank tæve med tendens til at tabe sig grundet højt aktivitets niveau.
Vi har ikke skiftet foder på hende endnu, da hun ser pæn ud på¨dette stadig, -
Vi vejer hende blot jævnligt og holder øje med vægten -
Hun er kræsen og bryder sig ikke om foder med for lidt fedt i... Så vi håber at hun kan forblive på nuværende diæt...
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
For hende var det en god ting vi fik gjort.
Overvejer i øjeblikket om Kia skal samme vej.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Hun har i dag reageret en lille smule udfarende overfor de andre hunde, da vi var ude ved dyrlægen, men jeg kan ikke helt regne ud, om det har været fordi hun blev holdt i stram snor eller var utryg i situationen, men det er noget vi må holde øje med i den næste tid.
Umiddelbart synes jeg der er mange positive ting ved at få det gjort. Det er så meget bedre, for en ung hund at gennemgå en operation, end en ældre hund der har fået livmoderbetændelse. Samtidig minsker man risikoen for brystkræft, hvis det gøres tidligt i hundens liv.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
dec 2010
Vil self aldrig gøre noget der vil skade hende fysisk eller psykisk, men må indrømme det lyder fristende at undgå kræft osv.
dec 2010
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
jul 2005
Kan godt forstå at du er fristet af indgrebet taget i betragtning at man undgår meget - såsom falske drægtigheder - cancer etc -
Ja - man kan blive helt forvirret hvis man skal lytte til alle de kloge hoveder -
Jeg er jo af den opfattelse at svarene til vores spørgsmål findes inde i os selv -
Ligesom da jeg fik svar på min tæves problemer via syn i eget sind -
Evt mediter på det - og mærk efter på hvad der føles rigtigt for dig og din hund -
Du kan sagtens tage hende med i meditationen og mærke efter på hende også...
Den vej vil du få det svar der er rigtigt for dig / jer...
Hvis du mærker tvivl - så lad det vente - så er tiden måske ikke nu...
- Det skal føles rigtigt
Smil herfra...
dec 2010
"Alle tævehunde har ca. 25 % risiko for i løbet af deres levetid at udvikle kræft i mælkekirtlerne. Denne risiko nedsættes til mindre end 8% hvis man steriliserer før 2. løbetid, og helt ned til under 1% hvis man steriliserer før hunden har haft sin første løbetid."
Lever - Det tror jeg også bliver svaret. Jeg ville helst vente, men så sagde både dr. dyr og ovenstående at det skulle være inden 2. løbetid, og den kommer hun i til sommer :S
jul 2005
Jeg ville aldrig gøre hva en dyrlæge eller en hjemmeside sagde - hvis svaret i mig var et andet -
Og det har altid virket for mig -
dec 2010
jul 2005
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 287
Nu er hun kommet på diet-foder og det er nøje afmålt.. Håber snart hun får sin fine form igen..
dec 2010
Adfærdsændring v. sterilisation?